12-23. Μνήμη τῶν Ἁγίων δέκα Μαρτύρων τῶν ἐν Κρήτῃ.

#1
Ενώ η ακολουθία στο μηναίο είναι μία ακολουθία εις 6, με 3 ιδιόμελα, δεν προβλέπεται απόστολος για τους αγίους. Επίσης σε όλες τις ακολουθίες με 3 ιδιόμελα προβλέπεται "οίνος και έλαιον" κάτι που δεν συμβαίνει σε αυτήν την ημέρα.
Υπάρχει κάποιος ειδικός λόγος που συμβαίνει αυτό;
Ποιά το αναγνώσματα των αγίων εάν ειπωθούν διπλά αναγνώσματα; (των αγίων 40 μαρτύρων;)

http://glt.xyz/texts/Dec/23.uni.htm

http://www.ec-patr.org/gr/typikon/2015/2015-12-23.htm
 

Attachments

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#2


Καλέ μου φίλε Γιώργο οὔ τε ὁ κανόνας τῶν ἁγίων ψάλλεται εἰς 6 (ΤΑΣ), οὔ τε τέτοιοι κανόνες ὑπάρχουν στὰ τυπικά.
 
Last edited:
#3
Εφόσον υπάρχουν 3 ιδιόμελα η ακολουθία δεν γίνεται εις 6 με ειδικά αναγνώσματα;
Παραπέμπω ακόμη μία πηγή.
Υπάρχει άλλη ημέρα με 3 ιδιόμελα χωρίς να είναι εις 6, χωρίς ειδικό απόστολο και νηστεία;
Τα ιδιόμελα πάντως είναι αρχαία και όχι προσθήκη.
 

Attachments

#5


Καλέ μου φίλε Γιώργο οὔ τε ὁ κανόνας τῶν ἁγίων ψάλλεται εἰς 6 (ΤΑΣ), οὔ τε τέτοιοι κανόνες δὲν ὑπάρχουν στὰ τυπικά.
Αδελφέ Μανόλη Χρόνια σου πολλά!
Δεν μου έτυχε άλλη περίπτωση στα μηναία όπως αυτή. Μου διαφεύγει κάτι;
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#6


Γιώργο δὲν ὑπάρχουν αὐτὰ ποὺ λέει ὁ Μπερκουτάκης καὶ ἄλλοι, χωρὶς πηγές. Τὸ μόνο τυπικὸ ποὺ ἐξ ἀρχῆς ἀσχολήθηκε μ' αὐτὰ ἦταν καὶ εἶναι τὸ ΤΑΣ. Ὁ κανόνας τοῦ ἁγίου ψάλλεται εἰς 6 μόνον ὅταν τὸ ὁρίζει τὸ ΤΑΣ.

Ὁ Ῥήγας ἔχει σαφὴ προσκόλληση στὰ ἔντυπα λειτουργικὰ βιβλία προτιμῶντας τα καὶ ἀγνοῶντας τὸ ΤΑΣ. Βλ. τὴν μελέτη μου γι' αὐτὸ τὸ τυπικό.

Στὶς 7 Ὀκτωβρίου, τῶν ἁγίων Σεργίου καὶ Βάκχου, ὁ κανόνας ψάλλεται εἰς δ', δὲν προβλέπεται κατάλυση (ΤΑΣ κεφ. ιγ'), ἐνῶ ψάλλονται 4 δοξαστικὰ καὶ 3 ἰδιόμελα.

Κατὰ τὴν 23η Δεκεμβρίου καὶ τὴν 12η Μαΐου ψάλλονται 3 δοξαστικά, ἐνῶ δὲν ψάλλεται κανόνας εἰς 6 (βλ. καὶ τυπικὸ Μ. Διονυσίου σσ. 121 καὶ 324), δὲν προβλέπεται ἀπόστολος, οὔ τε κατάλυση (ΤΑΣ κεφ. κγ').

Κατὰ τὴν Μ. Δευτέρα-Μ. Τετάρτη ψάλλονται 3 δοξαστικά, τριῴδια εἰς 6, ἀλλὰ δὲν προβλέπεται ἀπόστολος ἤ κατάλυση.
 
Last edited:
#7
Ας δεχθούμε ότι ο Ρήγας είναι λάθος (εγώ προσωπικά τον στηρίζω στην συγκεκριμένη επιλογή) συνεχίζω και απαντώ (για μία γόνιμη συζήτηση - έρευνα):

Στις 7 Οκτωβρίου, αγίων Σεργίου και Βάκχου, παραθέτω ακόμη μία πηγή. Οι άγιοι έχουν κοινό βίο - μαρτύριο, άρα η ακολουθία είναι μία (εις 6). Επίσης στο ΤΑΣ (αφού αυτό υπερασπιζόμαστε) έχει μόνο 3 δοξάστικα (δεν υπάρχει τίποτα στους αίνους, ούτε δοξαστικό, ούτε ιδιόμελα). Τα υπόλοιπα φαίνεται ότι είναι προσθήκες. Άρα τι τηρούμε εν τέλει;

Στις 12 Μαΐου, αγίων Επιφανίου και Γερμανού (οι οποίοι έχουν διαφορετικό βίο) υπάρχουν δύο ακολουθίες, όπου ο ένας άγιος έχει 2 δοξαστικά και ο άλλος 1 δοξαστικό. Άρα μιλάμε για δύο ακολουθίες εις 4.

Για την Μεγάλη εβδομάδα τι να γράψω; είμαστε σε νηστεία και όχι σε εορτές...

υ.σ. Εάν ο τυπικάρης του ΤΑΣ δεν γράφει την συγκεκριμένη διάταξη, επειδή δεν είναι τυφλοσούρτης, σημαίνει ότι και δεν ισχύει; μένουμε προσηλωμένοι στην ακρίβεια των γραφέντων;
 

Attachments

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#8


Στὶς 7 Ὀκτωβρίου μπορεῖ ὁ κανόνας νὰ ψαλλεῖ εἰς 6.
Ὅμως, γιὰ παράδειγμα, στὶς 12 Ὀκτωβρίου, 2 καὶ 27 Νοεμβρίου ψάλλονται 3 δοξαστικά, ἐνῶ ὁ κανόνας ψάλλεται εἰς 4.

Τὸ τυπικὸ δὲν εἶναι τί λέει ὁ α ἤ ὁ β, ἀλλὰ οἱ πηγές. Δὲν εἶναι ὑπὀθεση τῶν πολλῶν, ἤ εὔκολη. Εἶναι περίπλοκο καὶ χρειάζεται ἔρευνα. Οἱ φόρμουλες μᾶς ἀρέσουν, ἀλλὰ συχνὰ ἀντιβαίνουν στὴν παλαιὰ παράδοση.
 
Last edited:
Top