π. Ραφαήλ Γκουρβέλος - Χερουβικά Πέτρου Βυζαντίου σε σύντμηση Παύλου Αντ. Χατζηπαπά

#1
Αγαπητοί φίλοι,
ανεβάζω σειρά χερουβικών σε όλους τους ήχους, Πέτρου του Βυζαντίου, σε
σύντμηση Παύλου Αντ. Χατζηπαπά και εκτέλεση π. Ραφαήλ Γκουρβέλου, του
δασκάλου μου.

Οι ηχογραφήσεις είναι ζωντανές από το μοναστήρι των αγ. Ραφαήλ, Νικολάου
και Ειρήνης Γρίβας
κοντά στη Γουμένισσα, του νομού Κιλκίς.

Θεωρώ πως οι συντμήσεις αυτές είναι εξαιρετικά πετυχημένες, δεδομένου
ότι αφενός μεν, όχι μόνο δεν φαίνεται πώς έχει μπει « ψαλίδι », αλλά
αντιθέτως η μελωδία είναι τόσο ισορροπημένη ώστε η σύνθεση να φαίνεται πρωτογενής
και ολοκληρωμένη, αφετέρου δε, οι διάρκειες των μελών είναι τέτοιες που
επιτρέπουν, άνετα, τη χρήση τους στις Θ. Λειτουργίες με τα σημερινά χρονικά
περιθώρια.

Στο παρόν μήνυμα σας παραθέτω, κατόπιν έγκρισης του δασκάλου μου, το
χερουβικό σε ήχο α΄.

Νομίζω ότι μπορεί να γίνει εμφανής η άνεση του ερμηνευτή στο συγκεκριμένο
μέλος (ο δάσκαλος μου εκμυστηρεύτηκε για τα εν λόγω χερουβικά ότι τα ψάλλει
σχεδόν κάθε Κυριακή στο μοναστήρι για χρονική περίοδο τουλάχιστον ενός
έτους).

Επίσης, αξιοπρόσεκτα είναι, κατά την ταπεινή μου άποψη, η τεχνική του
δασκάλου όσον αφορά στην τοποθέτηση της φωνής, την καθαρότητα, διαύγεια και
μεταλλικότητα του ηχοχρώματος .

Όσον αφορά στο ύφος του δασκάλου τα λόγια είναι περιττά...Η δυνατότητα του
ψάλτη να κατανύσσει το εκκλησίασμα στη σημερινή εποχή είναι τουλάχιστον
χάρισμα και αυτό το τάλαντο όχι μόνο το έχει καλλιεργήσει ο δάσκαλος αλλά
και το έχει πολλαπλασιάσει.
Περιμένω τα σχόλια σας. Εύχομαι καλά downloads!
 

Attachments

Last edited:
#2
Ευχαριστώ πολύ - και ίσως πολύ καθυστερημένα - τον κ. Δημήτρη Δημόπουλο για τις κρίσεις του στην προσπάθεια μου να συντμήσω τα αργά χερουβικά του Πέτρου Βυζαντίου. Πιστεύω ότι, σε μια εποχή που όλα σχεδόν τα ψαλτικά βιβλία που εκδίδονται επαναλαμβάνουν τα ίδια και ξανά τα ίδια μέλη ή κακοποιούν το εκκλησιαστικό μέλος, χρειάζεται να βλέπουμε στο απώτερο παρελθόν και να αντλούμε από τον πλούτο της δημιουργικής έμπνευσης των πραγματικά προικισμένων δασκάλων, που μας κληροδότησαν άγνωστους στους περισσότερους ή παραμελημένους θησαυρούς. Εκτελέσεις, όπως αυτή του π. Ραφαήλ Γκουρβέλου, αναδεικνύουν την αξία των εκκλησιαστικών μελών και μπορούν να χρησιμεύσουν ως πρότυπα για τη διδασκαλία τους.
 
Last edited by a moderator:
#3
Αγαπητοί φίλοι καλημέρα και καλή εβδομάδα,
στη συνέχεια παραθέτω το δεύτερο χερουβικό Πέτρου του Βυζαντίου, σε δεύτερο ήχο, σε σύντμηση Παύλου Αντ. Χατζηπαπά.
Περιμένω τα σχόλια σας. Εύχομαι καλά downloads!:)
 

Attachments

#4
Αγαπητοί φίλοι καλό μήνα και καλή εποχή,
συνεχίζω, με το τρίτο, στη σειρά, Χερουβικό Πέτρου του Βυζαντίου, σε τρίτο ήχο και σύντμηση Παύλου Αντ. Χατζηπαπά.
Περιμένω τα σχόλια σας. Εύχομαι καλά downloads!:)
 

Attachments

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
#5
Για τις Κυριακές έχω διαλέξει επίσης τη σειρά του Πέτρου Βυζαντίου τόσο στα χερουβικά όσο και στα κοινωνικά. Διάλεξα κάτι τέτοιο, για εκπαιδευτικούς λόγους διότι δεν τα είχα ακούσει από άλλον και δεν είχα τα κείμενα επεξεργασμένα.
Ωστόσο ακόμα δεν έχω αξιωθεί να τα χωρίσω και να τα επεξεργαστώ πλήρως, αλλά ήδη είναι σχεδόν έτοιμα. Δηλαδή έχω κάνει κάποια βήματα όπως στο συνημμένο που παρουσιάζεται το χερουβικό του τετάρτου (άγια).

Η εργασία σας αυτή σε αυτή τη χρονική στιγμή θα με βοηθήσει πλέον πάρα πολύ. Σας ευχαριστώ.

Είναι πολύ σημαντικό για μένα, που έχετε χωρίσει τα αργά αυτά παπαδικά κόμμάτια με τον λεγόμενο συνεπτυγμένο τρόπο. Είχε γίνει και μια συζήτηση πρόσφατα σχετικά με τον τρόπο, με βάση δηλαδή ποιους κανόνες χωρίζουμε αργά κομμάτια.
Θα ήταν σημαντικό να μας γράφατε τη γνώμη σας.
Για να σας βοηθήσω, κάντε κλικ κατευθείαν εδώ

Τώρα συγκεκριμένα για το χερουβικό του τρίτου ήχου, αν δεν κάνω λάθος είναι το ποιο σύντομο από αυτά του Πέτρου Βυζαντίου. Μου έχει προκαλέσει εντύπωση το γεγονός πως μερικά χερουβικά, όπως του πρώτου ήχου διαρκούν πάρα πολύ, ενώ άλλα όπως αυτό του τρίτου ήχου, αρκετά λιγότερο. Και είναι από τον ίδιο μελοποιό!

Εγώ απλά στου τρίτου ήχου, λέω τη λέξη "μυστικώς" σχεδόν χύμα και όλο το υπόλοιπο χερουβικό καλύπτει χρονικά όλο το απαιτούμενο διάστημα. Το συγκεκριμένο δε χρειάζεται περαιτέρω σύντμηση. Στα άλλα όμως τις περισσότερες ή τουλάχιστον τις μισές φορές κόβω κάποια τμήματα αναγκαστικά δυστυχώς. Ευτυχώς όμως δε γίνεται πάντα. Το κράτημα βέβαια δε το λέμε ποτέ :( .

Πρόσεξα και μια διαφοροποίηση στους χαρακτήρες από τη Μουσική Πανδέκτη του 1851. Εκτός από τη σύντμηση έχετε αλλάξει και κάποιους χαρακτήρες ή τα έχετε αντιγράψει από άλλο βιβλίο;

Σας ευχαριστώ και πάλι, περιμένουμε και τα υπόλοιπα χερουβικά.
Να είστε πάντα καλά.
 

Attachments

#6
Αγαπητοί φίλοι,
σας παραθέτω το χερουβικό του Πέτρου Βυζαντίου σε σύντμηση Παύλου Αντ. Χατζηπαπά στον ήχο της χθεσινής μέρας. Ελπίζω η
προσπάθεια αυτή του δασκάλου μου π. Ραφαήλ Γκουρβέλου να ερμηνεύσει τα εν λόγω χερουβικά, να αποτελέσει αφορμή για ωφέλιμη
συζήτηση σχετικά με τον τρόπο ερμηνείας χερουβικών στην κοινότητα του Ψαλτολογίου.
Περιμένω τα σχόλιά σας!
 

Attachments

#7
Αγαπητοί φίλοι,
ανεβάζω σειρά χερουβικών σε όλους τους ήχους, Πέτρου του Βυζαντίου, σε
σύντμηση Παύλου Αντ. Χατζηπαπά και εκτέλεση π. Ραφαήλ Γκουρβέλου, του
δασκάλου μου.

Οι ηχογραφήσεις είναι ζωντανές από το μοναστήρι των αγ. Ραφαήλ, Νικολάου
και Ειρήνης Γρίβας
κοντά στη Γουμένισσα, του νομού Κιλκίς.

Θεωρώ πως οι συντμήσεις αυτές είναι εξαιρετικά πετυχημένες, δεδομένου
ότι αφενός μεν, όχι μόνο δεν φαίνεται πώς έχει μπει « ψαλίδι », αλλά
αντιθέτως η μελωδία είναι τόσο ισορροπημένη ώστε η σύνθεση να φαίνεται πρωτογενής
και ολοκληρωμένη, αφετέρου δε, οι διάρκειες των μελών είναι τέτοιες που
επιτρέπουν, άνετα, τη χρήση τους στις Θ. Λειτουργίες με τα σημερινά χρονικά
περιθώρια.

Στο παρόν μήνυμα σας παραθέτω, κατόπιν έγκρισης του δασκάλου μου, το
χερουβικό σε ήχο α΄.

Νομίζω ότι μπορεί να γίνει εμφανής η άνεση του ερμηνευτή στο συγκεκριμένο
μέλος (ο δάσκαλος μου εκμυστηρεύτηκε για τα εν λόγω χερουβικά ότι τα ψάλλει
σχεδόν κάθε Κυριακή στο μοναστήρι για χρονική περίοδο τουλάχιστον ενός
έτους).

Επίσης, αξιοπρόσεκτα είναι, κατά την ταπεινή μου άποψη, η τεχνική του
δασκάλου όσον αφορά στην τοποθέτηση της φωνής, την καθαρότητα, διαύγεια και
μεταλλικότητα του ηχοχρώματος .

Όσον αφορά στο ύφος του δασκάλου τα λόγια είναι περιττά...Η δυνατότητα του
ψάλτη να κατανύσσει το εκκλησίασμα στη σημερινή εποχή είναι τουλάχιστον
χάρισμα και αυτό το τάλαντο όχι μόνο το έχει καλλιεργήσει ο δάσκαλος αλλά
και το έχει πολλαπλασιάσει.
Περιμένω τα σχόλια σας. Εύχομαι καλά downloads!
Συγχαρητήρια αδελφέ Δημήτρη για την πρωτοβουλία σου να ανεβάσεις ηχογραφήσεις του δασκάλου μας ώστε να γίνουν ευρύτερα γνωστές. Προσωπικά δεν έχω να προσθέσω πολλά σχετικά με τις πολύπλευρες γνώσεις ή τη βιωματική εκτελεστική ικανότητα του π. Ραφαήλ. Οι ακροατές - και μάλιστα έχοντας σίγουρα μεγαλύτερη εμπειρία από ότι εγώ - μπορούν να καταλάβουν περί τίνος πρόκειται. Εγώ απλώς ευχαριστώ το Θεό που με αξίωσε να μαθαίνω την Εκκλησιαστική Μουσική δίπλα σε έναν τέτοιο δάσκαλο.
 
#8
Αδελφέ μου Zαχαρία σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια αν και τα συγχαρητήρια ανήκουν στο Δάσκαλό μας
για τον κόπο που καταβάλλει έτσι ώστε να ερμηνεύσει τα εν λόγω χερουβικά κάθε Κυριακή.
 
#9
:)
Για τις Κυριακές έχω διαλέξει επίσης τη σειρά του Πέτρου Βυζαντίου τόσο στα χερουβικά όσο και στα κοινωνικά. Διάλεξα κάτι τέτοιο, για εκπαιδευτικούς λόγους διότι δεν τα είχα ακούσει από άλλον και δεν είχα τα κείμενα επεξεργασμένα.
Ωστόσο ακόμα δεν έχω αξιωθεί να τα χωρίσω και να τα επεξεργαστώ πλήρως, αλλά ήδη είναι σχεδόν έτοιμα. Δηλαδή έχω κάνει κάποια βήματα όπως στο συνημμένο που παρουσιάζεται το χερουβικό του τετάρτου (άγια).

Η εργασία σας αυτή σε αυτή τη χρονική στιγμή θα με βοηθήσει πλέον πάρα πολύ. Σας ευχαριστώ.

Είναι πολύ σημαντικό για μένα, που έχετε χωρίσει τα αργά αυτά παπαδικά κόμμάτια με τον λεγόμενο συνεπτυγμένο τρόπο. Είχε γίνει και μια συζήτηση πρόσφατα σχετικά με τον τρόπο, με βάση δηλαδή ποιους κανόνες χωρίζουμε αργά κομμάτια.
Θα ήταν σημαντικό να μας γράφατε τη γνώμη σας.
Για να σας βοηθήσω, κάντε κλικ κατευθείαν εδώ

Τώρα συγκεκριμένα για το χερουβικό του τρίτου ήχου, αν δεν κάνω λάθος είναι το ποιο σύντομο από αυτά του Πέτρου Βυζαντίου. Μου έχει προκαλέσει εντύπωση το γεγονός πως μερικά χερουβικά, όπως του πρώτου ήχου διαρκούν πάρα πολύ, ενώ άλλα όπως αυτό του τρίτου ήχου, αρκετά λιγότερο. Και είναι από τον ίδιο μελοποιό!

Εγώ απλά στου τρίτου ήχου, λέω τη λέξη "μυστικώς" σχεδόν χύμα και όλο το υπόλοιπο χερουβικό καλύπτει χρονικά όλο το απαιτούμενο διάστημα. Το συγκεκριμένο δε χρειάζεται περαιτέρω σύντμηση. Στα άλλα όμως τις περισσότερες ή τουλάχιστον τις μισές φορές κόβω κάποια τμήματα αναγκαστικά δυστυχώς. Ευτυχώς όμως δε γίνεται πάντα. Το κράτημα βέβαια δε το λέμε ποτέ :( .

Πρόσεξα και μια διαφοροποίηση στους χαρακτήρες από τη Μουσική Πανδέκτη του 1851. Εκτός από τη σύντμηση έχετε αλλάξει και κάποιους χαρακτήρες ή τα έχετε αντιγράψει από άλλο βιβλίο;

Σας ευχαριστώ και πάλι, περιμένουμε και τα υπόλοιπα χερουβικά.
Να είστε πάντα καλά.
Ευχαριστώ, κ. «EIRYK EMNOSHELE», για τα καλά σας λόγια για την εργασία μου στα χερουβικά του Πέτρου Βυζαντίου. Χαίρομαι που βάζετε στο ψαλτολόγιο παλαιά μαθήματα και καταγίνεστε με κάτι που δεν το ακούσατε.

1) Για τη συζήτηση που γράφετε σχετικά με το συνεπτυγμένο δε γνωρίζω τίποτα. Η ρυθμική σήμανση που ακολουθώ στηρίζεται κατ’ αρχάς στο 4σημο μέτρο, «παραβιάσεις» του οποίου συνιστούν οι δίσημοι και τρίσημοι μετρικοί πόδες. Αυτοί «οικονομούνται» με την ένωσή τους με τα παρακείμενα 4σημα μέτρα είτε στην αρχή είτε στο τέλος κάθε 4σημου μέτρου ή με συνένωση. Εκείνο που έχει σημασία, κατά την άποψή μου, είναι να εντοπίζονται οι σχετικά ισχυρότεροι φθόγγοι - οι οποίοι αποτελούν τη θέση κάθε ρυθμικής ενότητας, που περιλαμβάνει από 4 ως 9, το ανώτατο, πρώτους χρόνους - και να οριοθετούν έτσι το μέτρο. Τέτοιοι φθόγγοι είναι κατά κανόνα εκείνοι που ανήκουν σε τονιζόμενες συλλαβές του ποιητικού κειμένου. Στην περίπτωση που χωρίζουμε αργά κομμάτια, όπως γράφετε, οδηγός είναι και πάλι το 4σημο μέτρο και ὁ δυναμικός τονισμός των φράσεων του μουσικού κειμένου – δεν προφέρονται το ίδιο όλοι οι φθόγγοι.

2) Για τη διαφορά στην έκταση του μουσικού κειμένου από χερουβικό σε χερουβικό θα έλεγα ότι εξαρτάται από την επιλογή των μουσικών θέσεων, οι οποίες, βέβαια, δε μπορούν να δεσμεύσουν το μελοποιό από μόνο το μήκος τους. ( Ἡ διαδεδομένη πρακτική να συρρικνώνονται στα αργά μέλη λέξεις ή και ομάδες λέξεων για χάρη συντομίας με βρίσκει εντελώς αντίθετο : χάνεται η ισορροπία του μαθήματος και καταστρέφεται η αισθητική του)

3) Δὲν καταλαβαίνω τι εννοείτε λέγοντας «διαφοροποίηση στους χαρακτήρες από τη Μουσική Πανδέκτη του 1851». Τα κείμενα τα πήρα από το Ταμείο Ανθολογίας του Χουρ-
μουζίου.

Χαίρετε !
 
#10
Αγαπητοί φίλοι,
σας παραθέτω άλλη μία υπέροχη ερμηνεία, κατά την προσωπική μου άποψη, του π. Ραφαήλ Γκουρβέλου στο χερουβικό του Πέτρου Βυζαντίου σε σύντμηση Παύλου Αντ. Χατζηπαπά και σε ήχο πλ. α΄.
Περιμένω τα σχόλιά σας!
 

Attachments

#11
ο π.Ραφαήλ έιναι γνήσιοσ.αυθεντικόσ,χαρισματικόσ(virtuoz) γλυκύτατοσ ερμηνευτήσ Όμωσ το πιο σημαντικό έιναι η απλότητα στο ψάλσιμο,στοιχέιο πυο χαραχτηρίζει τουσ σπουδάιουσ στην τέχνη.
 
Last edited:
#12
Αγαπητοί φίλοι,
σας παραθέτω το χερουβικό του Πέτρου Βυζαντίου σε σύντμηση Παύλου Αντ. Χατζηπαπά στον ήχο της χθεσινής μέρας, ερμηνευμένο από το δάσκαλό μου.
Καλή εβδομάδα σε όλους!
 

Attachments

#13
Αγαπητοί φίλοι,
εύχομαι καλή και ευλογημένη εβδομάδα. Σε συνέχεια των προηγούμενών μου αναρτήσεων παραθέτω την ηχογράφηση του χερουβικού σε ήχο βαρύ και μέλος Πέτρου Βυζαντίου σε σύντμηση Παύλου Αντ. Χατζηπαπά και σε ερμηνεία του δασκάλου μου.
Καλή δύναμη σε όλους!
 

Attachments

#14
Αγαπητοί φίλοι,
με τη βοήθεια του Θεού ολοκληρώνεται σήμερα η σειρά των χερουβικών του Πέτρου Βυζαντίου σε σύντμηση Παύλου Αντ. Χατζηπαπά και ερμηνείας π. Ραφαήλ Γκουρβέλου.
Εύχομαι ο Θεός να μας φωτίζει όλους σε τούτους τους δύσκολους καιρούς.
 

Attachments

Last edited by a moderator:
#15
Αγαπητοί φίλοι,
διαχειριστά,
συντονιστές,
και μέλη του Ψαλτολογίου,
καλή σας μέρα.

Νιώθω την ανάγκη μαζί με την ομάδα των μαθητών μου να σας ευχαριστήσω για την ευγενική υποδοχή που μας κάνατε και τα καλά σας λόγια και ενδιαφέροντα σχόλια ή μηνύματα (δημόσια ή προσωπικά) γύρω από τα ηχητικά αρχεία που παρατέθηκαν στο χρονικό διάστημα της τρίμηνης παρουσίας μας στο Ψαλτολόγιο.

Ξεκινήσαμε με την ιδέα να παραθέσουμε απλώς κάποια ηχητικά από ζωντανές ηχογραφήσεις-ενθύμια ή από στουντιακές ηχογραφήσεις με μέλη που παρουσιάζουν ενδιαφέρον στον ψαλτικό κόσμο έτσι ώστε αφενός μεν, να τα παρουσιάσουμε με αγάπη στην εκλεκτή ομήγυρη του Ψαλτολογίου, αφετέρου δε, να μπορέσουμε δυνητικά να έλθουμε σε επικοινωνία με όσους δεν έτυχε να γνωριστούμε μέχρι τώρα.

Συνεχίσαμε με μια ολοκληρωμένη σειρά χερουβικών του Πέτρου Βυζαντίου, συντετμημένα από έναν εκλεκτό
επί εικοσαετία φίλο, τον φιλόλογο, μουσικό και πρωτοψάλτη Παύλο Αντ. Χατζηπαπά.
Πιστεύουμε ότι είναι μια καλή πρόταση-παράδειγμα για (έστω μερική) επαναχρησιμοποίηση
κλασικών αριστουργημάτων παλαιοτέρων εποχών
με τη συνθετική επιλογή ολόκληρων θέσεων από τα γενικώς πολύ μεγάλα
-για τη σημερινή νοοτροπία και πρακτική-παλαιά μέλη, εν προκειμένω χερουβικά.

Στην ίδια λογική κινηθήκαμε και με την επόμενη σειρά των κοινωνικών «Αινείτε», Δανιήλ πρωτοψάλτου,
ενός από τους πιο αγαπημένους σε μας μελουργούς. Αυτά ακολουθούν μια πιο έντεχνη και σολιστική δομή από τα προαναφερθέντα χερουβικά, και εψάλλησαν ολόκληρα, αφού είχαμε το χρόνο να τα αναπτύξουμε πριν ή και μετά το «Μετά φόβου».

Με τη βοήθεια του Θεού θα επιχειρήσουμε να παραθέσουμε και άλλες σειρές.
Επόμενη προσπάθεια, τα χερουβικά του περίφημου Πέτρου Μπερεκέτη, που ήκμασε κατά τα τέλη του ιζ΄ αιώνα έως αρχές του ιη΄, συντετμημένα από τον Π. Χατζηπαπά, καθώς και τα κοινωνικά «Αινείτε» του ιδίου μουσουργού.

Ευχόμαστε ταπεινά οι νέοι ιεροψάλτες και μελοποιοί να ασχοληθούν πρώτα και κατά προτεραιότητα με τα παλαιά κλασικά παπαδικά (και όχι μόνο) μέλη που βρίσκονται κυρίως στις έγκυρες Πατριαρχικές μουσικές εκδόσεις, και αφού μελετήσουν και κατακτήσουν το ύφος, το ήθος, τη δομή, την ιδέα, το κλίμα και την ατμόσφαιρα αυτών των μελών, τότε και μόνο τότε να αυτοσχεδιάσουν και να δημιουργήσουν τις δικές τους συνθέσεις.
Αυτές, τότε, θα είναι σίγουρα επιτυχημένες αφού θα βασίζονται και θα συνεχίζουν την από αιώνων μουσική μας παράδοση.

π. Ραφαήλ Γκουρβέλος
Ιεροψάλτης Ι. Μονής Αγ. Ραφαήλ, Νικολάου και Ειρήνης
Γρίβας- περιοχή Γουμένισσας
 
#16
Οι ενότητες των χερουβικών ύμνων και των κοινωνικών που μάς παραθέτει ο π. Ραφαήλ με τις εξαιρετικές ερμηνείες του, είναι ένα συγκροτημένο έργο από κάθε άποψη.
Επί πλέον η επιλογή των συντετμημένων χερουβικών μάς αποκαλύπτει το δρόμο της μελέτης και ερευνάς στα αρχαία και κλασικά μαθήματα, και μάς προσφέρει πλούσια πνευματική, διανοητική και καλλιτεχνική έκφραση. Καλή δύναμη σε όλους και στο δάσκαλό μας π. Ραφαήλ.
 
Last edited by a moderator:
Top