καὶ τὴν [σκῆψιν/σκέψιν] τῆς προδοσίας γινώσκων (κάθισμα α΄ ομάδος αντιφώνων όρθρου Μ. Παρασκευής)

T

Tzanakos_B

Guest
#21
Συνάδελφοι , επί τέλους . ο αγαπητός Γίώργος Μ. .φιλόλογος ών , μας εξήγησε σαφέστατα την διαφοράν του νοήματος των δύο λέξεων , σκήψις και σκέψις .. Πρώτος το απεσήμανα αυτό . κατόπιν υποδείξεως του φιλου καθηγητού του Παν. Αθηνών κ. Γεωρ. Κατσή ειδικού φιλολόγου . Η σκήψις σημαίνει όχι απλά πρόφασις , αλλα απόφασις , ενέργεια , [ προαποφασισμένη απο το΄ Ιούδα ] , ενώ η σκέψις [ του Ιούδα ] θα μπορούσε να μην πραγματοποιηθεί... ] . Εδώ έγινε συνομωσία μεταξύ Φαρισαίων και Ιόυδα.... Οσο γιαυτά που γράφει ο συνάδελφος Μαούνης για τον Π. Μάξιμο , θεολόγον όντα , ότι δεν γνωρίζει μουσικήν.... του απαντω με τα σοφά λόγια του Ναυπλιώτη... '' Η Μουσική είναι πράξις , είναι μίμησις της καλής πράξεως . ημπορεί να διαπρέψει εις αυτήν ένας πρακτικός πολυ καλύτερα απο άλλον που κατέχει όλας τας θεωρητικάς γνώσεις... '' Προσωπικά πιστεύω ότι ο π. Μάξιμος γνωρίζει και Βυζαντινήν Μουσικήν..!!! Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ
Ζητώ συγγνώμη από τον κ. Μαούνη. Αυτά που έγραψα γιά τον π. Μάξιμο , αναφερονται στον κ. Σουλδάτο. Και αυτο το, ' γηράσκων αεί διδασκόμενος.. '' το έχει γράψει ανορθόγραφον.... Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ
 
#22
Οσο γιαυτά που γράφει ο συνάδελφος Μαούνης για τον Π. Μάξιμο , θεολόγον όντα , ότι δεν γνωρίζει μουσικήν.... του απαντω με τα σοφά λόγια του Ναυπλιώτη... '' Η Μουσική είναι πράξις , είναι μίμησις της καλής πράξεως . ημπορεί να διαπρέψει εις αυτήν ένας πρακτικός πολυ καλύτερα απο άλλον που κατέχει όλας τας θεωρητικάς γνώσεις... '' Προσωπικά πιστεύω ότι ο π. Μάξιμος γνωρίζει και Βυζαντινήν Μουσικήν..!!! Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ
Κύριε Τζανάτο, χαίρετε. Αδίκως με κατηγορείτε, ότι έγραψα για τον π. Μάξιμο, ότι δεν γνωρίζει μουσική. Ανατρέξτε στις αναρτήσεις μου και θα το διαπιστώσετε.
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
#23
Και αυτο το, ' γηράσκων αεί διδασκόμενος.. '' το έχει γράψει ανορθόγραφον.... Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ
Προφανώς! Ήταν ενα πείραγμα προς τον π.Μάξιμο για τον απόλυτο τρόπο με τον οποίο με αποπήρε για το παράπτωμά να εκφράσω απορία σε κάτι τόσο αυτονόητο...
 
T

Tzanakos_B

Guest
#24
Κύριε Τζανάτο, χαίρετε. Αδίκως με κατηγορείτε, ότι έγραψα για τον π. Μάξιμο, ότι δεν γνωρίζει μουσική. Ανατρέξτε στις αναρτήσεις μου και θα το διαπιστώσετε.
Κύριε Μαούνη , έχετε απόλυτον δίκαιον , το είδα εκ των υστέρων και εσπευσα πρίν μου στείλετε το τελευταίο μήνυμά σας να σας ζητήσω συγγνώμη.... επρόκειτο για τον κ. Σουλδάτο. Καλή Δύναμη !!!! Β. ΤΖΑΝ.
 
#25
Κύριε Μαούνη , έχετε απόλυτον δίκαιον , το είδα εκ των υστέρων και εσπευσα πρίν μου στείλετε το τελευταίο μήνυμά σας να σας ζητήσω συγγνώμη.... επρόκειτο για τον κ. Σουλδάτο. Καλή Δύναμη !!!! Β. ΤΖΑΝ.
Κύριε Τζανάτο, ευχαριστώ πολύ για τις ευχές σας και αντεύχομαι όπως ο Πανάγαθος σας χαρίζει υγεία και δύναμη. Καλά ψαλσίματα εν όψει της Μ. Εβδομάδος και καλή Ανάσταση.
 

Doukellis

Ιωάννης Δουκέλλης
#26
Συγχωρείστε μου την επιμονή μου, ........
Αγαπητέ κ. Μαούνη δεν χρειάζεται να αισθάνεστε άβολα. Συζήτηση κάνουμε, απορίες προκύπτουν και προσπαθούμε ο καθένας στο μέτρο του δυνατού, να συνεισφέρει.
Πιστεύω ότι ο Γιώργος Μ. μας έλυσε όλες τις απορίες για το συγκεκριμένο θέμα και του αξίζει μεγάλο Ευχαριστώ.
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#27
Ευχαριστώ πολύ όλους για τα καλά κι ενθαρρυντικά σας λόγια. Στο μέτρο των δυνάμεων του ο καθένας ό,τι μπορεί προσφέρει. Αλλά πρέπει να σημειώσω ότι το χωρίο είναι δύσκολο, γιατί η χρήση αυτή είναι ασυνήθιστη. Σε ένα τέτοιο χωρίο πεισσότερες από μια ερμηνείες (ή εστιάσεις ερμηνειών) είναι πιθανές.
Η ερμηνεία που προτείνω (που είναι τελικά η δεύτερη από τις δύο που με απασχόλησαν, όπως εξήγησα) μπορεί να είναι η σωστή μπορεί και όχι.
Φίλοι καλοί μου είπαν εναλλακτικά ότι μπορεί να αναφέρεται η σκήψις στην ΑΙΤΙΑ της προδοσίας, τη φιλαργυρία, την οποία γνώριζε ο Κύριος. Μπορεί.
Αλλά πιο πολύ μέτρησε στη σκέψη μου η σημασία που πρέπει να είχε στο νου του ο υμνωδός βάσει της χρήσης που είχε οιονεί καθιερωθεί μέσω του αγίου Χρυσοστόμου ("Σκῆψις ταῦτα καὶ πρόφασις"). Η χρήση αυτή παραπέμπει όχι σε ΑΙΤΙΑ, αλλά σε ΠΡΟΦΑΣΗ. Είναι διαφορετικά αυτά τα δύο. Διότι η αιτία είναι κάτι αντικειμενικό: το πάθος του Ιούδα. Πρόφαση δεν είναι το πάθος, αλλά αυτό που ο ίδιος ο Ιούδας επικαλέστηκε, για να προδώσει (και που θα μπορούσε να είναι, κατά τον υμνωδό, ακόμα και ο έλεγχος του Χριστού).


ΣΗΜ: Υπάρχουν πατερικά χωρία που μιλούν για τη μέριμνα του Χριστού να μη δώσει αφορμές στον Ιούδα. Δεν έχω πρόχειρα να παραπέμψω, από παλιά τα θυμάμαι. Ένα μόνο βρήκα ψάχνοντας πρόχειρα (Ιωάννου Χρυσοστ., Κατά ανομοίων, 7, 762-763):​
Καὶ σκόπει μοι κηδεμονίαν Δεσπότου· οὐκ εἶπεν͵ ὅτι ὁ Ἰούδας παραδώσει με͵ ὥστε μὴ τῇ περιφανεία τῶν ἐλέγχων ἀναισχυντότερον αὐτὸν ἐργάσασθαι· ὡς δὲ ἐκεῖνος ὑπὸ τοῦ συνειδότος κεντούμενός φησι͵ Μή τι ἐγώ εἰμι͵ Κύριε; λέγει αὐτῷ͵ Σὺ εἶπας· καὶ οὐδὲ τότε αὐτοῦ κατηγορῆσαι ἠνέσχετο͵ ἀλλ΄ αὐτὸν ἑαυτοῦ κατέστησεν ἔλεγχον·
 
Top