α´, γ´ καὶ θ´ ᾠδὲς Χριστουγέννων

#1
Ἔχω ἑτοιμάσει τὶς ᾠδὲς α´, γ´ καὶ θ´ τῶν Χριστουγέννων. Θὰ μποροῦσε κάποιος νὰ μὲ πληροφορήσει σύμφωνα μὲ τὸ τυπικὸν τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ποιοί στίχοι προηγοῦνται καὶ ποιοί εἱρμοὶ ἀκολουθοῦν, διότι ἀπ᾿ ὅ,τι βλέπω, τὸ τυπικὸν τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου διατάσσει ἄλλα;
 
#3
Αν αναφέρεστε στα μεγαλυνάρια και τα τροπάρια της θ' ωδής, η πρότασή μου είναι να ακολουθήσετε τη διάταξη του μηναίου, δηλ. γράψτε μουσικά πρώτα όλους τους στίχους (μεγαλυνάρια) και στη συνέχεια τα τροπάρια.

Με αυτό θα διευκολύνετε όσους ψάλλουν όλα τα μεγαλυνάρια και μετά από τα τέσσερα τελευταία ψάλλουν και τα αντίστοιχα τροπάρια του κανόνα, όπως κάνω κι εγώ.

Ωστόσο, δεν είναι μόνο η καθαρά λειτουργική τους χρήση, σκεφτείτε πως η δουλειά σας μπορεί να χρησιμεύσει και σε κάποια εμφάνιση χορωδίας ή κάποια άλλη περίσταση που να θέλει κάποιος να ψάλλει όλα τα μεγαλυνάρια ή επιλογή αυτών (μιλάω εκ προσωπικής πείρας όπου εξ ανάγκης σε χορωδία είπαμε τα περισσότερα μεγαλυνάρια ''απέξω'').

Περιμένω οπωσδήποτε την ανάρτηση!!

Υ.Γ. Με την ευκαιρία να σας ευχαριστήσω για τη γενικότερα πολύ αξιόλογη δουλειά και προσφορά σας (μόλις σήμερα ξεκίνησα να ψάλλω μία οκταηχία με τα σύντομα χερουβικά σας).
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#4
... τὸ τυπικὸν τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου διατάσσει ἄλλα;
Tὸ τυπικὸν τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου (http://www.churchofcyprus.org.cy/documents/dekemvrios_599677.pdf) γιά τήν θ΄ προβλέπει ὅ,τι καί τό ΤΜΕ μέ ἕνα τυπογραφικό σφάλμα, πού ἔχει ἐκπέσει ὁ β΄ στίχος τοῦ ἰαμβικοῦ κανόνος (Σήμερον ὁ Δεσπότης, τίκτεται ὡς βρέφος, ὑπὸ Μητρὸς Παρθένου).
Γιά τίς ἄλλες προβλέπει «Δόξα σοι, ὁ Θεὸς ἡμῶν, δόξα σοι» ἐν ἀντιθέσει μέ τό ΤΜΕ (πρβλ. ἐδῶ).

 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#5
Με αυτό θα διευκολύνετε όσους ψάλλουν όλα τα μεγαλυνάρια και μετά από τα τέσσερα τελευταία ψάλλουν και τα αντίστοιχα τροπάρια του κανόνα, όπως κάνω κι εγώ.
Γιὰ ποιὸ λόγο; ἀπὸ ποῦ προβλέπεται αὐτό;
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#6
Για ποιο λόγο; από που προβλέπεται αυτό;
Γίνεται αὐτό Δημήτρη, κι ὁ μακαριστός Χριστόδουλος τό ἔκανε χοροστατῶν, κι ἐγώ σάν μικρός στήν ἐνορία μου τό θυμᾶμαι. Κάτι σάν τῆς Ὑπαπαντῆς. Τό ΤΜΕ σαφῶς προβλέπει ἀνά 4, ἀλλά τό μηναῖο εἰς 16...

 
#7
Τι ακριβώς λέει το Κυπριακόν τυπικό δηλαδή ;
σελ 356 , τυπικόν της Εκκλησίας της Ελλάδος:
http://www.ecclesia.gr/tipikon/2013/12.pdf
Τὸ κυπριακὸ τυπικὸν λέει διαφορετικοὺς στίχους ἀπὸ αὐτοὺς ποὺ ἔψαλαν στὸ Πατριαρχεῖον οἱ Νικολαἵδης - Ἐμμανουηλίδης τὸ 19..., γι᾿ αυτὸ καὶ δὲν ξέρω ποιό εἶναι τὸ ὀρθὸν. Ἐν πάσῃ περιπτώσει, τὸ ἀναρτῶ σύμφωνα μὲ τὸ τυπικὸν τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου (ἐὰν δὲν ἔχω κάμει κάποιο λάθος) καὶ περιμένω ὑποδείξεις γιὰ τυχὸν ἀλλαγές.
 

Attachments

Last edited:
#8
Για ποιο λόγο; από που προβλέπεται αυτό;
Γνωρίζω πως το ΤΜΕ ορίζει μόνον τέσσερα μεγαλυνάρια. Ωστόσο, θυμάμαι να γίνεται πάντοτε έτσι στην εκκλησία που πήγαινα από μικρός (ομοίως και με τις αντίστοιχες περιπτώσεις Περιτομής - Μ. Βασιλείου και Θεοφανείων, κατά τον τύπον της εορτής της Υπαπαντής, όπως ανέφερε και ο π. Μάξιμος, ή όπως γίνεται με τους μακαρισμούς).

Η εν λόγω πρακτική εντάσσεται σε μια ''ομάδα'' μικρών συμπληρώσεων του ΤΜΕ, όπως π.χ. η ψαλμώδησις και του κανόνος της Θεοτόκου από την Οκτώηχο την Κυριακή, ο διπλασιασμός των αναβαθμών κ.α.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#9
Τὸ κυπριακὸ τυπικὸν λέει διαφορετικοὺς στίχους ἀπὸ αὐτοὺς ποὺ ἔψαλαν στὸ Πατριαρχεῖον οἱ Νικολαἵδης - Ἐμμανουηλίδης τὸ 19..., γι᾿ αυτὸ καὶ δὲν ξέρω ποιό εἶναι τὸ ὀρθὸν.
Εἴπαμε πώς στό μηναῖο ὑπάρχουν πολλοί στίχοι/μεγαλυνάρια. Μπορεῖ νά ἔκαναν κάποια ἐπιλογή δική τους οἱ Ἄρχοντες πού ἀναφέρεις. Καί στά διάφορα μουσικά βιβλία ἔχουμε διαφορές. Ὅλα ὅμως εἶναι ὀρθά...
Γι᾿ αὐτό καί τά Δίπτυχα δέν ὁρίζουν ἐπακριβῶς.

Ἐν πάσῃ περιπτώσει, τὸ ἀναρτῶ σύμφωνα μὲ τὸ τυπικὸν τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου (ἐὰν δὲν ἔχω κάμει κάποιο λάθος) καὶ περιμένω ὑποδείξεις γιὰ τυχὸν ἀλλαγές.
Δέν ὑπάρχει λάθος σύμφωνα μὲ τὸ τυπικὸν τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου. Τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος/Δίπτυχα ἁπλᾶ στήν β΄ καταβασία τῆς θ΄ βάζουν «Μεγάλυνον ψυχή μου, τὴν λυτρωσαμένην, ἡμᾶς ἐκ τῆς κατάρας» κι αὐτό (ὅπως καί τὸ τυπικὸν τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου) χωρίς νά προβλέπονται μεγαλυνάρια γιά τίς καταβασίες ἀπό τό ΤΜΕ. Ἀλλά ἔτσι συνηθίστηκε. Ἄλλα μουσικά στήν β΄ καταβασία τῆς θ΄ βάζουν «Μάγοι καὶ ποιμένες...».


 
#10
κ. Λάμπρου, αν μου επιτρέπετε μία επισήμανση.

Στη θ' ωδή θα πρέπει να προσθέσετε δύο μεγαλυνάρια στα δύο τελευταία τροπάρια του ιαμβικού κανόνος, μετά τα (λεγόμενα χύμα) Δόξα... Και νυν... Πρακτική που ακολουθούν οι άρχοντες στην ηχογράφηση που μνημονεύσατε, αλλά τη βλέπουμε και στα μηναία (και στα μουσικά διαφόρων δασκάλων).
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#12
Γίνεται αὐτό Δημήτρη, κι ὁ μακαριστός Χριστόδουλος τό ἔκανε χοροστατῶν, κι ἐγώ σάν μικρός στήν ἐνορία μου τό θυμᾶμαι. Κάτι σάν τῆς Ὑπαπαντῆς. Τό ΤΜΕ σαφῶς προβλέπει ἀνά 4, ἀλλά τό μηναῖο εἰς 16...
Ἂν δὲν κάνω λάθος τὸ κάνει κι ὁ κ. Λυκοῦργος Ἀγγελόπουλος - ἴσως σφάλω. Δὲν ἔχω πρόσβαση στὰ ἀντίστοιχα ἀρχεῖα. Πάντως ὁ προβληματισμός μου ἐνισχύεται ἀπὸ τὸ γεγονὸς τῆς παραλείψεως - στὴν πράξη- μεγάλου μέρους τοῦ κανόνος - ποὺ κατὰ τὸ ΤΜΕ ἔχει κεντρικὴ θέση- σὲ ὤφελος τῶν μεταγενέστερων μεγαλυναρίων.
 
Last edited:
#14
Ἀγαπητὲ φίλε, εὐχαριστῶ πολὺ γιὰ ὅσα γράφεις καὶ γιὰ τὸν κόπο σου. Ἀπ᾿ ὅ,τι ἀντιλαμβάνομαι, ἐκ παραδρομῆς εἶχα παραλείψει δύο μεγαλυνάρια, τὰ ὁποῖα παρενέβαλα. Βέβαια, τὸ τυπικὸν τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου πρὸ τῆς τελευταίας καταβασίας ("Στέργειν μὲν ἡμᾶς") ὁρίζει νὰ ψαλεῖ τὸ "Σήμερον ἡ Παρθένος, τίκτει τὸν Δεσπότην, ἔνδον ἐν τῷ σπηλαίῳ" καὶ ὄχι τὸ "Μάγοι καὶ ποιμένες". Ἐγὼ ἔβαλα καὶ τὸ "Σήμερον ἡ Παρθένος..." καὶ τὸ "Μεγάλυνον ψυχή μου, τὴν λυτρωσαμένην, ἡμᾶς ἐκ τῆς κατάρας". Τὰ "Δόξα" καὶ "Καὶ νῦν" τὰ ἔβαλα χῦμα, ὅπως οἱ Νικολαΐδης - Ἐμμανουηλίδης στὸ Πατριαρχεῖον. Ἀρχικῶς τὰ εἶχα στὸν Δι, ὅπως ὁ Στανίτσας, ἀκούσματα τοῦ ὁποίου μὲ βοήθησαν στὴν παροῦσα ἐργασία (ὅπως καὶ τῶν προαναφερθέντων Ἀρχόντων). Εὐλογημένα Χριστούγεννα.
 

Attachments

Top