Ψάλτης χωρίς αμοιβή

#21
παιδια καποιος που εχει δουλεια περαν της ψαλτικης δε θα πρεπει να πληρωνεται.ας σφηνει τον μισθο αυτον για εκεινους που ζουν απο την ψαλτικη.ο φιλος ισως να ειναι δημοσιος υπαλληλος και γι αυτο προσφερεται δωρεαν δεν ξερουμε το σκεπτικο του..
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
#22
Μην το βλέπετε τόσο κοντόφθαλμα. Κάποιος που προσφέρεται να ψάλει δωρεάν, εκτός από το μισθό που δεν παίρνει ρίχνει στο παγκάρι κι άλλον έναν από την τσέπη του, με αποτέλεσμα ο ναός να έχει υπερδιπλάσια δυνατότητα να δώσει στον οποιοδήποτε άπορο, ψάλτη ή μη, τα χρήματα που του λείπουν, ακόμα και χωρίς να ψάλει.


Απλά αν ο ναός έχει και πτωχότερους να βοηθήσει από τους τυγχάνοντας και ψάλτες, τότε κάνει μια ιεράρχηση.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#23
Μην το βλέπετε τόσο κοντόφθαλμα. Κάποιος που προσφέρεται να ψάλει δωρεάν, εκτός από το μισθό που δεν παίρνει ρίχνει στο παγκάρι κι άλλον έναν από την τσέπη του, με αποτέλεσμα ο ναός να έχει υπερδιπλάσια δυνατότητα να δώσει στον οποιοδήποτε άπορο, ψάλτη ή μη, τα χρήματα που του λείπουν, ακόμα και χωρίς να ψάλει.


Απλά αν ο ναός έχει και πτωχότερους να βοηθήσει από τους τυγχάνοντας και ψάλτες, τότε κάνει μια ιεράρχηση.
....Το λυπηρό είναι ότι αυτοί που υποστηρίζουν την δωρεάν προσφορά, συλλήβδην των ψαλτών ( ιερείς ή επίτροποι) το κάνουν ακριβώς από φιλαργυρία επειδή τους ικανοποιεί η συσσώρευση πλούτου και ας στολίζουν το πάθος τους αυτό με ευσεβιστική υποκρισία ...
Ὁ συνάδελφος παραπάνω ἔγραψε σωστά. Ἄλλωστε τὸ τζάμπα δὲν τὸ ἀγάπησε κανείς, ἄν δὲν πληρώσεις κάτι δὲν τὸ ἐκτιμᾶς. 'Μᾶς ἔχουν ποὺ μᾶς ἔχουν τοῦ πεταματοῦ, ἔρχονται καὶ ποικίλοι ὅσοι «εὐσεβεὶς» νὰ «πουλήσουν» ... καλοχριστιανισμό.

Ἐπίσης τὸ ἄν κανεὶς ἔχει ἤ ὄχι δουλειὰ μαζὶ μὲ τὴν ψαλτικὴ ἀφορᾶ τὸν ἴδιο καὶ μόνο. Ἄν κάποιος θέλει καὶ μπορεῖ νὰ κάνει 3 ἐργασίες καὶ νὰ πληρώνεται γι' αὐτές φυσικά, δικαίωμά του, δὲν ἐνοχλεῖ κανένα. Ὅποιος θέλει νὰ ἐργασθεῖ πεδὶον δόξης καὶ ... κόπου λαμπρόν.
 
#24
Εκφράζεις υπερβολικές και ακραίες απόψεις αγαπητέ ,αυτό λέγεται "ου κατ επίγνωσιν ζήλος" . Νομίζω πως οι ψάλτες που προσεγγίζουν την μουσική και την ψαλτική με σοβαρότητα, ψάλουν με σεβασμό και ταπείνωση. Δεν γίνεται είναι φύσει και θέση αδύνατον να αγαπάς την μουσική να είσαι μελετηρός και υπεύθυνος και να μην αισθάνεσαι σεβασμό απέναντι σ΄αυτό το μεγαλείο που ονομάζεται εκκλησιαστική ποίηση σε συνδυασμό με την μουσική της καθ' ημάς Ανατολής. Αυτά είναι πράγματα που από μόνα τους σε καλλιεργούν και σε ανεβάζουν.
Το χρήμα από μόνο του δεν είναι κακό, η χρήση του είναι που το δαιμονοποιεί. Όταν λατρεύεις "την κτίση παρά τον κτίσαντα" τότε αρχίζει το πρόβλημα .Το λυπηρό είναι ότι αυτοί που υποστηρίζουν την δωρεάν προσφορά, συλλήβδην των ψαλτών ( ιερείς ή επίτροποι) το κάνουν ακριβώς από φιλαργυρία επειδή τους ικανοποιεί η συσσώρευση πλούτου και ας στολίζουν το πάθος τους αυτό με ευσεβιστική υποκρισία
Βέβαια και εγώ υποστηρίζω ότι πολλοί ψάλτες παίρνουν δυσανάλογους μισθούς των δυνατοτήτων τους . Αυτό είναι λάθος διότι αυτοί όχι μόνο διώχνουν τον κόσμο από τους ναούς αλλά κουράζουν κιόλας και αντί να δημιουργούν στο εκκλησίασμα ψυχική ανάταση δημιουργούν κατάθλιψη και λογικό είναι ότι αυτοί οι ψάλτες θα έπρεπε να παίρνουν ένα ελάχιστο ποσό για τον κόπο τους ή και καθόλου.
Κάποτε σε μια εκκλησία που έψαλλα ο παππάς που ήταν χαμηλού μορφωτικού επιπέδου αν και είχε τελειώσει θεολογική, μου έλεγε ότι οι ψάλτες δεν πρέπει να πληρώνονται και μου έφερε ως παράδειγμα τον πατέρα του, που έψαλλε στην εκκλησία του χωριού και ποτέ δεν δέχτηκε να πάρει χρήματα. Τον ρώτησα τότε " Ο πατέρας σου πάτερ μου γνώριζε μουσική ;" Όχι μου απάντησε ήταν πρακτικός. " Ήταν εγγράματος ; " Όχι μου απάντησε ήταν της Τετάρτης δημοτικού " Τότε κακώς τον άφηναν να ανεβαίνει στο στασίδι " συνέχισα. Μα αφού δεν υπήρχε άλλος ; μου απάντησε ο παππάς. Σταμάτησα τη συζήτηση και ο καθένας ας βγάλει τα συμπεράσματα του.
Δεν το κατάλαβα αυτό. Όποιος δεν γνωρίζει μουσική δεν πρέπει να βγαίνει στο αναλόγιο;
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
#25
Εγώ δεν κατάλαβα αυτό με τη συσσώρευση πλούτου. Υπονοείται ότι τα κέρδη από το παγκάρι τα οικειοποιούνται ιερείς και επίτροποι; Αυτό μπορεί να το κάνουν ορισμένοι παράνομα αλλά δεν είναι ο κανόνας. Τα κέρδη μένουν στο ναό και επειδή κάπως πρέπει να απορροφηθούν, πάλι σε ανθρώπους με ανάγκη θα καταλήξουν, μεταξύ των οποίων ένας επιπλέον ψάλτης για βοήθεια ή για αύξηση των ακολουθιών κλπ. Ανάλογα τις ευρύτερες ανάγκες όμως.
 
#26
Δεν το κατάλαβα αυτό. Όποιος δεν γνωρίζει μουσική δεν πρέπει να βγαίνει στο αναλόγιο;
Εξαρτάται από το αναλόγιο ! αν σε κάποιο αναλόγιο υπάρχει χορός " νοικοκυρεμένος" που έλεγε ο αείμνηστος Καραμάνης και εννοούσε χορό όχι μόνο που ψάλλει από μουσικό κείμενο αλλά που έχει και άλλου είδους γνώσεις λεπτομερέστερες, τότε αυτός που δεν γνωρίζει μουσική τι να κάνει εκεί ; να χαλάει το σύνολο; Κάποιος που δεν γνωρίζει μουσική τι μπορεί να προσφέρει δίπλα σε κάποιον ψάλτη με μουσική εκπαίδευση -όχι γιαλατζί- να μουρμουρίζει και να του ανεβάζει τη βάση; Τώρα αν ψάλλει κάποιος μόνος του για τις ανάγκες του ναού φυσικά και μπορεί . Αν και ο εν Λαοδικεία ΙΕ΄ κανών είναι σαφής . " από διφθέρας ψαλλόντων" τουτέστιν ; να έχει εκπαιδευτεί στην ψαλτική τέχνη.
Υπονοείται ότι τα κέρδη από το παγκάρι τα οικειοποιούνται ιερείς και επίτροποι;
Δεν υπονοώ τίποτα ! Χρησιμοποίησα τη Λέξη "Φιλάργυρος" ο Φιλάργυρος δεν θέλει να ξοδεύει αλλά να μαζεύει , του αρέσει να γεμίζει τον τραπεζικό λογαριασμό, εν προκειμένω της εκκλησίας.
Σε κάποια υποσημείωση ο Χρύσανθος στο Θεωρητικό του -δεν το έχω αυτή τη στιγμή μπροστά μου για ακριβή στοιχεία- γράφει ότι η Σύνοδος του πατριαρχείου Κων/πόλεως επειδή οι νέοι δεν προσέρχονταν στις σχολές ψαλτικής και ως εκ τούτου υπήρχε έλλειψη καταρτισμένων ψαλτών ως ένα από τα μέτρα που πήρε για την αντιμετώπιση του προβλήματος ήταν και ο διπλασιασμός του μισθού των ιεροψαλτών. Αυτό νομίζω πως είναι μια απάντηση σε όλους αυτούς που υποστηρίζουν διάφορες ηθικοευσεβιστικές θεωρίες για να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
#27
Και το γέμισμα του λογαριασμού, χρήσιμο είναι κι αυτό. Διότι μακροπρόθεσμα οι ναοί θέλουν ανακαίνιση, επέκταση, ανοικοδόμηση κλπ, που αν δε γίνουν, ο ψάλτης θα είναι ο πρώτος που θα χάσει το μισθό του.

Δεν είναι κάποια ηθικοευσεβιστική θεωρία αυτή, αλλά ο ίδιος ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης που εφήρμοσαν και στο πατριαρχείο. Εκεί άραγε πόσο βαθιά επηρέασε το αποθεματικό τους αυτή η δαπάνη; Μήπως και καθόλου;

Υπάρχει μια ισορροπία στο ποσό που μπορεί/πρέπει να ξοδεύει ένας ναός για ψάλτες διότι πιο πάνω κινδυνεύει να μπαίνει μέσα, πιο κάτω κινδυνεύει να υπολειτουργεί και να πηγαίνει ο κόσμος αλλού να λειτουργηθεί ή να έρχεται μεν αλλά να είναι απρόθυμος να δώσει όσα θα μπορούσε να έδινε.

Ψάλτης χωρίς αμοιβή συνήθως εμφανίζεται σε μικρές και απομονωμένες εκκλησίες που και να θέλανε δεν μπορούν να πληρώσουν. Σε μεγάλες πιο σπάνια και συνήθως τον αξίζει το μισθό του, δεν επιλέγεται μόνο γι' αυτό. Και είναι τόσο σπάνιο που δε μπορείς να πεις ότι χαλάει και την πιάτσα.
 
Last edited:
#28
Και το γέμισμα του λογαριασμού, χρήσιμο είναι κι αυτό. Διότι μακροπρόθεσμα οι ναοί θέλουν ανακαίνιση, επέκταση, ανοικοδόμηση κλπ, που αν δε γίνουν, ο ψάλτης θα είναι ο πρώτος που θα χάσει το μισθό του.
Δεν γίνεται τα έργα του ναού να τα πληρώνει ο ψάλτης ! Είναι ένα έωλο επιχείρημα που δυστυχώς το έχω ακούσει κι αυτό. " Δεν γίνεται να σου αυξήσουμε το μισθό κάνουμε τόσα έργα " μου είχε πει κάποτε κάποιος ιερέας. Όταν όμως βρήκα αλλού καλύτερα και έφυγα με παρακάλαγε. Τότε δεν έκαναν έργα ;
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
#29
Αν τα λεφτά είναι μετρημένα, αναγκαστικά θα γίνει επιλογή ποια δαπάνη θα προηγηθεί και ποια θα είναι η αναλογία των δαπανών.

Όπως εσύ ζήτησες αύξηση (επικαλούμενος σίγουρα κάποια οικονομικά δεδομένα), έτσι και κείνος στην αρνήθηκε, επικαλούμενος κάποια άλλα.
Δεν βλέπω κάτι περίεργο σ' αυτό. Επίσης το γεγονός ότι εσύ τη ζήτησες την αύξηση και όχι εκείνος τη μείωση μπορεί να του φάνηκε επιθετικό.

Το ότι βρήκες κάπου αλλού να σου δώσουν όσα επιθυμούσες το βλέπω σαν απόδειξη ότι τελικά υπάρχει χώρος για όλους και η εκκλησία δε σε άφησε να πεινάσεις. Αν κινδύνευες να πεινάσεις κι ο δικός σου ιερέας θα το άνοιγε το ταμείο να στα δώσει, αφήνοντας τα έργα ημιτελή. Δεν αποκλείεται η παρεξήγηση να οφείλεται σε κακή αντίληψη της οικονομίας εκ μέρους του, όχι σε πρόθεση να σε εκμεταλλευτεί.
 
#30
Αν κινδύνευες να πεινάσεις κι ο δικός σου ιερέας θα το άνοιγε το ταμείο να στα δώσει, αφήνοντας τα έργα ημιτελή. Δεν αποκλείεται η παρεξήγηση να οφείλεται σε κακή αντίληψη της οικονομίας εκ μέρους του, όχι σε πρόθεση να σε εκμεταλλευτεί.
Μακάρι να ήταν έτσι τα πράγματα αλλά αμφιβάλλω.
Ο ψάλτης πληρώνεται συνήθως από το παγκάρι εκτός από κάποιες περιπτώσεις ,που έχω ακούσει , κυρίως παραθαλασσίων πόλεων όπου αναλαμβάνουν αυτό το έξοδο σε ορισμένους ναούς καπεταναίοι ή εφοπλιστάδες . Τα έργα στους ναούς δεν τελειώνουν ποτέ πάντα κάτι θα προκύπτει, για αυτό το λόγο τα έργα γίνονται συνήθως από δωρεές των πιστών και όχι από το κεράκι των πιστών. Το να φέρνει ο παππάς σαν επιχείρημα τα έργα του ναού για να μην δώσει αύξηση ή ικανοποιητικό μισθό αυτό είναι σίγουρα εκμετάλλευση και ειδικά όταν ψάλλεις σε ενορία είκοσι χιλιάδων ανθρώπων .
προσωπικά έχω το κριτήριο και καταλαβαίνω τις δυνατότητες ενός ναού .Το λέω αυτό διότι ξέρω πολύ καλά ότι υπάρχουν "ψάλτες" που δεν έχουν αυτό το κριτήριο και δεν νομίζω πως είναι τυχαίο ότι αυτούς που έχω εγώ στο μυαλό μου είναι ψάλτες Β' και Γ' κατηγορίας. Είναι αυτοί δηλαδή που ουσιαστικά θα έπρεπε να παίρνουν ένα χαρτζιλίκι ,ίσα ίσα για τον κόπο τους.
Ένας καλός ψάλτης προσφέρει πολύ περισσότερα πράγματα απ' αυτά που μπορούμε να φανταστούμε ! αυτό το καταλαβαίνουν όλοι αλλά όταν μπαίνουν στη μέση τα πάθη της φιλαργυρίας ή του φθόνου δεν σε αφήνουν να το παραδεχθείς.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#31
Μακάρι να ήταν έτσι τα πράγματα αλλά αμφιβάλλω.
Ο ψάλτης πληρώνεται συνήθως από το παγκάρι εκτός από κάποιες περιπτώσεις ,που έχω ακούσει , κυρίως παραθαλασσίων πόλεων όπου αναλαμβάνουν αυτό το έξοδο σε ορισμένους ναούς καπεταναίοι ή εφοπλιστάδες . Τα έργα στους ναούς δεν τελειώνουν ποτέ πάντα κάτι θα προκύπτει, για αυτό το λόγο τα έργα γίνονται συνήθως από δωρεές των πιστών και όχι από το κεράκι των πιστών. Το να φέρνει ο παππάς σαν επιχείρημα τα έργα του ναού για να μην δώσει αύξηση ή ικανοποιητικό μισθό αυτό είναι σίγουρα εκμετάλλευση και ειδικά όταν ψάλλεις σε ενορία είκοσι χιλιάδων ανθρώπων .
προσωπικά έχω το κριτήριο και καταλαβαίνω τις δυνατότητες ενός ναού .Το λέω αυτό διότι ξέρω πολύ καλά ότι υπάρχουν "ψάλτες" που δεν έχουν αυτό το κριτήριο και δεν νομίζω πως είναι τυχαίο ότι αυτούς που έχω εγώ στο μυαλό μου είναι ψάλτες Β' και Γ' κατηγορίας. Είναι αυτοί δηλαδή που ουσιαστικά θα έπρεπε να παίρνουν ένα χαρτζιλίκι ,ίσα ίσα για τον κόπο τους.
Ένας καλός ψάλτης προσφέρει πολύ περισσότερα πράγματα απ' αυτά που μπορούμε να φανταστούμε ! αυτό το καταλαβαίνουν όλοι αλλά όταν μπαίνουν στη μέση τα πάθη της φιλαργυρίας ή του φθόνου δεν σε αφήνουν να το παραδεχθείς.
Συνάδελφε, καίριος, σωστός καὶ στὸ ... κόκκαλο ...
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
#32
Πράγματι, γενικά λείπει το κριτήριο της εκτίμησης της οικονομικής δυνατότητας, κριτήριο όμως άσχετο με την ικανότητα του ψάλτη. Δηλαδή ψάλτης α' κατηγορίας μπορεί να υποαμείβεται και να νιώθει και ευγνώμων. Συμβαίνει σε όλες τις δουλειές αυτό πάντως.
 
Last edited:
Top