Χότζας - Βου'' - κόντρα mi

#22
Έχω ακούσει ότι και στη Τουρκία υπάρχουν σοβαρές φαγωμάρες για τη θεωρία. Είναι αλήθεια;
Ακριβώς! Δεν ξέρω πόσο μεγάλη είναι η κόντρα (πάντα σε θεωρητικό επίπεδο) αλλά υπάρχουν διάφορες διαφωνίες... Φυσικά στην πράξη όλα κυλούν ομαλά.
Δεν υπάρχει όμως απολυτότητα. Όλα λύνονται μετά από "συμφωνίες" στις διάφορες ορχήστρες.

Ένα παράδειγμα: Το Δι-Κε στον Β' ήχο πόσα μόρια είναι? Έχω δει διάφορα νούμερα... τα οποία όμως δεν μου λένε ΤΙΠΟΤΑ καθώς άλλο Δι-Κε βλέπω πως λέμε στο Δύναμις Καμαράδου, άλλο στο Δύναμις Κρητός και άλλο στα στιχηρά.

Τι γίνεται στις ορχήστρες οθωμανικής μουσικής: Βάση θεωρίας το μακάμ Καρσιγάρ π.χ. (άνοιγμα σε Β ήχο (Δι) και κατάληξη σε Α' ήχο (Πα)) λέει πως έχει τετράχορδο Ουσάκ (Ά ήχου Πα-Δι) και πεντάχορδο Χιτζάζ (Δι-Πα'). Τα διαστήματα όμως στο τετράχορδο Χιτζάζ του μακαμ καρσιγιάρ είναι μαλακότερα (απο λίγο έως πάρα πολύ) απ' ότι το τετράχορδο Χιτζάζ στο μακαμ Χιτζάζ ή Χιτζαζκιάρ κτλ...
Δηλαδή ίδια ονομασία τετραχόρδου αλλά διαφορετικά διαστήματα ανάλογα με το μακάμ αλλά και τη θέση... Έτσι η ορχήστρα συμφωνεί πως θα παίξει τα διαστήματα... (στο Χουσεϊνί να δείτε ο Ζω στην κάθοδο πόσο διαφορετικός είναι απο ορχήστρα σε ορχήστρα...) Όλα αυτά όμως στέκουν και έτσι δεν υπάρχει σωστό και λάθος αλλά ύστερα απο συνεννόηση υπάρχει το ανάλογο αποτέλεσμα...

Δεν ξέρω πόσο κατανοητός έγινα από όλους ή κατά πόσο είναι εύστοχα αυτά τα σύντομα παραδείγματα αλλά η ουσία είναι πως η θεωρία έγινε για την μουσική και όχι το αντίθετο. Και όσο και να "μαλώνουν" οι θεωρητικοί στην πράξη όλοι συμφωνούν.
 
#23
Με μια φραση, 'αν εχεις φωνη διαβαινε'.:D Σου' ρχεται ενας τετοιος τυπος, σου σφυραει κοντρα Βου με λαρυγγισμους και σε αφηνει με τα... θεωρητικα στο χερι...:wink:
Αν όμως έχεις κομποσκοίνι στο χέρι και προσεύχεσαι την ώρα που λες "ταπεινό" Τριάδι κλέβεις την παράσταση!!! :rolleyes::rolleyes::D
 
Top