EpiphaniosGr
New member
Χριστὸς Ἀνέστη!
Μὲ τὴν ἴδια λογική (ἕνα άπὸ τὰ πάμπολλα παραδείγματα), ὁ Ἅγιος Νικόδημος Ἁγιορείτης ἔπρεπε νὰ σεβαστῇ τὴν ἰσχύουσα τότε λειτουργικὴ παράδοσι, καὶ νὰ δεχθῇ νὰ λέγεται στὸν καθαγιασμό, κατὰ τὴν Θ. Λειτουργία τοῦ Μ. Βασιλείου τὸ «Μεταβαλὼν τῷ Πνεύματί σου τῷ Ἁγίῳ». Ἢ ἔπρεπε νὰ δεχθῇ σύμφωνα μὲ τὴν τότε τάξι, ὅτι τὰ μνημόσυνα δὲν κωλύεται ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία νὰ τελοῦνται τὶς Κυριακές.
Παρ᾽ ὅλα αὐτά, τὸ ἤλεγξε, καὶ σημείωσε (στὸ Πηδάλιο καὶ σὲ ἄλλα ἔργα του) ὅτι πρέπει νὰ ἐπαναφερθῇ τὸ παλαιὸν, ἤτοι «Τὸ ἐκχυθὲν ὑπὲρ τῆς τοῦ κόσμου ζωῆς» καὶ ἡ μὴ τέλεσι μνημοσύνων τὶς Κυριακές.
Ἐπίσης ὁ Ἅγιος Φιλόθεος ὁ Κόκκινος καὶ ὁ (μαθητής του) Ἅγιος Κυπριανὸς Κιέβου δὲν ἀρκέστηκαν στὴν ἰσχύουσα λειτουργικὴ τάξι, ἀλλὰ προσπάθησαν (δεδομένων τῶν ἱστορικῶν συνθηκῶν = συγχρωτισμὸς ἐκδιωχθέντων μοναχῶν ἐκ Παλαιστίνης καὶ Κωνσταντινουπολιτικῆς Παραδόσεως) νὰ ἀφομοιώσουν τὶς δύω ἰσχύουσες, ἤτοι τὴν στουδίτικη καὶ τὴν σαβαϊτική, σὲ ἕνα ἑνιαῖο μόρφωμα, γνωστὸ ὡς νεο-σαβαΐτικὴ διάταξι (Βλ. καὶ Ἰὼβ Getcha, Τὸ λειτουργικὸν ἔργον τοῦ Κυπριανοῦ Κιέβου...).
Ἐφόσον λοιπὸν ἡ Ἐκκλήσία (τόσο διὰ τῶν Ἁγίων της ὅσο καὶ διὰ καλοπροαίρετων ἐρευνητῶν) τυγχάνει θετικὴ στὶς διάφορες προσπάθειες νὰ ἀναθεωροῦνται ἐπὶ τὸ λογικώτερον καὶ ὀρθότερον οἱ ἀκολουθίες μας, «ἑπόμενοι τοῖς Ἁγίοις Πατρᾶσι», πρέπει νὰ στηρίζουμε τέτοιες προσπάθειες καὶ ὄχι νὰ τὶς ἐξωθοῦμε.
Δὲν συζητήθηκε ἡ φθορὰ ποὺ ἐπῆλθε στὴν λατρεία ἐπὶ Τουρκοκρατίας καὶ ἐν συνεχείᾳ ἐπὶ Βαυαροκρατίας (καὶ ἦταν λογικὸ λόγῳ τῶν ἱστορικῶν συνθηκῶν), καθὼς ἐνέσκυψαν προβλήματα ποὺ ἐχρῶντο ἐπισπευσμένης ἰάσεως.
κ. @MTheodorakis (καὶ λοιποὶ ἐρευνηταί), τὸ τεράστιο ἔργο σας εἶναι μία ὀγκωδέστατη summa ἀποδελτίωσης πολλῶν χειρογράφων τεκμηρίων, τὸ ὁποῖο θὰ τὸ ἐκλάβῃ ἡ Ἐκκλησία (βεβαίως καὶ σεῖς Ἐκκλησία εἶστε, δὲν εἴμαστε μόνο οἱ παπάδες) ὑπ᾽ ὄψιν της πολὺ σοβαρά, ὅταν ἀσχοληθῇ μὲ τὸ κέντρο τῆς ζωῆς της, ποὺ εἶναι ἡ λατρεία, καὶ ὄχι διάφορες πάρεργες ἀσχολίες.
Τὸ ἐνδιαφέρον γιὰ νὰ τελεῖται ἡ λατρεία λογικῶς, ὅπως διατυπώθηκε καὶ συστηματοποιήθηκε ἀπὸ Ἁγίου ἀνθρώπους, συμβαίνει σὲ καιροὺς ἄνθισης θεολογικῆς (βλ. παλαιολόγεια/ἡσυχαστικὴ ἀναγέννησι, κολλυβαδικὸ κίνημα κ.ἄ.).
Ὅσοι ἐνοχλοῦνται, ἁπλῶς μποροῦν νὰ μὴ λαμβάνουν ὑπ᾽ ὄψιν τὶς παραπάνω θέσεις... Εὐλογημένο καὶ αὐτό!
Μὲ τὴν ἴδια λογική (ἕνα άπὸ τὰ πάμπολλα παραδείγματα), ὁ Ἅγιος Νικόδημος Ἁγιορείτης ἔπρεπε νὰ σεβαστῇ τὴν ἰσχύουσα τότε λειτουργικὴ παράδοσι, καὶ νὰ δεχθῇ νὰ λέγεται στὸν καθαγιασμό, κατὰ τὴν Θ. Λειτουργία τοῦ Μ. Βασιλείου τὸ «Μεταβαλὼν τῷ Πνεύματί σου τῷ Ἁγίῳ». Ἢ ἔπρεπε νὰ δεχθῇ σύμφωνα μὲ τὴν τότε τάξι, ὅτι τὰ μνημόσυνα δὲν κωλύεται ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία νὰ τελοῦνται τὶς Κυριακές.
Παρ᾽ ὅλα αὐτά, τὸ ἤλεγξε, καὶ σημείωσε (στὸ Πηδάλιο καὶ σὲ ἄλλα ἔργα του) ὅτι πρέπει νὰ ἐπαναφερθῇ τὸ παλαιὸν, ἤτοι «Τὸ ἐκχυθὲν ὑπὲρ τῆς τοῦ κόσμου ζωῆς» καὶ ἡ μὴ τέλεσι μνημοσύνων τὶς Κυριακές.
Ἐπίσης ὁ Ἅγιος Φιλόθεος ὁ Κόκκινος καὶ ὁ (μαθητής του) Ἅγιος Κυπριανὸς Κιέβου δὲν ἀρκέστηκαν στὴν ἰσχύουσα λειτουργικὴ τάξι, ἀλλὰ προσπάθησαν (δεδομένων τῶν ἱστορικῶν συνθηκῶν = συγχρωτισμὸς ἐκδιωχθέντων μοναχῶν ἐκ Παλαιστίνης καὶ Κωνσταντινουπολιτικῆς Παραδόσεως) νὰ ἀφομοιώσουν τὶς δύω ἰσχύουσες, ἤτοι τὴν στουδίτικη καὶ τὴν σαβαϊτική, σὲ ἕνα ἑνιαῖο μόρφωμα, γνωστὸ ὡς νεο-σαβαΐτικὴ διάταξι (Βλ. καὶ Ἰὼβ Getcha, Τὸ λειτουργικὸν ἔργον τοῦ Κυπριανοῦ Κιέβου...).
Ἐφόσον λοιπὸν ἡ Ἐκκλήσία (τόσο διὰ τῶν Ἁγίων της ὅσο καὶ διὰ καλοπροαίρετων ἐρευνητῶν) τυγχάνει θετικὴ στὶς διάφορες προσπάθειες νὰ ἀναθεωροῦνται ἐπὶ τὸ λογικώτερον καὶ ὀρθότερον οἱ ἀκολουθίες μας, «ἑπόμενοι τοῖς Ἁγίοις Πατρᾶσι», πρέπει νὰ στηρίζουμε τέτοιες προσπάθειες καὶ ὄχι νὰ τὶς ἐξωθοῦμε.
Δὲν συζητήθηκε ἡ φθορὰ ποὺ ἐπῆλθε στὴν λατρεία ἐπὶ Τουρκοκρατίας καὶ ἐν συνεχείᾳ ἐπὶ Βαυαροκρατίας (καὶ ἦταν λογικὸ λόγῳ τῶν ἱστορικῶν συνθηκῶν), καθὼς ἐνέσκυψαν προβλήματα ποὺ ἐχρῶντο ἐπισπευσμένης ἰάσεως.
κ. @MTheodorakis (καὶ λοιποὶ ἐρευνηταί), τὸ τεράστιο ἔργο σας εἶναι μία ὀγκωδέστατη summa ἀποδελτίωσης πολλῶν χειρογράφων τεκμηρίων, τὸ ὁποῖο θὰ τὸ ἐκλάβῃ ἡ Ἐκκλησία (βεβαίως καὶ σεῖς Ἐκκλησία εἶστε, δὲν εἴμαστε μόνο οἱ παπάδες) ὑπ᾽ ὄψιν της πολὺ σοβαρά, ὅταν ἀσχοληθῇ μὲ τὸ κέντρο τῆς ζωῆς της, ποὺ εἶναι ἡ λατρεία, καὶ ὄχι διάφορες πάρεργες ἀσχολίες.
Τὸ ἐνδιαφέρον γιὰ νὰ τελεῖται ἡ λατρεία λογικῶς, ὅπως διατυπώθηκε καὶ συστηματοποιήθηκε ἀπὸ Ἁγίου ἀνθρώπους, συμβαίνει σὲ καιροὺς ἄνθισης θεολογικῆς (βλ. παλαιολόγεια/ἡσυχαστικὴ ἀναγέννησι, κολλυβαδικὸ κίνημα κ.ἄ.).
Ὅσοι ἐνοχλοῦνται, ἁπλῶς μποροῦν νὰ μὴ λαμβάνουν ὑπ᾽ ὄψιν τὶς παραπάνω θέσεις... Εὐλογημένο καὶ αὐτό!
Last edited: