[Ερώτηση] Χερουβικός Ύμνος και Μεγάλη Είσοδος

Ναι ομως ο ιερεας δεν λεει ''παντων ημων μνησθητη Κυριε ο Θεος'' αλλα '' μνησθειη ημων Κυριος ο Θεος ''
Δλδ ομιλει στους πιστους και ετσι δεν μπορει να πει αυτην την ευχη μυστικα αφου πρεπει να τον ακουσουν οι πιστοι στους οποιους και απευθινεται

Αυτή η ευχετικού χαρακτήρα εκφώνηση είναι μεταγενέστερη (βλ. δρ Καραγκούνη, Παραλειπόμενα περὶ τοῦ Χερουβικοῦ Ὕμνου), όπως και η διακοπή του ύμνου και η μνημόνευση των λοιπών ονομάτων από τον Αρχιερέα (η τελευταία πολύ μεταγενέστερη).
 
Αυτή η ευχετικού χαρακτήρα εκφώνηση είναι μεταγενέστερη (βλ. δρ Καραγκούνη, Παραλειπόμενα περὶ τοῦ Χερουβικοῦ Ὕμνου), όπως και η διακοπή του ύμνου και η μνημόνευση των λοιπών ονομάτων από τον Αρχιερέα (η τελευταία πολύ μεταγενέστερη).

Και κατα την ωρα της εισοδου τι ελεγε ο ιερευς ;;;
Θελω να πω αν ελεγε καποια ευχη συγκεκριμενη
 
Και κατα την ωρα της εισοδου τι ελεγε ο ιερευς ;;;
Θελω να πω αν ελεγε καποια ευχη συγκεκριμενη

Μάλλον το ίδιο που λέει και σήμερα «Πάντων ὑμῶν...», όχι όμως εκφώνως. Δεν είναι καινοφανές, τροπάρια και προσευχές που λέγονταν αρχικά καθ' εαυτόν, να λέγονται σήμερα εκφώνως (πρβλ. Άξιον εστίν... μετά τον καθαγιασμό).

Ενδεχομένως, να μη λεγόταν κάποια ευχή (τουλάχιστον όχι σε σταθερή βάση και οργανωμένα, ίσως πιο άτυπα).

Μόνο υποθέσεις...
 
Εάν κατάλαβα τι ρωτάς, υπάρχουν τρείς διαφορετικές πιθανές περιπτώσεις

(α) στο "μέριμναν" (σημείο αλλαγής ψαλμώδησης χορών)
(β) στο "ώς τον Βασιλέα" (όπως συχνά στο Άγιον Όρος)
(γ) στο "υποδεξόμενοι" (συνήθης σημερινή πράξη)

Εδώ όλες οι περιπτώσεις σε μια ηχογράφηση :rolleyes: (από το 5:40 περίπου)

(α) ο χορός μέχρι την λέξη «μέριμναν»
(β) «Ὡς τὸν βασιλέα τῶν ὅλων ὑποδεξόμενοι» σόλο και χύμα
(γ) ο αριστερός χορός μετά την είσοδο «τῶν ὅλων ὑποδεξόμενοι...»

 
Εδώ όλες οι περιπτώσεις σε μια ηχογράφηση :rolleyes: (από το 5:40 περίπου)

(α) ο χορός μέχρι την λέξη «μέριμναν»
(β) «Ὡς τὸν βασιλέα τῶν ὅλων ὑποδεξόμενοι» σόλο και χύμα
(γ) ο αριστερός χορός μετά την είσοδο «τῶν ὅλων ὑποδεξόμενοι...»


Συγχωρητέο. Είναι εύκολο να ξεχαστεί κανείς, όταν συνηθίζεται να διακόπτεται ο χερουβικός ύμνος στα μοναστήρια αλλού απ' ό,τι στις ενορίες. Θα μπορούσαν να είχαν προσέξει οι αγαπητοί γέροντες. Ιδιαίτερα όταν είσαι πολύ συγκεντρωμένος στην τέλεια μουσική εκτέλεση, όπως ο άξιος κ. Καραγιαννάκης.
 
Μνημόνευση «Πάντων ὑμῶν...»

(χφ. Harley 5561 εὐχολόγιο ιγ’ αἰ. φ. 8v, χφφ. διατάξεις λειτουργίας Ἱστορικοῦ Μουσείου Μόσχας Synod. gr. 381 μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1289-1311, Σινὰ 2046 ιδ’-ιε’ αἰ. φ. 15r, Vat. gr. 573 ιδ’-ιε’ αἰ. φ. 68v, Paris. gr. 2509 τοῦ ἔτους 1430 φ. 229r, Bayerische Staatsbibliothek gr. 345 τοῦ ἔτους 1598 φ. 22r, Dmitrievskij τ. 3 σ. 187, Dmitrievskij τ. 2 σσ. 310, 822, Π. Τρεμπέλα Αἱ τρεῖς λειτουργίαι σσ. 9, 81-82, Ἰ. Φουντούλη Ἀπαντήσεις τ. 2 σσ. 236, 339-340, Ἰ. Φουντούλη Λειτουργικὴ Α’ σ. 231, Ἱερατικὸν ἔκδ. Σίμωνος Πέτρας τ. 1 σ. 115).
 
Last edited:
Χάριν πληρότητας παραθέτω και την ηχογράφηση του Χερουβικού από τον μακαριστό Μητροπολίτη Σάμου Ειρηναίο, όπου το Χερουβικό ψάλλεται μέχρι το "Ως τον Βασιλέα", λέγεται το "Πάντων ημών" και συνεχίζει ο ύμνος "(των όλων) υποδεξόμενοι..." μέχρι τέλους
 
Χάριν πληρότητος της συζήτησις, παραθέτω και το παρακάτω απόσπασμα από το "Τυπικόν της Αγρυπνίας" του π. Δοσιθέου, ηγουμένου της Ιεράς Μονής Παναγίας Τατάρνας (πηγή):
1. δοκίμασα χωρίς θυμιατό την Μεγάλη Είσοδο αλλά δεν άρεσε στους πιστούς...
2. ο ιερέας λέει και το "και πάντων των ευσεβων και ορθοδόξων χριστιανων"; όταν ήμουν διάκονος, το ειπα μία φορά και πέσανε πάνω μου παπαδες και δεσποταδες...μου ειπαν πως η Θεία Λειτουργία γίνεται για αυτούς που ειναι μέσα στο Ναό.
3. η διακοπή του χερουβικου γίνεται όποτε το κρίνει ο ιερεύς. ο ψάλτης ειναι υποχρεωμένος να πει τα υπόλοιπα χυμα.
 
Κατά την Μεγάλην Είσοδον προπορεύεται λαμπαδούχος μετά θυμιατού θυμιάζων τα Τίμια ΄Δώρα ή όχι ;;;
 
Χάριν πληρότητος της συζήτησις, παραθέτω και το παρακάτω απόσπασμα από το "Τυπικόν της Αγρυπνίας" του π. Δοσιθέου, ηγουμένου της Ιεράς Μονής Παναγίας Τατάρνας (πηγή):
Καταργηθέν ἱστολόγιον. Τό διαβάζουμε ὅμως ἐδῶ.
 
Καταργηθέν ἱστολόγιον. Τό διαβάζουμε ὅμως ἐδῶ.
Ευχαριστώ θερμότατα π. Μάξιμε ... και για την μετακίνηση του θέματος στο σωστό νήμα αλλά και για την παράθεση από το Τυπικό της Αγρυπνίας του π. Δοσιθέου.... Εξ αυτού ορμώμενος έθεσα το ερώτημα, προκειμένου να αντλήσω ΚΑΙ από εδώ σχετική απάντηση... Χρόνια Πολλά, Ευλογημένο το Νέον Ετος...!!!
 
Ευχαριστώ θερμότατα π. Μάξιμε ... και για την μετακίνηση του θέματος στο σωστό νήμα αλλά και για την παράθεση από το Τυπικό της Αγρυπνίας του π. Δοσιθέου.... Εξ αυτού ορμώμενος έθεσα το ερώτημα, προκειμένου να αντλήσω ΚΑΙ από εδώ σχετική απάντηση... Χρόνια Πολλά, Ευλογημένο το Νέον Ετος...!!!
Τό ΚΑΙ από εδώ δέν τό καταλαβαίνω, ἀλλά τέλος πάντων...
Σεβαστή ἡ ἄποψη τοῦ μακαριστοῦ π. Δοσιθέου, ἀλλά δέν νομίζω ὅτι μπορεῖ νά ἰσχύσει —καί δέν ἰσχύει—, καθόσον εἶναι μιά συνέχεια τοῦ θυμιάματος τῆς Προθέσεως/Προσκομιδῆς, στό χερουβικό καί μετά τήν εἴσοδον.
Αὐτά λένε τά Ἱερατικά μας καί ἡ Διάταξη Φιλοθέου.
 
Κατὰ τὴν μεγάλη εἴσοδο θυμιᾷ

(ἁγ. Γερμανοῦ Α’ Κωνσταντινουπόλεως (715-730) Ἱστορία ἐκκλησιαστική ἔκδ. P. G. τ. 98 στ. 420A, R. Taft (+2018) The Pontifical Liturgy of the Great Church according to a twelfth-century Diataxis in Codex British Museum Additional 34060 στὸ Orientalia Cristiana Periodica 45 (1979) σ. 294, ἁγ. Νικολάου τοῦ Καβάσιλα εἰς τὴν θείαν λειτουργίαν (περὶ τὸ ἔτος 1350) κεφ. ν’ ἔκδ. Φιλοκαλία τῶν νηπτικῶν καὶ ἀσκητικῶν τ. 22 σ. 130, Π. Τρεμπέλα Αἱ τρεῖς λειτουργίαι σσ. 9, 81, χφφ. διατάξεις λειτουργίας Σινὰ 2046 ιδ’-ιε’ αἰ. φ. 15r, Vat. gr. 573 ιδ’-ιε’ αἰ. φ. 68v, Dmitrievskij τ. 2 σσ. 142, 310, 610, 822)


ὑποδιάκονος.

Εἰσόδευση ὑποδιακόνου ὁρίζεται στὰ Dmitrievskij τ. 2 σ. 310, Dmitrievskij τ. 1 σ. 171, Π. Τρεμπέλα Μικρὸν Εὐχολόγιον ἔκδ. β’ 1998 τ. 1 σ. 223, Εὐχολόγιον Goar (1730) σ. 203, χφ. Moscow State Historical Museum Synod. gr. 245 διάταξη ἀρχιερατικῆς λειτουργίας πατριάρχου Ἀθανασίου γ’ τοῦ Πατελλάρου τοῦ ἔτους 1653 φ. 19r, Εὐχολόγιον τὸ Μέγα (1862) σ. 188 καὶ Βατοπαιδινὸν τυπικὸν 2023 σ. 1146.​
 
Τό ΚΑΙ από εδώ δέν τό καταλαβαίνω, ἀλλά τέλος πάντων...
Σεβαστή ἡ ἄποψη τοῦ μακαριστοῦ π. Δοσιθέου, ἀλλά δέν νομίζω ὅτι μπορεῖ νά ἰσχύσει —καί δέν ἰσχύει—, καθόσον εἶναι μιά συνέχεια τοῦ θυμιάματος τῆς Προθέσεως/Προσκομιδῆς, στό χερουβικό καί μετά τήν εἴσοδον.
Αὐτά λένε τά Ἱερατικά μας καί ἡ Διάταξη Φιλοθέου.
Καλησπέρα.... το "ΚΑΙ από εδώ" εννοώ το Ψαλτολόγιο.... γιατί έχω τοβιβλίο του π. Δοσιθέου και διάβασα τα σχετικά για το θέμα αυτό.... και εννοώ ότι, ας πάρω και την γνώμη των ανθρώπων του Ψαλτολογίου...!!! Ευχαριστώ και πάλι.... Να είστε καλά...!!!
 
Κατὰ τὴν μεγάλη εἴσοδο θυμιᾷ

(ἁγ. Γερμανοῦ Α’ Κωνσταντινουπόλεως (715-730) Ἱστορία ἐκκλησιαστική ἔκδ. P. G. τ. 98 στ. 420A, R. Taft (+2018) The Pontifical Liturgy of the Great Church according to a twelfth-century Diataxis in Codex British Museum Additional 34060 στὸ Orientalia Cristiana Periodica 45 (1979) σ. 294, ἁγ. Νικολάου τοῦ Καβάσιλα εἰς τὴν θείαν λειτουργίαν (περὶ τὸ ἔτος 1350) κεφ. ν’ ἔκδ. Φιλοκαλία τῶν νηπτικῶν καὶ ἀσκητικῶν τ. 22 σ. 130, Π. Τρεμπέλα Αἱ τρεῖς λειτουργίαι σσ. 9, 81, χφφ. διατάξεις λειτουργίας Σινὰ 2046 ιδ’-ιε’ αἰ. φ. 15r, Vat. gr. 573 ιδ’-ιε’ αἰ. φ. 68v, Dmitrievskij τ. 2 σσ. 142, 310, 610, 822)


ὑποδιάκονος.

Εἰσόδευση ὑποδιακόνου ὁρίζεται στὰ Dmitrievskij τ. 2 σ. 310, Dmitrievskij τ. 1 σ. 171, Π. Τρεμπέλα Μικρὸν Εὐχολόγιον ἔκδ. β’ 1998 τ. 1 σ. 223, Εὐχολόγιον Goar (1730) σ. 203, χφ. Moscow State Historical Museum Synod. gr. 245 διάταξη ἀρχιερατικῆς λειτουργίας πατριάρχου Ἀθανασίου γ’ τοῦ Πατελλάρου τοῦ ἔτους 1653 φ. 19r, Εὐχολόγιον τὸ Μέγα (1862) σ. 188 καὶ Βατοπαιδινὸν τυπικὸν 2023 σ. 1146.​
Ευχαριστώ πολύ κ. Θεοδωράκη...!!! Να είστε καλά... Χρόνια Πολλά... Ευλογημένο το Νέον Ετος...!!!
 
Back
Top