Χερουβικά σε ήχο Δ' - Λέγετο

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#21
Το σίγουρο είναι πως λέγεται και έτσι από πολύ παλιά (χρήση του όρου στο ασματικό τυπικό)...στα περιεχόμενα του Καλοφωνικού ειρμολογίου (Κωνσταντινούπολη 1835) τα μέλη του Λεγέτου ανήκουν στην ομάδα του β' ήχου...ο Φωκαέας επίσης έχει δοξολογία σε Λέγετο αναγράφοντας την ως ήχο β' διατονικό...και άλλες πολλές μαρτυρίες παλαιές και νέες...
Τα είχαμε συζητήσει και παλαιότερα χωρίς να μπορέσουμε να αποφύγουμε τις συγκρούσεις, αλλά όπως λέει ο Λάμπρος όπως και να τον πεις το ίδιο πράγμα εννοείς...πες τον Σεγκιάχ, πές τον Λέγετο αλλά όχι να βγάζουμε και τρελούς αυτούς που θέλουν να χρησιμοποιούν και τον παλαιότερο όρο...:rolleyes:
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
#22
Αλήθεια! Μήπως θα έπρεπε ο ήχος να λέγεται β' διατονικός;
(Από τον β' πόδα του Θεοτόκε Παρθένε, ή και από τον καλοφωνικό ειρμό "Εν βυθώ κατέστρωσε" Πέτρου του Μπερεκέτη).
Γιατί να λεγεται β΄διατονικός και όχι λέγετος;

Ο χουρμούζιος είναι σαφής θέτοντας την φθορά του β ήχου που παραπέμπει σε χρωματική κλίμακα.
Επισυνάπτω εξήγηση του Γρηγορίου , του Χουρμουζίου καθώς και χερουβικό Μπερεκέτου σε εξήγηση Χουρμουζίου σε β ήχο αν και τα παπαδικά μέλη εσυνηθίζοντο σε πλ β.

Θα μπορούσαμε να ψάλλουμε το χερουβικό του β σε λέγετο;

Στην αρχή του βιβλίου Καρακατσάνη υπάρχει σημείωση ότι το παρόν χερουβικό και υμνούμε εψάλετο σε όλους τους ήχους.

Δε σημαίνει ότι 2 ήχοι και περισσότεροι είναι ίδιοι λόγω έλξεων.
 

Attachments

Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#23
[Σημείωμα συντονιστή]Το ερώτημα της ονοματοδοσίας έχει συζητηθεί κατά κόρον στο θέμα Περί ονοματοδοσίας ήχου 'Λεγέτου'. Εάν εκείνη η συζήτηση δεν καλύπτει κάποιο σχετικό ζήτημα ας προστεθεί εκεί. Ευχαριστώ.
 
#24
Μετάνοιωσα που διατύπωσα την ερώτηση για την ονομασία του ήχου, αφού το θέμα είναι απλό για τον μέσο ψάλτη (που μπορεί να ψάλλει από διφθέρας) ... και μπορεί να διακρίνει τους ήχους βάσει των απλών γνώσεων που έχει αποκομίσει. Επομένως στο άκουσμα ενός τέτοιου μαθήματος, σίγουρα δεν θα πει βαρύς, λόγω της ... τσιμπημένης βάσης, θα πει ΛΕΓΕΤΟΣ. Και δεδομένου ότι στον β' πόδα του Θεοτόκε Παρθένε (σαν πιο γνωστό μάθημα) η αλλαγή του ήχου έχει ήδη γίνει και δεν αναγράφεται τίποτα, πάλι λέγετο θα ξεχωρίσει. Το μόνο που μπορεί να σκεφτεί είναι ότι ο Λέγετος δεν έχει παπαδικά μέλη λόγω του δυσεύρετου αυτών των μελών, αλλά όταν τα ακούσει, θα πει απλά, κάποιος σκέφτηκε να γράψει παπαδικά μέλη και σε λέγετο.
Οπότε, λέγε το Λέγετο και πάσης Ελλάδος.:D
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#25
...

Όχι, Γιώργο, το ίδιο είναι. Μάλλον είναι επειδή τα πρωτότυπα είναι κάπως μικρά και δεν υπάρχει αρκετό "περιθώριο" να γίνουν πιο μεγάλα για το PDF.

Ευχαριστώ όμως για την προσπάθεια!

Απόστολος
Ἄλλη μιὰ ἀπόπειρα ...
 

Attachments

Last edited by a moderator:

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#26
Το μόνο που μπορεί να σκεφτεί είναι ότι ο Λέγετος δεν έχει παπαδικά μέλη λόγω του δυσεύρετου αυτών των μελών, αλλά όταν τα ακούσει, θα πει απλά, κάποιος σκέφτηκε να γράψει παπαδικά μέλη και σε λέγετο.
Μέλη της παπαδικής σε λέγετο υπάρχουν ήδη από παλαιά...περισσές, προκείμενα αργά ασματικού εσπερινού, αλλά και η περίφημη δοξολογία του Γερμανού αρχιερέως Νέων Πατρών που είναι και κατάλληλη για πανηγύρεις ναών...
 
#27
Μέλη της παπαδικής σε λέγετο υπάρχουν ήδη από παλαιά...περισσές, προκείμενα αργά ασματικού εσπερινού, αλλά και η περίφημη δοξολογία του Γερμανού αρχιερέως Νέων Πατρών που είναι και κατάλληλη για πανηγύρεις ναών...
:):) Χρήστο, ασ΄το. Όποιος θέλει να διαβάσει για λέγετο και για δεύτερο διατονικό, υπάρχουν οι ανάλογες ενότητες στο forum. Δεν αλλάζει κάτι. Όποιος θέλει, δεν είναι με το ζόρι... Εδώ είναι μουσικά κείμενα, ας μείνουμε σε αυτά. (Ο Χρύσανθος - που εύκολα το βρίσκεις για να το διαβάσεις) τα έχει πει ξεκάθαρα. Από κει και πέρα όπως θέλει ο καθένας :):)
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#28
Μέλη της παπαδικής σε λέγετο υπάρχουν ήδη από παλαιά...περισσές, προκείμενα αργά ασματικού εσπερινού, αλλά και η περίφημη δοξολογία του Γερμανού αρχιερέως Νέων Πατρών που είναι και κατάλληλη για πανηγύρεις ναών...
Απορία ψάλτου:

Δηλαδή η παπαδική ( τέχνη και μελοποιία) ταυτίζεται με τα παπαδικά μέλη; Από πότε;

Χρόνια πολλά!
Δ.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
#29
αφού το θέμα είναι απλό για τον μέσο ψάλτη (που μπορεί να ψάλλει από διφθέρας) ... και μπορεί να διακρίνει τους ήχους βάσει των απλών γνώσεων που έχει αποκομίσει. Επομένως στο άκουσμα ενός τέτοιου μαθήματος, σίγουρα δεν θα πει βαρύς, λόγω της ... τσιμπημένης βάσης, θα πει ΛΕΓΕΤΟΣ. Και δεδομένου ότι στον β' πόδα του Θεοτόκε Παρθένε (σαν πιο γνωστό μάθημα) η αλλαγή του ήχου έχει ήδη γίνει και δεν αναγράφεται τίποτα, πάλι λέγετο θα ξεχωρίσει. Το μόνο που μπορεί να σκεφτεί είναι ότι ο Λέγετος δεν έχει παπαδικά μέλη λόγω του δυσεύρετου αυτών των μελών, αλλά όταν τα ακούσει, θα πει απλά, κάποιος σκέφτηκε να γράψει παπαδικά μέλη και σε λέγετο.
Οπότε, λέγε το Λέγετο και πάσης Ελλάδος.:D
Οι απλοί μέσοι ψάλτες που μπορούμε σχεδόν να ψάλλουμε από διφθέρας, θα παραλλαγήσουμε το κομμάτι του Χουρμουζίου βου=δι με ότι συνεπάγεται αυτό για τον β ήχο π.χ. χωρίς έλξη του πα όταν το μέλος δεν κατέρχεται κάτωθεν αυτού κλπ. απλά γιατί είδαμε φθορά του Δι β ήχου στον βου.
Και βαρύ τσιμπημένης βάσεως να θεωρήσουμε το μέλος πάντα έχει σχέση η νότα που αναγράφεται στην φθορά του β για τις ιδιοτροπίες του ήχου.
Αν δηλαδή η φθορά του β στον ζω(του βαρύ) είναι Δι , βου, ή Νη γιατί ο Β΄ήχος έχει την ιδιαιτερότητα του δευτερόπρωτου.
Αντίθετα ο λέγετος χρησιμοποιεί διατονική κλίμακα Δ ήχου αλλά δεσπόζοντες φθόγγους δευτέρου . Γιαυτό νομίζω ότι ονομάστηκε διατονικός β' πράγμα άσχετο με την κλίμακά του αφού ο β' χρησιμοποιεί χρωματική κλίμακα.
Το να χρησιμοποιήσει κάποιος έλξεις του Αγια σε αργά μέλη του λεγέτου δεν νομίζω να ξεφεύγει από τον ήχο αλλά αντιθέτως τονίζει την διατονική κλίμακά του.

Πολλοί υποστηρίζουν ότι η μετάφραση στο Χαίρε του Μπερεκέτη από τον Χουρμούζιο πρέπει να ψάλλεται το ίδιο όπως του Γρηγορίου.

Γιαυτό το λόγο έγραψα.
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#30
Θα μπορούσαμε να ψάλλουμε το χερουβικό του β σε λέγετο;
Φυσικά και όχι γιατί ανήκει στον χρωματικό β' ήχο...θέλει προσοχή για να μη βγάλουμε λάθος συμπεράσματα...
Άλλο ο β' χρωματικός που γνωρίζουμε και άλλο ο "Λέγετος ο και β' διατονικός λεγόμενος"...
 

filomousos

Παλαιό Μέλος
#31
ΕΝΤΕΛΩΣ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΑ, ΤΟ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ ΤΑΙΣ ΑΓΓΕΛΙΚΑΙΣ ΣΕ ΛΕΓΕΤΟ ΤΟΥ ΑΡΧΟΝΤΟΣ ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΟΥ Κ.ΠΕΤΡΙΔΗ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΗ ΣΕΛ. 294 ΤΗΣ Θ.ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ (ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 1998)
 
#32
ΕΝΤΕΛΩΣ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΑ, ΤΟ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ ΤΑΙΣ ΑΓΓΕΛΙΚΑΙΣ ΣΕ ΛΕΓΕΤΟ ΤΟΥ ΑΡΧΟΝΤΟΣ ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΟΥ Κ.ΠΕΤΡΙΔΗ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΗ ΣΕΛ. 294 ΤΗΣ Θ.ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ (ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 1998)
Εάν μπορούσες και να το ''ανεβάσεις'' γιατί έχω την παλαιότερη έκδοση και δεν το περιέχει. Ευχαριστώ.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#33
Και μια εκτέλεση (μεταξύ άλλων και) του χερουβικού του Γρηγορίου, από τον Ματθαίο Τσαμκιράνη εδώ.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#36
Δύο χερουβικά σε λέγετο από τον Νικόλαο Γιάννου, ένα σύντομο και ένα αργότερο.

Στο youtube υπάρχει ηχογράφηση χερουβικού σε λέγετο του Τ. Σακελλαρίου, από τον Κωνστ. Σπερδούλη. Αν είναι διαθέσιμο, ας ανεβεί και το κείμενο εδώ.
 

Λεωνίδας

Λεωνίδας Γαρουφαλῆς
#38
ὁ σύλλογος ἱεροψαλτῶν Χαλκιδικῆς ἀνήρτησε στήν ἱστοσελίδα του τό χεροθβικό τοῦ Γρηγορίου πρωτοψάλτου σέ λέγετο γραμμένο στόν ὑπολογιστή [μέ διχρωμία].
Θά τό βρεῖτε ἐδῶ.
 
#39
ΕΝΤΕΛΩΣ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΑ, ΤΟ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ ΤΑΙΣ ΑΓΓΕΛΙΚΑΙΣ ΣΕ ΛΕΓΕΤΟ ΤΟΥ ΑΡΧΟΝΤΟΣ ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΟΥ Κ.ΠΕΤΡΙΔΗ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΗ ΣΕΛ. 294 ΤΗΣ Θ.ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ (ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 1998)
υπάρχει και το χειρόγραφο του δασκάλου μου Παύλου Φορτωμά ,ωραιότατο.
 

Attachments

Top