[Ερώτηση] Φωνητική και Μεγάλοι ψάλτες

Papassss

Παλαιό Μέλος
Σημερα μου ειπαν ο Θρ Στανιτσας ειχε κανει μαθηματα φωνητικης, αληθευει?

Θα ηθελα επισης να ρωτησω ποιοι ψαλτες γνωριζετε οτι εχουν κανει φωνητικη.

Ευχαριστω.
 

PANAG

Παλαιό Μέλος
Σημερα μου ειπαν ο Θρ Στανιτσας ειχε κανει μαθηματα φωνητικης, αληθευει?

Θα ηθελα επισης να ρωτησω ποιοι ψαλτες γνωριζετε οτι εχουν κανει φωνητικη.

Ευχαριστω.

κύριε ελέησον!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

Papassss

Παλαιό Μέλος
Αν η ερωτηση μου θεωρειτε χαζη τοτε παρακαλω τους διαχειρηστες να διαγραψουν το μνμ μου.
 
είναι αλήθεια οτι είναι ενα μέγαλο διλημμα και θέμα για το αν οι ψαλτες πρέπει να κανουν φωνητικη.ουτε ειναι υποχρεωτικο ουτε και αποφεκτεο.εγω που εκανα καποια μαθηματα και σε καθηγητη και σε φωνιατρο ουτε με βοηθησαν ουτε και ειδα καποια διαφορα...νομιζω παντως οτι ειναι ανωθεν χαρισμα!ουτε ο καζαντζιδης ειχε κανει φωνητικη ουτε και μεγαλοι ψαλτες.σιγουρα η φωνητικη σε βοηθαει να ψαλλεις πιο ξεκουραστα αλλα και να μην μαθεις μπορεις παλι να αποδωσεις.θα σας πω μια προσωπικη μου εμπειρια.ο πατερας μου ιερέας καλλιφωνος ψελνει γύρω στα 40 ετη σε εκκλησια,μυστηρια,φωτισμους και σπιτι και η φωνη του ειναι η ιδια και καλυτερη απο νέος χωρίς να χρησιμοποιει διαφράγματα και τετοια...Δοξα τω Θεώ!!!
 
είναι αλήθεια οτι είναι ενα μέγαλο διλημμα και θέμα για το αν οι ψαλτες πρέπει να κανουν φωνητικη.ουτε ειναι υποχρεωτικο ουτε και αποφεκτεο.εγω που εκανα καποια μαθηματα και σε καθηγητη και σε φωνιατρο ουτε με βοηθησαν ουτε και ειδα καποια διαφορα...νομιζω παντως οτι ειναι ανωθεν χαρισμα!ουτε ο καζαντζιδης ειχε κανει φωνητικη ουτε και μεγαλοι ψαλτες.σιγουρα η φωνητικη σε βοηθαει να ψαλλεις πιο ξεκουραστα αλλα και να μην μαθεις μπορεις παλι να αποδωσεις.θα σας πω μια προσωπικη μου εμπειρια.ο πατερας μου ιερέας καλλιφωνος ψελνει γύρω στα 40 ετη σε εκκλησια,μυστηρια,φωτισμους και σπιτι και η φωνη του ειναι η ιδια και καλυτερη απο νέος χωρίς να χρησιμοποιει διαφράγματα και τετοια...Δοξα τω Θεώ!!!

Η φωνητική όταν διδάσκεται σωστά απ'ο τον δάσκαλο και αφομοιώνεται σωστά από τον μαθητή μόνο οφέλη μπορεί να αποφέρει.Σίγουρα κάποιοι έχουν το άνωθεν χάρισμα,μπορεί να γεννήθηκαν και να χρησιμοποιούσαν ασυναίσθητα σωστά το διάφραγμα ή να γεννήθηκαν με όλα τα αντηχεία του σώματος τους ανοικτά ή να έχουν τέτοια "κατασκευαστικά"χαρακτηριστικά στο πρόσωπο,λαιμό θώρακα κ.τ.λ.και να δουλεύουν όλα στο αυτόματο αλλά αυτοί είναι ελάχιστοι και ευλογημένοι!Έχει τύχει να πάει φίλος ψάλτης σε δασκάλα φωνητικής (γνωστή και καταξιωμένη) που όταν τον άκουσε έμεινε κατάπληκτη,εσύ παιδί μου του είπε είσαι για καριέρα στη Λυρική από θέμα έκτασης και ποιότητας φωνής..να σημειώσω ότι ο συγκεκριμένος ψάλτης όταν ψάλει ακούγεται 10 τετράγωνα σαν να έχει καταπιεί μικρόφωνο και ψάλει και τοποθετημένα φωνητικά.Απο την άλλη υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις ψαλτών με πολύ καλή φωνή που όμως έφτασαν στα πρόθυρα της πρόωρης κόπωσης λόγω του ότι δεν στήριζαν τη φωνή τους ή εψαλαν με λαιμό και σώθηκαν με την ορθοφωνία.Ή πάλι να χρησιμοποιούν διάφραγμα να στηρίζουν τη φωνή αλλά να χάνει το άκουσμα γιατί ΟΛΗ η φωνή βγαίνει στη μύτη και όχι στη μάσκα που είναι και το σωστό με αποτέλεσμα να μην αποδίδουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους.Δεν σημαίνει ότι όποιος κάνει φωνητική θα ακούγεται σαν τενόρος λυρικής ή ξερω και γω τι..φωνητική διδάσκονται απαραίτηται οι ηθοποιοί για την σωστή και ποιοτική εκφορά του λόγου,οι τραγουδιστές, ακόμα και καθηγητές και δάσκαλοι που χρησιμοποιούν επαγγελματικά τη φωνή και φτάνουν σε κόπωση φωνητικών χορδών απο την πολύωρη διδασκαλία-ομιλία.Στην γειτονική Τουρκία,με την πληθώρα των φωνών που επικρατεί και με θαυμάσιους εκτελεστές,η φωνητική είναι σχεδόν απαραίτητο μάθημα στη όλη μουσική παιδεία τους.Σε κάθε περίπτωση μόνο καλά έχει η φωνητική-ορθοφωνία,είναι η επιστήμη του να χειρίζεσαι ορθά και να απολαμβάνεις τα μέγιστα οφέλη του φωνητικού ταλάντου.
Για τον μακαριστό Στανίτσα δεν γνωρίζω αν είχε κάνει φωνητική απλά έχω ακούσει ότι του άρεσε να ακούει κάποιον συγκεκριμένο καλλίτέχνη(Τούρκο;)ας μας διαφωτίσουν καλύτερα όσοι γνωρίζουν καλύτερα αν είναι αλήθεια αυτό..κ.Γιάννου;;;;
 

Τσούκαλας Λεωνίδας

Παλαιό μέλος
Η φωνητική όταν διδάσκεται σωστά απ'ο τον δάσκαλο και αφομοιώνεται σωστά από τον μαθητή μόνο οφέλη μπορεί να αποφέρει.Σίγουρα κάποιοι έχουν το άνωθεν χάρισμα,μπορεί να γεννήθηκαν και να χρησιμοποιούσαν ασυναίσθητα σωστά το διάφραγμα ή να γεννήθηκαν με όλα τα αντηχεία του σώματος τους ανοικτά ή να έχουν τέτοια "κατασκευαστικά"χαρακτηριστικά στο πρόσωπο,λαιμό θώρακα κ.τ.λ.και να δουλεύουν όλα στο αυτόματο αλλά αυτοί είναι ελάχιστοι και ευλογημένοι!Έχει τύχει να πάει φίλος ψάλτης σε δασκάλα φωνητικής (γνωστή και καταξιωμένη) που όταν τον άκουσε έμεινε κατάπληκτη,εσύ παιδί μου του είπε είσαι για καριέρα στη Λυρική από θέμα έκτασης και ποιότητας φωνής..να σημειώσω ότι ο συγκεκριμένος ψάλτης όταν ψάλει ακούγεται 10 τετράγωνα σαν να έχει καταπιεί μικρόφωνο και ψάλει και τοποθετημένα φωνητικά.Απο την άλλη υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις ψαλτών με πολύ καλή φωνή που όμως έφτασαν στα πρόθυρα της πρόωρης κόπωσης λόγω του ότι δεν στήριζαν τη φωνή τους ή εψαλαν με λαιμό και σώθηκαν με την ορθοφωνία.Ή πάλι να χρησιμοποιούν διάφραγμα να στηρίζουν τη φωνή αλλά να χάνει το άκουσμα γιατί ΟΛΗ η φωνή βγαίνει στη μύτη και όχι στη μάσκα που είναι και το σωστό με αποτέλεσμα να μην αποδίδουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους.Δεν σημαίνει ότι όποιος κάνει φωνητική θα ακούγεται σαν τενόρος λυρικής ή ξερω και γω τι..φωνητική διδάσκονται απαραίτηται οι ηθοποιοί για την σωστή και ποιοτική εκφορά του λόγου,οι τραγουδιστές, ακόμα και καθηγητές και δάσκαλοι που χρησιμοποιούν επαγγελματικά τη φωνή και φτάνουν σε κόπωση φωνητικών χορδών απο την πολύωρη διδασκαλία-ομιλία.Στην γειτονική Τουρκία,με την πληθώρα των φωνών που επικρατεί και με θαυμάσιους εκτελεστές,η φωνητική είναι σχεδόν απαραίτητο μάθημα στη όλη μουσική παιδεία τους.Σε κάθε περίπτωση μόνο καλά έχει η φωνητική-ορθοφωνία,είναι η επιστήμη του να χειρίζεσαι ορθά και να απολαμβάνεις τα μέγιστα οφέλη του φωνητικού ταλάντου.
Για τον μακαριστό Στανίτσα δεν γνωρίζω αν είχε κάνει φωνητική απλά έχω ακούσει ότι του άρεσε να ακούει κάποιον συγκεκριμένο καλλίτέχνη(Τούρκο;)ας μας διαφωτίσουν καλύτερα όσοι γνωρίζουν καλύτερα αν είναι αλήθεια αυτό..κ.Γιάννου;;;;

Το μονο που εχω να προσθεσω στα οσα ειπατε, ειναι, οτι και οι φωνητικες χορδες, ειναι ακριβως, οπως και οι υπολοιποι μυες του σωματος!! Οπως λοιπον και αθλητες, γυμναζονται ωστε να ανεβασουν την αποδοση τους και να φτιαξουν τα νουμερα τους, ετσι ακριβως εν αντιστοιχια, αποτελει η φωνητικη για οσους χρησιμοποιουν τη φωνη τους!!!! Εφοσον λοιπον τη γυμναζεις την φωνη, μονο καλο μπορεις να δεις!!! Ειτε εχεις ταλεντο και φωνητικο χαρισμα εξ' αρχης ειτε οχι!!!
 

farlekas 1980

Παλαιό Μέλος
ΔΥΟ που θυμαμαι αυτη τη στιγμη ειναι ο μακαριστος Αρχων Σουρλαντζης και ο νυν Αρχων Πρωτοψαλτης της Μ.τ.Χ.Ε Λεωνιδας Αστερης ! Θα ηταν σοβαρη παραλειψη απο μερους μου , να μην αναφερω και τον μακαριστο Δασκαλο μου ΓΕΡΑΣΙΜΟ ΦΟΡΤΗ !
 

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
Αν η ερωτηση μου θεωρειτε χαζη τοτε παρακαλω τους διαχειρηστες να διαγραψουν το μνμ μου.

Βρε συ τι λεςςςς;;;; :eek: Τέτοιοι νομίζεις ότι είμαστε
στο Ψαλτολόγιον; Ξέχωρα από την πλάκα δεν είναι
τέτοια η αντιμετώπιση εδώ σε αυτή την παρέα.
Κάνουμε ερωτήσεις όλοι μας κ ανάλογα απαντώνται.
Αν κάτι κάποιο μέλος δεν το γνωρίζει δεν είναι
υποχρεωμένο, ούτε προαπαιτούμενο είναι το Δίπλωμα εδώ
μέσα, άσε που όσοι το έχουμε μαζί κ με "άλλα χαρτιά" είτε δεν
τα αξίζουμε είτε δεν ανταποκρίνονται στο ανάλογο
επιστημονικό επίπεδο κατάρτισης. :mad::eek::confused::cool:
(Ξέρω ξέρω μην το πιάσουμε το θέμα "πονάει")
Συνεπάγεται λοιπόν ότι δεν υπάρχουν χαζές ερωτήσεις
αλλά "ανίκανοι" εκπαιδευτικοί-δάσκαλοι).

Για την ιστορία επειδή "έτυχε" (όπως κ άλλα μέλη)
να έχω "κλασσική παιδεία" (δυτική μουσική κ όργανα)
η φωνητική για τον "έξυπνο", τον φιλομαθή μόνο καλό
κάνει. Απαραίτητη δεν είναι.
Ας μην φοβόμαστε την εξέλιξη (επιστήμες-τεχνολογία)
γιατί έχουν πολλά θετικά που προσαρμόζονται ωραιότατα στη
Βυζαντινή Μουσική).:wink:
 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
Αν η ερωτηση μου θεωρειτε χαζη τοτε παρακαλω τους διαχειρηστες να διαγραψουν το μνμ μου.

Χαζές ερωτήσεις δεν υπάρχουν, μερικές φορές (ίσως τις περισσότερες) είχαμε και εξακολουθήσαμε να έχουμε άγνεια για τον μοναδικό λόγο ότι ντραπήκαμε να ρωτήσουμε επειδή νομίζαμε ότι θα μας σχολιάσουν αρνητικά με την ερώτηση μας.
 

PanagiotisK

ως άνωθεν^
Κάποιοι δάσκαλοι γνωρίζουν κάποια πράγματα περί στήριξης και τοποθέτησης

της φωνής. Έχει να κάνει και με τον μαθητή. Μπορεί να ακούσει κάτι, να δοκιμάσει

και να πετύχει, άσχετα αν αυτό που άκουσε ήταν απόλυτα σωστό η όχι.

Βέβαια αυτά είναι τυχαία γεγονότα. Το σωστό είναι να υπάρχει καθοδήγηση

από έμπειρο χρήστη της φωνής και καλό δάσκαλο.

Πολλοί μεγάλοι ψάλτες, άλλος λίγο, άλλος πολύ, ασχοληθήκαν με την

τοποθέτησή τους, με την καλλιέργεια της φωνής τους. Κάποιοι πετύχαν περισσότερο,

άλλοι λιγότερο, όλα εξαρτώνται από ένα μάτσο συντελεστές.

Το ορθόν είναι να καλλιεργηθεί το κάθε τάλαντο που έχει κάποιος, με τον

καλύτερο δυνατό τρόπο. Ο Σουρλαντζής δεν νομίζω να βλάφτηκε από τα

χρόνια φωνητικής και ορθοφωνίας που έκαμε. Ίσα ίσα... Νομίζω και ο

Λαζαρίδης ασχολήθηκε αρκετά σε αυτόν τον τομέα.
 

ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Παλαιό Μέλος
Ηρεμείστε! Όλες οι ερωτήσεις έχουν αντίστοιχες απαντήσεις πότε σαφείς πότε θολές (άλλα λόγια ν' αγαπιόμαστε)...:wink:
Ο αείμνηστος άρχων δεν είχε ανάγκη από φωνητική, αφού η φωνή του έβγαινε φυσικά...
Όσον αφορά την προθέρμανση (γύμναση φωνητικών χορδών) όλοι μας την εφαρμόζουμε ξεκινώντας από χαμηλές βάσεις τα πρωϊνά και μετά το ζέσταμα ανοίγουμε.
Ο Στανίτσας λοιπόν μας συμβούλευε όταν ψάλλουμε το στόμα σε όλα τα φωνήεντα να ανοίγει τόσο, όσο να δαγκώσει ένα μολύβι, όχι περισσότερο και τα φωνήεντα να διαμορφώνονται φυσικά όπως μιλάμε, αφού η ψαλτική τέχνη είναι το μέσον συνομιλίας του ανθρώπου με το Θεό.
Υπάρχουν τα σχετικά βίντεο που επαληθεύουν την πρακτική αυτή που εφάρμοζε.
Φαντάζομαι όλοι έχουμε δει διάσημους τενόρους και τραγουδιστές να ανοίγουν το στόμα τους ανάλογα με το φωνήεν που εκφέρουν. Κάποιος μου είχε κάνει την εξής ρητορική ερώτηση: Αν δεν ανοίξεις το στόμα, πώς θα βγεί ο όγκος της φωνής που απαιτείται; Μόνο ένας εξ όσων γνωρίζω κάνει διάκριση τραγουδιού και ψαλμωδίας, ο άρχων Λεωνίδας Αστέρης.
Ο Στανίτσας άκουγε Munir Nurettin (ήταν θαυμαστής του) και κάποτε μου είχε δώσει μπομπίνα με τραγούδια του που του είχαν δώσει, να τα αντιγράψω σε δικό του καρούλι...
 

Γαβριηλ

Γαβριήλ
Στην Πόλη ο Στανίτσας ήταν φίλος και γείτονας του Saddetin Kaynak, αν θυμάμαι καλά.

(Άλλωστε ο κ. Münir Nurettin Selçuk έμαθε μουσική και εδώ στην Ουγγαρία...)
 
αγαπητε ναι ο στανιτσας ειχε κανει φωνητικη σε χοτζα...πολυ φιλο ειχε τον sadettin kayanak.χοτζας και τραγουδιστης...ο πριγος σε μια γερμανιδα λαι απο τωρινους ξερω για τον γιωργο τον μπιλαλη!!!!!αλλα σιγουρα υπαρχουν κι αλλοι
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Ψάχνετε λάθος.
Δέν εἶναι θέμα φωνῆς.
Εἶναι θέμα ἔκφρασης μέ τήν φωνή πού διαθέτεις.
Θέμα ἔκφρασης καί (μουσικοῦ) ἐγκεφάλου.
Ποιόν εἶχε δάσκαλο φωνητικῆς ὁ Θοδωράκης, ὁ Σαββόπουλος, ὁ Ξυλούρης;
Φωνή χάλια εἴχανε.
Τό πανελλήνιο αὐτούς ἀκούει.
Ποιός ξεπέρασε ἕναν ἀπ αὐτούς ἐπειδή διδάχτηκε φωνητική;
Φρού φρού καί αρώματα. καί τζάμπα λεφτά.
 

PanagiotisK

ως άνωθεν^
Ψάχνετε λάθος.
Δέν εἶναι θέμα φωνῆς.
Εἶναι θέμα ἔκφρασης μέ τήν φωνή πού διαθέτεις.
Θέμα ἔκφρασης καί (μουσικοῦ) ἐγκεφάλου.
Ποιόν εἶχε δάσκαλο φωνητικῆς ὁ Θοδωράκης, ὁ Σαββόπουλος, ὁ Ξυλούρης;
Φωνή χάλια εἴχανε.
Τό πανελλήνιο αὐτούς ἀκούει.
Ποιός ξεπέρασε ἕναν ἀπ αὐτούς ἐπειδή διδάχτηκε φωνητική;
Φρού φρού καί αρώματα. καί τζάμπα λεφτά.

Νομίζω ότι έχει να κάνει με το τι θέλει ο καθένας.

Εγώ π.χ. δεν μπορώ να ακούω κανέναν από αυτούς. Μ' αρέσουν οι

στεντόρειες και καθαρές/"μεταλλικές" φωνές. Αγγελόπουλος, Καζαντζίδης, Τσαούσης, Ρούκουνας, Ατραΐδης,

Σουρλαντζής, Χατζημάρκος, Κλωναρίδης, Φωτόπουλος, Caruso, Gigli, Pavarotti

και άλλοι πολλοί. [Μοναδική "καμμένη" φωνή (από κατάχρηση) που μ αρέσει πολύ

είναι του Καρναβά]

Που σημαίνει ότι δεν υπάρχει σωστό-λάθος, άσπρο-μαύρο. Ό,τι αρέσει στον καθένα.

Επίσης, τα μωρά (όταν δεν υπάρχει πάθηση), έχουν φωνάρα, καθαρή και

διαπεραστική, χωρίς να κουράζεται. Κάτι λέει αυτό. Κοιλίτσα μέσα έξω και τα τοιαύτα.

Καθώς μεγαλώνουμε διάφορα τραύματα (ψυχικά/σωματικά) και καταπιέσεις, αναγκάζουν

μερικούς μηχανισμούς να υπολειτουργούν ή να υποκαθιστώνται μερικώς.

Άλλο το γούστο, άλλο η επιστήμη.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Λένε οἱ μουσικοί, αὐτός ἔχει φωνή ἐγκεφαλική, ὁ ἄλλος στηθική κλπ.
Πιστεύω ὅτι ἡ φωνή τοῦ ψάλτη πρέπει νά εἶναι καρδιακή.
Νά μή στρέφει τήν προσοχή του τόσο στήν κοιλιά ὥστε νά βγάλει ψηλές νότες ἀλλά στήν καρδιά καί στό ἀφτί φυσικά.
Κυριαρχεῖ ἡ λανθασμὲνη νοοτροπία ὅτι ὁ ψάλτης εἶναι καλός ὃταν ψάλλει ψηλά.
Τό ἐκκλησίασμα ἀπό κάτω ἀντιλαμβάνεται τά κοκοράκια καί τό ζόρι πού τραβάει ὁ ψάλτης. Δηλ. δέν ἀρέσει.
Ἀκοῦστε Πρίγγο. Νά πάρετε τή δόση σας
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
......................................................
Κυριαρχεῖ ἡ λανθασμὲνη νοοτροπία ὅτι ὁ ψάλτης εἶναι καλός, ὃταν ψάλλει ψηλά.
Τό ἐκκλησίασμα ἀπό κάτω ἀντιλαμβάνεται τά κοκοράκια καί τό ζόρι πού τραβάει ὁ ψάλτης. Δηλ. δέν ἀρέσει.
Ἀκοῦστε Πρίγγο. Νά πάρετε τή δόση σας
Ο αείμνηστος άρχ. Κ. Πρίγγος δεν έψαλλε ψηλά?
Εκτός κι αν το La = Πα, που πολλάκις "έπιανε" το θεωρούμε φυσικό ή χαμηλό!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Top