[Ερώτηση] Φωνητική και Μεγάλοι ψάλτες

Χρύσανθος80

Παλαιό Μέλος
Καθαρά υποκειμενικό ζήτημα και η φωνητική και το αν ο άλλος ακούγεται.
Αγαπητέ συνάδελφε δεν υπάρχουν χαζές ερωτήσεις.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Ο αείμνηστος άρχ. Κ. Πρίγγος δεν έψαλλε ψηλά?
Εκτός κι αν το La = Πα, που πολλάκις "έπιανε" το θεωρούμε φυσικό ή χαμηλό!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Γιατί ὅμως;
Γιά ὃλα ὑπάρχει ἐξήγηση καί μοῦ τό εἶχε ἐξηγήσει ὁ Σύρκας. (Ὑψηφωνότερος τοῦ Πρίγγου)
Παλαιά ἔλεγε δέν ὑπήρχαν μικρόφωνα καί ἡ φωνή ἀνέβαινε ἀπό μόνη της γιά νά ἀκούει ὅλο τό ἐκκλησίασμα.

Τό ἔχω βιώσει γιατί κάποτε ἔψελνα στό ἐξωτερικό σέ μεγάλο ναό χωρίς μικρόφωνα καί ἡ φωνή ἀνέβαινε.
Ἐπί 20ετίας ἔψελνα σέ μικρό ναό κοιμητήριο 5χ6 μέ μικρόφωνα καί ἡ φωνή κατέβαινε.
Δέ νομίζω νά ἔχει κάνει φωνητική ὁ Πρίγγος.
Ὁ Παπασιδέρης σίγουρα ὄχι. Κάτι ξέρω ἀπ τόν γιό τῆς ἀδελφῆς του, κολλητός.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Γιατί ὅμως;
1. Παλαιά ἔλεγε δέν ὑπήρχαν μικρόφωνα καί ἡ φωνή ἀνέβαινε ἀπό μόνη της γιά νά ἀκούει ὅλο τό ἐκκλησίασμα.
2. Δέ νομίζω νά ἔχει κάνει φωνητική ὁ Πρίγγος.
1. Είναι γεγονός, ότι εξ' αιτίας, της μη ύπαρξης τεχνητών μέσων (μικροφώνων) οι παλαιότεροι Ιεροψάλτες (Άρχοντες και μη) έψαλλαν σε ψηλότερα ίσα. Βέβαια, θα πρέπει κανείς, να είναι κι' από το Θεό προικισμένος, ώστε να υπάρχει αυτή η δυνατότητα!
2. Στα Βιογραφικά, των σημαντικότερων Ιεροψαλτών, ίσως να αναφέρεται το εάν είχαν σπουδάσει και φωνητική!
Αναφέρω ως παράδειγμα, τον αείμνηστο Άρχ. Μουσικοδιδάσκαλο Δ. Σουρλαντζή, που ήταν γνώστης της φωνητικής! Αξίζει να παρατηρήσουμε ότι ο δάσκαλος, σέβονταν τον Εκκλησιαστικό χώρο αλλά και τους Ιεροψάλτες που συνέψαλλε (κατά κανόνα, μη υψίτονοι) και δεν "ξέφευγε" προς τα ψηλά!
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Σύμφωνα με τον (συγχωρεμένο πλέον) Ονούφριο Σώχο, συνήθως, η τέλεια τοποθέτηση που έχουμε όταν γεννηθούμε (και μπορούμε να κλαίμε τρις-άνω Νη χωρίς να βραχνιάζουμε επί πολλές ώρες), χάνεται όταν περάσουμε τη νηπιακή ηλικία. Οπότε γίνεται απαραίτητο να την "ξαναδιδαχτούμε". Αυτό γινόταν από την αρχαία ελλάδα ακόμα, με τη βοήθεια ειδικών καθηγητών φωνητικής, τους "φωνασκούς". Ορισμένοι άνθρωποι ωστόσο είναι τυχεροί και δεν έχασαν αυτή τη σωστή τοποθέτηση, οπότε αυτοί δεν χρειάστηκαν τη φωνητική για να διαπρέψουν. Όταν κάναμε μαθήματα του είχα βάλει να ακούσει Στανίτσα, με ρώτησε εαν έχει διδαχθεί φωνητική, του απάντησα "απ όσο ξέρω μάλλον όχι" και συμπέρανε ότι έχει εξαίσια τοποθέτηση, μάλλον είναι ένας από αυτούς τους τυχερούς. (το ίδιο είχε πει και μια φορά που του είχα βάλει Λαγουρο, την χαρακτήρισε "σωστή κεφαλική φωνή και όχι μύτη")

Δική μου σκέψη τώρα, είναι ότι οι παλαιοί είχαν φωνάρες (όσοι είχαν) τις οποίες δύσκολα εμείς φτάνουμε, επειδή δεν υπήρχαν μικρόφωνα. Συνεπώς, ότι φωνή και να είχες, την γύμναζες συνεχώς, για να ακουστείς στο ναό που ψάλλεις. Όπως κάθε μυς του σώματος, έτσι και αυτή σκληραγωγούνταν και αύξανε. Όταν σήμερα έχω μικρόφωνο και το καταπίνω (ψάλλω και το γράμμα "π" ακούγεται μέχρι έξω από το ναό) τι φωνή να αποκτήσω; Πρέπει να την φέρνω στα όρια (χωρίς να τα ξεπερνάω) για να αυξάνεται, χωρίς να τραυματίζεται.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Στην ελληνική μυθολογία, ο Προκρούστης (ή Πολυπήμων) ήταν μυθικός ληστής της Αθήνας. Το λημέρι του ήταν στην περιοχή των Μεγάρων. Προσκαλούσε κάθε διαβάτη να ξαπλώσει σε ένα σιδερένιο κρεβάτι, γνωστό ως Προκρούστειος κλίνη. Αν το θύμα ήταν ψηλό κι εξείχε από το κρεβάτι, ο Προκρούστης έκοβε το περίσσιο τμήμα του σώματός του. Αντιθέτως, αν το θύμα ήταν πιο κοντό, τότε τραβούσε τα άκρα του μέχρι να φτάσουν στο μήκος του κρεβατιού.
Αὐτό μοῦ θυμίζει λίγο τήν μανία τῶν ψαλτῶν νά ταιριάξουν τή φωνή τους σέ κάποιο κρεββάτι (να ψέλνουν ὑψήφωνα) ἤ σέ στίλ κάποιου.
Κρούστης εἶναι καί μουσικός ὅρος. Κρουστά κλπ.
Κρούομεν λοιπόν κατά μία ἔννοια τήν χορδή τῆς κιθάρας.
Ποιά χορδή; τήν λεπτή ἤ τήν χοντρή;
Ἡ λεπτή παράγει μεγάλες συχνότητες ἐνῶ ἡ χονδρή εἶναι μπάσα.
Ἔτσι καί στόν ἄνθρωπο οἱ χορδές οἱ φωνητικές δέν εἶναι ὃλες ὅμοιες.
Ἄλλος ἔχει λεπτές καί ἄλλος χοντρές.
Ἄλλος ειναι σχιζομάτης καί ἄλλος αύγουλομάτης.
Πάνω ἀπ ὅλα ἡ φύση.
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Δημήτρη θα συμφωνήσω, και κινδυνεύοντας να χαρακτηριστώ τσιράκι του Σώχου, θα πω κάτι άλλο που μου είχε πει, κάποτε που παραπονιόμουν για τη φωνή μου: ότι οι περισσότεροι μαθητές του, ζηλεύαν την φωνή ... που δεν είχαν! Δηλαδή ο μπάσος έλεγε "να χα τις ψηλές του....μπαγάσα του τενόρου", ενώ ο τενόρος έλεγε "να χα τον όγκο και τις χαμηλές του....άτιμου του μπάσου"

Άνθρωποι είμαστε...
 

PanagiotisK

ως άνωθεν^
Δημήτρη θα συμφωνήσω, και κινδυνεύοντας να χαρακτηριστώ τσιράκι του Σώχου, θα πω κάτι άλλο που μου είχε πει, κάποτε που παραπονιόμουν για τη φωνή μου: ότι οι περισσότεροι μαθητές του, ζηλεύαν την φωνή ... που δεν είχαν! Δηλαδή ο μπάσος έλεγε "να χα τις ψηλές του....μπαγάσα του τενόρου", ενώ ο τενόρος έλεγε "να χα τον όγκο και τις χαμηλές του....άτιμου του μπάσου"

Άνθρωποι είμαστε...

Κοίτα δεν είναι αβάσιμα τα παράπονα. Οι υψίφωνοι δεν είναι και οι καταλληλότεροι

για ψάλτες. Εντάξει, σύμφωνοι, κάποτε τους διακρίνανε για διάφορους λόγους

όμως τώρα, στην εποχή των μικροφώνων είναι άχρηστοι.

Τουλάχιστον από τη μεριά μου βλέπω ότι οι χαμηλές μου είναι για τα μπάζα

και τα ψηλά δεν ενδείκνυνται για προσευχή. Εξάλλου στην εποχή που ζούμε (της φασαρίας)

ο άλλος θέλει λίγο να ηρεμήσει το κεφάλι του. Είναι λογικό. Άρα τι απομένει; Μια με μιάμιση

οκτάβα χρηστικότητας. Ενώ ο βαρύτονος, αν είναι και γλυκός, έχει άλλη χάρη,

με την επιβλητική του φωνή, η οποία έχει ένταση σε φυσιολογικές τονικότητες.

Αφήστε που δεν μπορώ να βρω και ψάλτη (δεξιά-αριστερά δε με νοιάζει) να συνεργαστώ...
 
Προσωπικά δεν ενθουσιάζομαι όταν ακούω τον μακαριστό Πρίγγο να ψάλλει.....πολύ υψίφωνος για τα γούστα μου. Όταν ο ψάλτης είναι σε ένταση για να βγει ψηλά δεν μπορεί εύκολα να δώσει την απαραίτητα γλυκύτητα η όποιο άλλο συναίσθημα χρειάζεται το κομμάτι που ψάλλει. Κατά τη γνώμη μου η χαμηλή ψαλμωδία είναι και γλυκύτερη....φυσικά γούστα είναι αυτά. Πολλές φορές ακούω τραγούδια η ψαλμούς που βγαίνουν πολύ ψηλά και στο μυαλό μου έρχεται ένας γάτος που του πατάς την ουρά. Εκτός φυσικά αν τραγουδά ο Παβαρότι η κάποιος με ανάλογο χάρισμα.....
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
.................... Πολλές φορές ακούω τραγούδια η ψαλμούς που βγαίνουν πολύ ψηλά και στο μυαλό μου έρχεται ένας γάτος που του πατάς την ουρά. Εκτός φυσικά αν τραγουδά ο Παβαρότι η κάποιος με ανάλογο χάρισμα.....
Όπως, π.χ. ο αείμνηστος Δ. Σουρλαντζής, που ενώ τον άνω ΔΙ "τον είχε στο τσεπάκι", μας συμβούλευε να ψάλλουμε, δίνοντας το 50% των δυνατοτήτων μας!
 

Τσούκαλας Λεωνίδας

Παλαιό μέλος

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Το άνω δι το είχε για πρωινό! Στο τσεπάκι είχε το άνω άνω ζω (ή ζω'') ή και ακόμα περισσότερο ίσως!:)
Δίκιο έχεις!
Ένα άλλο μάθημα. που τεκμηριώνει τα λεγόμενά σου!

Υ.Γ.: δεν έχω πρόχειρα, αυτή τη στιγμή τονοδότη, για να βρω τη βάση στην οποία ψάλλει, το παραπάνω μάθημα, αλλά εγώ, "χτυπώ με άνεση το κάτω Νη"!
Ο αείμνηστος Άρχ. Μουσικοδιδάσκαλος, ήταν γνώστης της ορθοφωνίας και απεχθανόταν τη ρινοφωνία!
 
Top