Υπάρχει κάποια ανοδική τάση της βάσης του πλαγίου τετάρτου ήχου; Και αν ναι γιατί;

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
#1
Αν σε κάτι που ψάλλω μου φύγει η βάση προς τα πάνω, τις περισσότερες φορές αυτό συμβαίνει στον πλάγιο του τετάρτου. Δε ξέρω αν πρόκειται για γενικό ή μερικό φαινόμενο. Πάντως έχω προσέξει γνωστούς ψάλτες νεώτερους και παλιότερους εν ζωή και μη, που αισθάνομαι ότι επιβεβαιώνουν αυτό το φαινόμενο.
Μήπως οφείλεται στο φθόγγο ΒΟΥ και στην ιδιότητά του να έλκει τον ΠΑ; Γιατί όσες φορές από περιέργεια έχω προσπαθήσει να πω τον ΒΟΥ με ελαφρά ύφεση, η βάση δεν φεύγει τόσο εύκολα.
Έχει πέσει στην αντίληψή σας αυτό το φαινόμενο και αν ναι που νομίζετε πως οφείλεται;
Επισυνάπτεται ένα ελάχιστο χρονικά αλλά αντιπροσωπευτικό δείγμα από τα δεκάδες ηχητικά παραδείγματα που εύκολα μπορεί να βρει κανείς από πολλούς ψάλτες.
 

Attachments

E

emakris

Guest
#2
Αν σε κάτι που ψάλλω μου φύγει η βάση προς τα πάνω, τις περισσότερες φορές αυτό συμβαίνει στον πλάγιο του τετάρτου. Δε ξέρω αν πρόκειται για γενικό ή μερικό φαινόμενο. Πάντως έχω προσέξει γνωστούς ψάλτες νεώτερους και παλιότερους εν ζωή και μη, που αισθάνομαι ότι επιβεβαιώνουν αυτό το φαινόμενο.
Μήπως οφείλεται στο φθόγγο ΒΟΥ και στην ιδιότητά του να έλκει τον ΠΑ; Γιατί όσες φορές από περιέργεια έχω προσπαθήσει να πω τον ΒΟΥ με ελαφρά ύφεση, η βάση δεν φεύγει τόσο εύκολα.
Έχει πέσει στην αντίληψή σας αυτό το φαινόμενο και αν ναι που νομίζετε πως οφείλεται;
Επισυνάπτεται ένα ελάχιστο χρονικά αλλά αντιπροσωπευτικό δείγμα από τα δεκάδες ηχητικά παραδείγματα που εύκολα μπορεί να βρει κανείς από πολλούς ψάλτες.
Πολύ σωστή παρατήρηση, που αφορά εξίσου και τον Άγια. (Πρόκειται ακριβώς για το φαινόμενο που περιέγραψε ο Γαβριήλ ιερομόναχος, αλλά για άλλον ήχο). Τι συμβαίνει λοιπόν; Ανερχόμενος κανείς προς τον Βου λέει το Νη-Πα υπερβολικά μεγάλο, ακριβώς για να αποδώσει το ιδιαίτερο άκουσμα του ήχου με τον Πα υψωμένο, αλλά εν καθόδω το λέει κάπως μικρότερο (χωρίς να χαμηλώσει τον Πα), με αποτέλεσμα να ανεβαίνει ο Νη! Το ίδιο και στον Άγια με το Δι-Κε-Ζω και τον Κε υψωμένο. Το έχω ξαναγράψει, νομίζω, ότι παρατήρησα το φαινόμενο για πρώτη φορά σε γνωστό πρωτοψάλτη, ο οποίος όταν έλεγε απήχημα Άγια κατέληγε πάντα μισό τόνο ψηλότερα από εκεί που ξεκινούσε!
Ηθικόν δίδαγμα: δεν κάνουμε υπερβολές στις έλξεις, ψάλλομε απλά, μετρημένα και σωστά. Οι έλξεις μαλακές και φυσικές, οι αναλύσεις το ίδιο.
 
Last edited:
#3
Το έχω ξαναγράψει, νομίζω, ότι παρατήρησα το φαινόμενο για πρώτη φορά σε γνωστό πρωτοψάλτη, οποίος όταν έλεγε απήχημα Άγια κατέληγε πάντα μισό τόνο ψηλότερα από εκεί που ξεκινούσε!
Ηθικόν δίδαγμα: δεν κάνουμε υπερβολές στις έλξεις, ψάλλομε απλά, μετρημένα και σωστά. Οι έλξεις μαλακές και φυσικές, οι αναλύσεις το ίδιο.
Και ουχί καταγεγραμμένες!!!:wink:
 
#4
Ηθικόν δίδαγμα: δεν κάνουμε υπερβολές στις έλξεις, ψάλλομε απλά, μετρημένα και σωστά. Οι έλξεις μαλακές και φυσικές, οι αναλύσεις το ίδιο.
Ορθότατο. Με ποιο όμως τρόπο θα επιτευχθεί αυτό, αν όχι με τον αποκλεισμό των ακουσμάτων που προκαλούν τέτοια φαινόμενα; Προσέχουμε λοιπόν τί ακούμε διότι ο ψάλτης είναι φερέφωνο. Ότι μπαίνει στο αυτί του, βγαίνει από το στόμα του.
 
#5
Αν σε κάτι που ψάλλω μου φύγει η βάση προς τα πάνω, τις περισσότερες φορές αυτό συμβαίνει στον πλάγιο του τετάρτου. Δε ξέρω αν πρόκειται για γενικό ή μερικό φαινόμενο. Πάντως έχω προσέξει γνωστούς ψάλτες νεώτερους και παλιότερους εν ζωή και μη, που αισθάνομαι ότι επιβεβαιώνουν αυτό το φαινόμενο.
Μήπως οφείλεται στο φθόγγο ΒΟΥ και στην ιδιότητά του να έλκει τον ΠΑ; Γιατί όσες φορές από περιέργεια έχω προσπαθήσει να πω τον ΒΟΥ με ελαφρά ύφεση, η βάση δεν φεύγει τόσο εύκολα.
Έχει πέσει στην αντίληψή σας αυτό το φαινόμενο και αν ναι που νομίζετε πως οφείλεται;
Επισυνάπτεται ένα ελάχιστο χρονικά αλλά αντιπροσωπευτικό δείγμα από τα δεκάδες ηχητικά παραδείγματα που εύκολα μπορεί να βρει κανείς από πολλούς ψάλτες.
Αυτο συμβαινει διοτι την ελξη την "χτυπας" ψηλα εκει οπου θα επρεπε να τελειωνει, κανονικως την αρχιζεις πιο χαμηλα και την πας "γλυπτα" στο σημειο που την αρχισες εσυ πριν.
Το ιδιο συμβαινει και στον Αγια, ο Κε ερχεται μαλακα και "γλυστραει" προς τον Ζω, δεν τρωει σφαλιαρα αγαρμπα οπως συνηθιζεται στη σχολη Καρα.
Αυτο δε διδασκεται θεωρητικα πρεπει να τ ακουσεις απο παλιο ψαλτη, για να το καταλαβεις.
Η ελξη αυτη δεν καταγραφεται, ερχεται φυσικα απο μονη της, ετσι, ασυναισθητα οταν την βλεπεις γραμμενη, την τραβας παραπανω απο οσο πρεπει.
Η ελξη καταγραφεται μονο οταν χωρις αυτη, η μελωδια, δεν θα ειχε ελξη στο συγκεκριμενο σημειο αλλα ο μελοποιος θελει να δωσει το χρωμα του.
Χρησιμοποιειται ομως και πλεονεκτικα οπως και οι φθορες για να προσδωσει την απαραιτητη εκτελεση της σε σημεια που μπορει και να μην την εκανες. Βλεπε Καραμανης Θεια Λειτουργια.
Εχεις σωστη φωνη και αυτα πρεπει να τα ξεχωρισεις για να γινεις καλος ψαλτης.
Η ανοδος της βασεως ερχεται στην αρχη του εσπερινου στους πρωτους στιχους π.χ. ανοιξανταρια οταν δεν εχεις κανει ζεσταμα φωνης, την ωρα που γινεται το ζεσταμα ανεβαινεις ενα με εναμισι τονο(φυσικοτατο), ακομη και το μουσικο οργανο οταν ζεσταθει το ξανακουρδιζουμε. Μικρο ζεσταμα μπορουμε να κανουμε και στα Κυριελεησαρια, λεγοντας τα λιτα και απερρητα με χαμηλη ενταση. Δεν χρειαζονται τα δεκαδες τριγοργα την ωρα που αρχιζει το μυστηριο.
Στον Ορθρο το ζεσταμα γινεται με χαμηλες βασεις και μαλακη φωνη ανεβαινοντας λιγο σταδιακα, παιζει ρολο και η κατασταση που βρισκεται η φωνη εκεινη την ημερα, η κοπωσις μπορει να ριξει τη βαση, ακομη η ανοδος προκαλειται απο επαρσις την οποιαδηποτε στιγμη, π.χ. στο "Τριαδι". Για ποιο λογο να φωναζουμε στο χερουβικο..
Επισης το κακο ισοκρατημα. Εχουνε καποιοι την εντυπωση οτι οι κακοι ψαλτες κανουν για ισοκρατημα. Μα πως θα βαλεις εναν φαλτσο να σου κρατησει το ισο;
Εκκλησια ειναι δεν χρειαζεται να φωναζουμε. Αυτα τα γνωριζουν απο παλια, ακου στο Πατριαρχειο.
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
#7
Και ουχί καταγεγραμμένες!!!:wink:
Οι καθε ειδους ελξεις, στη μουσικη,στις αλλες τεχνες, στον ερωτα, στη φιλια, στις ανθρωπινες σχεσεις, ειναι νομος της φυσης και ετσι θα πρεπει να εκφραζονται και να λειτουργουν. φυσικα, αβιαστα και ηρεμα. Καθε επιπλεον παρεμβαση,διογκωση, και υπερτονισμος που οφειλεται στον ανθρωπινο παραγοντα, καθιστα τις ελξεις ενοχλητικες, προβληματικες και διεστραμμενες. Και αυτο αποτελει υβριν και διαστροφην ενωπιον Θεου και ανθρωπων!!!
 
Top