Τυπικὴ διάταξις ἐπὶ θεμελίῳ ἐκκλησίας

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#1
Απὸ τὸ βιβλίο τοῦ +Χρ. Θεοδοσόπουλου, Ἑσπερινός-Ἑορτολόγιον [Ἑπτάτομος Μουσικὴ Κυψέλη], τ. Δ΄-E΄, ἐπ. Π. Τοπτσίδης, Θεσσαλονίκη 2001, σ. 169-180.
 

Attachments

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#2
Ευχαριστούμε Δομέστικε. Το έχει μήπως κανείς σε καλύτερη σάρωση; Ευχαριστώ.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#3
Δημήτρη,

Ἔχω τὸ βιβλίο, ἁπλὰ εἶμαι ἑκτὸς.

Αὔριο τὸ βράδυ ἄν δὲν βιάζεσαι τὸ ἀνεβάζω σὲ καλύτερη σάρωση.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#5

Ἡ τάξις αὐτή στὸ «Ἐγκαινιαστικόν» τῆς Σιμωνόπετρας (πού ἔχει ἐπιμεληθεῖ ὁ μακαριστός καθηγητής τῆς λειτουργικῆς Ἰω. Φουντούλης) εἶναι ἡ ἴδια πού ἀποτύπωσε (καί μέ μουσικά) ὁ μακαριστός Ἄρχων Πρωτοψάλτης Χρύσανθος Θεοδοσόπουλος καί εἶναι ἡ ἴδια μέ τήν τυπική διάταξη ὅπως τήν ἔχει ὁ ἀείμνηστος καθηγητής στήν σχετική πανεπιστημιακή ἔκδοση (ὅπως ἔγραφα κι ἐδῶ) καί εἶναι ἡ τάξη πού ἔχει τό Μέγα Εὐχολόγιον.
Θά ἦταν ὠφέλιμο ἄν κάποιος σάρωνε εἰδικά τόν πρόλογο ἀπό τήν πανεπιστημιακή ἔκδοση, γιά νά δοῦμε τό σκεπτικό τῆς ἀποκατάστασης αὐτῆς τῆς τάξεως, πού ναί μέν ὑπάρχει στό Μέγα Εὐχολόγιον, ἐμπλουτίζεται ὅμως στηριζομένη καί σέ χφφ Εὐχολόγια καί στήν περιγραφή καί σχολιασμό τοῦ ἁγίου Συμεών Θεσσαλονίκης.
Ἐπειδή τείνει νά ἐπικρατήσει ἡ Τάξις τοῦ Μικροῦ Εὐχολογίου («Ἀκολουθία ἐπί θεμελιώσει Ἐκκλησίας») πού περιλαμβάνει τέλεση ἁγιασμοῦ (κατά μίμηση -ἐσχάτως- ἁγιασμοῦ οἰκοδομῶν οἰκιῶν καί ἄλλων κοσμικῶν κτιρίων), πρακτικῆς ἀντιπαραδοσιακῆς σύμφωνα μέ τίς ἀρχαῖες πηγές.


 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#6


Ἰ. Μ. Φουντούλη Τάξις γινομένη ἐπὶ θεμελίῳ ἐκκλησίας 1978
 

Attachments

Last edited by a moderator:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#8
Ευχαριστώ Δομέστικε και όλους. Τελικά ζητήθηκε να ακολουθήσουμε την τάξη του ευχολογίου. Θα τα κοιτάξω όλα αναλυτικά όταν προλάβω.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#9
Ανεβάζω την ακολουθία ως έχει στο Ευχολόγιο. Εκεί που λέει «Άγιος ο Θεός» ως σύνηθες τί εννοεί ακριβώς; Θα ψαλλεί τρισάγιον (εις 3 φαντάζομαι σύντομα, ψάλτες μόνο και όχι οι συλλειτουργούντες κληρικοί, δόξα και νυν, άγιος αθάνατος και κατάληξη);

Τα μουσικά για τα δύο τροπάρια «Παναγία Θεοτόκε παρθένε» και «Των σων δωρεών αξίους ημάς ποίησον» (πού) υπάρχουν;

Ευχαριστώ πολύ.
 

Attachments

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#11
Ανεβάζω την ακολουθία ως έχει στο Ευχολόγιο. Εκεί που λέει «Άγιος ο Θεός» ως σύνηθες τί εννοεί ακριβώς; Θα ψαλλεί τρισάγιον (εις 3 φαντάζομαι σύντομα, ψάλτες μόνο και όχι οι συλλειτουργούντες κληρικοί, δόξα και νυν, άγιος αθάνατος και κατάληξη);

Τα μουσικά για τα δύο τροπάρια «Παναγία Θεοτόκε παρθένε» και «Των σων δωρεών αξίους ημάς ποίησον» (πού) υπάρχουν;

Ευχαριστώ πολύ.

Ὅταν λὲς «εὐχολόγιο» ἐννοεῖς τὸ Μικρὸ, γιατὶ τὸ Μεγάλο ἔχει τὴν παραδοσιακὴ ἀκολουθία.

Ἐπίσης ἡ ἀκολουθία ποὺ ἀνέβασες δὲν προβλέπει τὴν παρουσία ἐπισκόπου. Δὲν εἶναι πρόβλημα αὐτό;
Ἐδῶ σοῦ 'χω ἀνεβάσει καὶ τὸ ἀπόσπασμα ἀπὸ τὸ Μέγα Εὐχολόγιον.
 
Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#12
Μάλλον το Μικρό (δεν το κοίταξα ειδικά, μου έστειλαν τις σελίδες). Ευχαριστώ και για το Μεγάλο.

Τελικά αυτό που έγινε ήταν ακολουθήθηκε μια ανάμιξη του μικρού ευχολογίου με άλλες ευχές (νομίζω ελέχθη αυτή από το μεγάλο που ανέβασες) από τον επίσκοπο.

Μετά το Ευλογητός, ψάλλαμε όλα τα απολυτίκια των αγίων του τρίκλιτου ναού, οι ιερείς έψαλλαν το «Παναγία Θεοτόκε» και το πρώτο άγιος ο Θεός, οι χοροί τα υπόλοιπα του τρισαγίου και Δύναμις (χωρίς τη λέξη δύναμις).

Οι ιερείς το Σώσον Κύριε και μετά οι ψάλτες, μετά ο επίσκοπος έψαλλε το «Των σων δωρεών αξίους ημάς ποίησον» και τα λοιπά ώς έχουν στο μικρό.
 
Top