Τυπική διάταξη προβλεπομένων στιχηρών στους αίνους της 4ης Δεκεμβρίου σε Κυριακή

#1
Εαν ξανασυζητηθηκε το θέμα ζητώ συγνώμη, απλα λίγο που έψαξα δεν βρηκα κάτι σχετικό..
Σήμερα το τυπικό όριζε 2 Αναστάσιμα, 3 της Αγίας και 3 του Οσίου..
Η εξήγηση που έχουν στο κάτω μέρος της σελίδας τα δίπτυχα λέει οτι, απο το να παραλειφθούν εντελώς της Αγίας και να ειπωθούνε 4 Αναστάσιμα και 4 του Οσίου, σωστότερο είναι, 2 Αναστάσιμα, 3 της Αγίας και 3 του Οσίου.
Το ενδεχόμενο 4 Αναστάσιμα 2 της Αγίας και 2 του Οσίου δεν θα ήτανε πιο σωστή τοποθέτηση λόγω οτι προηγείται η Ανάσταση;
Ίσως πιο αρμόδιος είναι ο π. Μάξιμος για να μας διαφωτίσει σε αυτο το θέμα...
Ευχαριστώ!
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#2
Εαν ξανασυζητηθηκε το θέμα ζητώ συγνώμη, απλα λίγο που έψαξα δεν βρηκα κάτι σχετικό..
Σήμερα το τυπικό όριζε 2 Αναστάσιμα, 3 της Αγίας και 3 του Οσίου..
Η εξήγηση που έχουν στο κάτω μέρος της σελίδας τα δίπτυχα λέει οτι, απο το να παραλειφθούν εντελώς της Αγίας και να ειπωθούνε 4 Αναστάσιμα και 4 του Οσίου, σωστότερο είναι, 2 Αναστάσιμα, 3 της Αγίας και 3 του Οσίου.
Το ενδεχόμενο 4 Αναστάσιμα 2 της Αγίας και 2 του Οσίου δεν θα ήτανε πιο σωστή τοποθέτηση λόγω οτι προηγείται η Ανάσταση;
Ίσως πιο αρμόδιος είναι ο π. Μάξιμος για να μας διαφωτίσει σε αυτο το θέμα...
Ευχαριστώ!
Η παρούσα διάταξη βασίζεται στο ισχύον ΤΜΕ το οποίο σε άλλες περιπτώσεις, 2 εορταζόμενων αγίων, προβλέπει την ανωτέρω διάταξη.
Κάπου ο αείμνηστος Μπεκατώρος έγραψε ότι αντίκειται στην τάξη της λατρείας να ψάλλονται 2 στιχηρά του Αγίου οπότε η πιθανή διάταξη 2+2 στιχηρών των αγίων αποκλείεται επειδή δεν έχει γενικά ερείσματα σαν διάταξη στην παράδοση.
Γνωρίζω κάποιες περιπτώσεις όπου υπάρχουν 3 στιχηρά ενός αγίου και ένα έτερου (αλλά όμοια) ή ένα στιχηρό της εορτής και 3 του Αγίου.
Αυτό φανερώνει και την ορθότητα των απόψεων του αείμνηστου Μπεκατώρου αλλά και την ορθότητα της επιλογής των Διπτύχων.
Η βασική ιδέα των ΔΙΠΤΥΧΩΝ είναι να μήν παραληφθούν τα της Αγίας επειδή αυτή εμφανίζεται ως επισήμως εορταζόμενη και μάλιστα επιλέγεται και Αποστολικό Ανάγνωσμα σχετικό προς την Αγία.

Προσωπικά δεν θα έβλεπα αρνητικά την πλήρη παράλειψη των Στιχηρών του Οσίου (αφού ούτως ή άλλως ο άγιος δεν έχει αίνους) αλλά αυτή η επιλογή ίσως προξενούσε κι άλλες αντιδράσεις, αφού το ΤΜΕ προβλέπει 4 αναστάσιμα και 4 του Οσίου.

Σημ: στον ναό μας εψάλλησαν αναστάσιμα 4 και της Αγίας 4.
 

HXOS

Νέο μέλος
#3
ΤΥΠΙΚΟΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ 4-12-2011
..........
Αἶνοι: 1.– Τά 4 Στιχηρά Ἀναστάσιμα· «Κύριε, εἰ καί κριτηρίῳ... – Κύριε, εἰ καί ὡς θνητόν ἐν μνημείῳ... – Κύριε, ὅπλον κατά τοῦ διαβόλου... – Ὁ Ἄγγελός σου, Κύριε...» καί 2.– Τά 3 Στιχηρά Προσόμοια τοῦ Ὁσίου τῶν Ἀποστίχων, τά ἐν τῷ Ἑσπερινῷ· «Πάτερ Ἰωάννη πάνσοφε... – Πάτερ Ἰωάννη ἒνδοξε... – Δεῦτε γηγενεῖς ἐν ᾄσμασι...» εἰς 4, τό πρῶτον δίς, μετά τῶν πρό αὐτῶν στίχων εἰς τά δύο τελευταῖα: α΄. – «Μακάριος ἀνήρ ὁ φοβούμενος τόν Κύριον˙ ἐν ταῖς ἐντολαῖς αὐτοῦ θελήσει σφόδρα». β΄.– «Τίμιος ἐναντίον Κυρίου ὁ θάνατος τοῦ Ὁσίου αὐτοῦ».
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#4
ΤΥΠΙΚΟΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ 4-12-2011
..........
Αἶνοι: 1.– Τά 4 Στιχηρά Ἀναστάσιμα· «Κύριε, εἰ καί κριτηρίῳ... – Κύριε, εἰ καί ὡς θνητόν ἐν μνημείῳ... – Κύριε, ὅπλον κατά τοῦ διαβόλου... – Ὁ Ἄγγελός σου, Κύριε...» καί 2.– Τά 3 Στιχηρά Προσόμοια τοῦ Ὁσίου τῶν Ἀποστίχων, τά ἐν τῷ Ἑσπερινῷ· «Πάτερ Ἰωάννη πάνσοφε... – Πάτερ Ἰωάννη ἒνδοξε... – Δεῦτε γηγενεῖς ἐν ᾄσμασι...» εἰς 4, τό πρῶτον δίς, μετά τῶν πρό αὐτῶν στίχων εἰς τά δύο τελευταῖα: α΄. – «Μακάριος ἀνήρ ὁ φοβούμενος τόν Κύριον˙ ἐν ταῖς ἐντολαῖς αὐτοῦ θελήσει σφόδρα». β΄.– «Τίμιος ἐναντίον Κυρίου ὁ θάνατος τοῦ Ὁσίου αὐτοῦ».
Πληθώρα τυπικών διατάξεων...

Έτσι παραλείπονται όμως, τα στιχηρά των αίνων της μεγαλομάρτυρος Βαρβάρας της οποίας η μνήμη, εορτάζεται δια επιλογής αποστολικού αναγνώσματος ακόμα και ημέρα Κυριακή.
Εφ' όσον κάπου εορτάζεται πανηγυρικότερα ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός είναι σαφώς ορθή η διάταξη. Ίσως σε αυτή την περίπτωση να έπρεπε να επιλεγεί εξαιρετικά και το Αποστολικό ανάγνωσμα του Οσίου.
Το σίγουρο είναι ότι προηγούνται τα αναστάσιμα:
Αναστάσιμα 2, της Αγίας 3 και του Οσίου 3.
Αναστάσιμα 4 και της Αγίας 4.
Αναστάσιμα 4 και του Οσίου 4.
Να συμπληρώσω για την ιστορία ότι ο π. Γεώργιος Ρήγας πρότεινε σε πολλές περιπτώσεις προς αποφυγήν επαναλήψεως ενός στιχηρού του Αγίου:
Αναστάσιμα 5 και του εορταζομένου Αγίου 3. Διάταξη που μνημονεύεται κάποιες φορές και στα Μηναία.


Παρά την διαφορετική επιλογή για τοπικούς λόγους στον δικό μας ναό
επαναλαμβάνω ότι καλώς τα ΔΙΠΤΥΧΑ εφαρμόζουν τις διατάξεις του ΤΜΕ:
(12η Δεκ. §3, 10η Φεβ. §24, 9η Μαρ. §9, 25η Μαρ. §16, και Προθεωρία §31)
 
Last edited:
#5
Η παρούσα διάταξη βασίζεται στο ισχύον ΤΜΕ το οποίο σε άλλες περιπτώσεις, 2 εορταζόμενων αγίων, προβλέπει την ανωτέρω διάταξη.
Κάπου ο αείμνηστος Μπεκατώρος έγραψε ότι αντίκειται στην τάξη της λατρείας να ψάλλονται 2 στιχηρά του Αγίου οπότε η πιθανή διάταξη 2+2 στιχηρών των αγίων αποκλείεται επειδή δεν έχει γενικά ερείσματα σαν διάταξη στην παράδοση.
Γνωρίζω κάποιες περιπτώσεις όπου υπάρχουν 3 στιχηρά ενός αγίου και ένα έτερου (αλλά όμοια) ή ένα στιχηρό της εορτής και 3 του Αγίου.
Αυτό φανερώνει και την ορθότητα των απόψεων του αείμνηστου Μπεκατώρου αλλά και την ορθότητα της επιλογής των Διπτύχων.
Η βασική ιδέα των ΔΙΠΤΥΧΩΝ είναι να μήν παραληφθούν τα της Αγίας επειδή αυτή εμφανίζεται ως επισήμως εορταζόμενη και μάλιστα επιλέγεται και Αποστολικό Ανάγνωσμα σχετικό προς την Αγία.

Προσωπικά δεν θα έβλεπα αρνητικά την πλήρη παράλειψη των Στιχηρών του Οσίου (αφού ούτως ή άλλως ο άγιος δεν έχει αίνους) αλλά αυτή η επιλογή ίσως προξενούσε κι άλλες αντιδράσεις, αφού το ΤΜΕ προβλέπει 4 αναστάσιμα και 4 του Οσίου.

Σημ: στον ναό μας εψάλλησαν αναστάσιμα 4 και της Αγίας 4.

Καταλαβαίνω οτι τα δίπτυχα ακολουθούνε μια άποψη ή αυτο που λέει ο αείμνηστος Μπεκατώρος οτι δηλαδή αντίκειται στην τάξη της λατρείας να ψάλλονται 2 στιχηρά του Αγίου και οτι δεν έχει γενικά ερείσματα σαν διάταξη στην παράδοση.
Αυτό που συνεχίζω να μην καταλαβαίνω ειναι το σκεπτικό πάνω σε αυτο το θέμα, δηλαδή έχει κάποια σημασιολογική έννοια η απαγόρευση των 2+2;
Αλλα ας πουμε οτι αποδεχόμαστε έτσι απλά και χωρίς εξήγηση την άποψη οτι αποκλείεται η περίπτωση 2+2 στιχηρών των αγίων. Γιατί να πούμε μόνο 2 αναστάσιμα και 3+3 στιχηρά και να μην πούμε 6 αναστάσιμα και 1+1 στιχηρά των Αγίων με αποτέλεσμα να μην υπερκαλύπτεται και ο Αναστάσιμος χαρακτήρας της Κυριακής; Αν δεν κάνω λάθος, τις πιο πολλές φορές δίνει προτεραιότητα σε κάποια εορτή ή την Κυριακή, όχι μόνο με το να τοποθετεί πρώτα τα αναστάσιμα ή της εκάστοτε εορτής, αλλα να ορίζει και μεγαλυτερο αριθμό στιχηρών..
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#6
Γιατί να πούμε μόνο 2 αναστάσιμα και 3+3 στιχηρά ...
Γιατί ἔτσι ἔχουν ὁρίσει τά νεώτερα Πατριαρχικά Τυπικά (ΤΜΕ καί ΤΚΠ) σέ πολλές περιπτώσεις, ὅσες ἀναφέρει ἡ ὑποσημείωση τῶν Διπτύχων καί ἄλλες πού δέν ἀναφέρει, ἐδῶ καί 200 χρόνια.
Ἀπό τό Τυπικό τοῦ Ἁγίου Σάββα (ΤΑΣ) δέν ἔχουμε σαφεῖς προβλέψεις. Τό Τυπικό τοῦ π. Γ. Ρήγα (ΤΓΡ) πάλι προσπαθεῖ νά «οἰκονομήσει» τά πράγματα ὑπολογίζοντας ἀναλογίες στά ΤΑΣ καί ΤΜΕ.
Νά ἔχουμε ὑπόψει ὅτι τά τροπάρια τῶν αἴνων (ἐκτός πεντηκοσταρίου) πρέπει ἀνέρχονται τό πολύ σέ 8. Ὁπότε ἀναλόγως γίνεται ἡ κατανομή, ἡ ὁποία στίς περισσότερες τῶν περιπτώσεων εἶναι αὐτή. Ὑπάρχει καί ἡ περίπτωση 3+2+3, πού ἀφορᾶ ὅμως σέ διαφορετικές περιπτώσεις.
Ἡ 4η Δεκεμβρίου εἶναι οὕτως ἤ ἄλλως πολύπλοκη περίπτωση, ὅπως ἔχει σχολιασθεῖ ἐδῶ, ἄν μάλιστα πρέπει νά τιμηθεῖ καί ὁ Ἅγιος Σεραφείμ.
Στήν παροῦσα περίπτωση (4 Δεκ. σέ Κυριακή) εἶναι σαφές ὅτι τά Πατριαρχικά Τυπικά θέλουν νά ἀποφύγουν τά ἰδιόμελα στούς αἴνους, χωρίς ὅμως αὐτό νά μή δημιουργεῖ καί λογικές ἀντιρρήσεις, ἰδιαίτερα μάλιστα γιά τούς πανηγυρίζοντες ναούς τῆς Ἁγίας, ἀλλά καί τήν ὑμνολογική ἐπάρκεια τῆς ἀκολουθίας τῆς Ἁγίας (πρβλ. ΣΤ, ὑποσημ. 393, σελ. 232). Ὑπάρχει καί ἡ περίπτωση τῆς βουλήσεως περισσοτέρας τιμῆς στόν Ὅσιο καί μεγάλο Πατέρα, ὁπότε ἀκόμη καί δοξαστικό αὐτοῦ εἶναι δυνατόν νά προτιμηθεῖ ἀντί τοῦ ἑωθινοῦ. Ἄλλως ἔχουν τά πράγματα γιά τίς περιπτώσεις τιμῆς τοῦ ἱερομάρτυρος Σεραφείμ.

ΥΓ. Εὐτυχῶς ἐμεῖς πού εἴχαμε στιχηρά προσόμοια τῆς Ἁγίας ἀπό ἀκολουθία τοῦ μακαριστοῦ Μοναχοῦ Γερασίμου Μικραγιαννανίτου, Ὑμνογράφου τῆς Μ.τ.Χ.Ε., καί εἴπαμε 4+4, ἀποφεύγοντας σαφῶς τά ἰδιόμελα.


 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#8
Δεν ξέρω αν έχει αναφερθεί άλλη φορά, αλλα υπάρχει κάποιος λόγος πίσω από την προτίμηση των προσομοίων έναντι των ιδιομέλων;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#9
Δεν ξέρω αν έχει αναφερθεί άλλη φορά, αλλα υπάρχει κάποιος λόγος πίσω από την προτίμηση των προσομοίων έναντι των ιδιομέλων;
Γιά Κυριακές προφανής ὁ λόγος συντομεύσεως καί εὐκολίας. Γενικότερο χαρακτηριστικό τοῦ ΤΜΕ, ἐκτός τῶν συντηρητικῶν περιόδων. Μήν ξεχνᾶμε καί ὅτι γιά κάθε Κυριακή προβλέπονται τυπικά καί μακαρισμοί.
Ἀρχίζοντας ἀπό τήν ἀρχή τοῦ Τυπικοῦ, τήν Α΄ Σεπτεμβρίου, βλέπουμε σέ Κυριακή νά ὁρίζει τά τοῦ ἑσπερινοῦ στιχηρά ἔναντι τῶν ἰδιομέλων. Κάτι ἀνάλογο τήν ΙΓ΄ πού ἔχω ἀναφέρει ἐδῶ.
Νομίζω ὅτι ὑπάρχουν καί ἄλλες περιπτώσεις. Ὅποιος θυμᾶται ἄς ἀναφέρει.


 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#10


4 ἀναστάσιμα + 4 ἰδιόμελα τῆς ἁγίας μεγαλομάρτυρος.


Ἰδιόμελα εἰς τοὺς αἴνους ἔχουν ἐπίσης καὶ οἱ μεγαλομάρτυρες Εὐφημία, Εὐστάθιος, Θέκλα, τεσσαράκοντα, Προκόπιος καὶ Χριστίνα.
 
Last edited:
Top