Τσιαμούλης Χρίστος - Αριθμητικό Τροπικό Σύστημα της Ελληνικής Μουσικής

tb---

τσοπάνης
Τα ανώνυμα λαϊκά-αστικά τραγούδια και οι ελληνικοί χοροί αποτελούν εθνική μας κληρονομιά, η οποία διεσώθη μέχρι την εποχή μας μέσα από λαϊκούς δημιουργούς και εκτελεστές.

Η μουσική αυτή παράδοση είναι η μαρτυρία ενός ζωντανού νεοελληνικού πολιτισμού, που συνεχίζει να συγκινεί και να μεταδίδεται σε κάθε νέα γενιά μουσικών, που την ανακαλύπτει ξανά, με τον δικό της ξεχωριστό τρόπο.
Είναι γνωστό πως λαός χωρίς γραπτή γλώσσα και γνώση της ιστορίας του χάνει τα χαρακτηριστικά του και λησμονιέται στο πέρασμα του χρόνου.
Η στροφή της νέας γενιάς στη μελέτη της παραδοσιακής μουσικής επιβάλλει την άμεση καταγραφή τού τόσο πλούσιου και ποικιλόμορφου μουσικού υλικού, τη θεωρητική συστηματοποίηση και τη μετάδοση της μουσικής αυτής τέχνης στις επόμενες γενιές.

Η μουσική πολυγλωσσία που υφίστανται οι μαθητές κατά τη διδασκαλία, ελλείψει κατάλληλου θεωρητικού εγχειριδίου, οδήγησε στη σκέψη δημιουργίας ενός Αριθμητικού συστήματος που να γεφυρώνει τις δύο μεγαλύτερες παραδόσεις της τροπικής μουσικής:
των εκκλησιαστικών Ήχων και των ανατολικών Μακάμ.​

http://www.panasmusic.gr/catalog/pr...10841&osCsid=2509421b5aa916fd69306d022028751e


Έχει κάποιος υπ όψην του το παραπάνω βιβλίο ;

Ευχαριστώ.
 
Έχει καμία συγγένεια με την "επτάριθμο παρασημαντική " που ήθελε να εισαγάγει ο Καραμάνης ;
 

tb---

τσοπάνης
Θα περάσω να το αγοράσω ίσως και σήμερα, οπότε θα έχω νεότερα περί τούτου.
 

ΝΙΚΟΣ Π.

Παλαιό Μέλος
Έχει σχέση με την παρασημαντική του Καραμάνη.Ουσιαστικά ονομάζει τα μακάμια με αριθμούς και τα εξηγεί.π.χ:Α1(=Ουσάκ)Δηλαδή θα λέμε Α1 και θα εννοούμε ουσάκ. Ε γω αυτό το βλέπω λίγο τραβηγμένο!!!
 
Αν το είδες ή το πήρες και δεν σου κάνει κόπο δώσε μας περισσότερα στοιχεία .
Βέβαια ο Καραμάνης δεν έκανε αυτό. Αντικαθιστούσε τους φθόγους με αριθμούς , νομίζω είχε ανέβει δείγμα της γραφής (ένας πολυχρονισμός αν θυμάμαι καλά )
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
Το βιβλίο ασχολείται με το τροπικό σύστημα και όχι με την παρασημαντική. Δεν προτείνει αλλάγή στην ονομασία, ούτε των ήχων ούτε των μακάμ. Απλώς κάνει μια ταξινόμηση με τρόπο, κατά την άποψη του συγγραφέα, ευχρηστότερο και αποδοτικότερο στην εκμάθηση. Περιλαμβάνει ένα πολύ ενδιαφέρον ιστορικό μέρος στην αρχή, και ένα πολύ ευσύνοπτο ρυθμικό στο τέλος. Το κυρίως μέρος λέγεται συστηματικό και είναι ακριβώς αυτό. Μια συστηματική, αν και εξαιρετικά πυκνή, παρουσίαση του τροπικού συστήματος. Προσωπικά με ξένισε λίγο ο τρόπος παρουσίασης των τρόπων, αλλά δεν στερείται λογικής. Σε κάθε περίπτωση είναι ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο.
 
Last edited:

Μ.Β.

Ματθαίος Βλάχος
Δεν έχω το βιβλίο αλλά τα παρακολούθησα στο Ωδείο Αθηνών.

Πρόκειται για μια προσπάθεια συστηματοποίησης και ταξινόμησης των maqam σύμφωνα με τα βασικά 4χορδα , 5χορδα και την τονική τους.

Η λογική, κατά τη γνώμη μου, είναι ίδια με της ψαλτικής.

Με λίγα λόγια, όπως γράφουμε μαρτυρία α (και εννοούμε συγκεκριμένα διαστήματα α' ήχου 10-8-12) ή β και εννοούμε 8-14-8 (οι περισσότεροι :D) ή γ κοκ.
και δίπλα 4φωνη ανάβαση ή 2φωνη κατάβαση κλπ. ,
έτσι και εδώ σημειώνει α το 4χ ousaq ( 9-7-6 / 53 ) (β το segah αν θυμάμαι καλά, γ το chargah κοκ)
και δίπλα πχ. 4, εννοώντας τονική 4 φωνές πάνω δηλ. huseyni ousaq.
Κάτι ανάλογο και στις υφέσεις και διέσεις, δηλ. με αριθμητική σήμανση κομμάτων -τμημάτων ( b1, b2 ,#1 ,#2 κοκ. )
Κάπως έτσι εν συντομία.

Οι λόγοι που οδήγησαν σ' αυτή την προσπάθεια, κατά το δάσκαλο, είναι για να συστηματοποιηθούν κάπως όλοι αυτοί οι άπειροι μουσικοί τρόποι και να είναι ευκολότερη η ταξινόμηση και η απομνημόνευση στη διδασκαλία.
Ίσως και για να υπάρχει και άλλος τρόπος ονομασίας εκτός των αραβο-τουρκικών λέξεων.


Δεν ξέρω πόσο εύστοχη θα είναι αυτή η προσπάθεια συστηματοποίησης, δεδομένης της μοναδικότητας κάθε maqam κυρίως στη μελωδική πορεία (seyir).

Πάντως, έχει φανεί στην πράξη ότι είναι ευκολότερα κατανοητό από μαθητές που δεν είχαν διδαχθεί ψαλτική και δεν είχαν επαφή με τροπικό σύστημα.

Εγώ χρησιμοποιώ για την ώρα το γνωστό αραβο-τουρκικό τρόπο με τα ονόματα και τις κεραίες.

Άσε που ακούγεσαι και πιο ανατολίτης αν πετάξεις ένα Husayni Ushayran ! :D
Αν πεις Α4 , μπορεί να νομίσουν ότι θέλεις χαρτί για εκτυπωτή ! :p
 
Top