Το μουσικό κείμενο του Ν' Ψαλμού, ακριβώς όπως ψάλλεται στην ηχογράφηση με τον Στανίτσα/Δανιηλίδη (αρχιερατική χοροστασία)

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
#1
ομολογώ ό,τι μ' αρέσει και ο ν' όπως τον έχω ακούσει από τον Άρχοντα Στανίτσα το 1963, και ιδιαίτερα ο ρυθμός που τον ψάλουν μαζί με τον Δανιηλίδη. Αν μπορεί κάποιος αγαπητός συνάδελφος να τον μεταφέρει στην Βυζαντινή παρασημαντική, εάν δεν υπάρχει, θα ήταν ευχής έργον.
Κε Παπαδάκη,

Ανεβάζω το μουσικό κείμενο του Ν' Ψαλμού, ακριβώς όπως ψαίλνεται στην ηχογράφηση με τον Στανίτσα/Δανιηλίδη που ανέβασε ΕΔΩ ο κ. Θεοτοκάτος. Την κατέγραψα από την μαγνητοφωνημένη εκτέλεση με όση ακρίβεια μπόρεσα. Όπως θα διαπιστώσετε, ψαίλνεται σε σύντομο ρυθμό, και ο κάθε ψάλτης "υπερδιπλώνει" τον άλλον στις καταλήξεις του κάθε στίχου. Έτσι, δεν υπάρχει κανένα "κενό" (εκτός πριν και μετά στο "Ιδού γαρ αλήθειαν ηγάπησας"), και το όλο άκουσμα είναι μία χαρμόσυνη (αλλά πάντοτε ικετευτική) προσευχή.

Εύχομαι να σας βολέψει.

Απόστολος
 

Attachments

Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#2

Δέν προτάσσεται τό προϋμνιο «Ἐλεῆμον» ἤ δέν ἔχει καταγραφεῖ στή ἠχογράφηση;

 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#5
π. Μάξιμος;131273 said:
Εὐχαριστῶ. Ναί, ἔτσι εἶναι· διάβασα κι ἐδῶ καί κατάλαβα.



Και να συμπληρωθεί ότι ΜΟΝΟ όταν ο Άρχων έψαλλε τα Πεντηκοστάρια του Τριωδίου σε μέλος Γρηγορίου Πρωτοψάλτου, ακολουθώντας το κείμενο όπως το παραθέτει ο Γρηγόριος, επαναλάμβανε τη φράση Ελεήμον στον στίχο που προηγείται του ιδιομέλου Τα πλήθη των πεπραγμένων μοι δεινών.


Δ.
 
Last edited:
#6
Σε μια ερώτηση που είχα κάνει στον Δάσκαλο επι του θέματος μου απάντησε ότι στην Πόλη λέγανε το Ελεήμον μόνο στον βαρύ τον ήχο ,σε όλους τους υπόλοιπους λέγανε κατευθείαν ελέησον με ο Θεός.
 
#10
Και το "Ἐλεῆμον" και το "καὶ ἐλέησόν με ὁ Θεός" προέρχονται από το ασματικό τυπικό. Στην φάση του καταρτισμού του νέου Εγκολπίου αρχικά δεν είχαν μπει, αλλά τελικά προστέθηκαν μετά από υπόδειξη του αειμνήστου καθηγητού Ι. Φουντούλη.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#11
Σαργιώτης Δημήτριος;131289 said:
Η επανάληψη "και ελέησόν με ο Θεός" στο τέλος είναι σωστή;
Προφανῶς δέν ἀντελήφθης τήν προηγούμενη παραπομπή μου [ἐδῶ].

Και βεβαια οχι!
Νά κόψεις καί τό «εἰσάκουσόν μου, Κύριε» στό «Κύριε ἐκέκραξα» καί τό «σοὶ πρέπει ὕμνος τῷ Θεῷ» στό «Πᾶσα πνοή».
Πάντως τό λέει ὁ Στανίτσας.

[Σημ. συντ.] Δέν μεταφέρω τά μηνύματα. Τό θέμα ἔχει ἐξαντληθεῖ ἐκεῖ πού παραπέμπω. Ἐδῶ μένει ὡς ἰδιαιτερότητα, ὅπως ἰδιαιτερότητα εἶναι (γιά μένα), ὄχι τόσο τό μέλος, ἀλλά ὁ χρόνος καί ρυθμός καί τρόπος ἐκτέλεσης αὐτοῦ (και ο κάθε ψάλτης "υπερδιπλώνει" τον άλλον στις καταλήξεις του κάθε στίχου).

 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#12
Προφανῶς δέν ἀντελήφθης τήν προηγούμενη παραπομπή μου [ἐδῶ].


Νά κόψεις καί τό «εἰσάκουσόν μου, Κύριε» στό «Κύριε ἐκέκραξα» καί τό «σοὶ πρέπει ὕμνος τῷ Θεῷ» στό «Πᾶσα πνοή».

[Σημ. συντ.] Δέν μεταφέρω τά μηνύματα. Τό θέμα ἔχει ἐξαντληθεῖ ἐκεῖ πού παραπέμπω. Ἐδῶ μένει ὡς ἰδιαιτερότητα, ὅπως ἰδιαιτερότητα εἶναι (γιά μένα), ὄχι τόσο τό μέλος, ἀλλά ὁ χρόνος καί ρυθμός καί τρόπος ἐκτέλεσης αὐτοῦ (και ο κάθε ψάλτης "υπερδιπλώνει" τον άλλον στις καταλήξεις του κάθε στίχου).


Πάτερ μου, αν επιτρέπετε-όπως μου γραφε πριν από λίγο εκλεκτός φίλος, μουσικολόγος: τα πράγματα δεν είναι μαύρο-άσπρο. Σε ό,τι αφορά τα των καταλήξεων, στα Πατριαρχεία σε κάποιους αντιφωνικούς ύμνους υπάρχει αυτή η συνήθεια και πιστοποιείται από τις ευάριθμες ηχογραφήσεις που έχουμε, ειδικά σε ό,τι αφορά τον Ν' Ψαλμό. Η τάση αυτή, όπως και οι ταχείες χρονικές αγωγές στους Κανόνες της Μ. Εβδομάδας ( μέχρι Μ. Τρίτη και Μ. Πέμπτη) ήδη έχουν ατονίσει από τους δύο τελευταίους Άρχοντες Πρωτοψάλτες, Β. Νικολαϊδη και Λ. Αστέρη. Οφείλουμε δε να μην αγνοούμε ότι η διαμόρφωση της από Πρίγγο-Στανίτσα ηχογραφημένης παράδοσης επηρεάζεται και από τις μάλλον άσχημες σχέσεις και των δύο με τον μακαριστό Οικουμενικό Πατριάρχη Αθηναγόρα. Πιστεύω ότι ο νυν Άρχων Πρωτοψάλτης- δόξα τω Θεώ- έχει πολύ καλές σχέσεις με τον Οικουμενικό μας Πατριάρχη.

Δ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#13
Πάτερ μου, αν επιτρέπετε-όπως μου γραφε πριν από λίγο εκλεκτός φίλος, μουσικολόγος: τα πράγματα δεν είναι μαύρο-άσπρο. Σε ό,τι αφορά τα των καταλήξεων, στα Πατριαρχεία σε κάποιους αντιφωνικούς ύμνους υπάρχει αυτή η συνήθεια και πιστοποιείται από τις ευάριθμες ηχογραφήσεις που έχουμε, ειδικά σε ό,τι αφορά τον Ν' Ψαλμό. Η τάση αυτή, όπως και οι ταχείες χρονικές αγωγές στους Κανόνες της Μ. Εβδομάδας ( μέχρι Μ. Τρίτη και Μ. Πέμπτη) ήδη έχουν ατονίσει από τους δύο τελευταίους Άρχοντες Πρωτοψάλτες, Β. Νικολαϊδη και Λ. Αστέρη. Οφείλουμε δε να μην αγνοούμε ότι η διαμόρφωση της από Πρίγγο-Στανίτσα ηχογραφημένης παράδοσης επηρεάζεται και από τις μάλλον άσχημες σχέσεις και των δύο με τον μακαριστό Οικουμενικό Πατριάρχη Αθηναγόρα. Πιστεύω ότι ο νυν Άρχων Πρωτοψάλτης- δόξα τω Θεώ- έχει πολύ καλές σχέσεις με τον Οικουμενικό μας Πατριάρχη.

Δ.
Εὐχαριστῶ. Ἔχω ἐμπειρία καί ἀπό ἀκούσματα ἐκ Μακεδονίας ὡς πρός τήν ταχύτητα τῶν κανόνων καί μάλιστα τοῦ Ἀκαθίστου, πού πολύ μέ παραξένευε. Γράφω ὡς Ἀθηναῖος...
Καί πάλι (νομίζω) ἐδῶ παίζει ρόλο ἡ διάρκεια πού χρειάζεται σέ κάθε ναό ἤ ἡ ποσότητα τοῦ ἐκκλησιάσματος.
Τό μέλος μοῦ ἀρέσει πολύ, εἶναι αὐτό πού ἐπιβάλλεται, μέ ἀργότερη λίγο χρονική ἀγωγή. Ἔχει καί τίς ὡραῖες ἀργότερες θέσεις (Κύριε τά χείλη μου... κλπ.).


 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#14
Εὐχαριστῶ. Ἔχω ἐμπειρία καί ἀπό ἀκούσματα ἐκ Μακεδονίας ὡς πρός τήν ταχύτητα τῶν κανόνων καί μάλιστα τοῦ Ἀκαθίστου, πού πολύ μέ παραξένευε. Γράφω ὡς Ἀθηναῖος...
Καί πάλι (νομίζω) ἐδῶ παίζει ρόλο ἡ διάρκεια πού χρειάζεται σέ κάθε ναό ἤ ἡ ποσότητα τοῦ ἐκκλησιάσματος.
Τό μέλος μοῦ ἀρέσει πολύ, εἶναι αὐτό πού ἐπιβάλλεται, μέ ἀργότερη λίγο χρονική ἀγωγή. Ἔχει καί τίς ὡραῖες ἀργότερες θέσεις (Κύριε τά χείλη μου... κλπ.).


Ως Αθηναίος που ακούει ό,τι πρόβαλλε η Αθήνα δια στόματος Σπ. Περιστέρη κ Μητροπόλεως, ή μιλάτε για άλλη παράδοση;

Δ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#15
Ως Αθηναίος που ακούει ό,τι πρόβαλλε η Αθήνα δια στόματος Σπ. Περιστέρη κ Μητροπόλεως, ή μιλάτε για άλλη παράδοση;

Δ.
Δέν ἄκουγα Περιστέρη. Ἀλλά γενικότερα στάς Ἀθηνάς δέν ἐπικρατεῖ αὐτός ὁ ρυθμός. Μιλᾶμε γιά Ἄκάθιστο ἄν δέν κάνω λάθος.
Ἀκούσματα ἀπό τήν ἐνορία πού μεγάλωσα, ἀπό τήν Ἁγία Εἰρήνη (τήν αὐθεντική) πού πήγαινα καί ἀπό τό ναό πού ὑπηρετῶ κοντά τρεῖς δεκαετίες.
Πάντως αὐτός ὁ Ν΄ θυμίζει Σακελλαρίδη (βλ. Ὑμνωδία καί Ὄρθρο Σπ. Καψάσκη) καί αὐτόν ἐπικροτῶ.

 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#16
π. Μάξιμος;131309 said:
Δέν ἄκουγα Περιστέρη. Ἀλλά γενικότερα στάς Ἀθηνάς δέν ἐπικρατεῖ αὐτός ὁ ρυθμός. Μιλᾶμε γιά Ἄκάθιστο ἄν δέν κάνω λάθος.
Ἀκούσματα ἀπό τήν ἐνορία πού μεγάλωσα, ἀπό τήν Ἁγία Εἰρήνη (τήν αὐθεντική) πού πήγαινα καί ἀπό τό ναό πού ὑπηρετῶ κοντά τρεῖς δεκαετίες.
Πάντως αὐτός ὁ Ν΄ θυμίζει Σακελλαρίδη (βλ. Ὑμνωδία καί Ὄρθρο Σπ. Καψάσκη) καί αὐτόν ἐπικροτῶ.

Ευχαριστώ. Κάθε τόπος έχει την παράδοσή του και το ύφος του βεβαίως. Το τί θέση κατέχει και τί κύρος απολαμβάνει στο ψαλτικό-λειτουργικό γίγνεσθαι αυτό είναι άλλου παπά ευαγγέλιο, κατά το κοινώς λεγόμενον..

Δ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#17
Ευχαριστώ. Κάθε τόπος έχει την παράδοσή του και το ύφος του βεβαίως. Το τί θέση κατέχει και τί κύρος απολαμβάνει στο ψαλτικό-λειτουργικό γίγνεσθαι αυτό είναι άλλου παπά ευαγγέλιο, κατά το κοινώς λεγόμενον..

Δ.
Εἶπα κάτι τό ἀντίθετο; Δέν ἀντιλέγω καί τό σέβομαι αὐτό. Γιά τό συγκεκριμένο ἄλλωστε ἐσύ εἶπες ὅτι δέν γίνεται ἔτσι τώρα καί οὔτε εἶναι τό ἐνδεδειγμένο.

 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#18
π. Μάξιμος;131313 said:
Εἶπα κάτι τό ἀντίθετο; Δέν ἀντιλέγω καί τό σέβομαι αὐτό. Γιά τό συγκεκριμένο ἄλλωστε ἐσύ εἶπες ὅτι δέν γίνεται ἔτσι τώρα καί οὔτε εἶναι τό ἐνδεδειγμένο.

Δεν υπαινίχθηκα κάτι. Απλώς, για να προλάβω τυχόν παραναγνώσεις διευκρίνισα τα σχετικά με τη θέση στο ψαλτικό-λειτουργικό γίγνεσθαι του κάθε ύφους, και της καθεμιάς εκφοράς.

Δ.
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
#19
Έκανα μερικές διορθώσεις στο μουσικό κείμενο του Ν' Ψαλμού που ανέβασα στο πρώτο μήνυμά μου. Για να αποφύγω διπλή ανάβαση του κειμένου, έβγαλα το παλιό και ανέβασα το διορθωμένο. Πηγαίνετε ΕΔΩ και θα το βρήτε.

Ευχαριστώ.

Απόστολος
 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
#20
Κε Παπαδάκη,

Ανεβάζω το μουσικό κείμενο του Ν' Ψαλμού, ακριβώς όπως ψαίλνεται στην ηχογράφηση με τον Στανίτσα/Δανιηλίδη που ανέβασε ΕΔΩ ο κ. Θεοτοκάτος. Την κατέγραψα από την μαγνητοφωνημένη εκτέλεση με όση ακρίβεια μπόρεσα. Όπως θα διαπιστώσετε, ψαίλνεται σε σύντομο ρυθμό, και ο κάθε ψάλτης "υπερδιπλώνει" τον άλλον στις καταλήξεις του κάθε στίχου. Έτσι, δεν υπάρχει κανένα "κενό" (εκτός πριν και μετά στο "Ιδού γαρ αλήθειαν ηγάπησας"), και το όλο άκουσμα είναι μία χαρμόσυνη (αλλά πάντοτε ικετευτική) προσευχή.

Εύχομαι να σας βολέψει.

Απόστολος
Κε Καμπίτση σας ευχαριστώ για την άμεση ανταπόκριση σας.
Xαιρετισμούς από την μεγαλόνησο.
Μανώλης
 
Last edited by a moderator:
Top