Τί ψάλλεται κατά την είσοδο της νύμφης ή των μελλονύμφων, καθώς και στο τέλος του μυστηρίου;

#21
Ο δάσκαλός μας ο Χατζημάρκος έχει καταχωρίσει ως ψαλλόμενον (σε ήχο πλ. Δ΄) εις την είσοδον των νεονύμφων το εξής: "Ευλόγησον, Κύριε ο Θεός, τους νεονύμφους τούτους, ως ευλόγησας Αβραάμ και την Σάρα πάλαι και εκ παντοίας βλάβης αυτούς περίσωζε. Χάρισαι ευτυχίαν των αγαθών και βασιλείας θείας αυτούς αξίωσον. Αμήν". Εγώ αυτό ψάλλω πάντοτε στους γάμους.
 
#22
Καί ἡ μελωδία μοιάζει λίγο (ὡς πολύ!:rolleyes:) μέ κάποιο γαμήλιο ἐμβατήριο! :eek::eek:
Ε τι λίγο ως πολύ; Του Βάγκνερ είναι!

Εδώ στην Αμερική ό,τι θες μπορείς να ακούσεις κατά την είσοδο των μελλονύμφων. Κυρίως προτιμάται το Μπαρόκ (Πάχελμπελ και Μπαχ συνήθως).:)

Πάντως, όσον αφορά την ψαλμώδηση μετά το τέλος του μυστηρίου, στον κώδικα 88 του Ιστορικού Αρχείου Κρήτης (Χανίων) προτάσσεται του καλοφωνικού ειρμού Χαίρε νύμφη φαεινή σε ήχο βαρύ του Μπερεκέτη η ενθύμηση "εις νεονύμφους" (βλ. Γιαννοπούλου Εμμανουήλ, «Κώδικες εκκλησιαστικής μουσικής σε βιβλιοθήκες της Κρήτης», Νέα Χριστιανική Κρήτη, Επιστημονική Περιοδική Έκδοση Ιεράς Μητροπόλεως Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου, τεύχος 23, Ρέθυμνο 2004, σ. 312). Ίσως λοιπόν υπήρχε τοπική παράδοση στην Κρήτη προς τα τέλη του ΙΘ΄ αιώνος να ψάλλεται αυτή η σύνθεση μετά το πέρας της ακολουθίας του Γάμου.

Επίσης, προτείνω και τον καλοφωνικό ειρμό του Αντωνίου Σιγάλα Ησαΐα χόρευε σε ήχο πλ. α΄ (δημοσιευμένο στο Βαλβή Αντωνίου, Η εκκλησιαστική μουσική και ο φωτισμένος δάσκαλος Αντώνιος Σιγάλας ο Θηραίος, Άγιον Όρος 2001) για προφανείς λόγους.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#23
Συνάδελφοι,

Δὲν γνωρίζω τὶ γίνεται στὰ μέρη σας, ἀλλὰ ἐδῶ στὸ βορρᾶ, σὲ ἑνορία ποὺ γνωρίζω, ὁ ἱερεύς εἰσοδεύει τοὺς μελλόνυφους στὸ ναό. Στέκονται στὴν εἴσοδο, πιάνει πρῶτα τὸν γαμπρό ἀπὸ τὸ χέρι καὶ τὸν ὁδηγεῖ στὸ κέντρο ψάλλοντας τὸ ἀρχαῖο Ἄξιον Ἐστιν μέχρι τὴν μέση περίπου. Στὴ συνέχεια εἰσοδεύει τὴν νύφη τελειώνοντας τὸ τροπάριο καὶ ἀκολουθεῖ ἡ ἔναρξη τῆς ἀκολουθίας.

Ἀποτελεῖ παλαιὰ παράδοση, ἀπ᾿ ὅσο γνωρίζω, στὴν περιοχή.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#24
Κατά τόπους (μάλλον δε κατά ενορία) φαίνεται ότι διαφέρει η παράδοση. Ενώ στην πόλη του Ηρακλείου συνηθίζεται περισσότερο το αρχαίο άξιόν εστιν (σύντμηση Γρηγορίου) στο προάστιο των Αρχανών τα τελευταία 20 περίπου χρόνια έχει επικρατήσει η ψαλμώδηση του Απολυτικίου του Ναού που τελείται το μυστήριο. Σε άλλη ενορία της επαρχίας το "Την ωραιότητα".
Σίγουρα πάντως οι όποιοι παραλληλισμοί ύμνων που αναφέρονται στην παρθενία με την (πιθανή έως σπάνια στις μέρες μας) παρθενία της νύφης, είναι όχι μόνο άστοχοι, αλλά και ασεβείς προς το πρόσωπο κυρίως της Υπεραγίας Θεοτόκου, στην οποία αναφέρονται. Ο λαϊκισμός μέσα στις ιερές ακολουθίες και τα μυστήρια, έφεραν αποτελέσματα τέτοια, όπως το παρόν, το "τοις ευσεβέσι" στο απολυτίκιο του Σταυρού κλπ.
Έλλειψη κατηχήσεως (;)
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#25
Ο δάσκαλός μας ο Χατζημάρκος έχει καταχωρίσει ως ψαλλόμενον (σε ήχο πλ. Δ΄) εις την είσοδον των νεονύμφων το εξής: "Ευλόγησον, Κύριε ο Θεός, τους νεονύμφους τούτους, ως ευλόγησας Αβραάμ και την Σάρα πάλαι και εκ παντοίας βλάβης αυτούς περίσωζε. Χάρισαι ευτυχίαν των αγαθών και βασιλείας θείας αυτούς αξίωσον. Αμήν". Εγώ αυτό ψάλλω πάντοτε στους γάμους.
Δέν ξέρω ἄν μεταφέρετε ἀκριβῆ τήν πληροφορία. Μᾶς λέτε ἄν θέλετε καί τό βιβλίο.

Ὅπως διαβάζουμε στήν 545 ἀπάντηση τοῦ μακαριστοῦ Ἰω. Φουντούλη, ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης, στόν γ΄ λόγο τοῦ ἔργου «Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν» [ἀπό ΑΝΕΜΗ 1803 καί 1838] παραθέτει καί τέσσερα μεγαλυνάρια (πρός τό «Τὴν τιμιωτέραν»), δικῆς του (προφανῶς) σύνθεσης, σέ ἁπλῆ γλῶσσα καί νοήματα, ἐπηρεασμένα ἀπό τίς εὐχές τοῦ γάμου.
Δεῖτέ τα, ὅπως τά ἀπέσπασα ἀπό τίς προαναφερθεῖσες ἐκδόσεις καί συγκρίνατε αὐτό πού μᾶς παραθέτετε.

Σημ.: Ὁ ἅγιος δέν τά προορίζει γιά τήν καθαυτό ἐκκλησιαστική ἀκολουθία, ἀλλά γιά τίς κατ᾿ οἶκον γαμήλιες συνάξεις καί τραπέζας. Ὁ καθηγητής (μαζί μέ ἄλλα τροπάρια πού εὕρηνται —δεῖτε ἐδῶ—) τά συνιστᾶ γιά τήν κάλυψη τοῦ παραδοσιακοῦ «ἀσπασμοῦ τῶν στεφάνων».

 

Attachments

#26
Το εν λόγω ψαλλόμενον κατά την είσοδον των νεονύμφων ("Ευλόγησον Κύριε ο Θεός...") καταχωρίζει ο Μανώλης Χατζημάρκος στο Παράρτημα τού βιβλίου του "Τραγούδια" (Μελωδική Ανθοδέσμη - Τόμος Ε΄), Αθήναι 1988, σελίς 172. Άλλωστε όλοι οι μαθητές του ενθυμούμεθα ότι το έψαλλε με την χορωδία του στους γάμους, κατά την λαμπρά πρωτοψαλτεία του στον Ναό τού Αγίου Διονυσίου τής οδού Σκουφά την δεκαετία τού 1980...
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
#28
Το δεύρο καλή... υπάρχει στο βιβλίο του Ιωάννου Σακελλαρίδη. Στου Ταλιαδώρου υπάρχει το ίδιο κείμενο, στον ίδιο ήχο αλλά με μουσική του Ταλιαδώρου.
Η μουσική είναι από το εμβατήριο του Wagner :wink:

 
Last edited by a moderator:

Τσακιτζής

Παλαιό Μέλος
#29
Δείτε κάτι που έχω φτιάξει ειδικά για τον Γάμο
 

Attachments

david

Μέλος
#30
Ευχαριστούμε πατέρα Μάξιμε.
ομοίως και απο το βιβλίο των Μυστηρίων Βαπτίσματος, Στεφανώματος και εις Κεκοιμημένους, του Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως κου Λυκούργου Πετρίδη, ο οποίος τα παραθέτει και μελοποιημένα.
Σε όσα μυστήρια τα έχω ερμηνεύσει τα σχόλια ικανοποιητικά, εαν επιτρέπεται και υπάρχει η ζήτηση, ευχαρίστως τα αναρτώ.

εἰς ὀσμὴν εὐωδίας.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#31
...και απο το βιβλίο ...του Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως κου Λυκούργου Πετρίδη, ο οποίος τα παραθέτει και μελοποιημένα.
... εαν επιτρέπεται και υπάρχει η ζήτηση, ευχαρίστως τα αναρτώ.
Καί βέβαια νά τά ἀναρτήσεις σέ νέο θέμα στήν ἑνότητα Γάμος τῶν μουσικῶν κειμένων, ὅπου καί σέ νέο θέμα ἀντέγραψα τά προηγούμενα τοῦ Ἄρχοντος Ἰωαννίδη.

 

evangeloskarp

Παλαιό Μέλος
#32
Στήν Αθήνα τα τελευταία χρόνια έχω δεί σε ναούς να λένε ,το απολυτίκιον του Αγίου, του εκάστοτε ναού ή τίποτα !
 
#34
Έλα οι επίδοξοι συνθέτες - διασκευαστές .
Ορίστε ! Διαγωνισμός σύνθεσης- προσαρμογής-διασκευής .
Για το καλαμπούρι .
Για όσους δεν γνωρίζουν ευρωπαϊκή σημειογραφία να τους το μεταφέρω σε βυζαντινή .:)
 

Attachments

#35
Ορίστε και σε πρόχειρη (εντελώς στο πόδι που λέμε ) μεταφορά στην δική μας γραφή , για να έχουν όλοι πρόσβαση .
Περιμένω να δω ταλέντο , έμπνευση , δημιουργικότητα και προπαντός φαντασία .
Αλλαγή ήχου ενδεχομένως , προσαρμογή στίχων κ.α.
Όσοι έχουν έλλειψη χιούμορ παρακαλώ να μην ασχοληθούν .
Καλή διασκέδαση ..:)
 

Attachments

Τσακιτζής

Παλαιό Μέλος
#36
Φίλε Απόστολε, εάν θέλεις να το 'γλεντήσεις", καλό θα είναι να παρακολουθήσεις την είσοδο Αρχιερέων στην Μητρόπολη Πειραιώς.
Κάποτε ένας Μαθητής μου που πανηγύριζε ο Ναός του, με προσκάλεσαι να ψάλω στη θέση του. Σε μιά στιγμή, ήρθε ένας παπάς και φουριόζικα - φουριόζικα, ζήτησε απευθυνόμενος σε μένα, να ψάλλουμε το "Άξιον Εστίν". Γιατί παπά μου, ρώτησα εγώ, γάμο έχουμε και ήρθε η νύφη ;;;;;;;
Η νύφη δεν είχε έρθει, αλλά έκανε είσοδο ο πρώην Πειραιώς Καλλίνικος.
Φυσικά εγώ δεν άνοιξα το στόμα, αλλά ο μαθητής μου για να εκτονωθεί η ένταση που ήδη είχε δημιουργηθεί, το έψαλλε αυτός.
Με τις κάποιες γνώσεις που θέλω να πιστεύω ότι έχω γύρω από την Τάξη των Ιερών Ακολουθιών, γνώριζα μέχρι τότε, ότι το "Άξιον Εστίν" καθώς επίσης και σχετική Δέηση, πραγματοποιούνται ΜΟΝΟΝ εάν κάποιος Πρρκαθήμενος της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας ( Πατριάρχης ή Αρχιεπίσκοπος ) επισκευτεί κάποια Πόλη και θελήσει να προσκυνήσει στον τοπικό Άγιο ή σε κάποιο άλλο Προσκύνημα. Τότε μάλιστα, τελείται και Μικρή Δοξολογία πρός τιμήν του. Επίσης αυτό, μπορεί να γίνει αλλά όχι τακτικά, στις Ιερές Μονές, όταν προσέρχεται ο Ηγούμενος της Μονής. Το να γίνεται σε κάθε επίσκεψη του Μητροπολίτη σε οποιονδήποτε Ναό και σε ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ Ακολουθία, αυτό καταντάει "Καραγκιοζιλίκι" και ας λένε ότι θέλουν οι αντιφρονούντες. Εάν αυτή η απρεπής συνήθεια, έχει γίνει τσικλόφουσκα στα στόματα των Ψαλτών ( τη επιβολή βεβαίως - βεβαίως των Αγίων Προισταμένων τους ), σε περίπτωση που θα προσέλθει π.χ. ο Οικουμενικός, τι θα πούνε ;;;;;;;;;;;;;
 
P

PANROUST

Guest
#37
Στήν Αθήνα τα τελευταία χρόνια έχω δεί σε ναούς να λένε ,το απολυτίκιον του Αγίου, του εκάστοτε ναού ή τίποτα !
Και όπως φαίνεται εκεί πρέπει να μείνουμε.Γιατί αν ψάλλουμε το ''Άξιον Εστίν'' ή "Την Ωραιότητα" μάλλον θα κοροϊδεύουμε την Παναγία...
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
#39
Αν και εσείς αναφέρεστε στο τι θα ειπωθεί αφού οι μελλόνυμφοι περάσουν την πόρτα του ναού, ας μου επιτρέψουν οι συντονιστές να αναφέρω κάτι πρωτότυπο που θα υλοποιήσουμε σε ένα γάμο αύριο κατά την άφιξη της νύφης στο προαύλιο του ναού.

Για να ικανοποιήσω αφενός την προτίμηση της νύφης στην κλασική μουσική και αφετέρου την απαίτηση της μητέρας της να ακούσει το παραδοσιακό τραγούδι "Σήμερα γάμος γίνεται" κατά την άφιξη της κόρης της στην εκκλησία, πρότεινα το ακόλουθο, που ικανοποιεί και τις δυο:

Δυο κορυφαίοι σολίστ βιολιού κλασικής μουσικής θα παίξουν το παραδοσιακό "Σήμερα γάμος γίνεται" σε δίφωνη εκτέλεση, και εγώ θα το τραγουδήσω με ύφος bel-canto, σα να τραγουδώ κάποια κλασική άρια. :)


ΥΓ. Στιγμιότυπα από το εγχείρημα θα ανεβάσω εντός των επομένων ημερών στην ιστοσελίδα του Μελώδημα, στην κατηγορία Luxury Services (Υπηρεσίες πολυτελείας).
 
Last edited:
#40
Το κοντακιο των αγίων Κωνσταντίνου κ Ελένης που ψάλλεται είναι παρείσακτο ως προς την ακολουθία του γαμου επίσης η ακολουθία είναι συνυφασμένη με θ λειτουργία που τελείται το πρωί , η μεταθεση ως προς το απόγευμα είναι ξένη ως προς την παράδοση της εκκλησίας
 
Top