Τάξη ευλόγησης Φανουρόπιτας

Σήμερα παρευρέθην σε κάποιο ναό των Αθηνών όπου στο τέλος του εσπερινού ευλογήθηκαν οι Φανουρόπιτες κατά την ακόλουθη τάξη: Μετά τα απολυτίκιο και την εκτενή του εσπερινού ο ιερεύς εξήλθε στην Ωραία Πύλη, ψάλθηκε εκ νέου το απολυτίκιο «Ουράνιον εφύμνιον…» μετά του θεοτοκίου «Τη πρεσβεία, Κύριε…», έγινε εκτενής υπέρ των προσφερόντων τους πλακούντας και ανεγνώσθη η ευχή, μετά την οποία έγινε η απόλυση.
Σημειώνω ότι ο εσπερινός ήταν μη εορτάσιμος, άνευ εισόδου.
Ήταν ορθή η τάξη που ακολουθήθηκε ως προς την ευλόγηση των πλακούντων ή θα μπορούσε να βελτιωθεί με κάποιον τρόπο (λχ. να γίνει η ειδική εκτενής υπέρ των προσφερόντων και να διαβαστεί η ευχή μετά τα απολυτίκια του εσπερινού ώστε να μη χρειαστεί να επαναληφθούν εκ νέου);
 
Σήμερα παρευρέθην σε κάποιο ναό των Αθηνών όπου στο τέλος του εσπερινού ευλογήθηκαν οι Φανουρόπιτες κατά την ακόλουθη τάξη: Μετά τα απολυτίκιο και την εκτενή του εσπερινού ο ιερεύς εξήλθε στην Ωραία Πύλη, ψάλθηκε εκ νέου το απολυτίκιο «Ουράνιον εφύμνιον…» μετά του θεοτοκίου «Τη πρεσβεία, Κύριε…», έγινε εκτενής υπέρ των προσφερόντων τους πλακούντας και ανεγνώσθη η ευχή, μετά την οποία έγινε η απόλυση.
Σημειώνω ότι ο εσπερινός ήταν μη εορτάσιμος, άνευ εισόδου.
Ήταν ορθή η τάξη που ακολουθήθηκε ως προς την ευλόγηση των πλακούντων ή θα μπορούσε να βελτιωθεί με κάποιον τρόπο (λχ. να γίνει η ειδική εκτενής υπέρ των προσφερόντων και να διαβαστεί η ευχή μετά τα απολυτίκια του εσπερινού ώστε να μη χρειαστεί να επαναληφθούν εκ νέου);

Εγώ θα δεν θα σχολιάσω την τάξη ευλογίας των πλακούντων - θα σχολιάσω την μη τέλεση εορτάσιμου εσπερινού. Νομίζω ότι ο συγκαλέσας τους πιστούς εις εστίασιν πνευματικήν (και υλικήν δια των ευλογηθέντων πλακούντων! :rolleyes:) άγιος Φανούριος εδικαιούτο εορτασίμου εσπερινού! Εάν ο ναός δεν είχε μηναία εκδόσεων ΑΔ, τα συναχθέντα (λόγω της ευλογίας των πλακούντων ) χρήματα νομίζω αρκούν δια την αγοράν του τόμου μηνός Αυγούστου ή τουλάχιστον τεύχους με την εορτάσιμον ακολουθίαν του αγίου.

ΥΓ Συγγνώμη που τα γράφω έτσι ωμά, αλλά μερικές φορές δεν μπορώ να εκφρασθώ αλλιώς!
 


Ἀπολυτίκιον, θεοτοκίον ἤ σταυροθεοτοκίον, ἐκτενὴς μὲ μνημόνευση, εὐχὴ εὐλογίας, Σοφία -Εὐλόγησον, Ὁ ὤν εὐλογητός, κ.λ.π.
 


Ἀπολυτίκιον, θεοτοκίον ἤ σταυροθεοτοκίον, ἐκτενὴς μὲ μνημόνευση, εὐχὴ εὐλογίας, Σοφία -Εὐλόγησον, Ὁ ὤν εὐλογητός, κ.λ.π.
Σε εσπερινό με είσοδο πως μπορεί να γίνει η ευλόγηση της φανουρόπιτας; Μετά τα απολυτίκια διαβάζει ο ιερέας αμέσως την ευχή;
 
Μετά τα απολυτίκια στο τέλος του εσπερινού και προ της ευχής ευλογίας γίνεται να επαναληφθεί συναπτή για να μνημονευθούν τα ονόματα ; (Μιλάμε πάντα για εσπερινό με είσοδο).
 
Last edited:
Μετὰ τὴν ἀπόλυση, μπορεῖ νὰ γίνει λιτὴ στὸν νάρθηκα (Ἀπορούμενα ΤΑΣ κεφ. 91· ἐὰν δὲν ἔχει λιτὴ τὸ Μηναῖο, ψάλλεται τὸ ἰδιόμελο τοῦ ἁγίου τοῦ ναοῦ, τὸ κατὰ τὸν ἦχο τῆς ἑβδομάδας, Δόξα, Καὶ νῦν, θεοτοκίο ὁμόηχο (βλ. Ἐγκόλπιο ἀναγνώστου καὶ ψάλτου σσ. 40-41)) μὲ μνημόνευση ὀνομάτων, καὶ μετὰ τὴν πρὸς δυσμὰς κεφαλοκλισία («Δέσποτα πολυέλεε...»), νὰ ἐπισυναφθεῖ ἐκεῖ ἡ εὐχὴ τῆς φανουρόπιτας καὶ «Δι' εὐχῶν...».
 
Χριστός Ανέστη!

Εαν η φανουρόπιτα διαβαστεί στην Θ. Λειτουργία, λέμε Απολυτίκιο, Δόξα. Κοντάκιο Αγίου, Και νυν. Τη πρεσβεία. Εκτενή (σαν την Αρτοκλασία) και ευχή; Μετά την Οπισθάμβωνο ευχή θα ήταν ορθότερο;

Ευχαριστώ!
 
Γίνεται και μετά το τέλος της Θείας Λειτουργίας;
Δύναται να διαβαστεί μόνο η ευχή χωρίς να προηγηθεί το «ευλογητός ο Θεός» και χωρίς απόλυση; Ή πρέπει να τηρηθεί κάποια τάξη; Και ποια θα πρέπει να είναι η τάξη;
 
Last edited:
Μετὰ τὴν ὀπισθάμβωνο εὐχὴ ἀμέσως ἀναγινώσκεται ἡ εὐχὴ τῆς φανουρόπιτας. Τὰ τροπάρια εἶναι πρόσφατη συνήθεια.
Γενικά υπάρχει πουθενά ιστορικά πως δημιουργήθηκε αυτή η ακολουθία (αν μπορούμε να το πούμε και έτσι); Βοηθά ώστε να τελείται πιο σωστά αμα ξέρεις πως δημιουργήθηκε και πως έφτασε στις μέρες μας.

Ευχαριστώ πολύ!
 
Ἡ εὐχὴ εἶναι πρόσφατη, δὲν ἔχει ἱστορία. Στὰ χειρόγραφα οἱ περιστασιακὲς εὐχὲς δὲν συνοδεύονται ἀπὸ τροπάρια. Αὐτὴ εἶναι ἡ ἀρχικὴ ἁπλὴ τάξη.

Στὸ Εὐχολόγιον Α' Ἁγιασματάριον Σίμωνος Πέτρας 2001 καὶ τὸ Μικρὸν Εὐχολόγιον Ἀποστολικῆς Διακονίας 2021 παρατίθεται μόνο ἡ εὐχή.
 
τάξις δίγλωσσος διαδεδομένη [εὔχρηστος πρὸς πλαστικοποίησιν] (ἴσως κατὰ μίμησιν τῆς εὐλογήσεως κολλύβου εἰς ἑορταζόμενον ἅγιον) & ἄρθρον τι (ἀντίῤῥοπον?)
 

Attachments

  • phanouropita.pdf
    500.4 KB · Views: 117
  • Ηλίας Κόλλιας - Άγιος Φανούριος, ένας μεταλλαγμένος Άγιος (2004).pdf
    15.8 MB · Views: 157
Ἡ εὐχὴ εἶναι πρόσφατη, δὲν ἔχει ἱστορία. Στὰ χειρόγραφα οἱ περιστασιακὲς εὐχὲς δὲν συνοδεύονται ἀπὸ τροπάρια. Αὐτὴ εἶναι ἡ ἀρχικὴ ἁπλὴ τάξη.

Στὸ Εὐχολόγιον Α' Ἁγιασματάριον Σίμωνος Πέτρας 2001 καὶ τὸ Μικρὸν Εὐχολόγιον Ἀποστολικῆς Διακονίας 2021 παρατίθεται μόνο ἡ εὐχή.
Ευχαριστώ πολύ! Άρα ποτέ έχουμε τον επίσημο εορτασμό του Αγίου, απο ποτε ξεκινά;
 
Last edited:
Άρα και η επίσημη εισαγωγή του στο εορτολόγιο μας κατατάσσεται μετά το 1930 περίπου;
Τί εἶναι αὐτά πού λέτε; Γιά ἅγιο φανερωθέντα ἀπό τόν ιδ΄ αἰ.;
Ἐκτός τοῦ ἄρθρου πού ἀνήρτησε ὀ π. Νεκτάριος, διαβάσατε:

Σχετικόν:

Ἀναφορικά μέ τήν τάξη, ἀπολυτίκια κλπ. ἰσχύουν:


ὁπωσδήποτε μέ τή δέηση, γιά τήν μνημόνευση ὀνομάτων.
 
Τί εἶναι αὐτά πού λέτε; Γιά ἅγιο φανερωθέντα ἀπό τόν ιδ΄ αἰ.;
Ἐκτός τοῦ ἄρθρου πού ἀνήρτησε ὀ π. Νεκτάριος, διαβάσατε:

Σχετικόν:

Ἀναφορικά μέ τήν τάξη, ἀπολυτίκια κλπ. ἰσχύουν:


ὁπωσδήποτε μέ τή δέηση, γιά τήν μνημόνευση ὀνομάτων.
Ευλογείτε πάτερ!

Ευχαριστώ για τις πληροφορίες. Είχα απορία σύμφωνα με το άρθρο που αναρτήθηκε και ότι δεν εντάχθηκε στα Μηναία στις 27 Αυγ. το ρώτησα. Απλώς με ενδιαφέρει η όλη ιστορία του αγίου ώστε να γνωρίζουμε κάτι παραπάνω. Δεν υπάρχει υπόνοια ότι δεν είναι άγιος πάντως όπως κακώς το λένε μερικοί.

Ευχαριστώ και πάλι!
 
Last edited:
μία τάξις εὐλογήσεως, ἓν ἄρθρον κι μία φωτογραφία.


 

Attachments

  • eyxh_eis_plakoynta_agioy_fanoyrioy.pdf
    81.6 KB · Views: 58
μία τάξις εὐλογήσεως, ἓν ἄρθρον κι μία φωτογραφία.


Ευχαριστώ πολύ!!!
 
μία τάξις εὐλογήσεως, ἓν ἄρθρον κι μία φωτογραφία.


Ευχαριστώ πολύ!
 
Back
Top