Συνεορτασμός Αναλήψεως & μνήμης Αγ. Κωνσταντίνου και Ελένης

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#1
Ο Συνεορτασμός της εορτής της Αναλήψεως και της μνήμης των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης το έτος 2015

Σχετική επιστολή υπό ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΠΕΡΣΥΝΑΚΗ
Επιτίμου Διευθυντή Β/θμιας εκπαίδευσης Ν.Χαλκιδικής και Πρωτοψάλτου

http://koukouzelis.forumotion.net/t1791-topic
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#2

Ἀποδέκτης πρέπει νά εἶναι τό ἰσχῦον τυπικόν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας (ΤΜΕ). Ἀλλά κάποιοι ὑπερβαίνουν καί τήν Ἐκκλησία καί δέν «ἔβαλαν μυαλό» ὅταν δέχθηκαν μακροσκελέστατη ἄκρως ἐμπεριστατωμένη ἀπάντηση στήν ἀτυχὴ κριτική τους γιὰ τὸ τυπικὸ τοῦ 2013 καί τήν σύμπτωση «ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ» & Τὸ γενέθλιον τοῦ προδρόμου καὶ βαπτιστοῦ ᾿Ιωάννου.
Βέβαια δέν γνωρίζω ἄν ἔλαβε τήν ἀπάντηση, γιατί τότε δέν ἔλαβε ἡ Σύνοδος ἐπιστολή, ἁπλᾶ τό διεπίστωσε ὁ Διον. Ἀνατολικιώτης στό δίκτυο καί δημιοσίευσε ἀπάντηση.
Βλ. http://www.symbole.gr/typikon/thty [pdf]

Ἄν λάβει ἡ Ὑποεπιτροπή, θά ἔχει πάλι ἀπάντηση, ἄν καί σέ τέτοιες περιπτώσεις, μᾶλλον ἄδικος εἶναι ὁ κόπος...

ΥΓ. Ἀπό τίς εὐχαριστίες τοῦ συντάκτου, ὁδηγήθηκα καί τό βλέπω κι ἐδῶ.

 
Last edited:

Χρύσανθος80

Παλαιό Μέλος
#3

Ἀποδέκτης πρέπει νά εἶναι τό ἰσχῦον τυπικόν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας (ΤΜΕ).
Ἄν λάβει ἡ Ὑποεπιτροπή, θά ἔχει πάλι ἀπάντηση, ἄν καί σέ τέτοιες περιπτώσεις, μᾶλλον ἄδικος εἶναι ὁ κόπος...

Εμείς μπορούμε να μεταθέσουμε την εορτή των αγίων κατα μία ημέρα σε συνεργασία πάντα με τον προιστάμενο του ναού σε περίπτωση που δεν ...αποφανθεί η Σύνοδος η θα αυθαιρετήσουμε ;
Γιατί ομολογουμένως το ζήτημα απο πλευράς τυπικού είναι εύκολο (προσωπική άποψη ) αλλά με τους πιστούς τι γίνεται.
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
#4
Εμείς μπορούμε να μεταθέσουμε την εορτή των αγίων κατα μία ημέρα σε συνεργασία πάντα με τον προιστάμενο του ναού σε περίπτωση που δεν ...αποφανθεί η Σύνοδος η θα αυθαιρετήσουμε ;
Γιατί ομολογουμένως το ζήτημα απο πλευράς τυπικού είναι εύκολο (προσωπική άποψη ) αλλά με τους πιστούς τι γίνεται.
Για ποιο λόγο;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#5
Εμείς μπορούμε να μεταθέσουμε την εορτή των αγίων κατα μία ημέρα σε συνεργασία πάντα με τον προιστάμενο του ναού σε περίπτωση που δεν ...αποφανθεί η Σύνοδος η θα αυθαιρετήσουμε ;
Γιατί ομολογουμένως το ζήτημα απο πλευράς τυπικού είναι εύκολο (προσωπική άποψη ) αλλά με τους πιστούς τι γίνεται.
Δέν εὐοδοῦνται γενικῶς οἱ μεταθέσεις καί εἰδικά σέ μιά τέτοια μνήμη πού ἑορτάζει πλῆθος ἀνδρῶν καί γυναικῶν καί τιμῶνται ἰδιαίτερα οἱ ἅγιοι. Ὅπως γράφεις «αλλά με τους πιστούς τι γίνεται»;
Ἀλλά δέν ὑπάρχει τυπικό πού νά προβλέπει τέτοια μετάθεση. Καί τό ΤΑΣ προβλέπει τήν μνήμη τοῦ εὐαγγελιστοῦ Ἰωάννου τήν Πέμπτη τῆς Ἀναλήψεως, ὅπως καί τό ΤΜΕ καί ἀπό ἐκεῖ καί γιά 21 Μαΐου.

Σημ.: Δέν ἔχει φτάσει τίποτε στό e-mail τῶν Διπτύχων, ἐνῶ ἔχει ἀναδημοσιευθεῖ πολλαπλῶς στό δίκτυο...:(


 

lagoudakis

Μιχαήλ Γ. Λαγουδάκης
#6
Εμείς μπορούμε να μεταθέσουμε την εορτή ...;
Το θέμα της συζήτησης μού θυμίζει κάτι που είδα στην εφημερίδα πρόσφατα (βλέπε συνημμένη εικόνα) και με προβλημάτισε.

ΥΓ. Θα μπορούσε ίσως να μεταφερθεί στα ευτράπελα, αν δεν αρμόζει εδώ.
 

Attachments

Χρύσανθος80

Παλαιό Μέλος
#7
Για ποιο λόγο;
Εξαιτίας του θέματος που ανέδειξε η επιστολή του κ.Εμμ.Περσυνάκη :rolleyes:

Δέν εὐοδοῦνται γενικῶς οἱ μεταθέσεις καί εἰδικά σέ μιά τέτοια μνήμη πού ἑορτάζει πλῆθος ἀνδρῶν καί γυναικῶν καί τιμῶνται ἰδιαίτερα οἱ ἅγιοι. Ὅπως γράφεις «αλλά με τους πιστούς τι γίνεται»;

Σημ.: Δέν ἔχει φτάσει τίποτε στό e-mail τῶν Διπτύχων, ἐνῶ ἔχει ἀναδημοσιευθεῖ πολλαπλῶς στό δίκτυο...:(


Ευχαριστώ π.Μάξιμε για τις κατευθύνσεις και για το χρόνο σας :)

Το θέμα της συζήτησης μού θυμίζει κάτι που είδα στην εφημερίδα πρόσφατα (βλέπε συνημμένη εικόνα) και με προβλημάτισε.

ΥΓ. Θα μπορούσε ίσως να μεταφερθεί στα ευτράπελα, αν δεν αρμόζει εδώ.
Μέσα είσαι συνάδελφε :wink:
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
#8
Εξαιτίας του θέματος που ανέδειξε η επιστολή του κ.Εμμ.Περσυνάκη :rolleyes:



Ευχαριστώ π.Μάξιμε για τις κατευθύνσεις και για το χρόνο σας :)



Μέσα είσαι συνάδελφε :wink:
Εγώ εξακολουθώ να μην βλέπω πρόβλημα. Από πλευράς τυπικού νομίζω είναι πολύ σαφές και μη προβληματικό.

Από πλευράς πιστών τι; Θα έχουν πρόβλημα να δεχθούν επισκέψεις επειδή είναι της Αναλήψεως; Ίσα ίσα αν γίνει μετάθεση να δεις το μπάχαλο.

Με πολύ καλή διάθεση απέναντι σε όλους, πραγματικά δεν βλέπω το θέμα.

Τώρα για το τελευταίο, δεν ξέρω αν πρέπει να απασχολεί την εκκλησία ο τζίρος των καταστημάτων που δουλεύουν στις λαοφιλείς πανηγύρεις… (την αγωνία των ανθρώπων που περιμένουν μια φορά το χρόνο την συμμερίζομαι απόλυτα βέβαια, αλλά είναι άλλο θέμα)

 

Χρύσανθος80

Παλαιό Μέλος
#9
Εγώ εξακολουθώ να μην βλέπω πρόβλημα. Από πλευράς τυπικού νομίζω είναι πολύ σαφές και μη προβληματικό.

Με πολύ καλή διάθεση απέναντι σε όλους, πραγματικά δεν βλέπω το θέμα.
Δεν αναφέραμε οτι υπάρχει πρόβλημα απλά μία δημόσια συζήτησηκάνουμε που απλώς ανταλλάσουμε τους προβληματισμούς μας σαν ιεροψάλτες .
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
#11
Νομίζω πως πρέπει να ληφθοὐν υπ όψη τα εξής

1) πως η εορτή της Ανάληψης, έστω και Δεσποτική, δεν έχει την ίδια θέση όπως οι αρχαιώτερες Δεσποτικές εορτές (Πάσχα, Θεοφάνεια, Χριστούγεννα) όπου προηγούνται Μ. Ώρες, Παννυχίδα, και η Θ. Λειτουργία του Μ. Βασιλείου. Η εορτή της Ανάληψης δεν έχει Μ. Ώρες, ούτε υπάρχει παννυχίδα, ούτε και Θ. Λειτουργία του Μ. Βασιλείου.

2) όλες οι Δεσποτικές εορτές καλύπτουν εορταστικό κύκλο οκταήμερο όπου κάθε μέρα γίνεται μνεία της κυρίας εορτής μέχρι και την απόδοση. Άρα και η εορτή της Ανάληψης, καλύπτει οκταήμερο ευχαριστιακό κύκλο όπου ο εορταστικός χαρακτήρας εκπροσωπείται στούς μεθέορτους ύμνους (κανόνες, π.χ.).

3) Περί συνάξεων. Κατα τα αρχαία χρόνια, οι συνάξεις γινόταν κατα την μνήμη των Μαρτύρων εις τα κοιμητήρια μετα παννυχίδος επι του τάφου των Μαρτύρων, όπου αργότερα ηγέρθησαν ναοί. Τέτοιες συνάξεις αναφέρονται απο τον Τερτυλλιανό και τον Κυπριανό. Τέτοιες συνάξεις μετα παννυχίδος γινόταν κατα την επόμενη εποχή και εις ναούς άλλους, παρατεινόμενοι μέχρι το πρωί όπως λέγει ο Μ. Βασίλειος (PG 32, 764). Επεκράτησε αργότερα να γίνονται συνάξεις προς τιμή του ιερού προσώπου της ημέρας της Κυρίας εορτής (π.χ. 26 Δεκ., 7 Ιαν., 26 Μαρτ., 30 Ιουν., 3 Φεβρ. [Αγ. Συμεών], 9 Σεπτ. [Ιωακείμ και Άννης]. Για την μεθέορτο ημέρα της Ανάληψης δεν αναφέρεται σύναξις πουθενά ιστορικά.

Γνώμη μου είναι πως, σωστά συνεορτάζεται η μνήμη των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης την ίδια μέρα με την Ανάληψη, εφ όσον η εορτή της Ανάληψης καλύπτει 8ήμερο εορταστικό κύκλο με όλα τα μεθέορτα, καθώς και την απόδοσι, ενώ η εορτή των Αγίων που πιθανόν (Δεν έχω στοιχεία) θα έιχε και παννυχίδα τω πάλαι, δεν έχει πολυήμερο εορταστικό κύκλο ούτε και απόδοση. Η έλλειψη σύναξις την επόμενη της Ανάληψης (σε ποιό ιερό πρόσωπα αρα γε;) ενισχύει την άποψη μου (προσωπικά πάντοτε) πως η ισχύς της Δεσποτικής αυτής εορτής δεν είναι του επιπέδου των Μεγάλων Εορτών του Πάσχα, των θεοφανείων, και των Χριστουγέννων.

ΝΓ.
 

gbekris

Γεώργιος Μπεκρής
#13
Χριστός Ανέστη αγαπητά μέλη του Ψαλτολογίου
διαβάζοντας στην σελίδα 234 των Διπτύχων σχετικά με την θ΄ ωδή της εορτής ''αντί της ωδης της Θεοτόκου ψάλλεται η Θ΄ ωδή των δυο κανόνων της εορτής (ανευ των Θεοτοκίων), .......'' μου δημιουργήθηκε η απορία για ποιό λόγο να μην ψάλλουμε και τα Θεοτοκία των δύο κανόνων, αν κάποιος γνωρίζει κάτι σχετικό παρακαλώ να με ενημερώση.
Ευχαριστώ
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#14
Χριστός Ανέστη αγαπητά μέλη του Ψαλτολογίου
διαβάζοντας στην σελίδα 234 των Διπτύχων σχετικά με την θ΄ ωδή της εορτής ''αντί της ωδης της Θεοτόκου ψάλλεται η Θ΄ ωδή των δυο κανόνων της εορτής (ανευ των Θεοτοκίων), .......'' μου δημιουργήθηκε η απορία για ποιό λόγο να μην ψάλλουμε και τα Θεοτοκία των δύο κανόνων, αν κάποιος γνωρίζει κάτι σχετικό παρακαλώ να με ενημερώση.
Ευχαριστώ
Ἀληθῶς Ἀνέστη, κ. Μπεκρῆ!
Ἡ θ΄ τῶν δεσποτικῶν ἑορτῶν εἶναι κάτι διαφορετικό ἀπό τή διάταξη τῶν κανόνων, ὅπως ἔχουμε γράψει πολλάκις σέ παρεμφερῆ θέματα, ψάλλεται ἀμιγής, ἤτοι δέν προστίθεται ἄλλος προβλεπόμενος κανών σύμφωνα μέ τό ΤΜΕ. Στήν περίπτωση αὐτή (καί Η΄ Μαΐου) ὅμως, τό ΤΜΕ προβλέπει στήν θ΄ καί τόν κανόνα τῶν Ἱσαποστόλων.
Γιά τά θεοτοκία τῶν κανόνων τῆς Ἀναλήψεως ὑπάρχει παλαιό θέμα [Κανόνες ᾿Αναλήψεως] (μέ παραπομπή καί στήν ἑορτή τῆς Μεσοπεντηκοστῆς). Ὁπωσδήποτε στίς δεσποτικές ἑορτές δέν ἔχουμε θεοτοκία.
Στήν συγκεκριμένη περίπτωση, ἐπειδή κατά τό ΤΜΕ ὅταν ἔχουμε περισσότερους κανόνες πάντοτε ψάλλονται ἀνά 4, ἡ δέ ΕΟΠ εἶναι σαφής γιά τό ἀνά 4, στά Δίπτυχα ἀφαιροῦνται τά θεοτοκία γιά νά συμπληρωθεῖ ὁ ἐνδεδειγμένος ἀριθμός τῶν 12 τροπαρίων (5+3+4), μέ ἕνα λόγο παραπάνω ὅτι στά θεοτοκία δέν ἔχουμε μεγαλυνάρια. Πρακτικός ὁ λόγος. Θεοτοκίον θά ψαλεῖ (μετά τοῦ Καὶ νῦν) στόν κανόνα τῶν Ἱσαποστόλων.

 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#15

Ἄν λάβει ἡ Ὑποεπιτροπή, θά ἔχει πάλι ἀπάντηση, ἄν καί σέ τέτοιες περιπτώσεις, μᾶλλον ἄδικος εἶναι ὁ κόπος...

Σημ.: Δέν ἔχει φτάσει τίποτε στό e-mail τῶν Διπτύχων, ἐνῶ ἔχει ἀναδημοσιευθεῖ πολλαπλῶς στό δίκτυο...:(
Ἀναγνώσατε: Διευκρινίσεις περὶ τοῦ τυπικοῦ τῆς ἑορτῆς τῆς ᾿Αναλήψεως κατὰ τὴν 21/5/2015, τόν τρόπο πού τελικά ἦρθε στό e-mail τῶν Διπτύχων ἐνημέρωση καί πού δέν ἔχει δημοσιευθεῖ ἀκόμη στήν http://www.enromiosini.gr/

Διευκρινίσεις περὶ τοῦ τυπικοῦ τῆς ἑορτῆς
τῆς ᾿Αναλήψεως κατὰ τὴν 21/5/2015
(http://www.symbole.gr/typikon/thty/1245-elucidations)


Στὶς 23/4/2015 ἀναρτήθηκε στὴν ἱστοσελίδα τοῦ Κέντρου «῾Ενωμένη ῾Ρωμιοσύνη» (www.enromiosini.gr) κείμενο ὑπὸ τὸν τίτλο «῾Ο συνεορτασμὸς τῆς ἑορτῆς τῆς ᾿Αναλήψεως καὶ τῆς μνήμης τῶν ἁγίων Κωνσταντίνου καὶ ῾Ελένης τὸ ἔτος 2015». ᾿Επειδὴ τὸ κείμενο αὐτὸ ἀναφέρεται σὲ θέματα τυπικοῦ, μὲ εἰδικὴ μάλιστα ἀναφορὰ στὸ τυπικὸ τῶν «Διπτύχων» τῆς ᾿Εκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος, τὸ ὁποῖο συντάσσω ἀπὸ ἐτῶν κατόπιν ἀποφάσεως τῆς ῾Ιερᾶς Συνόδου, καὶ ἐπειδὴ ἐνημερώθηκα γιὰ τὴν ἐν λόγῳ ἀνάρτησι ἀπὸ μέλη τῆς «Συνοδικῆς ῾Υποεπιτροπῆς ἐπὶ τῆς ἐκδόσεως τῶν Διπτύχων», κρίνεται σκόπιμο νὰ ἀναφέρω ἐπὶ τοῦ θέματος τὶς παρακάτω διευκρινίσεις.
1. Καμμία ἀπολύτως πρότασις ἢ ἐρώτησις περὶ τοῦ θέματος δὲν ὑπεβλήθη ἐγγράφως ἢ ἄλλως πως στὴν Σ. ῾Υποεπιτροπή. ᾿Αλλὰ ἀφοῦ πρῶτα ἀναρτήθηκε τὸ ἐν λόγῳ κείμενο στὴν ἱστοσελίδα τῆς «῾Ενωμένης ῾Ρωμιοσύνης» τὴν Πέμπτη 23/4/2015, δύο ἡμέρες μετά, δηλαδὴ στὶς 25/4/2015 καὶ ἡμέρα Σάββατο, ποὺ εἶναι ἀργία γιὰ τὶς ὑπηρεσίες καὶ κλειστὰ τὰ γραφεῖα, ἐστάλη ἕνα μήνυμα στὴν διεύθυνσι ἠλεκτρ. ἀλληλογραφίας τῆς ῾Υποεπιτροπῆς, τὸ ὁποῖο ἔλεγε μόνο τὰ ἑξῆς ἐπὶ λέξει· «Παρακαλώ για την ανάγνωση του παρακάτω συνδέσμου: http://www.enromiosini.gr/orthodoxi...thion/ο-συνεορτασμοσ-τησ-εορτησ-τησ-αναληψε/». Τὸ μήνυμα ἐστάλη, ἀφοῦ πρῶτα τὸ πλῆρες κείμενο, περὶ οὗ ὁ λόγος, δημοσιοποιήθηκε διαδικτυακῶς (ἐν ἀγνοίᾳ τῆς Σ. ῾Υποεπιτροπῆς καὶ ἐμοῦ ὡς συντάκτου τοῦ Τυπικοῦ) καὶ ἐφόσον εἶχε ἤδη ἀναπαραχθῆ καὶ διασπαρῆ σὲ ἄγνωστο ἀριθμὸ ἄλλων ἱστοσελίδων, χωρὶς νὰ ἀναμένεται ἡ ὁποιαδήποτε ἀπάντησις ἐκ μέρους τῶν ἁρμοδίων. Οἱ ἀναγνῶστες ἂς κρίνουν σχετικά.
2. Τὸ ἐκκλησιαστικὸν Τυπικὸν δὲν εἶναι κάποια ἀπόκρυφος γνῶσις, κάτι τὸ ἀόριστο καὶ νεφελῶδες, ἢ κάποιο ἀδιευκρίνιστο κεφάλαιο τῆς θεολογίας. Εἶναι συγκεκριμένο λειτουργικὸ βιβλίο τῆς ᾿Ορθοδόξου ᾿Εκκλησίας, ὅπως εἶναι καὶ ἡ Παρακλητική, τὸ Τριῴδιον, τὸ Πεντηκοστάριον, τὰ Μηναῖα κ.λπ.. Τὸ Τυπικὸν ἀποτελεῖ ἔκφρασι καὶ ἀποτύπωσι τῆς συνεχοῦς ἐπὶ 2000 χρόνια λειτουργικῆς ἐμπειρίας τῆς ᾿Εκκλησίας ἐν σώματι. ῾Ως κείμενο διασῴζεται σὲ ἀρχαῖα χειρόγραφα, ἐνῷ ἐκδίδεται καὶ ἐντύπως ἀπὸ τὸν 16ο αἰῶνα μέχρι σήμερα. Δὲν ἀποτελοῦν ἐκκλησιαστικὸ τυπικὸ οἱ προσωπικοὶ φιλοσοφικοὶ διαλογισμοὶ μεμονωμένων ἀτόμων, ὅταν μάλιστα δὲν βασίζωνται στὴν λειτουργικὴ παράδοσι καὶ ἐμπειρία τῆς ᾿Εκκλησίας, δὲν τεκμηριώνωνται πάνω στὸ ἰσχῦον Τυπικόν, καὶ πολλῷ μᾶλλον ὅταν εὐθέως ἀντιτίθενται σὲ πανάρχαιες τυπικὲς διατάξεις.
3. Οἱ περὶ τυπικοῦ ἀναφορὲς στὸ περὶ οὗ ὁ λόγος δημοσιευθὲν κείμενο, καὶ εἰδικώτερα ὁ ἰσχυρισμὸς ὅτι κατὰ τὴν ἑορτὴ τῆς ᾿Αναλήψεως «δὲν μπορεῖ νὰ συμψαλῇ ἀκολουθία κανενὸς ἁγίου», δὲν στηρίζονται σὲ κανένα ἀπολύτως Τυπικὸν τῆς ᾿Εκκλησίας, χειρόγραφο ἢ ἔντυπο. ᾿Αντιθέτως τὸ χειρόγραφο Τυπικὸν τῆς Εὐεργέτιδος, τοῦ 11ου-12ου αἰῶνος, σημειώνει μὲ ἔμφασι ὅτι, ἐὰν ἡ μνήμη κάποιου ἑορταζομένου ἁγίου τύχῃ εἴτε ἀνήμερα τῆς Μεσοπεντηκοστῆς εἴτε τῆς ᾿Αναλήψεως, ἡ ἀκολουθία τοῦ ἁγίου δὲν παραλείπεται ἀλλὰ συμψάλλεται. Τὸ ἴδιο ἀναφέρει καὶ τὸ ἰσχῦον Τυπικὸν τῆς Μεγάλης ᾿Εκκλησίας, οἱ λεπτομερεῖς διατάξεις τοῦ ὁποίου ἀκολουθήθηκαν στὰ Δίπτυχα 2015 μέχρι κεραίας. ῾Επομένως ἡ ὁμόφωνη παράδοσι τῆς ᾿Εκκλησίας, τοὐλάχιστον γιὰ τὰ τελευταῖα... 1000 χρόνια(!), εἶναι ὅτι ἀκωλύτως συμψάλλονται οἱ δύο ἀκολουθίες, χωρὶς αὐτὸ νὰ μειώνῃ τὴν δεσποτικὴ ἑορτή, ἐνῷ ἀντιθέτως λαμπρύνει περισσότερο τὴν μνήμη τοῦ τυχόντος ἁγίου.
Οἱ σύντομες αὐτὲς διευκρινίσεις σημειώνονται, ὥστε νὰ μὴ δημιουργῆται σύγχυσι καὶ ἀμφιβολία γιὰ τὸ ποιό εἶναι τὸ ἀκριβὲς καὶ ὀρθὸ τυπικὸ τῆς ᾿Εκκλησίας στοὺς περίπου 10.000 ᾿Ορθοδόξους ῾Ιερεῖς καὶ στοὺς περισσότερους ἀπὸ 30.000 ἱεροψάλτες καὶ βοηθοὺς τῶν ἀναλογίων ἐντὸς ῾Ελλάδος.

Χριστὸς ἀνέστη!
Διονύσιος Μπιλάλης ᾿Ανατολικιώτης
δρ φιλοσοφικῆς σχολῆς ᾿Αθηνῶν, μουσικολόγος-τυπικολόγος,
πτυχιοῦχος κοινωνικῆς θεολογίας, διπλωματοῦχος βυζαντινῆς μουσικῆς,
συντάκτης τοῦ Κανοναρίου τῶν «Διπτύχων» τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος,
διευθυντὴς συντάξεως τῆς ἐπιθεωρήσεως «Συμβολή» (www.symbole.gr),
ἐπιμελητὴς ἐκδόσεων, συγγραφεύς. e-mail: symbole@mail.com

Τρίτη 28 ᾿Απριλίου 2015

Κοινοποίησις·
– Συνοδικὴ ῾Υποεπιτροπὴ ἐπὶ τῆς ἐκδόσεως τῶν Διπτύχων
– Κέντρο «῾Ενωμένη ῾Ρωμιοσύνη» (contact@enromiosini.gr)
– ῾Αρμόδιοι φορεῖς περὶ τοῦ ᾿Εκκλησιαστικοῦ Τυπικοῦ
– ᾿Εκκλησιαστικὸς καὶ ἡμερήσιος τύπος καὶ ὁμόλογα ἠλεκτρονικὰ μέσα


 

gbekris

Γεώργιος Μπεκρής
#16
Ἀληθῶς Ἀνέστη, κ. Μπεκρῆ!
Ἡ θ΄ τῶν δεσποτικῶν ἑορτῶν εἶναι κάτι διαφορετικό ἀπό τή διάταξη τῶν κανόνων, ὅπως ἔχουμε γράψει πολλάκις σέ παρεμφερῆ θέματα, ψάλλεται ἀμιγής, ἤτοι δέν προστίθεται ἄλλος προβλεπόμενος κανών σύμφωνα μέ τό ΤΜΕ. Στήν περίπτωση αὐτή (καί Η΄ Μαΐου) ὅμως, τό ΤΜΕ προβλέπει στήν θ΄ καί τόν κανόνα τῶν Ἱσαποστόλων.
Γιά τά θεοτοκία τῶν κανόνων τῆς Ἀναλήψεως ὑπάρχει παλαιό θέμα [Κανόνες ᾿Αναλήψεως] (μέ παραπομπή καί στήν ἑορτή τῆς Μεσοπεντηκοστῆς). Ὁπωσδήποτε στίς δεσποτικές ἑορτές δέν ἔχουμε θεοτοκία.
Στήν συγκεκριμένη περίπτωση, ἐπειδή κατά τό ΤΜΕ ὅταν ἔχουμε περισσότερους κανόνες πάντοτε ψάλλονται ἀνά 4, ἡ δέ ΕΟΠ εἶναι σαφής γιά τό ἀνά 4, στά Δίπτυχα ἀφαιροῦνται τά θεοτοκία γιά νά συμπληρωθεῖ ὁ ἐνδεδειγμένος ἀριθμός τῶν 12 τροπαρίων (5+3+4), μέ ἕνα λόγο παραπάνω ὅτι στά θεοτοκία δέν ἔχουμε μεγαλυνάρια. Πρακτικός ὁ λόγος. Θεοτοκίον θά ψαλεῖ (μετά τοῦ Καὶ νῦν) στόν κανόνα τῶν Ἱσαποστόλων.

πατέρα Μάξιμε την ευχή σας
σας ευχαριστώ για την άμεση και κατατοπιστική απάντησή σας αλλά και για τις παραπομπές σας οι οποίες μου έλυσαν και κάποιες άλλες απορίες που είχα.
Ο Θεός να σας έχει καλά και να σας δίδει δύναμη
Με υιικές ευχές.
Χριστός Ανέστη!
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
#17
Χριστός ανέστη,

να προσθέσω στο #15, ότι η ρήση ή η διαπίστωση ότι

Κατὰ γενικὴ ἀρχὴ τοῦ τυπικοῦ, τὴν κυριώνυμο ἡμέρα τῶν Δεσποτικῶν καὶ

Θεομητορικῶν ἑορτῶν καὶ κατὰ τὴν ἡμέρα τῆς ἀποδόσεώς τους δὲν συμψάλλεται

ἀκολουθία κανενὸς ἁγίου. Αὐτὴ ἡ ἀρχὴ ἰσχύει γιὰ ὅλες τὶς Δεσποτικὲς καὶ

Θεομητορικὲς ἑορτές.
δεν είναι σωστή, καθότι υπάρχει και άλλη μια περίπτωση εκτός Πεντηκοσταρίου.

Στις κε' Νοεμβρίου η εκκλησία μας συνεορτάζει την Απόδοση της εν τω Ναώ Εισόδου της Υπεραγίας Θεοτόκου (Απόδοση Θεομητορικής Εορτής), και την Μνήμη της Αγίας Μεγαλομάρτυρος και Πανσόφου Αικατερίνης, βλ. ΤΜΕ σ. 106, ΤΟΕ σ. 166.

Φυσικά, αυτή είναι εξαίρεση.
 
Last edited:
#19
... μέ ἕνα λόγο παραπάνω ὅτι στά θεοτοκία δέν ἔχουμε μεγαλυνάρια.
Αυτή η λογική ισχύει για το Θεοτοκίο του β΄ Κανόνα της Αναλήψεως, όπως ακριβώς μου έχει επισημάνει ο προϊστάμενος του Ναού που ψάλλω και συντάκτης του Τυπικού μέρους της ΕΟΠ π. Γεώργιος Λαδουκάκης. Το να ψάλλεται δηλ. το Θεοτοκίο χωρίς την προσθήκη του Μεγαλυναρίου "Άγγελοι την άνοδον..."

Απλά το μεταφέρω ως μαρτυρία στη συζήτησή μας, συνυπογράφοντας παράλληλα και τα λεγόμενα του π. Μαξίμου.
 
Top