Αξίζει να προσέξει κανείς τις τελευταίες σελίδες με τα Λειτουργικά και το Άξιον εστίν που υπάρχουν.
...τα οποία είναι ελάχιστο δείγμα του τι γραφόταν (κ δεν είδε ποτέ το φως της δημοσιότητας) εκείνη την εποχή !!
ΥΓ1. Η πρόσβαση στην τυπογραφία ήταν προνόμιο ελάχιστων..
Πάντως, όπως γράφει ο Ναυπλιώτης, αυτά τα απλά "Αρχαία Λειτουργικά" σε πλ. δ' ψαλλόταν "τας Κυριακάς και Εορτάς του ενιαυτού". Η πληροφορία συμφωνεί απόλυτα με την γνωστή πατριαρχική Εγκύκλιο, και μας πληροφορεί έμμεσα και για το τι ψαλλόταν τις υπόλοιπες ημέρες.
Στις οποίες υπόλοιπες μέρες (υποθέτω) δεν παρίστατο ο Πρωτοψάλτης, αλλά μάλλον οι δομέστικοι, Μανώλη!
Δ.
Οπότε;
Καλώς ή κακώς η Θ. Λειτουργία τότε θα θυμίζει, υποθέτω, αντίστοιχες ακολουθίες στο Όρος όπου ψάλλουν κουτσά-στραβά τα καλογέρια, αφού οι επίσημοι ψάλτες σχολάζουν.
Δ.
Δεν νομίζω. Δεν μου φαίνονται "κουτσά στραβά" οι καθημερινές λειτουργίες στο Όρος. Άλλωστε και στο Άγιον Όρος και παντού, επί αιώνες γινόταν αυτό.
Ο Ναυπλιώτης, δομέστικος ων τότε, ήταν "το καλογέρι που έψελνε κουτσά-στραβά"; Δεν νομίζω, αντιθέτως μάλιστα, νομίζω ότι όπως περιγράφουν οι πατριαρχικές εγκύκλιοι και δείχνουν τα κείμενα, οι λειτουργίες θα ήταν το εντελώς αντίθετο του "κουτσά-στραβά".
Αλλά θα ξεφύγουμε από το παρόν θέμα.
Στις οποίες υπόλοιπες μέρες (υποθέτω) δεν παρίστατο ο Πρωτοψάλτης, αλλά μάλλον οι δομέστικοι, Μανώλη!
Εγώ, ο αμαρτωλός, μουσικά δεν αναπαύομαι το ίδιο την Κυριακή ή μια επίσημη ημέρα με μια καθημερινή στο Όρος.
Θα ξεφύγουμε, αλλά και κάπου θα οδηγηθούμε αν δούμε τί λειτουργικοί τύποι κ από πότε εφαραμόζονται στο Όρος και στο Φανάρι.
Όσο για τα καλογέρια, ανέφερα σε πληθυντικό οι δομέστικοι, ασφαλώς υπονοώντας τους επιτετραμμένους για την ψαλμώδηση των καθημερινών ακολουθιών τής εν αιχμαλωσία Μεγάλης Εκκλησίας.
Δ.
Πάντως, όπως γράφει ο Ναυπλιώτης, αυτά τα απλά "Αρχαία Λειτουργικά" σε πλ. δ' ψαλλόταν "τας Κυριακάς και Εορτάς του ενιαυτού". Η πληροφορία συμφωνεί απόλυτα με την γνωστή πατριαρχική Εγκύκλιο, και μας πληροφορεί έμμεσα και για το τι ψαλλόταν τις υπόλοιπες ημέρες.
Αυτή είναι, νομίζω, μία (πιθανή) "ανάγνωση", όχι η μόνη, εν προκειμένω. Μια άλλη (πιθανή) ερμηνεία θα μπορούσε πχ να ήταν η εξής : ο τότε Δομέστικος Ι.Ναυπλιώτης προτείνει να ψάλλονται τα "διορθωθέντα" (sic) υπ᾽αυτού "αρχαία" (sic) Λειτουργικά τις Κυριακές κ τις Εορτές του ενιαυτού...:wink:
Άραγε στη ΜΧΕ (μόνο ή ιδιαιτέρωςή γενικά;
Προς αποφυγήν ενδεχομένως "άλλων" Λειτουργικών (ήκιστα "αρχαίων" ή/και χρηζόντων "διορθώσεως");
ΥΓ. Ποία, εν των μεταξύ, η χρησιμότητα ή/και η "ορθότητα" της συμπαράθεσης των κάπως μακαμότροπων (κ ελλιπών) Λειτουργικών του αοιδίμου τ.Πρωτοψάλτου κ των ευρωπαϊζόντων του Μάρκου Βασιλείου;![]()
Μὲ ὅλο τὸ θάρρος, ἄλλο ἡ ἀνάγνωση τοῦ κειμένου ὡς ἔχει (ἀντικειμενικὸ στοιχεῖο) καὶ ἄλλο ἡ πιθανὴ ἑρμηνεία του (ὑποκειμενικὸ στοιχεῖο). Ἑκτὸς ἄν ἔχετε ἄλλες γραπτὲς μαρτυρίες γιὰ τὴν ἑρμηνεία σας, ποὺ χρήσιμες θὰ εἶναι.
Εὐχαριστῶ.
Υπενθυμίζω αυτό το μήνυμα του Δημήτρη.
Συγγνώμη, αλλά δεν σας καταλαβαίνω. Τί εννοείτε λέγοντας "ανάγνωση του κειμένου ως έχει (αντικειμενικό στοιχείο)";Μέχρι στιγμής, δεν διέκρινα κάπου αντικειμενικά στοιχεία..
.
Πάντως, όπως γράφει ο Ναυπλιώτης, αυτά τα απλά "Αρχαία Λειτουργικά" σε πλ. δ' ψαλλόταν "τας Κυριακάς και Εορτάς του ενιαυτού". Η πληροφορία συμφωνεί απόλυτα με την γνωστή πατριαρχική Εγκύκλιο, και μας πληροφορεί έμμεσα και για το τι ψαλλόταν τις υπόλοιπες ημέρες.