Συλλογή σχολικών ασμάτων «Φόρμιγξ» Ι. Ναυπλιώτη

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#1
Ο Ιάκωβος Ναυπλιώτης το 1894 εξέδωσε δίτομη συλλογή σχολικών ασμάτων με τίτλο «Φόρμιγξ» όπως αναφέρεται εδώ. Έχει κανείς σε ψηφιακή μορφή το βιβλίο αυτό ή έστω δείγμα του; Ευχαριστώ.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#2
Ο Ιάκωβος Ναυπλιώτης το 1894 εξέδωσε δίτομη συλλογή σχολικών ασμάτων με τίτλο «Φόρμιγξ» όπως αναφέρεται εδώ. Έχει κανείς σε ψηφιακή μορφή το βιβλίο αυτό ή έστω δείγμα του; Ευχαριστώ.
Ένα μικρό δείγμα υπάρχει εδώ (συγκεκριμένα εδώ).
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
#3
Την Φόρμιγα του Ιακώβου Ναυπλιώτη αγόρασα πριν από πολλά χρόνια, δεν θυμάμαι από που. Λίγο μετά απέκτησα και ένα ακόμη αντίγραφο, προερχόμενο από συγγενικό μου πρόσωπο, τον αείμνηστο θείο μου Αθανάσιο Πολίτη, μαθητή του Κων/νου Πρίγγου από το 1936. Το δεύτερο αντίτυπο είναι σε καλύτερη κατάσταση αλλά του λείπουν κάποια φύλλα, τα οποία στο σκανάρισμα τα αναπλήρωσα από το πρώτο. Και από τα δύο αντίτυπα λείπουν 2-3 σελίδες στην αρχή (τις αναπλήρωσα πριν περίπου 10-12 χρόνια βγάζοντας φωτοτυπίες από το αντίτυπο του αειμνήστου Άρχοντος Μουσικοδιδασκάλου κυρ Αβραάμ Ευθυμιάδη) και το φύλλο 265-266 το οποίο έχει ονόματα συνδρομητών (εάν κάποιος το έχει ή μπορεί να το βρει ας το ανεβάσει).
Εις μνημόσυνον του πρωτοψάλτου Ιακώβου ανεβαίνει στο Ψαλτολόγιον και γίνεται κτήμα πολλών.
Εάν κάποιος θέλει να ασχοληθεί περαιτέρω με την επεξεργασία των εικόνων ας το κάνει. Επίσης, εάν κάποιος θέλει ας σχολιάσει το περιεχόμενο, όλο ή επιμέρους στοιχεία του,
 

Attachments

#4
Μπράβο σας κύριε Γιαννόπουλε!
Αξίζει να προσέξει κανείς τις τελευταίες σελίδες με τα Λειτουργικά και το Άξιον εστίν που υπάρχουν.
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#5
Αξίζει να προσέξει κανείς τις τελευταίες σελίδες με τα Λειτουργικά και το Άξιον εστίν που υπάρχουν.
...τα οποία είναι ελάχιστο δείγμα του τι γραφόταν (κ δεν είδε ποτέ το φως της δημοσιότητας) εκείνη την εποχή !!:eek:

ΥΓ1. Η πρόσβαση στην τυπογραφία ήταν προνόμιο ελάχιστων..
ΥΓ2. Αξίζει να προσέξει κανείς κ τις "μεταφράσεις" σε πρώτη κ δεύτερη φωνή από τον Ιάκωβο..(κ να μην "σκανδαλίζεται" όταν τον ακούει να λέει το χορωδιακό Χερβ σε πλ.Α´ ή τα Λειτουργικά σε πλ.Δ´..) :wink:
 
Last edited:

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
#6
...τα οποία είναι ελάχιστο δείγμα του τι γραφόταν (κ δεν είδε ποτέ το φως της δημοσιότητας) εκείνη την εποχή !!:eek:

ΥΓ1. Η πρόσβαση στην τυπογραφία ήταν προνόμιο ελάχιστων..
Πάντως, όπως γράφει ο Ναυπλιώτης, αυτά τα απλά "Αρχαία Λειτουργικά" σε πλ. δ' ψαλλόταν "τας Κυριακάς και Εορτάς του ενιαυτού". Η πληροφορία συμφωνεί απόλυτα με την γνωστή πατριαρχική Εγκύκλιο, και μας πληροφορεί έμμεσα και για το τι ψαλλόταν τις υπόλοιπες ημέρες.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#7
Πάντως, όπως γράφει ο Ναυπλιώτης, αυτά τα απλά "Αρχαία Λειτουργικά" σε πλ. δ' ψαλλόταν "τας Κυριακάς και Εορτάς του ενιαυτού". Η πληροφορία συμφωνεί απόλυτα με την γνωστή πατριαρχική Εγκύκλιο, και μας πληροφορεί έμμεσα και για το τι ψαλλόταν τις υπόλοιπες ημέρες.
Στις οποίες υπόλοιπες μέρες (υποθέτω) δεν παρίστατο ο Πρωτοψάλτης, αλλά μάλλον οι δομέστικοι, Μανώλη!

Δ.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#9
Καλώς ή κακώς η Θ. Λειτουργία τότε θα θυμίζει, υποθέτω, αντίστοιχες ακολουθίες στο Όρος όπου ψάλλουν κουτσά-στραβά τα καλογέρια, αφού οι επίσημοι ψάλτες σχολάζουν.

Δ.
 
#10
Καλώς ή κακώς η Θ. Λειτουργία τότε θα θυμίζει, υποθέτω, αντίστοιχες ακολουθίες στο Όρος όπου ψάλλουν κουτσά-στραβά τα καλογέρια, αφού οι επίσημοι ψάλτες σχολάζουν.

Δ.
Δεν νομίζω. Δεν μου φαίνονται "κουτσά στραβά" οι καθημερινές λειτουργίες στο Όρος. Άλλωστε και στο Άγιον Όρος και παντού, επί αιώνες γινόταν αυτό.

Ο Ναυπλιώτης, δομέστικος ων τότε, ήταν "το καλογέρι που έψελνε κουτσά-στραβά"; Δεν νομίζω, αντιθέτως μάλιστα, νομίζω ότι όπως περιγράφουν οι πατριαρχικές εγκύκλιοι και δείχνουν τα κείμενα, οι λειτουργίες θα ήταν το εντελώς αντίθετο του "κουτσά-στραβά".

Αλλά θα ξεφύγουμε από το παρόν θέμα.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#12
Δεν νομίζω. Δεν μου φαίνονται "κουτσά στραβά" οι καθημερινές λειτουργίες στο Όρος. Άλλωστε και στο Άγιον Όρος και παντού, επί αιώνες γινόταν αυτό.

Ο Ναυπλιώτης, δομέστικος ων τότε, ήταν "το καλογέρι που έψελνε κουτσά-στραβά"; Δεν νομίζω, αντιθέτως μάλιστα, νομίζω ότι όπως περιγράφουν οι πατριαρχικές εγκύκλιοι και δείχνουν τα κείμενα, οι λειτουργίες θα ήταν το εντελώς αντίθετο του "κουτσά-στραβά".

Αλλά θα ξεφύγουμε από το παρόν θέμα.
Εγώ, ο αμαρτωλός, μουσικά δεν αναπαύομαι το ίδιο την Κυριακή ή μια επίσημη ημέρα με μια καθημερινή στο Όρος. Ασφαλώς περί μυστηρίου, δεν μιλάω. Και στις δυο περιπτώσεις έχουμε κανονικότατη Θ. Λειτουργία. Θα ξεφύγουμε, αλλά και κάπου θα οδηγηθούμε αν δούμε τί λειτουργικοί τύποι κ από πότε εφαραμόζονται στο Όρος και στο Φανάρι. Όσο για τα καλογέρια, ανέφερα σε πληθυντικό οι δομέστικοι, ασφαλώς υπονοώντας τους επιτετραμμένους για την ψαλμώδηση των καθημερινών ακολουθιών τής εν αιχμαλωσία Μεγάλης Εκκλησίας.

Δ.
 
#14
Εγώ, ο αμαρτωλός, μουσικά δεν αναπαύομαι το ίδιο την Κυριακή ή μια επίσημη ημέρα με μια καθημερινή στο Όρος.
Έτερον εκάτερον. Η ιστορική και μουσική πραγματικότητα αιώνων δεν αλλάζει, μαρτυρείται αβίαστα πανταχόθεν. Άλλωστε για την "μουσική ανάπαυση" υπάρχουν κι αλλες ακολουθίες τις οποίες φρόντισαν να γεμίσουν με πολλά "λουλούδια" οι ανά τους αιώνες μουσικοί. Και στην λειτουργία το χερουβικό και κοινωνικό επίσης, καθώς και κάποια άλλα. Το ότι για πολλούς αιώνες δεν γράφτηκαν και δεν υπήρχαν και άλλα νεόκοπα κάτι σημαίνει, όπως και οι σαφείς οδηγίες της εκκλησίας περί τούτου.

Θα ξεφύγουμε, αλλά και κάπου θα οδηγηθούμε αν δούμε τί λειτουργικοί τύποι κ από πότε εφαραμόζονται στο Όρος και στο Φανάρι.
Που θα οδηγηθούμε (σχετικά με το θέμα των λειτουργικών που ανοίξαμε εδώ);

Όσο για τα καλογέρια, ανέφερα σε πληθυντικό οι δομέστικοι, ασφαλώς υπονοώντας τους επιτετραμμένους για την ψαλμώδηση των καθημερινών ακολουθιών τής εν αιχμαλωσία Μεγάλης Εκκλησίας.

Δ.
Εντάξει, αλλά μέσα σ᾿ αυτά τα "καλογέρια" ήταν σχεδόν όλοι οι μετέπειτα πρωτοψάλτες και λαμπαδάριοι της Μεγάλης Εκκλησίας καί όχι μόνο αυτής. Αυτά τους μάθαιναν, αυτή την παράδοση συνέχιζαν για αιώνες. Μην ξεχνάμε ότι πολλές φορές για χρόνια αναπλήρωναν και τους πρωτοψάλτες ή λαμπαδαρίους. Δεν είναι σωστό λοιπόν το "κουτσά-στραβά". Η πραγματικότητα είναι άλλη, απλά αυτό είπα.
 
Last edited:

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#15
Πάντως, όπως γράφει ο Ναυπλιώτης, αυτά τα απλά "Αρχαία Λειτουργικά" σε πλ. δ' ψαλλόταν "τας Κυριακάς και Εορτάς του ενιαυτού". Η πληροφορία συμφωνεί απόλυτα με την γνωστή πατριαρχική Εγκύκλιο, και μας πληροφορεί έμμεσα και για το τι ψαλλόταν τις υπόλοιπες ημέρες.
Αυτή είναι, νομίζω, μία (πιθανή) "ανάγνωση", όχι η μόνη, εν προκειμένω. Μια άλλη (πιθανή) ερμηνεία θα μπορούσε πχ να ήταν η εξής : ο τότε Δομέστικος Ι.Ναυπλιώτης προτείνει να ψάλλονται τα "διορθωθέντα" (sic) υπ᾽αυτού "αρχαία" (sic) Λειτουργικά τις Κυριακές κ τις Εορτές του ενιαυτού...:wink:
Άραγε στη ΜΧΕ (μόνο ή ιδιαιτέρως;) ή γενικά;:confused::rolleyes: Προς αποφυγήν ενδεχομένως "άλλων" Λειτουργικών (ήκιστα "αρχαίων" ή/και χρηζόντων "διορθώσεως");:confused::eek:

ΥΓ. Ποία, εν των μεταξύ, η χρησιμότητα ή/και η "ορθότητα" της συμπαράθεσης των κάπως μακαμότροπων (κ ελλιπών) Λειτουργικών του αοιδίμου τ.Πρωτοψάλτου κ των ευρωπαϊζόντων του Μάρκου Βασιλείου; :confused:
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#16
Αυτή είναι, νομίζω, μία (πιθανή) "ανάγνωση", όχι η μόνη, εν προκειμένω. Μια άλλη (πιθανή) ερμηνεία θα μπορούσε πχ να ήταν η εξής : ο τότε Δομέστικος Ι.Ναυπλιώτης προτείνει να ψάλλονται τα "διορθωθέντα" (sic) υπ᾽αυτού "αρχαία" (sic) Λειτουργικά τις Κυριακές κ τις Εορτές του ενιαυτού...:wink:
Άραγε στη ΜΧΕ (μόνο ή ιδιαιτέρως;) ή γενικά;:confused::rolleyes: Προς αποφυγήν ενδεχομένως "άλλων" Λειτουργικών (ήκιστα "αρχαίων" ή/και χρηζόντων "διορθώσεως");:confused::eek:

ΥΓ. Ποία, εν των μεταξύ, η χρησιμότητα ή/και η "ορθότητα" της συμπαράθεσης των κάπως μακαμότροπων (κ ελλιπών) Λειτουργικών του αοιδίμου τ.Πρωτοψάλτου κ των ευρωπαϊζόντων του Μάρκου Βασιλείου; :confused:
Μὲ ὅλο τὸ θάρρος, ἄλλο ἡ ἀνάγνωση τοῦ κειμένου ὡς ἔχει (ἀντικειμενικὸ στοιχεῖο) καὶ ἄλλο ἡ πιθανὴ ἑρμηνεία του (ὑποκειμενικὸ στοιχεῖο). Ἑκτὸς ἄν ἔχετε ἄλλες γραπτὲς μαρτυρίες γιὰ τὴν ἑρμηνεία σας, ποὺ χρήσιμες θὰ εἶναι.

Εὐχαριστῶ.
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#17
Μὲ ὅλο τὸ θάρρος, ἄλλο ἡ ἀνάγνωση τοῦ κειμένου ὡς ἔχει (ἀντικειμενικὸ στοιχεῖο) καὶ ἄλλο ἡ πιθανὴ ἑρμηνεία του (ὑποκειμενικὸ στοιχεῖο). Ἑκτὸς ἄν ἔχετε ἄλλες γραπτὲς μαρτυρίες γιὰ τὴν ἑρμηνεία σας, ποὺ χρήσιμες θὰ εἶναι.
Εὐχαριστῶ.
Συγγνώμη, αλλά δεν σας καταλαβαίνω. Τί εννοείτε λέγοντας "ανάγνωση του κειμένου ως έχει (αντικειμενικό στοιχείο)";:confused: Μέχρι στιγμής, δεν διέκρινα κάπου αντικειμενικά στοιχεία..

Βλ. κ εδώ.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#20
Συγγνώμη, αλλά δεν σας καταλαβαίνω. Τί εννοείτε λέγοντας "ανάγνωση του κειμένου ως έχει (αντικειμενικό στοιχείο)";:confused: Μέχρι στιγμής, δεν διέκρινα κάπου αντικειμενικά στοιχεία..
.
Ἐννοῶ τὴν ἄποψη αὐτὴ τοῦ Ἐμμ. Γιαννόπουλου, ὡς ἀντικειμενικὴ ἀνάγνωση ἁπλὰ τῶν λόγων τοῦ συγγραφέα Ἰακώβου Ναυπλιώτου.

Πάντως, όπως γράφει ο Ναυπλιώτης, αυτά τα απλά "Αρχαία Λειτουργικά" σε πλ. δ' ψαλλόταν "τας Κυριακάς και Εορτάς του ενιαυτού". Η πληροφορία συμφωνεί απόλυτα με την γνωστή πατριαρχική Εγκύκλιο, και μας πληροφορεί έμμεσα και για το τι ψαλλόταν τις υπόλοιπες ημέρες.
 
Top