Ἐφ’ ὅσον σᾶς ἐνδιαφέρει, ψάξτε τὰ
χειρόγραφα καὶ φτιάξτε ἕναν συγκριτικὸ πίνακα ὅπως στὸ #5 μήνυμά σας, πλουσιότερο πλέον καὶ μὲ χρήση καὶ τῶν πρὸ τοῦ Δανιὴλ μουσικῶν πηγῶν, καὶ μποροῦμε νὰ συζητήσουμε τοὺς λόγους αὐτοῦ ποὺ ὀνομάζετε ἀσυνέπεια, καὶ κατὰ πόσον αὐτὴ ἐντάσσεται σὲ μία λογικὴ ἢ ὄχι. Δόξα τῷ Θεῷ πλέον στὴν κοινότητα ὑπάρχουν πολλὰ δεδομένα. Ἀπὸ τὴν δική μου μικρὴ διασταύρωση τῶν πηγῶν ποὺ ἔχω πρόσβαση (ὅλες μέσα ἀπὸ τὴν παρούσα κοινότητα) ἐμμένω στὴν ὡς ἄνω διαπίστωση ὅτι δὲν ὑφίσταται κάποιο πρότυπο. Στὸ παλαιὸ στιχηραρικὸ εἶδος ὁ Πα ὡς κατάληξη ἦταν κανόνας σχεδὸν ἀπαράβατος. Στοὺς Δανιὴλ καὶ Πέτρο ποὺ ἀποτελοῦν τὸ πέρασμα ἀπὸ τὸ παλαιὸ στὸ νέο στιχηραρικὸ εἶδος διαφαίνεται ἤδη μία τάση πρὸς τὸν Βου
*, ἡ ὁποία ἀργότερα παγιώνεται.
Βάσει αὐτῶν ὑποθέτω – αὐθαίρετα – ὅτι ἴσως αὐτὸ ἔχει νὰ κάνει μὲ μία αὐξανόμενη λειψανδρία στὰ ἀναλόγια καὶ τὴν ἀναγκαστικὴ σύμπραξη μουσικὰ παιδευμένων μὲ πρακτικοὺς ψάλτες στὴν Πόλη, ὅπου οἱ δεύτεροι μὴ ἔχοντας ξεκάθαρη τὴν διάκριση μεταξὺ στιχηραρικοῦ καὶ εἱρμολογικοῦ Δ΄ ἤχου ἀδυνατοῦσαν νὰ κατανοήσουν τὸν Πα ὡς κατάληξη. Τουλάχιστον αὐτὸ βιώνω προσωπικὰ σήμερα ποὺ τὸ φαινόμενο ἀκμάζει.
Ἰδοῦ πεδίον δόξης λοιπόν, ὥστε νὰ ἀποδείξετε τὸ παντελὲς ἢ μερικὸ λάθος τῆς διαπίστωσής μου, τὸ ὁποῖο ἐφ’ ὅσον διεξάγεται ἀπὸ πηγές, μὲ χαρὰ θὰ τὸ ἀσπαστῶ.
* Ὁ Ἰάκωβος στὸ δοξαστάριό του ἔχει καταλήξεις στὸν Πα (π.χ. Πηγὴν ἰαμάτων ἔχοντες), στὸν Βου (π.χ. Σταυρὸν ὡς ὅπλον κραταιόν… Δόξα Λιτῆς Ζ΄ Ἰουλίου), ἀλλὰ καὶ στὸν Γα ποὺ μὲ παραχορδὴ ὀνομάζει Βου (π.χ. Τῷ τριττῷ τῆς ἐρωτήσεως). Ὁ δὲ Χουρμούζιος στὸ δοξαστάριο τῶν Ἀποστίχων ἔχει καὶ αὐτὸς ἄλλα σὲ Βου, ἄλλα σὲ Πα.
Ὑ.Γ. Δὲν θὰ ἐπεκταθῶ στὰ περὶ «στιγμιαίας ἐμπνεύσεως» ὄχι μόνο λόγῳ τοῦ ὅτι δὲν ἔγραψα τὴν πρώτη ἐκ τῶν δύο λέξεων τὴν ὁποία ἐσεῖς προσθέσατε γιὰ νὰ ὑποβαθμίσετε τὴν δεύτερη, ἀλλὰ κυρίως ἐπειδὴ πρῶτον εἶναι ἐκτὸς θέματος, καὶ δεύτερον ἀδυνατῶ νὰ κατανοήσω πῶς ὁτιδήποτε θεωρεῖται παράδοση δὲν ἀποτελεῖ ἀρχικῶς προϊὸν ἀνθρωπίνης ἐμπνεύσεως (ὄχι ἀπαραίτητα στιγμιαίας), ἀλλὰ ἡ μυθοποίησή της πλέον τῆς ἔχει προσδώσει μᾶλλον θεϊκὲς ἰδιότητες ὅπως τὸ ἄναρχον...