Σε τί ήχο θα ψάλλουμε την δοξολογία την Κυριακή 1/1/2012;

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#3

Βλέπω ἐνδιαφέρον τό θέμα, ὄχι γιατί εἶμαι ἀπόλυτος σ᾿ αὐτά, ἀλλά γιά νά ἀκούσω ἀπόψεις, καθ᾿ ὅσον συμπλέκεται καί Κυριακή μέ ἀναστάσιμα. Μοῦ ἐτέθη καί κατ᾿ ἰδίαν.

Παραπέμπω ἐπίσης:
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#4
Προσωπικά επέλεξα πλέον να μην διαχωρίζω στον τομέα αυτόν τις Κυριακές και τις τυχών εορτές ή και τις καθημερινές, αλλά να γενικεύσω την λογική για τον Όρθρο όπου ψάλλεται μεγάλη δοξολογία οποτεδήποτε. Πάντα στον ήχο του δοξαστικού και εάν για κάποιους λόγους κάποιες Κυριακές ακουστεί 2 ή και 3 φορές στη σειρά ο ίδιος ήχος δοξολογίας, τι έγινε ή το κυριώτερο, ποιος το θυμάται; Όταν ο κανόνας για μία ενορία είναι η δοξολογία στον τρέχοντα ήχο της εβδομάδος, Κυριακές σαν την αυριανή χρειάζονται συζήτηση για να καταλήξουμε τι θα μπει πρώτο στην ιεραρχία ώστε από αυτό να εξαρτηθεί η δοξολογία. Τα τελευταία χρόνια επέλεξα να κρατήσω την πιο ευκόλως εννοούμενη λύση, ώστε να μην χρειάζεται να συνεννοηθούνε με τον Λαμπαδάριο για το θέμα αυτό πλέον (φυσικά εφόσον και ο ίδιος δεν εχει πρόβλημα με την λογική αυτή).

Όπως όμως έγραψε και ο π. Μάξιμος στο θέμα που παραπέμπει ο Δημήτρης, αυτά δεν είναι και προς θάνατον, καλά και όμορφα να ψαλλεί το μέλος και η τάξη δεν καταστρατηγείται με τέτοιες επιλογές.
 
E

emakris

Guest
#5
Συνεχίζεις κανονικά στον ήχο του "Και νυν" (εφόσον δεν προβλέπεται "Υπερευλογημένη"). Δεν υπάρχει κανένας λόγος για αλλαγή ήχου.
 
Last edited:
#6
Ιδιαιτέρως <<βαρειά>> ημέρα η πρωτοχρονιά φίλοι μου, με την έννοια ότι η όλη ακολουθία είναι φορτωμένη. με διπλές καταβασίες, με ενάτη ωδή κανόνων, με δύο δοξαστικά, Δόξα του Αγίου, Και Νύν του Κυρίου μας, νομίζω πως πρέπει να συμμορφωθούμε, αν μου επιτρέπεται η έκφραση, στις δύο αυτές επιλογές. Πλ. του β΄ ή Πλ. του δ΄. ΄Αλλωστε μιά φορά του χρόνου η μνήμη του Αγίου μας εορτάζεται, να μην τον τιμήσωμε, ψάλλοντας δοξολογία στον ήχο του δοξαστικού του; Σεβαστή επίσης και η άποψη του κ. Μακρή. Μόνο θα πρόσθετα σε όλο το πλάνο, να ψαλλούν τα δοξαστικά σε πιό αργή σύνθεση, βλέπε Φιλανθίδη για παράδειγμα για όσους έχουν πρόσβαση σε αυτά, και η δοξολογία αργοσύντομη για να μην κουραστούμε κιόλας.
Πέστε και καμιά ιδέα για την δοξολογία (σε τι ήχο;) επί τη πρώτη του έτους.
Σας εύχομαι δε, αρχόμενος από τον π. Μάξιμο και τον συνονόματο Δημήτρη από τη μακρινή Αυστραλία, καλή και ευλογημένη νέα χρονιά!
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#7
Τι καλά κάποια εποχή όταν έψαλα ως μέλος αρμονικού χορού τρίφωνη δοξολογία (την ίδια κάθε Κυριακή) και δεν είχα τέτοια άγχη! :rolleyes: :D
 

Τσακιτζής

Παλαιό Μέλος
#8
Είναι γεγονός, ότι οι απόψεις για τον Ήχο της Δοξολογίας, διίστανται και ότι κάθε άποψη, έχει και τα ...δικαιολογητικά της.Κάποτε που είχα συζητήσει το θέμα με τον Στανίτσα, τα ίδια μου είχε πεί κι αυτός. Το Τυπικό όμως, ορίζει για την Πρωτοχρονιά, Δοξολογία και Χερουβικό σε Α΄ Βέβαια όπως γράφει και ο Φίλος ο Τσακίρογλου, ο καθένας μπορεί να κάνει τις δικές του επιλογές. Και όπως λέει, και να ακουστεί η ίδια Δοξολογία 2 - 3 φορές συνέχεια, τι θα γίνει ;;;Θα το θυμάται κανείς ;;;;
Δεν ξέρω Φίλε Χρήστο εάν θα το θυμηθεί κανείς, αλλά το πιό σπουδαίο είναι, ότι θα το θυμάμαι εγώ. Μετά δεν μπορούμε να κοώμαστε για την Παράδοση και να κατακρίνουμε δικαίους και αδίκους, και εμείς να γράφουμε αυτή την ίδια την Παράδοση, εκεί που δεν πιάνει μελάνι.
Η Δοξολογία, ψάλλεται ΠΑΝΤΟΤΕ στον Ήχο της Κυριακής, πρός τιμήν αυτού του ίδιου Ήχου, που κυριαρχεί.Πολλοί συνηθίζουν να ψάλλουν την Δοξολογία στον Ήχο του Δοξαστικού. Τι γίνεται όμως κατά την περίοδο της Σαρακοστής, που έχουμε συνεχόμενες Κυριακές, με Δοξαστικό σε Α΄ Ήχο ;;;Βέβαια ο Χρήστος λέει :"Και τι έγινε". Νομίζω ότι σ' αυτή την περίπτωση, η πλέον πρόσφορη λύση, είναι αυτή του Φίλου μας του Παναγιώτη : Να ψάλλουμε σε κάθε Ακολουθία, την Τρίφωνη Δοξολογία που συνέψαλλε κι αυτός μαζί με άλλους. Τουλάχιστον έτσι θα γλυτώσουμε από το άγχος ( που αισθάνεται ο Παναγιώτης ) και από τις δυσκολίες που πιθανόν να αντιμετώπιζε ο Χρήστος. Και όπως λέει, είναι θέμα "λογικής", που εγώ βέβαια όπως προανέφερα, δεν μπορώ να καταλάβω.Ή ακολουθούμε πιστά το Τυπικό, ή ο καθένας αμολάει τη Νερατζούλα του και από'δώ πάνε οι άλλοι. Τότε όμως,ΔΕΝ θα πρέπει να ασχοληθούμε ξανά με το θέμα "ΠΑΡΑΔΟΣΗ", αλλά και ούτε να κρίνουμε τους άλλους, εάν μία γραμμή μας φαίνεται λίγο ή πολύ εξτρεμιστική. Εκτός εάν όταν λέμε "Παράδοση", εννοούμε αυτό που αρέσει σ' εμάς και τίποια παραπέρα. Και λίγα για τον Φίλο μου τον Στάθη : Όχι Στάθη. Δεν συνεχίζεις στον Ήχο του "Και νύν". Αυτό γίνεται ΜΟΝΟ τα Χριστούγεννα και τα Θεοφάνεια και τούτο, όχι για τίποτ' άλλο, αλλά γιατί ο πρώτος στίχος της Δοξολογίας, είναι ενσωματωμένος στις τελευταίες λέξεις και των δύο "Και νύν". Δεν έχω δεί κανόνα του Τυπικού, που να ορίζει, ότι όποτε προβλέπεται "Υπερευλογημένη" , θα ψάλλεται ο άλφα ή Βήτα Ήχος. Εάν το έχεις βρεί εσύ πουθενά, πές μας να το δούμε κι εμείς.
Ανακεφαλαιώνοντας :Η Δοξολογία ψάλλεται τις μέν Κυριακές στον κυρίαρχο Ήχο της ημέρας, ενώ στις οποιεσδήποτε διάφορες Εορτές "εκτός Κυριακής", ακολουθεί τον Ήχο του Δοξαστικού. Από αυτό τον Κανόνα, εξαιρούνται όπως προανεφέρθη, οι Εορτές των Χριστουγέννων και Θεοφανείων.
ΑΥΤΑ !!!!!!
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
#9
Ιδιαιτέρως <<βαρειά>> ημέρα η πρωτοχρονιά φίλοι μου, με την έννοια ότι η όλη ακολουθία είναι φορτωμένη. με διπλές καταβασίες, με ενάτη ωδή κανόνων, με δύο δοξαστικά, Δόξα του Αγίου, Και Νύν του Κυρίου μας, νομίζω πως πρέπει να συμμορφωθούμε, αν μου επιτρέπεται η έκφραση, στις δύο αυτές επιλογές. Πλ. του β΄ ή Πλ. του δ΄. ΄Αλλωστε μιά φορά του χρόνου η μνήμη του Αγίου μας εορτάζεται, να μην τον τιμήσωμε, ψάλλοντας δοξολογία στον ήχο του δοξαστικού του; Σεβαστή επίσης και η άποψη του κ. Μακρή. Μόνο θα πρόσθετα σε όλο το πλάνο, να ψαλλούν τα δοξαστικά σε πιό αργή σύνθεση, βλέπε Φιλανθίδη για παράδειγμα για όσους έχουν πρόσβαση σε αυτά, και η δοξολογία αργοσύντομη για να μην κουραστούμε κιόλας.
Δημήτρη, Δοξαστικά από Πρίγγο και Δοξολογία σε ΑΓΙΑ από Φαρλέκα (αργοσύντομη), για να αλλάξει η μονοτονία.

Πέστε και καμιά ιδέα για την δοξολογία (σε τι ήχο;) επί τη πρώτη του έτους.
Ιακώβου σε Α΄.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#10

Ἐμεῖς ἐπιλέξαμε τόν ἦχο τῆς Κυριακῆς.
Εὐχαριστῶ ὅλους καί ἰδιαίτερα τό Ἄρχοντα Ἰωαννίδη γιά τίς ἀπαντήσεις!


 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#11
Άρχοντα κ. Ιωαννίδη, γνωρίζοντας από τη μικρή προσωπική μας γνωριμία και συζήτηση μπορώ να πω με κάθε βεβαιότητα ότι είστε βαθύς γνώστης του τυπικού, ιδιαιτέρως δε του ΤΜΕ.

Την πρόταση που παρουσίασα ως "προσωπική επιλογή" την ονόμασα έτσι σεβόμενος άλλες τακτικές οι οποίες όμως δεν συμφωνούν με το ισχύον τυπικό του Βιολάκη, τον οποίο παίρνω υπόψη μου στον τομέα αυτόν, διότι δεν θα ήταν δυνατόν να βγάλω μία τυπική διάταξη από το κεφάλι μου, έτσι επειδή με βολεύει (ξέρω το ύφος που γράφετε, αλλά γνωρίζοντας ότι έχετε καλή προαίρεση, δεν πρόκειται να παρεξηγήσω σε καμία περίπτωση το λίγο υποτιμητικό τρόπο έκφρασης, υποτιμητικό όχι ως προς το πρόσωπο, αλλά ως προς την άποψη).

Ο Βιολάκης όπως σίγουρα καλύτερα από μένα γνωρίζετε, αναφέρει ρητώς σε δύο σημεία το από που εξαρτάται ο ήχος της μεγάλης δοξολογίας πάντοτε μεταξύ άλλων και στις Δεσποτικές και Θεομητορικές εορτές όπως φαίνεται στην δεύτερη εικόνα, απόσπασμα από την προθεωρία, στην δε πρώτη το τι ισχύει για την Κυριακή. Αυτό που αναφέρετε εσείς ότι προβλέπεται από το τυπικό, υπάρχει στο λεγόμενο άγραφο τυπικό μόνο ή διασταυρώνεται και αλλού; Όχι ότι ακυρώνεται κάτι, αλλά εδώ πρέπει να παραδεχτείτε ότι και εσείς είστε επιλεκτικός, όσο για μένα, το ξέρω και το γράφω γνωρίζοντας ότι αφενός δεν είμαι ο μόνος και αφετέρου ότι οι δικές μου επιλογές όπως προανέφερα δεν είναι ποτέ από το κεφάλι μου, αλλά πάντα βάση "κάποιων" έστω πηγών.

Καλή και ευλογημένη χρονιά με υγεία και ευτυχία!
 

Attachments

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#12

Χρῆστο,
γράψαμε ἀλλοῦ, ὅτι, ὅπως σημειώνει καί ὁ π. Παπαγιάννης, «Ἡ διάταξις τοῦ ΤΜΕ (Προθεωρία § 34), καθ᾿ ἥν ἡ δοξολογία ψάλλεται πάντοτε εἰς τόν ἦχον τοῦ δοξαστικοῦ, δέν εὐσταθεῖ διά τάς Κυριακάς».
Νομίζω ὅτι καί ὁ Στανίτσας στόν ἦχο τῆς Κυριακῆς θά ἔψαλλε αὔριο.
Μή πωρώνεσαι ὅμως καί μήν τά βάζεις μέ τόν Ἄρχοντα.
Καλή χρονιά!!!


 

Τσακιτζής

Παλαιό Μέλος
#13
Άρχοντα κ. Ιωαννίδη, γνωρίζοντας από τη μικρή προσωπική μας γνωριμία και συζήτηση μπορώ να πω με κάθε βεβαιότητα ότι είστε βαθύς γνώστης του τυπικού, ιδιαιτέρως δε του ΤΜΕ.

Την πρόταση που παρουσίασα ως "προσωπική επιλογή" την ονόμασα έτσι σεβόμενος άλλες τακτικές οι οποίες όμως δεν συμφωνούν με το ισχύον τυπικό του Βιολάκη, τον οποίο παίρνω υπόψη μου στον τομέα αυτόν, διότι δεν θα ήταν δυνατόν να βγάλω μία τυπική διάταξη από το κεφάλι μου, έτσι επειδή με βολεύει (ξέρω το ύφος που γράφετε, αλλά γνωρίζοντας ότι έχετε καλή προαίρεση, δεν πρόκειται να παρεξηγήσω σε καμία περίπτωση το λίγο υποτιμητικό τρόπο έκφρασης, υποτιμητικό όχι ως προς το πρόσωπο, αλλά ως προς την άποψη).

Ο Βιολάκης όπως σίγουρα καλύτερα από μένα γνωρίζετε, αναφέρει ρητώς σε δύο σημεία το από που εξαρτάται ο ήχος της μεγάλης δοξολογίας πάντοτε μεταξύ άλλων και στις Δεσποτικές και Θεομητορικές εορτές όπως φαίνεται στην δεύτερη εικόνα, απόσπασμα από την προθεωρία, στην δε πρώτη το τι ισχύει για την Κυριακή. Αυτό που αναφέρετε εσείς ότι προβλέπεται από το τυπικό, υπάρχει στο λεγόμενο άγραφο τυπικό μόνο ή διασταυρώνεται και αλλού; Όχι ότι ακυρώνεται κάτι, αλλά εδώ πρέπει να παραδεχτείτε ότι και εσείς είστε επιλεκτικός, όσο για μένα, το ξέρω και το γράφω γνωρίζοντας ότι αφενός δεν είμαι ο μόνος και αφετέρου ότι οι δικές μου επιλογές όπως προανέφερα δεν είναι ποτέ από το κεφάλι μου, αλλά πάντα βάση "κάποιων" έστω πηγών.

Καλή και ευλογημένη χρονιά με υγεία και ευτυχία!
Φίλε Χρήστο, κατ' αρχήν σ' ευχαριστώ για τις ευχές σου και αντεύχομαι για ότι το καλύτερο, τόσο για σένα προσωπικά, όσο και για την Οικογένειά σου.
Σε καμία περίπτωση, δεν θα ήθελα να παρεξηγηθώ για τα γραφόμενά μου, ιδίως προς εσένα, που όπως έχω κι εγώ διαπιστώσει, δεν είσαι "ξεκάρφωτος" όπως μερικοί άλλοι. Άλλωστε δεν είναι και πρόσφορο το κλίμα της περιόδου που διανύουμε.Σκέψου όμως ότι στην εποχή του Βιολάκη, και πολύ αργότερα και στην εποχή του Ναυπλιώτη, ο Θείος μου ο Γιάννης ( μεγαλύτερος από τους αδελφούς Ιωαννίδη και Δάσκαλος του Πατέρα μου ) για να πάει από το Κοντασκάλι στον Πατριαρχικό Ναό, περπάταγε 2 ώρες, μέσα σε λάσπες και ποτάμια. Σήμερα σε 15΄λεπτά, βρίσκεσαι στον προορισμό σου και μάλιστα στεγνός. Θέλω να πώ, ότι όπως αλλάζουν οι καιροί, οι μόδες και οι συνθήκες της ζωής, έτσι και στο Άγραφο Τυπικό, το οποίον ήρθε να συμπληρώσει τις σημειώσεις του Κωνσταντίνου, που τελικά μετέτρεψε σε Τυπικό ο Βιολάκης, έχουν επέλθει διάφορες τροποποιήσεις με την πάροδο του χρόνου. Μην ξεχνάς ότι και στο Τυπικό του ο Βιολάκης, έχει σοβαρά λάθη, τα οποία εάν σε ενδιαφέρουν, μπορώ να τα αναφέρω κάποια στιγμή. Έχω ασχοληθεί πάρα πολύ με το Τυπικό, κι αυτό όχι για τίποτ' άλλο, αλλά όπως έχω αναφέρει πολλές φορές, σε ηλικία 8 ετών, που είχα την ευθύνη στο Αναλόγιο του Πατέρα μου, να βρίσκω τι και από που θα το πούμε, έκανα ένα λάθος σε ένα Κοντάκιο της Κυριακής των Πατέρων στο Πεντηκοστάριο. Ο Πατέρας μου είδε τι ετοίμαζα και δεν μου είπε τίποτα, αλλά μόλις πήγα να προφέρω την πρώτη συλλαβή, μου έδωσε ένα χαστούκι ( αδελφέ μου και είχε ένα χέρι, σαν ματσόλα καραβομαραγκού ) και βρέθηκα μπρούμητα, έξω από το Σωλέα. Από τότε και με την βοήθειά του, καθώς επίσης και του Θείου μου, φρόντισα να μάθω όχι μόνο τα του Αναλογίου, αλλά και πότε πρέπει να ξυστεί ο κάθε Κληρικός εν ώρα οποιασδήποτε Ακολουθίας. Και δόξα τω Θεώ, κατάφερα και τα έμαθα πολύ καλά, ώστε και σήμερα ακόμη, πολλοί Συνάδελφοι αλλά και Κληρικοί ( ακόμη και Αρχιερείς ), με παίρνουν στο τηλέφωνο, προκειμένου να τους λύσω κάποια Λειτουργική απορία. Αυτά λοιπόν που λέω, να είσαι βέβαιος ότι είναι διπλοτριπλοκαρατσεκαρισμένα. Άλλωστε, δεν νομίζω να έχω αποκτήσει καμιά φήμη, ότι πετάω κοτσάνες πάνω σε οποιοδήποτε θέμα. Εάν είναι κάτι που το γνωρίζω καλά, τότε μιλάω, εάν όχι, βάζω την κεφάλα κάτω και "ποιώ την νήσσαν". Πάνω απ' όλα όμως, έμαθα να ακούω, πράγμα που λείπει από τους σημερινούς νέους.
Με την εξήγηση που έδωσεςδεν υπέρχει πλέον θέμα. Ο τρόπος όμως που το έθεσες, σήκωνε πολύ νερό, γι' αυτό κι εγώ ( μάλλον για να σε συνεφέρω ) έγραψα ότι έγραψα.
Και κάτι για τον π. Μάξιμο : Παπούλη μου, ευχαριστώ για την υποστήριξη. Με τον Χρήστο τα έχουμε κατά κάποιο τρόπο βρεί και δεν νομίζω να υπάρξει ποτέ παρεξήγηση μεταξύ μας. Εύχομαι καλή Δύναμη για αύριο σε όλους Σας.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#14
Άρχοντα σας ευχαριστώ για την απάντηση και την αφορμή να μας διηγηθείτε τα ως άνω ωφέλιμα. Ο τρόπος που έθεσα την άποψή μου, απαντούσε στο κάτωθι...

Βλέπω ἐνδιαφέρον τό θέμα, ὄχι γιατί εἶμαι ἀπόλυτος σ᾿ αὐτά, ἀλλά γιά νά ἀκούσω ἀπόψεις, καθ᾿ ὅσον συμπλέκεται καί Κυριακή μέ ἀναστάσιμα.
και έγραψα ακριβώς στο ίδιο πνεύμα, δηλαδή της μη απολυτότητας αφενός και ως μία άποψη (όχι ξεκάρφωτη πιστεύω). Ζητώ συγγνώμη αν προκάλεσα, δεν ήξερα ότι η απάντηση έπρεπε να είναι ουσιαστικά συγκεκριμένη. Τελικά, θα ήθελα να γνωρίζω αν ακολουθώντας τον Βιολάκη είμαι εκτός τάξεως ή όχι, διότι προσωπικά έχω την δύναμη να αλλάζω. Ευχαριστώ για όλα αμφότερους.
 
Last edited:

Τσακιτζής

Παλαιό Μέλος
#15
Φίλε Χρήστο, οπωσδήποτε θα πρέπει να παίρνεις τις Τυπικές πληροφορίες σου από τον Βιολάκη, γιατί εδώ που τα λέμε, είναι και το μόνο εγγεκριμένο επίσημο Τυπικό της Εκκλησίας. Βέβαια όπως είπα και στο προηγούμενο μηνυμά μου, έχει αρκετά λάθη, που θα αναφέρω στη συνέχεια, αλλά η γνωστή ρήση των Αρχαίων, λέει : Προκειμένου χειροτέρου κακού, μη χείρον βέλτιστον.
Έχω απευθυνθεί αρκετές φορές στο Πατριαρχείο για Τυπικά θέματα και οι απαντήσεις που πήρα, είναι ότι θα τεθούν υπ' όψιν της περί του Τυπικού Επιτροπής και θα μελετηθούν. Τώρα κατά πόσο έχουν ή όχι μελετηθεί, αυτό είναι άλλο θέμα. Απ' ότι όμως έχω μάθει, προσανατολίζονται να εκδώσουν νέο Τυπικό, πληρέστερο, το οποίον θα διορθώσει πολλά από τα προγενέστερα σφάλματα. Είδομεν !!!!!!
Άλλωστε είναι γνωστή η ταχύτητα των Πατριαρχικών ενεργειών, αλλά πάνω απ' όλα, θα πρέπει να βεβαιωθεί εάν οι φήμες περί νέας εκδόσεως Τυπικού ευσταθούν ή είναι Ράδιο - Αρβύλα.
Και τώρα ανεβάζω ολόκληρη την Επιστολή που είχα στείλει τελευταία στην Πόλη :

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ
ΑΡΧΩΝ ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗΣ Πειραιάς 3 – 5 – 2000
ΘΗΡΑΣ 123 Τ. Κ. 18541
ΚΑΜΙΝΙΑ - ΠΕΙΡΑΙΑΣ
ΤΗΛ. (FAX) 42 - 09 – 724

Πρός
Την Α. Θ. Παναγιώτητα
Τον Οικουμενικόν Πατριάρχην
Κ. Κ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΝ


Παναγιώτατε Δέσποτα,

Τη ευκαιρία των Αγίων ημερών του Πάσχα, εύχομαι υιϊκώς και ταπεινώς, όπως ο Αναστάς Θεός ημών, χαρίζη Υμίν Υγείαν, Χαράν, Εγκαρτέρησιν και Μακροζωϊαν, επ’ αγαθώ της Εκκλησίας Του.
Παρακαλούμεν όπως επιτραπή εις ημάς, η επισήμανσις τινών Τυπικών μάλλον αβλεψιών, αίτινες διέφυγον της Υμετέρας προσοχής, αλλά που έχουν τυπωθεί εις το εκδιδόμενον Τυπικόν, της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας, υπό της εν Κατερίνη Εκδοτικής Εταιρίας ΤΕΡΤΙΟΣ, δημιουργών αμφιλεγομένους καταστάσεις, εις τους ανατρέχοντας πρός ενημέρωσιν, εις τας σελίδας του.
1)Η χρήσις του « Δι’ ευχών » :
Το Τυπικόν του Βιολάκη ( σελ. 41, παρ. 50 ), ορίζει σαφώς, ότι τούτον αντικαθίσταται διά του « Χριστός Ανέστη » ΜΟΝΟ κατά την Διακαινήσιμον Εβδομάδα και την Απόδοσιν της Εορτής του Πάσχα. Από του Εσπερινού της Κυριακής του Θωμά, επανέρχεται ως επισφράγισμα των Ιερών Ακολουθιών.
Η αναγραφή του « Χριστός ανέστη », ως επισφράγισμα καθ’ όλην την περίοδον του Πεντηκοσταρίου, αποτελεί κατά την ταπεινήν γνώμην ημών, σφάλμα, το οποίον προτρέπει τους ακολουθούντας τας οδηγίας του προαναφερομένου Τυπικού, εις έτερα σφάλματα.
2)Η Ακολουθία της Αποδόσεως του Πάσχα :
Είναι γνωστόν, ότι εις τας Αποδόσεις των Εορτών, επαναλαμβάνονται τα κατά την ημέρα της Εορτής, ψαλλέντα τροπάρια αυτής.
Η Εορτή του Πάσχα, έχει ίδια τροπάρια, εκτός του « Χριστός Ανέστη », τον Αναστάσιμον Κανόνα, τα λεγόμενα Στιχηρά του Πάσχα ( τα « Πάσχα ιερόν » ) και το Εξαποστειλάριον. Αυτά και μόνον αυτά, επαναλαμβάνονται καθημερινώς εις την Διακαινήσιμον, επειδή θεωρείται ότι η ημέρα του Πάσχα, είναι η ιδία δι’ ολόκληρον την εβδομάδα.
Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικός ο τρόπος που διεξάγονται αι Ακολουθίαι την εβδομάδα ταύτην ( ήτοι, άνευ Προοιμιακού, Εξαψάλμου, Ψαλτηρίου κ.λ.π. ).
Τα Αναστάσιμα όμως του Α΄. Ήχου, του Εσπερινού του Μ. Σαββάτου και του Όρθρου της Κυριακής ( « Τας εσπερινάς ημών ευχάς » και « Υμνούμεν σου Χριστέ » κ. λ. π. ), δέν αποτελούν τροπάρια της Εορτής του Πάσχα, ούτε εγράφησαν ειδικώς δι’ αυτήν την Εορτήν. Είναι απλώς Στιχηρά Αναστάσιμα της Οκτωήχου, τα οποία επαναλαμβάνονται καθ’ όλον τον Ενιαυτόν, όποτε έρχεται η σειρά του Α΄. Ήχου.
Γνωρίζομεν τον καθορισμόν, όπως τα Αναστάσιμα όλων των Ήχων ( πλήν του Βαρέος ), να εναλλάσσονται κατά την αριθμητικήν σειράν των Ήχων, κάθ’ εκάστην ημέραν της Διακαινησίμου, από την Κυριακήν του Πάσχα, μέχρι και του Σαββάτου, χωρίς αυτή η κατ’ Ήχον εναλλαγή των Στιχηρών, να μειώνει την λαμπρότητα του εορτασμού καθ’ όλην την Διακαινήσιμον, της οποίας κάθε ημέρα, είναι Πάσχα.
Ο Πασχαλινός χαρακτήρ κάθε ημέρας, εξαρτάται από την επανάληψιν του « Χριστός Ανέστη », του Αναστασίμου Κανόνος, των Στιχηρών του Πάσχα, του Εξαποστειλαρίου και της « ειδικής διεξαγωγής της Ακολουθίας », ως προανεφέρθη.
Πώς λοιπόν συμβαίνει, κατά την Απόδοσιν του Πάσχα, να ψάλλονται τα Αναστάσιμα Στιχηρά του Α΄. Ήχου, εν μέσω εβδομάδος του Πλαγίου του Α΄., χωρίς να είναι ειδικά της Εορτής ;
Νομίζομεν ότι ορθόν, είναι να ψάλλονται τα Στιχηρά Αναστάσιμα του Πλαγίου του Α΄., ο οποίος έχει σειρά, την εβδομάδα ταύτην ( εβδομάς του Τυφλού ). Τοιουτοτρόπως, θα αποφευχθεί η παρένθεσις των Αναστασίμων του Α΄. Ήχου, εις την εβδομάδα του Πλαγίου του Α΄., πράγμα που κατά την ταπεινήν ημών γνώμην, είναι ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟΝ.
Άλλωστε, εάν ανατρέξωμεν εις την παλαιάν διατύπωσιν της Αποδόσεως του Πάσχα, όταν αύτη ήτο συνενωμένη, με την Ακολουθία του Τυφλού, εψάλλοντο τα ειδικά όπως προανεφέρθη τροπάρια του Πάσχα ( Κανών, Στιχηρά κ. λ.π. ) αλλά και τα Αναστάσιμα του Πλαγίου του Α΄. Ήχου.
Δηλαδή, πάντοτε κατά την γνώμην ημών :
Απόδοσις του Πάσχα : Τη Τρίτη Εσπέρας.
Εις το Κύριε εκέκραξα, 6 Αναστάσιμα του Πλ. Α΄. το Διά του Τιμίου σου Σταυρού Χριστέ, και τα έτερα 5, ως λέγονται το Σάββατον εσπέρας, Δόξα, το έβδομον Κύριε, ο τον Άδην σκυλεύσας, Και νύν Εν τη Ερυθρά θαλάσση, Είσοδος, κ.λ.π. Εις τα Απόστιχα, το Αναστάσιμον του Πλ. Α΄. Σε τον σαρκωθέντα Σωτήρα Χριστόν, και τα Στιχηρά του Πάσχα Πάσχα ιερόν, ως συνήθως. Δόξα, Και νύν, Αναστάσεως ημέρα, Χριστός Ανέστη γ΄. και Απόλυσις.
Τη Τετάρτη πρωία : Η συνήθης Ακολουθία του Πάσχα.
Εις τους Αίνους, 4 Στιχηρά Αναστάσιμα του Πλ. Α΄. τα Κύριε εσφραγισμένου του τάφου, Κύριε τους μοχλούς τους αιωνίους συντρίψας, Κύριε αι γυναίκες έδραμον, Κύριε ώσπερ εξήλθες, και ευθύς τα Πάσχα ιερόν κ.λ.π. , Δόξα, Και νύν Αναστάσεως ημέρα και το Χριστός Ανέστη γ΄.
Δηλαδή, διεξάγεται ολόκληρος η Ακολουθία κατά τον τύπον των Ακολουθιών της Διακαινησίμου, τον οποίον άλλωστε ορίζει και το Υμέτερον Τυπικόν της Μ. Εκκλησίας, αλλ’ αντί των Αναστασίμων Στιχηρών του Α΄. Ήχου, εις τον Εσπερινόν και τον Όρθρον, χρησιμοποιούνται τα Αναστάσιμα Στιχηρά του Πλαγίου του Α΄. Ήχου.
3)Την Πέμπτην της Αναλήψεως :
Τα Τυπικά ορίζουν Καταβασίας « Θείω καλυφθείς ».
Αυτό είναι λάθος, διά πολλούς και διαφόρους λόγους.
Όταν εις τας Δεσποτικάς Εορτάς ( Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά, Θεοφάνεια ) υπάρχουν διπλαί Καταβασίαι, ΠΑΝΤΟΤΕ πρό της Εορτής, ψάλλονται αι Πεζαί, την ημέραν της Εορτής αμφότεραι και από την επομένην, αι Ιαμβικαί.
Πώς συμβαίνει κατά την ημέραν της Αναλήψεως του Κυρίου, ημέραν κατά την οποίαν, υπάρχουν αποκλειστικαί και επώνυμοι Καταβασίαι, να ψάλλονται αι Ιαμβικαί της Εορτής της Πεντηκοστής, και μάλιστα δέκα ( 10 ) ημέρας, πρό Αυτής ;
Εάν έπρεπε να ψαλλούν Καταβασίαι της μελλούσης Εορτής, θα έπρεπε να ψαλλούν αι Πεζαί « Πόντω εκάλυψεν ». Απεναντίας, ψάλλονται αι Ιαμβικαί « Θείω καλυφθείς », αι οποίαι συνεχίζονται και μετά την Εορτήν.
Πάντοτε κατά την ημετέραν ταπεινότητα, το ορθόν είναι να ψαλλούν αι Καταβασίαι « Τω Σωτήρι Θεώ », που είναι της Εορτής της Αναλήψεως, καθώς επίσης και την Κυριακήν των Πατέρων. Εκτός εάν υπάρχουν λόγοι τους οποίους δέν γνωρίζομεν ( οπότε αιτώμεν την Υμετέραν επιείκειαν ), οι οποίοι επιβάλλουν τας Καταβασίας της Πεντηκοστής, οπότε νομίζομεν, ότι θα πρέπει να ψάλλονται αι Πεζαί.
Άλλωστε, εφ’ όσον δέν ψάλλονται την ημέραν της Εορτής εις την οποίαν ανήκουν ( διά τας Καταβασίας « τω Σωτήρι Θεώ » ο λόγος ), διατί να ονομάζονται « Καταβασίαι της Αναλήψε-ως » και όχι του Τυφλού, αφού μόνον αυτήν την ημέραν ψάλλονται ;
Παρόμοιον φαινόμενον, έχομεν και εις τας 6 Αυγούστου, Εορτήν της Μεταμορφώσεως. Το Τυπικόν, ορίζει Καταβασίας « Σταυρόν χαράξας ». Το ορθόν όμως είναι « Χοροί Ισραήλ ».
4) Επίσης εις τας 15 και 23 Αυγούστου, Εορτήν και Απόδοσιν της Κοιμήσεως, τα Αρχαία Τυπικά επέβαλλον διπλάς Καταβασίας ( τούτον άλλωστε διαπιστούται και από την Θ΄. Ωδήν των δύο Κανόνων που ψάλλονται, αντί της « Τιμιωτέρας » ).
5) Την Κυριακή του Θωμά, πάλι τα Αρχαία Τυπικά, επέβαλλον το Εξαποστειλάριον χωρίς το « Άγιος Κύριος ο Θεός ημών ». Διατί σήμερον επικρατούν άλλα ;
6) Το Αναστάσιμον Θεοτοκίον του Απολυτικίου του Ήχου, όταν καταλιμπάνεται λόγω ετεροήχου Απολυτικίου ως Δόξα εις τον Όρθρον των Κυριακών. Ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Δοσίθεος, ηγούμενος της Ιεράς Κοινοβιακής & Σταυροπηγιακής Μονής, της Παναγίας της Τατάρνης, εις το περισπούδαστον πόνημά του « Διάταξις της Αγρυπνίας », εις την σελ. 63, παρ. 99, γράφει : « Εάν αντί Θεοτοκίου του ήχου ( το Α΄. ), εψάλη εις το « Θεός Κύριος » έτερον ομόηχον τω Απολυτικίω του Αγίου, τότε εις τα Αναστάσιμα Καθίσματα της Α΄. στιχολογίας, ως Και νύν, λέγομεν το παραλειφθέν Θεοτοκίον, καταλιμπάνοντες το υπάρχον ( όρα και Τυπικόν της Διονυσίου του 1841, Δ/σκη ΙΙΙ, 566 ) ». Τούτο, το βλέπουμε εις τας Κυριακάς του Πεντηκοσταρίου ( Μυροφόρων, Σαμαρείτιδος, Πατέρων και Αγίων Πάντων ).
Ομοίως σημείωνε και ο μακαριστός Γ. Μπεκατώρος εις την « ΤΑΞΗΝ » του 1972.

Παναγιώτατε Δέσποτα

Συγχωρήσατε την ενόχλησιν ταύτην, ήτις σκοπόν έχει την Ευταξίαν και μόνον. Το υπό την γεραράν Υμετέραν καθοδήγησιν Οικουμενικόν Πατριαρχείον, κατείχεν ανέκαθεν τον Τίτλον της Παραδόσεως και της ρήσεως « πάντα κατά Τάξιν γενέσθω ». Πιστεύομεν λοιπόν ( εκτός ως προανεφέρθη συντρέχωσιν έτεροι λόγοι ), ότι θα πρέπει να εξακολουθήση να τον κατέχει εσσαεί.
Αιτούντες και πάλιν την συμπάθειαν Υμών, διά το παρόν τόλμημα, καθώς επίσης και την Υμετέραν ευλογίαν,

υποκλινώμεθα ασπαζόμενοι την Αγίαν Υμών Δεξιάν,




ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ
ΑΡΧΩΝ ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗΣ
ΤΗΣ
ΑΓΙΩΤΑΤΗΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ
 
Top