Π51. Μουσικὰ Κυριακῆς τῆς Σαμαρείτιδος

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#1
Ο Όρθρος της Κυριακής της Σαμαρείτιδος κατά την τάξη του Τυπικού του Οικουμενικού Πατριαρχείου, χωρίς όμως την αναφορά στην μνήμη των Αγίων Πατριαρχών Κων/πόλεως, όπως αναγράφεται εδώ, λόγω έλλειψης της συγκεκριμένης ασματικής ακολουθίας.

Καλή δύναμη σε όλους!
 

Attachments

Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#2
Το καλό είναι ότι το φετινό βοήθημα του Πατριαρχείου τουλάχιστον έχει και την τάξη για τους Ναούς όπου δεν εορτάζονται οι εν λόγω Πατριάρχες. Στην αρχή της συγγραφής της ακολουθίας, είχα μπερδευτεί και γω, αλλά ευτυχώς ο ορίζοντας ξεκαθάρισε στην πορεία :wink:...
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#3
Για την εορτή των Αγίων Πατριαρχών Κων/πόλεως θα αναφέρω μια άσχημη εμπειρία που είχα ως ψἀλτης σε ελληνορθόδοξο Ναό της Μ. Βρετανίας την δεκατία του 90:

Το Τυπικό του Οικουμενικού Πατριαρχείου μόλις έχει κυκλοφορήσει για πρώτη φορά, περιγράφοντας κατά το μάλλον και ήττον την τάξη των Ακολουθιών στον πάνσεπτο πατριαρχικό ναό (με τα τριτεύων και δευτερεὐων και τις λοιπές άγνωστες για μας λέξεις είχαμε ρίξει πολύ γέλιο-είπαμε στην Αττική και μάλιστα στα ωδεία δεν τα είχαμε μάθει αυτά! :rolleyes:). Ο ζηλωτής περί το Τυπικό ιερατικώς προϊστάμενος του Ναού έσπευσε να αντικαταστήσει το ως τότε εν χρήσει στα αναλόγιά μας Τυπικόν της Εκκλησἰας της Κύπρου με το Τυπικό του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Την Κυριακή λοιπόν της εορτής των Αγίων Πατριαρχών Κων/πόλεως και ενώ ο γράφων ξεκίνησε να ψάλλει μετά την είσοδο το τροπάριο του ναού άκουσε από το ιερό "των Αγίων Πατριαρχών Κων/πόλεως!" :eek: Ερώτηση δική μου "Των ποιων;" Απάντηση "των Αγίων Πατριαρχών Κων/πόλεως!" :eek::mad: Ως Νικαιώτης, ευτυχώς ήξερα από μνήμης το τροπάριο των Αγίων Πατέρων των Οικουμενικών Συνόδων και το έψαλλα και συνεχίσαμε!

Δεν γνωρίζω ποιος ήταν ο επιμελητής της ιστορικής εκείνης εκδόσεως, ελπίζω όμως ο νυν επιμελητής να εξηγεί σαφέστερα την τάξη σε ανάλογες περιπτώσεις (ή να έχει τα απαραίτητα τροπάρια)!!!
Κύριε Συντονιστά, ἐπαναλαμβάνεστε...

Το καλό είναι ότι το φετινό βοήθημα του Πατριαρχείου τουλάχιστον έχει και την τάξη για τους Ναούς όπου δεν εορτάζονται οι εν λόγω Πατριάρχες. Στην αρχή της συγγραφής της ακολουθίας, είχε μπερδευτεί και γω, αλλά ευτυχώς ο ορίζοντας ξεκαθάρισε στην πορεία :wink:...
Χρῆστο, εὐτυχῶς...

Ἐπίσης, Χρῆστο, τό θέμα τοῦ ἤχου τῆς Μ. Δοξολογίας τό ἔχουμε συζητήσει. Χωρίς νά εἶμαι «δογματικός» σ᾿ αὐτό τό θέμα –μέχρι καί πολύ ἐλεύθερος–, νομίζω ὅτι κι αὐτές τίς Κυριακές πρέπει νά προκρίνεται ὁ ἦχος τῆς ἑβδομάδος. Ἀλλιῶς θά ἐπαναλαμβάνεται σχεδόν συνεχῶς ὁ ἴδιος ἦχος (3 φορές πλ. δ΄).


 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#5
π. Μάξιμος;35971 said:

Ἐπίσης, Χρῆστο, τό θέμα τοῦ ἤχου τῆς Μ. Δοξολογίας τό ἔχουμε συζητήσει. Χωρίς νά εἶμαι «δογματικός» σ᾿ αὐτό τό θέμα –μέχρι καί πολύ ἐλεύθερος–, νομίζω ὅτι κι αὐτές τίς Κυριακές πρέπει νά προκρίνεται ὁ ἦχος τῆς ἑβδομάδος. Ἀλλιῶς θά ἐπαναλαμβάνεται σχεδόν συνεχῶς ὁ ἴδιος ἦχος (3 φορές πλ. δ΄).


Θυμάμαι το θέμα γέροντα. Αφενός επειδή όπως και αλλού έχω αναφέρει, μέχρι επίσημης αλλαγής του Τυπικού, υπακούω στο ΤΜΕ ως το επίσημο και ισχύον για την Εκκλησία μας, αφετέρου και σεις στο θέμα εκείνο αναφέρατε τα σημεία που ο Βιολάκης επιμένει στον ήχο του δοξαστικού. Εντούτοις, κατανοώντας και την άποψη του καθενός επί του Τυπικού, αλλά και τις όποιες καλλιτεχνικές του αναζητήσεις για αποφυγή της επανάληψης ίδιου ήχου σε 2 ή 3 ενδεχομένως Κυριακές, έχω συμπεριλάβει την δοξολογία σε νέα σελίδα σε όλες μου τις εργασίες, ώστε όποιος θέλει, μπορεί απλά να μην την εκτυπώσει, και να προσθέσει οποιαδήποτε δικής του επιλογής. Να υπενθυμίσω και την αναγραφή όλων των σύντομων δοξολογιών του Μανουήλ Πρωτοψάλτου που βρίσκονται εδώ, για την διευκόλυνση των όποιων επιλογών του καθενός.

Υ.Γ. Θα ήθελα να επισυμάνω, ότι αυτές οι εργασίες είναι προσωπικός καρπός, με σκοπό καθαρά την προσωπική μου εξυπηρέτηση στο αναλόγιο. Για μένα, εννοείται ότι εφόσον υπάρχει κάτι τέτοιο στο σκληρό μου δίσκο, είναι βλακώδες να μην το μοιράζομαι με τους (συν)αδέλφους μου. Δεν καθοδηγήται από πουθενά η λογική συγγραφής όλων αυτών, πέρα από τα ήδη παραδεδομένα και όσον αφορά στην τυπική διάταξη, αλλά και στο θέμα των συνθέσεων που χρησιμοποιούνται, εξ ου και γίνονται παραπάνω από δεκτές οι όποιες παρατηρήσεις, οι οποίες εφόσον το κρίνω σκόπιμο, μπορεί να γίνουν και αφορμή διορθώσεων.
 
Last edited:
#6
Υ.Γ. Θα ήθελα να επισημάνω, ότι αυτές οι εργασίες είναι προσωπικός καρπός, με σκοπό καθαρά την προσωπική μου εξυπηρέτηση στο αναλόγιο. Για μένα, εννοείται ότι εφόσον υπάρχει κάτι τέτοιο στο σκληρό μου δίσκο, είναι βλακώδες να μην το μοιράζομαι με τους (συν)αδέλφους μου.
Χρήστο, όχι μόνο το μεράκι και η προσφορά σου, όσο κυρίως η νοοτροπία και το περίσσευμα της καρδιάς σου είναι υπόδειγμα για όλους μας...
 

pan_lampadarios

ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΣΚΛΑΒΟΥΝΟΣ
#7
ΑΓΑΠΗΤΟΙ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΑΔΕΛΦΟΙ ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
ΨΑΛΛΩ ΣΕ ΝΑΟ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΙ ΕΛΕΝΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΖΟΜΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΝΗΓΥΡΙ.
ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΒΡΩ ΤΟ "ΚΑΙ ΝΥΝ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ: ΕΠΙ ΤΟ ΦΡΕΑΡ ΩΣ ΗΛΘΕΝ" ΑΡΓΟ.
ΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΣ ΙΕΡΟΨΑΛΤΗΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΙ ΘΑ ΗΜΟΥΝ ΥΠΟΧΡΕΟΣ.

ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#8
Το συγκεκριμένο είναι ιδιόμελο, από τα στιχηρά στο Κύριε εκέκραξα του εσπερινού του Σαββάτου, της Κυριακής της Σαμαρείτιδος. Πόσο αργό εννοείς;
 

pan_lampadarios

ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΣΚΛΑΒΟΥΝΟΣ
#9
Το συγκεκριμένο είναι ιδιόμελο, από τα στιχηρά στο Κύριε εκέκραξα του εσπερινού του Σαββάτου, της Κυριακής της Σαμαρείτιδος. Πόσο αργό εννοείς;
ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΣΟΥ. ΩΣ ΙΔΙΟΜΕΛΟ ΤΟ ΕΧΩ ΣΕ ΚΑΠΟΙΑ ΒΙΒΛΙΑ ΜΟΥ, ΑΛΛΑ ΘΑ ΤΟ ΗΘΕΛΑ ΣΕ ΠΙΟ ΑΡΓΟ ΣΤΙΧΗΡΑΡΙΚΟ ΛΟΓΩ ΠΑΝΗΓΥΡΕΩΣ.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
#10
Μα εφόσον είσαι λαμπαδάριος, εσύ δεν θα πεις το δοξαστικόν των αγίων "Σέλας φαεινότατον" ; :confused:

Και εγώ ψάλλω σε ναό των αγίων ισαποστόλων και πέρυσι (που συνέπιπτε Μεσοπεντηκοστή) λόγω προηγηθέντος κηρύγματος το "Και νυν" των αποστίχων το είπα ειρμολογικώς!
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#11

Μέ συγχωρεῖτε.
Ποιό ἐτήσιο βοήθημα τυπικοῦ χρησιμοποιεῖτε;
Διότι τά Δίπτυχα 2009 προβλέπουν τό Καὶ νῦν ... Ἦχος α'. Ἐπὶ τὴν πηγὴν ἐπέστη, ἡ πηγὴ τῶν θαυμάτων..., πού εἶναι τῆς ἡμέρας τοῦ Πεντηκοσταρίου καί εἶναι καί μεγαλύτερο, ὥστε νά ἐξυπηρετεῖ καί τήν εἴσοδον ἑνός πανηγυρίζοντος Ναοῦ.


 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
#12
Το Ιδιόμελον "Επί το φρέαρ ως ήλθεν" προβλέπεται από τα Δίπτυχα ως "Και νυν" των Αποστίχων. Απλά αυτό είναι του δεξιού χορού.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#13
Το Ιδιόμελον "Επί το φρέαρ ως ήλθεν" προβλέπεται από τα Δίπτυχα ως "Και νυν" των Αποστίχων. Απλά αυτό είναι του δεξιού χορού.
Ἀναφέρεται στό Καί νῦν τῶν κεκραγαρίων. Ἁπλᾶ βλέπει ἀπό ἀλλοῦ διάταξη. Γι᾿ αὐτό ἔγραψα αὐτά πού ἔγραψα...


 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#14
Στην Αθωνιάδα του Πέτρου Φιλανθίδου, τ. Β΄σελ. 336-337. Υπάρχει στο Ψαλτολόγιο εδώ
 
#17
ΑΓΑΠΗΤΟΙ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΑΔΕΛΦΟΙ ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
ΨΑΛΛΩ ΣΕ ΝΑΟ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΙ ΕΛΕΝΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΖΟΜΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΝΗΓΥΡΙ.
ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΒΡΩ ΤΟ "ΚΑΙ ΝΥΝ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ: ΕΠΙ ΤΟ ΦΡΕΑΡ ΩΣ ΗΛΘΕΝ" ΑΡΓΟ.
ΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΣ ΙΕΡΟΨΑΛΤΗΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΙ ΘΑ ΗΜΟΥΝ ΥΠΟΧΡΕΟΣ.

ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ.
Χωρίς καμμιά απολύτως υποχρέωση, να ιδείς το συνημμένο που είναι επιμήκυνση των γραμμών του Κηλτζανίδη επί το πανηγυρικώτερον!:D
Προσοχή στο "ύδωρ της πίστεως (γραμμή Πρίγγου από δόξα Εισοδίων σελ 262. Χρονική αγωγή μέτρια προς σύντομη ως και νυν αποστίχων.
Καλή δύναμη, είτε πεις το συνημμένο είτε όχι.
Ν.Γ.
 

Attachments

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#18
Ισως το παρον απο τα ιδιομελα του χουρμουζιου με την καταλληλη χρονικη αγωγη
Ἐπιμένω ὅμως ὅτι δέν προβλέπεται αὐτό ἀπό τό ἐπίσημο τυπικό τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ὡς Καί νῦν τῶν κεκραγαρίων, ὅπως ἔγραψα παραπάνω.
Ὑπενθυμίζω, ὅτι τό ἐπίσημο τυπικό τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ὑπάρχει πλέον καί στό διαδίκτυο.

ΥΓ. Θά εἶναι ὅμως χρήσιμο γιά τούς Πρωτοψάλτες ὡς Καί νῦν τῶν ἀποστίχων.
Θά χρειαστεῖ ἐπίσης νά μεταφερθεῖ τό θέμα στά Μουσικά κείμενα > Ιδιόμελα και Δοξαστικά.



 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#19
Μετά από την διόρθωση ενός λάθους στην δεύτερη σειρά του Δοξαστικού των Αίνων, ξανανέβασα το κείμενο του πρώτου μου μηνύματος. Συμπληρωματικά, παραθέτω και τον αντί του Άξιον εστίν της Θείας Λειτουργίας Ειρμό με το μεγαλυνάριό του που λέγεται μόνο αυτή την Κυριακή, όπως το αναλύει ο αείμνηστος Χρύσανθος Θεοδοσόπουλος.

Καλή δύναμη στους ψάλλοντες και λειτουργούντες αύριο.
 

Attachments

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#20
Χρίστο μπορείς να μας πεις από που είναι τα κείμενα (εννοώ από ποια βιβλία) από την Κυριακή της Σαμαρείτιδος; Ευχαριστώ.

Αν θέλεις να σου πω συγκεκριμένα, δεν θυμάμαι, αλλά γενικά τότε έπαιρνα υπόψη μου νεώτερους μελοποιούς (Χρύσανθο κ.α.) και στα δοξαστικά Πέτρο κυρίως από την εξήγηση του Π. Κηλτζανίδου.
Πλέον προτιμώ την υπακοή στα Ειρμολόγια των Πέτρου και Ιωάννη όσον αφορά στους κανόνες και στα προσόμοια. Στα δοξαστικά πάλι Πέτρο, αυτή τη φορά από την εξήγηση του Πέτρου Εφεσίου με διασταύρωση από κώδικα του Απόστολου Κώνστα. Βλέποντας τα κείμενα αυτά από πέρυσι, θα έκανα πολλές διορθώσεις πάντως, τις οποίες ούτως ή άλλως ψάλλω...
 
Top