[Ερώτηση] Ποῖος ὁ ἦχος τοῦ δημοτικοῦ "Βασίλω Καλαματιανή";

E

emakris

Guest
Μήπως κάποιος ξέρει νὰ μοῦ πεὶ σὲ ποιὸ ἤχο εἶναι τὸ δημοτικὸ τραγούδι "Βασίλω Καλαματιανή", στὴν ἠχογράφηση ποὺ ἐπισυνάπτω μὲ τἠν Δόμνα Σαμίου;
View attachment 61308

Πλ. β΄. Η διατονική πορεία κάτω από τη βάση (Πα) είναι φυσικό χαρακτηριστικό του ήχου, ενώ ο διατονικός Γα, που εμφανίζεται σε κάποιο σημείο της μελωδίας, είναι απλώς περαστικός και δημιουργεί μια όμορφη εναλλαγή. (Εξηγείται και αλλοιώς η χρήση του, αλλά μη σας ζαλίσω...).
 
Last edited:

Musikermann

Νέο μέλος
Εὐχαριστῶ καὶ εἶναι πολὺ χρήσιμη κάθε περαιτέρω ἐξήγηση ἐπὶ τούτου.
 
Ακριβώς όπως λέει ο κ. Μακρής. Ήχος πλ.Β' ως προς το μακάμ Χιτζαζ καθώς το άνω τετράχορδο είναι διατονικό.

Η φωνή στη στροφή κάνει δυο καταλήξεις στον Νη κάτω απο την βάση (Πα), δλδ 5χορδο Νικρίζ και τέλος κανονικά στον Πα. (χαρακτηριστική κίνηση σε ένα άλλο είδος τραγουδιού: το κλέφτικο, όπως και η στιγμιαία αλλαγή σε διατονικό βου-γα και αμέσως απο τον Δι, Χιτζάζ στον Πα.

κύριε Μακρή παρακαλώ αναλύστε την χρήση του, που εξηγείται και αλλιώς.. δεν έχω ακούσει κάτι παραπάνω και θα ήθελα να μάθω αν συμβαίνει και κάτι άλλο..
 
E

emakris

Guest
Εὐχαριστῶ καὶ εἶναι πολὺ χρήσιμη κάθε περαιτέρω ἐξήγηση ἐπὶ τούτου.
Να σας πω. Οι δύο κυριότεροι χρωματικοί τρόποι που συναντώνται στο δημοτικό τραγούδι έχουν παρόμοια κλίμακα, αλλά διαφορετική βάση. Ο ένας βασίζεται στον Πα (αντίστοιχος του πλ. β΄) και ο άλλος στον Νη (αντίστοιχος του "χρωματικού πλ. δ΄"). Χρησιμοποιούν όμως το ίδιο χρωματικό τετράχορδο (Πα-Δι, με τον Βου εν υφέσει και τον Γα εν διέσει). Η συγγένειά τους είναι μεγάλη. Εάν προσέξετε την παραπάνω μελωδία, ο Νη ως "υποτονική" έχει δεσπόζουσα θέση. Υπάρχουν μάλιστα και τραγούδια που εναλάσσουν στην πορεία τους τις δύο βάσεις.
Ένα χαρακτηριστικό, λοιπόν, ιδίωμα του δεύτερου τρόπου (εκ του Νη), είναι ότι κάποτε χαμηλώνει παροδικά τον Γα και σχηματίζει "καθαρό" τετράχορδο Νη-Γα. Πολύ γνωστό παράδειγμα η "Καραγκούνα". Το φαινόμενο αυτό σημειώνει και ο αείμνηστος Σπυρίδων Περιστέρης (σημαντικότατος μελετητής της παραδοσιακής μας μουσικής). Ε, φυσικό είναι κάποια στιγμή ο χρωματικός αυτός τρόπος να επηρεάσει και το "αδελφάκι" του... Όπερ και εγένετο!

ΥΓ Τα ίδια περίπου αναφέρει και ο κ. Α. Κωνσταντίνου παραπάνω, αλλά με άλλη ορολογία... Μεγάλο θέμα συζήτησης, που δεν είναι του παρόντος.
 
Last edited:
Ως χρωματικό πλ.Δ' εννοείται το μακαμ Νικρίζ? Δεν τις ξέρω αυτές τις ορολογίες γι αυτό..

Δε θυμάμαι πουθενά το Νικρίζ να έχει τέτοιο ιδίωμα. Εδώ νομίζω απλά γίνεται αλλαγή και όχι ιδίωμα, καθώς τα ιδιώματα ειναι ψιλοστάνταρ.

Ευχαριστούμε πάντως!
 
Top