[Ερώτηση] Ποιό ἀναστασιματάριο συνιστοῦσε ὁ μακαριστός Στανίτσας;

#1
Το κατέβασα και το ξανανεβάζω σε πιο εύχρηστη μορφή. Θα το βρείτε στο παρακάτω link. Να πούμε, επειδή δε φαίνεται άμεσα μέχρι τώρα στο θέμα αυτό, ότι προέρχεται από τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Κοζάνης.

Konstantinou Protopsaltou - Anastasimatarion, 1839.pdf
Ποιό ἀναστασιματάριο συνιστοῦσε ὁ μακαριστός Στανίτσας;
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#2
Αν δεν κάνω λάθος από μαρτυρία του κ. Παϊβανά δίδασκε από του Ιωάννου αλλά στο θέμα Θρ. Στανίτσας για τα κλασσικά κείμενα αναφέρεται και προφορικό του σχόλιο

[...] που σε στιγμές εκείνων των αλησμονήτων καφε-συνάξεων μετά την κυριακάτικη λειτουργία στα πέριξ της οδού Πανόρμου, ένθα ο αείμνηστος γαλουχούσε γενιές μαθητών και θαυμαστών, δίδασκε μεταξύ άλλων και το εξής πάνω-κάτω: Ψάλατε Πέτρο σε Αναστασιματάριο και Ειρμολόγιο! Αποφύγετε ακόμα και τον Ιωάννη! Μην κυνηγάτε πολλά χειρόγραφα και "θέσεις"! Λίγα και καλά που να τα γνωρίζετε άριστα! [...]
 
E

emakris

Guest
#4
μόνο του Πέτρου συνιστούσε ο Άρχοντας και κανένα άλλο
Μην τα λέτε αυτά, γιατί θα δούμε σύντομα καμία "κριτική" έκδοση (όπου το "κριτική" έχει να κάνει με την ελεύθερη κρίση του εκδότη και όχι με την πραγματική έννοια του όρου :wink:) και θα τρίβουμε τα μάτια μας...
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#5
Τι καλά που θα ήταν αυτά που πρότειναν αυτοί οι μεγάλοι να τα έψελναν κιόλας, ώστε να έχουμε σήμερα μία ζωντανή παρακαταθήκη όλων αυτών των μαθημάτων...
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#7
Κυκλοφορούσε εκείνη την εποχή το Αναστασιματάριο του Πέτρου; :confused::confused:
Δεν υπήρχε η έκδοση του Πέτρου του Εφεσίου; Δεν εννοώ στα βιβλιοπωλεία, αλλά δεν υπήρχε πρόσβαση εάν ήθελε ένας Στανίτσας να το ψάλλει;
 
Last edited:

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
#8
Τι καλά που θα ήταν αυτά που πρότειναν αυτοί οι μεγάλοι να τα έψελναν κιόλας, ώστε να έχουμε σήμερα μία ζωντανή παρακαταθήκη όλων αυτών των μαθημάτων...
Χρυσόστομε...
+10000000000000000000000000000000000000000000000000000000
 
E

emakris

Guest
#9
Η παράδοση εξελισσόταν. Στον πατριαρχικό ναό την εποχή του Στανίτσα (και πιο πριν) δεν έψαλλαν πια του Πέτρου, αλλά αυτά που κατέγραψε ο Πρίγγος. Εάν η εξέλιξη της παράδοσης συνεχιζόταν (πράγμα καθαρά υποθετικό, καθότι μάλλον έχει κλείσει ο κύκλος), μπορεί σιγά-σιγά να διαμορφωνόταν κάτι διαφορετικό. Από την άλλη μεριά, το Αναστασιματάριο του Εφεσίου μπορεί να ψαλεί άνετα από όποιον έχει κάποια στοιχειώδη ακούσματα, κάποια ψαλτική εμπειρία και γνωρίζει καλά τη μουσική γραφή. Την παραφιλολογία περί Πέτρου μέσω Στανίτσα, περί Κωνσταντίνου μέσω Πρίγγου κ.ο.κ. ειλικρινά δεν την κατάλαβα ποτέ. Καθένας εκπροσωπεί ένα "στιγμιότυπο" της παράδοσης. Το κόλλημα σε μία δήθεν "αναλλοίωτη" παράδοση είναι εξωπραγματικό ιδεολόγημα του β΄ ημίσεως του 19ου αιώνος.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#10
Παρά ταύτα, δεν πρότεινε (εάν θεωρήσουμε σωστή τη μαρτυρία του Johnsteff) το αναστασιματάριο του Πρίγγου.
 
E

emakris

Guest
#11
Παρά ταύτα, δεν πρότεινε (εάν θεωρήσουμε σωστή τη μαρτυρία του Johnsteff) το αναστασιματάριο του Πρίγγου.
Βεβαίως, γιατί οι πατριαρχικοί ψάλτες παρέλαβαν εκ παραδόσεως την πεποίθηση (ορθή, μέχρις ενός σημείου) ότι ο Πέτρος είναι η "πηγή" των κλασικών μαθημάτων. Αυτό όμως δεν αλλάζει τίποτα στην ουσία του πράγματος. Εξάλλου και ο σημερινός Άρχων Πρωτοψάλτης το Αναστασιματάριο του Πέτρου συνιστά, εάν δεν απατώμαι.
 
#13
Ἀνακάλυψα πώς ὁ κ. Παϊβανάς ἀναφέρει ὂτι ὁ Στανίτσας τουλάχιστον γιά τά δυό πρώτα χρόνια, τόν δίδασκε ἀπό τό Ἀναστασιματάριο καί τό Εἰρμολόγιο τοῦ Πέτρου, Δοξαστάριο τοῦ Ἰακώβου καί ἀπό τή μουσική συλλογή τοῦ Πρωγάκη. Ἐπειδή δέν ὑπήρχαν άνατυπωμένα τά βιβλία χρησιμοποιούσαν φωτοτυπίες ἀπό τά βιβλία τοῦ Γρ. Στάθη, συνεργάτη τοῦ Στανίτσα.
http://analogion.com/forum/showpost.php?p=129868&postcount=1
 

Nikolaos Toumpanakis

Παλαιό Μέλος
#14
το τι λέει ο καθείς(κριτική έκδοση) κ.Μακρή δεν μ΄απασχολεί
και αν θέλετε να ξέρετε με μαθητή του Στανίτσα έχω δασκαλευτεί

οπότε δεν τα λέω από την κούτρα μου

επιμένω λοιπόν, μόνο του Πέτρου συνιστούσε
 
#15
Να επιβεβαιώσω ότι και σε μας είπε ότι έψαλαν (και ψάλλουν στο Πατριαρχείο) Πέτρο Πελοποννήσιο αλλά τροποποιημένο σύμφωνα με τις καλλιτεχνικές επεμβάσεις των αρχόντων πρωτοψαλτών που ψάλλοντας εκ στήθους ο καθένας έβαλε το ... κατιτίς του (το λιθαράκι του) κι αυτό έχουμε παραλάβει και είναι απόλυτα σεβαστό!!!
Για παράδειγμα δείτε το α' αναστάσιμο του πλ α' ήχου από το αναστασιματάριο του Εφεσίου. Θα διαπιστώσετε τη διαφορά ακούγοντας οποιονδήποτε απ' τους πατριαρχικούς.
 
#16
Ὂταν λέμε Ἀναστασιματάριον τοῦ Πέτρου Λαμπαδαρίου, ποιό ἐννοοῦμαι; Γιατί βρίσκω διάφορα, ἐξήγηση Γρηγορίου, Κωνσταντίνου, μέ βαρύ διατονικό κτλ. Μιλᾶμε γιά κάποιο συγκεκριμένο; Συγγνώμη γιά τό ἀνίδεον.
 

nicos

Νικόλαος Κουμαραδιός
#18
Όλα του Πέτρου Πελλοπονησίου είναι φυσικά...με το κάτι τι απο τον καθένα απο αυτούς!
Το ότι ψάλουν Π.Πελ. στο Πατριαρχείο είναι γενικό και αόριστο, διότι αν το πάμε έτσι σε όλες ανεξαιρέτως τις εκκλησίες Π. Πελ. ψάλλεται...κατά βάσιν όμως!

Άν ακούσουμε ένα Εωθινό π.χ., απο τον Λ. Αστέρη, μπορούμε να εξακριβώσουμε ότι ψάλλεται κατά βάση ο Π. Πελ. μεν, κατά την προφορική παράδοση του Κ. Πρίγγου δέ...
 
#19
Όλα του Πέτρου Πελλοπονησίου είναι φυσικά...με το κάτι τι απο τον καθένα απο αυτούς!
Το ότι ψάλουν Π.Πελ. στο Πατριαρχείο είναι γενικό και αόριστο, διότι αν το πάμε έτσι σε όλες ανεξαιρέτως τις εκκλησίες Π. Πελ. ψάλλεται...κατά βάσιν όμως!

Άν ακούσουμε ένα Εωθινό π.χ., απο τον Λ. Αστέρη, μπορούμε να εξακριβώσουμε ότι ψάλλεται κατά βάση ο Π. Πελ. μεν, κατά την προφορική παράδοση του Κ. Πρίγγου δέ...
Πολύ αόριστα αυτά που μας παραθέτεις . Από που τεκμηριώνονται ;
Πολλές διασκευές απέχουν από το αρχικό κείμενο "καθ όσον απέχουσι ανατολαί από δυσμών ".
Απάντησα στον Πάτερ , ποιο εννοούμε Αναστασιματάριο Πέτρου .
Αν έχετε άλλη άποψη , τεκμηριώστε παρακαλώ .
 
#20
Το κόλλημα σε μία δήθεν "αναλλοίωτη" παράδοση είναι εξωπραγματικό ιδεολόγημα του β΄ ημίσεως του 19ου αιώνος.
Και όλου του 20ου, μάλλον και μέχρι τις μέρες μας. Αλλά σε ποιους να το πεις αυτό και να το καταλάβουν;

Για παράδειγμα δείτε το α' αναστάσιμο του πλ α' ήχου από το αναστασιματάριο του Εφεσίου. Θα διαπιστώσετε τη διαφορά ακούγοντας οποιονδήποτε απ' τους πατριαρχικούς.
Εάν μιλάμε για τα αναστάσιμα των Αίνων, η αιτία είναι απλή: η ατυχής μελωδική έκφραση του ποιητικού κειμένου στο "Αναστασιματάριο του Εφεσίου" [=Πέτρου Πελοποννησίου], ένα πρόβλημα που διόρθωσαν όλοι οι μεγάλοι διάκονοι του αναλογίου στα βιβλία ή στην ψαλμώδησή τους.
 
Top