Ποιο Τρισάγιον, Χερουβικόν, Άξιον Εστίν και Κοινωνικόν μας αρέσει περισσότερο;

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Το καθένα έχει τη χάρη του, αρκεί να ξέρεις και να μπορείς να την αποδώσεις.

Ασφαλώς.

...ποιό είναι το ρεπερτόριο ανά ήχο...

Λυπήσου μας, 32 μέλη θα πονέσει το μυαλό και το... χέρι μας :D

Επίσης, ίσως να είχε ενδιαφέρον να βλέπαμε αν υπήρχε διαφοροποίηση ανάμεσα σε αυτά τα μέλη που μας αρέσει να ακούμε, και σε κείνα που όντως (μπορούμε και) ψάλλουμε στις εκκλησίες.

Αν δεν το διευκρίνησα συγγνώμη, ζητάω να γράψουμε
ποια μέλη μας αρέσει να ψάλλουμε. Είναι καλό να έχουμε
ίδια πείρα από το μέλος για να το προτείνουμε ως καλό.

Ε.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Αγαπητέ Ευθύμη,

Το καθένα έχει τη χάρη του, αρκεί να ξέρεις και να μπορείς να την αποδώσεις. Θα προτιμούσα όμως μια ερώτηση του τύπου ποιό είναι το ρεπερτόριο ανά ήχο των εκλεκτότερων μελών της Λειτουργίας που προανέφερες. Επίσης, ίσως να είχε ενδιαφέρον να βλέπαμε αν υπήρχε διαφοροποίηση ανάμεσα σε αυτά τα μέλη που μας αρέσει να ακούμε, και σε κείνα που όντως (μπορούμε και) ψάλλουμε στις εκκλησίες.

Δ.
Πολύ ωραία η τοποθέτηση, φίλε Δημήτρη, και συμφωνώ απόλυτα.
Γράψε όμως και τις δικές σου προτιμήσεις, μάλλον συμπλήρωσε τα κενά μου, για διευκόλυνση:
ΔΥΝΑΜΙΣ:..........................του Στανίτσα
ΧΕΡΟΥΒΙΚΟ:.......................του Στανίτσα
ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ:.......................του Στανίτσα
:):):)


ΥΓ Σχολιάζω την αγάπη σου στον Θ, όχι την ψαλτική σου εμβρίθεια σε πάρα πολλά και άγνωστα μέλη, που την ξέρω. Ωστόσο, γράψε μας....
 
Last edited:

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Κατανοώ απόλυτα την δυσκολία την δική σας αλλά και
όλων μας φαντάζομαι, δεν υπάρχουν 4 αγαπημένα αλλά
...1004 αγαπημένα.
.................................................................................................
Περιμένω και άλλους που ''κρύβονται'', όπως:
........................... Λιναρδάκη, ...................................
και όσους ξέχασα τέλος πάντων...

Προς τον αγαπητο Firfiris , αλλα και προς ολους τους φιλους-μελη .
Δεν ηθελα να γραψω στο παρων θεμα , ακριβως λογω της πληθωρας των ''αγαπημενων'' μελων . Επειδη ομως ο Ευθυμης χρησιμοποιησε την εκφραση ''κρυβονται'' (με την καλη εννοια υποθετω) , θα μου επιτρεψετε λιγα λογια :
Πριν πολλα χρονια με διδασκαν (και διδασκα) πανω σε θεματα δημοσιων σχεσεων , μαρκετινγκ κλπ , οτι ''δεν εχει σημασια τι λες αλλα πως το λες'' . Εδω θα το παραφρασω και θα πω ''δεν εχει σημασια τι ψαλλεις αλλα πως το ψαλλεις'' . Τουτεστιν , προσωπικα προτιμω να ακουσω μια καλη εκτελεση μιας συγχρονης συνθεσης , παρα μια κακη εκτελεση καποιας απο τις λεγομενες κλασσικες συνθεσεις . Προσωπικα επισης , μου αρεσει να ακουσω και ενα καλο αυτοσχεδιασμο (οχι τραγουδι) και θα τολμουσα να πω ,
οτι ενας καλος και σωστος αυτοσχεδιασμος , ειναι πιο δυσκολος απο το να ψαλλεις καποιο κειμενο . Και επ' ευκαιρεια θα προτεινα να ανοιχθει ενα αλλο θεμα , σχετικο με τους αυτοσχεδιασμους .

Και για να απαντησω στο ερωτημα του παρωντος θεματος :

Δυναμις Ιωαννου Βουτσινα με Κρατημα . Ηχος Βος .

Χερουβικον , το επιλεγωμενο ''χορωδιακον'' του Κ. Πριγγου σε ηχο Αο ή Πλ.Α.
(το εν λογω χερουβικο το ηξερα απο μικρη ηλικια απεξω ακουστικα , πριν μαθω να διαβαζω Β.Μ.) .

Λειτουργικα Μιχαηλ Χ''Αθανασιου σε ηχο Πλαγιο του Αου Πενταφωνο (τον αποκαλουμενο και Φρυγιο) .

Κοινωνικον της Ινδικτου ''Ευλογησον τον στεφανον του ενιαυτου της χρηστοτητος σου Κυριε , Αλληλουϊα'' , σε συνθεση Γεωργιου του Κρητος σε ηχο Αο .
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Πραγματικά δε γίνεται να διαλέξω από ένα με τίποτα
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Επειδη ομως ο Ευθυμης χρησιμοποιησε την εκφραση ''κρυβονται'' (με την καλη εννοια υποθετω)...

Χαριτολογώντας Βαγγέλη, με καλή διάθεση πάντοτε.

Ευχαριστώ δια την απάντησιν.

Συμφωνώ ότι για να αυτοσχεδιάσει κανείς (ευπρεπώς και όχι ό,τι και ό,τι) χρειάζονται πολύ γερές μουσικές βάσεις.

Να είσαι καλά.

Ε.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Περιμένω και άλλους που ''κρύβονται'', όπως:
Θεοτοκάτο, Ζάχαρη, Σκρέκα, Συμεωνίδη, Μπουσδέκη, Κανδυλάκη, Λιναρδάκη, Αχιλλιά, Γαρουφαλή, Γιαννόπουλο, Μάρκελλο, Αθωνίτη,
Βλάχο Μ, Καλπακίδη, Κιαμηλίδη και όσους ξέχασα τέλος πάντων...

Μπαγάσα...! :D:p:D

Με ξετρύπωσες κι εμένα, πάνω που άρχισα να αισθάνομαι σίγουρος στην ασφάλεια της κρυψώνας μου! :p:D:p

Λοιπόν, η ερώτηση είναι δύσκολη κύριε Ευθύμη μας, μπορώ να έχω μια βοήθεια;:wink::(

Αυτό το "κατ΄ ήχον προτιμήσεις" του Σκρέκα μου άρεσε!

Χαραλάμπης
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Ο κρυπτόμενος Ζάχαρης λέει ότι πολλά τ' αρέσουν αλλά δεν μπορεί όλα να τα ψάλλει. Άλλα γιατί δεν τον παίρνει φωνητικά (έχουμε και κάποια όρια εμείς οι κοινοί ψάλτες) κι άλλα γιατί δεν τον παίρνει χρονικά (υπάρχει και ρολόι).

Τ' αρέσει ας πούμε το Χερουβικό του Καρύκη αλλά που να το πεις αυτό; Και του Πέτρου τ' αρέσει σε πλ.Δ' (της εβδομάδος) αλλά δεν μπορείς να το πεις σε Κυριακή ή σε πανηγύρι, το καθένα στο είδος του. Από μέτριας έκτασης, τ' αρέσει πολύ το του πλ.Α' πενταφωνούντος που έχει γράψει ο φίλος Γ.Αρβανίτης. (και το του Εφεσίου σε πλ.Β')

Άξιον Εστίν τ' αρέσει όλως ιδιαιτέρως το του Νικολάου Σμύρνης σε Βαρύ. Ακόμα του Χ''αθανασίου σε πρώτο επτάφωνο. Και κλασικά το του Παπανικολάου σε πλ.Δ' (γιατί θα πέσει να τον πλακώσει αμα δεν το παινέψει το χωριό)

Κοινωνικά, σχεδόν τα πάντα του Γερμανού Ν.Πατρών (τι έγραφε ο άνθρωπος...). Το Γεύσασθε του Κουκουζέλους (έχει μια ωραία παραχορδή...). Το Εις μνημόσυνον (σε Α') του Νικολάου Σμύρνης (από το γλυκό στο καυτερό ε;). Το Σώμα Χριστού του Φωαέως (πλ.Α') αν και είναι λιγάκι προς τα "έξω"... Κι άλλα που δεν μου 'ρχονται τώρα.

Δύναμις δεν πολυ-λέμε, αλλά δεν έχω ξεχωρίσει και κάποιο, ίσως το του Κρητός. Όλα τα λέμε βέβαια, αλλά δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάποιο. Απλά δεν λέμε (πολύ σπάνια αν πούμε) άλλο ήχο από δεύτερο.

Λειτουργικά δεν λέω και δεν έχω προτιμήσεις.

Έτσι πολύ πρόχειρα έγραψα, ότι μου ήρθε τώρα στο μυαλό. Βάζω στοίχημα ότι σε καμιά ώρα θα θέλω να γράψω άλλα. Αλλά ακόμα βάζω πολλά καινούργια πράγματα και δοκιμάζω συνθέσεις που δεν έχω ξαναπεί. Φυσικά αν δεν μ' αρέσουν-από δω παν κι άλλοι... Αν μ' αρέσουν όμως τα υιοθετώ.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Ο κρυπτόμενος Ζάχαρης λέει ότι πολλά τ' αρέσουν αλλά δεν μπορεί όλα να τα ψάλλει. Άλλα γιατί δεν τον παίρνει φωνητικά (έχουμε και κάποια όρια εμείς οι κοινοί ψάλτες) κι άλλα γιατί δεν τον παίρνει χρονικά (υπάρχει και ρολόι).


Δύναμις δεν πολυ-λέμε, αλλά δεν έχω ξεχωρίσει και κάποιο, ίσως το του Κρητός. Όλα τα λέμε βέβαια, αλλά δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάποιο. Απλά δεν λέμε (πολύ σπάνια αν πούμε) άλλο ήχο από δεύτερο.

Ξέχασες του Καλλινίκου του Αρχιδιακόνου το Δύναμις από το το χφ του Λυκούργου;.. Ωραίο μάθημα...

Δ
 

Λεωνίδας

Λεωνίδας Γαρουφαλῆς
Ἐπειδή προεκλήθην κι ἐγώ παρά τοῦ φίλτατου Εὐθυμίου, σπεύδω νά τονίσω ὅτι ἀρέσκομαι νά ψάλλω κείμενα τοῦ ἀειμνήστου Ἄρχοντος Πρωτοψάλτου τῆς Μ.τ.Χ.Ἐ. Θρασυβούλου Στανίτσα. Ὑπέροχες θέσεις, καλοβαλμένες ἀναλύσεις, μέτρια (ἐν πολλοῖς) διάρκεια. Νομίζω ὅτι εἶναι ὅ,τι καλύτερο γιά τούς ἐνοριακούς ναούς.
Ἀπό ἐκεῖ καί πέρα χρησιμοποιῶ σχεδόν ὅλους τούς Θεσσαλονικεῖς (παραδοσιακοί κι αὐτοί). Καί τά κλασσικά (βεβαίως, βεβαίως), μήν τά ξεχνάμε. Μόνο πού ἐκεῖ ἀρχίζουμε τίς ἀναλύσεις (δέν μπορῶ νά λέω σολφέζ), ὁπότε ἄν εἴμαστε περισσότεροι στό ἀναλόγιο δέν βολεύουν καί πολύ. Ἀλλά μέ λίγη καλή διάθεση, ὅλα γίνονται. :)
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Ξέχασες του Καλλινίκου του Αρχιδιακόνου το Δύναμις από το το χφ του Λυκούργου;.. Ωραίο μάθημα...

Δ
Όχι δεν το ξέχασα, αλλά εμένα δεν με τρελαίνει κιόλας. Τον καιρό που ήμουν δομέστιχος το λέγαμε συχνά (όποτε βάζαμε δύναμις) αν δεν λέγαμε το συνηθισμένο. Εμένα όμως δεν με τρελαίνει όπως είπα. Γούστα είναι αυτά...
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Δύναμις Καλογήρου (σὲ πανήγυρι καὶ τὸ κράτημα)
Χερουβικὸς τοῦ Φωκαέως σὲ β΄
Ἄξιόν ἐστι τοῦ Ναυπλιώτου σὲ πλ. α΄
Κοινωνικὸ Αἰνεῖτε τοῦ Φωκαέως σὲ β΄ καὶ Χριστουγέννων τοῦ Δανιήλ σὲ α΄.

Ἐκτὸς ἐκκλησίας καὶ κατὰ μόνας, ὅ,τι ἔχει ἀνεβεῖ στὸ forum ἀπὸ ὑστεροβυζαντινοὺς καὶ μεταβυζαντινοὺς μελοποιοὺς -ποὺ δὲν περιέχεται στὶς πατριαρχικὲς ἐκδόσεις- τὸ παιδεύω τοῦ γνῶναι ἄγνωστον γνῶσιν.

Ἀκροατὴς ὁ γιὸς μου, ἑνίοτε ἀντιφωνῶντας στὸν ἄνω ΚΕ:D. Δικὴ του προτίμηση τὰ ἐπιφωνήματα:p.
 

ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Παλαιό Μέλος
Για μέλη που προτιμώ,παραπέμπω στη φράση που ακολουθεί κάθε μήνυμά μου.
Όλα τα λουλούδια έχουν τη μυρωδιά τους.
Υπάρχουν βέβαια και δύσοσμα που απωθούν με τη μυρωδιά τους.
Ευωδιάζουν όμως περισσότερο, αυτά που άκουγα (συνέψαλα ή ισοκρατούσα) όταν ήμουν κοντά στον άρχοντα Θρασύβουλο Στανίτσα (Από το "Θεός Κύριος" μέχρι και το "Είη το όνομα" μηδενός μέλους εξαιρουμένου)...
 

Μ.Β.

Ματθαίος Βλάχος
Περιμένω και άλλους που ''κρύβονται'', όπως:
Θεοτοκάτο, Ζάχαρη, Σκρέκα, Συμεωνίδη, Μπουσδέκη, Κανδυλάκη, Λιναρδάκη, Αχιλλιά, Γαρουφαλή, Γιαννόπουλο, Μάρκελλο, Αθωνίτη,
Βλάχο Μ, Καλπακίδη, Κιαμηλίδη και όσους ξέχασα τέλος πάντων...
Συγνώμην, ήμενα για καφέ.

Είμαι κι εγώ της άποψης πως κάθε μέλος έχει την δική του χάρη.
Δυσκολεύομαι να ξεχωρίσω, αφού οι επιλογές έχουν να κάνουν και με την εκάστοτε περίσταση.
Πάντως, τελευταία τείνω σε πιο απλά μέλη.

Ας δώσω κάποια ενδεικτικά παρα-δείγματα, για να μην γκρινιάζει ο Ευθύμης, αν και δεν νομίζω πως θα πρωτοτυπίσω.

Τρισάγιος σε β' Πέτρου Λαμπαδαρίου
Δύναμις σπάνια του Κρητός και το συνειθισμένο
Σε αγρυπνίες του Καλογήρου με το κράτημα
Χερουβικός σε πλ. δ' του Πέτρου
Λειτουργικά κλιτόν
Άξιον εστί σε β' το συνειθισμένο [αρχαίο - σύντμηση Γρηγορίου]
και το Πατριαρχικό σε πλ. α'
Κοινωνικό Λύτρωσιν του Δανιήλ σε α'
και Γεύσασθαι του Κλαδά σε α'
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Το Εις μνημόσυνον (σε Α') του Νικολάου Σμύρνης (από το γλυκό στο καυτερό ε;).

έτσι έτσι...............

κ γενικά του Νικολάου όλα, ειδικά τα αινείτε...........
 

master_yianni

Αργός και μετά μέλους
Στο αναλογιο μου παντα υπηρχαν βιβλια Θεσσαλονικαιων, Καραμανης, Ταλιαδωρος και Χρυσανθος. Πολλες φορες ανεβαζα μαθηματα Στανιτσα (Δυναμις, Λειτουργικα, αντε και κανενα Χερουβικο), αλλα και του Νικολαιδη (κυριως το αναστασιματαριο, αντε και κανενα λειτουργικο, αξιον εστι κτλ).

Τωρα απαντωντας: Δυναμις Κορωνη, διασκευη Ταλιαδωρου
Δυναμις Κρητος (Πρωγακης)
Χερουβικο αφιερωση Στανιτσα στον Ξυδα
Χερουβικο Γρηγοριου γ' διασκευη Στανιτσα
Λειτουργικα ηχος γ' Ταλιαδωρου
Λειτουργικα Χατζηαθανασιου α' διασκευη Στανιτσα
Αξιον εστιν ανωνυμου (Γεωργιαδη) απο τον Καραμανη
Κοινωνικα Κυριακων (σειρα) Ιωαννου Πρωτοψαλτου (Πρωγακης)

Και αλλα πολλα, αναλογα με τα γουστα καθε Κυριακης
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Τί να πρωτοδιαλέξει κανείς.. από τα κλασσικά βιβλία και από αυτά που λέω στην πράξη:

Τρισάγιο/Δύναμις: Τα (πάλαι ποτέ) «συνειθισμένα»

Χερουβικό: Πλ. Β' και Γ' ήχος Γρηγορίου, «Άγια» Πέτρου (τα σύντομα της εβδομάδος)

Άξιον Εστίν: Πλ. Β' «Ανωνύμου», Άξιον Εστίν «Δευτερόπρωτος» Πέτρου Φιλανθίδη

Κοινωνικά: Όλα του Δανιήλ, είναι αριστουργήματα (ιδιαίτερα Α' ήχος, Πλ. Δ', Τρίτος.. τί να πιάσεις και τί να αφήσεις), Αγαλλιάσθε δίκαιοι, Πλ. Α' Πέτρου (και του Νικολάου σε Πλ. Δ' ωραίο), «Εξηγέρθη» Πέτρου.

Κράτημα: Γεωργίου Κρητός (Α' ήχος) από το Καλοφωνικόν Ειρμολόγιον του Γρηγορίου (1835).
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
...κ γενικά του Νικολάου όλα, ειδικά τα αινείτε...

Και ειδικότερα το Αινείτε του γ΄ ήχου, αφιερωμένο...

Εναλλακτικά, παίρνει τη θέση του Αγαλλιάσθε (πλ δ΄) του αυτού, που έβαλα στο #1.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Τρισάγιον ήχος β' συνηθισμένον και Δύναμις [μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις] ξεχωρίζω του Νηλ. Καμαράδου το οποίο είναι μάλλον του Πέτρου Εφεσίου.
Χερουβικόν αργόν Γρηγορίου Πρωτοψάλτου ήχος γ'.
Επινίκιος - "Αμήν"- "Σε υμνούμεν" [ημέτερα ήχος α'] με το "Άξιον εστίν" [Γρηγορίου α' ήχος].
Κοινωνικόν: "Αινείτε τον Κύριον" ξεχωρίζω το σε ήχο β' Δανιήλ.

Θα συμφωνήσω βέβαια με την φράση:
Όλα τα λουλούδια έχουν την ομορφιά τους και το άρωμά τους...
 
Last edited:

master_yianni

Αργός και μετά μέλους
Τρισάγιον ήχος β' συνηθισμένον και Δύναμις [μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις] ξεχωρίζω του Νηλ. Καμαράδου το οποίο είναι μάλλον του Πέτρου Εφεσίου.
...

Ασχετο, αλλα το Δυναμις του Καμαρδου, βρεθηκε αναμεσα στα χειρογραφα του;
 

Λάτρης Β.Μ.

Παράφωνος ερασιτέχνης!
Θα ήταν μεγάλη μου παράληψη αν δεν ανάφερα επίσης:
Το χερουβικό της προηγιασμένης λειτουργίας σε πλ.β από τον Πέτρο Λαμπαδάριο, (το οποίο θεωρώ ότι είναι από τα ομορφότερα κείμενα που μας άφησε η βυζαντινη κάλαμος) το κοινωνικό της ίδιας λειτουργίας από τον Ιωάννη Κλαδά σε ά ήχο, καθώς επίσης το χερουβικό/κοινωνικό της Μ. Πέμπτης από Αθ. Καραμάνη, και του ιδίου το χερουβικό ''Σιγησάτω πάσα σάρξ'' και το κοινωνικό ''Εξηγέρθη ως ο υπνών'' του Μεγάλου Σαββάτου.
 
Top