[Ερώτηση] Περί του τρόπου τοποθέτησης της φωνής μου (αρχάριος)

#21
Αγαπητέ μου κύριε,

Μερικοί πρέπει να μάθουν να σέβονται όταν δεν έχουν γνώσει του αντικειμένου που είναι η φωνητική. Ή θέλουμε στα αναλόγια αγέλες που βελάζουν, μουγκρίζουν και κράζουν επειδή ο δάσκαλος τους δεν μερίμνησε ποτέ να τους πει για τη φωνητική ή ήξερε και δεν τους προώθησε τότε είναι εγκληματίας, ή θέλουμε χορούς ψαλτών ή ψαλτριών με αγγελικές φωνές που ανεβάζουν την ψυχήν μας στον ουρανό.
Μη ξεχνάτε, και θα συμφωνείτε μαζί μου, ότι η εκκλησιαστική μας μουσική είναι πολύ απαιτητική και χρειάζονται απαραίτητα φωνές παρά πολύ καλλιεργημένες για την καλή απόδοση των ύμνων και την ακριβή ερμηνεία τους.
Για τον Στέφανο, ήθελα να του υπενθυμίσω αυτά που μας δίδασκε ο κοινός μας δάσκαλος , όταν δεν ξέρεις μη μιλάς και πήγαινε να διαβάσεις. Αυτό του συνιστώ αδελφικά. Σας ζητώ συγνώμη για τα προσωπικά μας. Μετ' ευχών, π. Αμφιλόχιος.
Συγνώμη πάτερ. Λίγο με το μαλακό.
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#22
Αγαπητέ μου κύριε,

Μερικοί πρέπει να μάθουν να σέβονται όταν δεν έχουν γνώσει του αντικειμένου που είναι η φωνητική. Ή θέλουμε στα αναλόγια αγέλες που βελάζουν, μουγκρίζουν και κράζουν επειδή ο δάσκαλος τους δεν μερίμνησε ποτέ να τους πει για τη φωνητική ή ήξερε και δεν τους προώθησε τότε είναι εγκληματίας, ή θέλουμε χορούς ψαλτών ή ψαλτριών με αγγελικές φωνές που ανεβάζουν την ψυχήν μας στον ουρανό.
Μη ξεχνάτε, και θα συμφωνείτε μαζί μου, ότι η εκκλησιαστική μας μουσική είναι πολύ απαιτητική και χρειάζονται απαραίτητα φωνές παρά πολύ καλλιεργημένες για την καλή απόδοση των ύμνων και την ακριβή ερμηνεία τους.
Για τον Στέφανο, ήθελα να του υπενθυμίσω αυτά που μας δίδασκε ο κοινός μας δάσκαλος , όταν δεν ξέρεις μη μιλάς και πήγαινε να διαβάσεις. Αυτό του συνιστώ αδελφικά. Σας ζητώ συγνώμη για τα προσωπικά μας. Μετ' ευχών, π. Αμφιλόχιος.
Πάτερ, οι... ευχές σας χρειάζονται επειγόντως ευχετική....


δ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#23
http://analogion.com/forum/showthread.php?p=30342#post30342

Ὁ π. Ἀμφιλόχιος, γεννημένος στήν Μασσαλία, διετέλεσε πρό πολλῶν ἐτῶν Διάκονος τοῦ Ναοῦ μας. Μέ ἄριστες μουσικές γνώσεις καί ἀξεπέραστη χαρισματική φωνή. Ἐσείετο ὅλος ὁ τεράστιος Ναός μας στό ψάλσιμό του. Ὅλος ὁ κόσμος τόν θαύμαζε. Ἄλλοι ἴσως ἐνοχλοῦντο, πού δέν μποροῦσαν νά τόν φθάσουν... Ὑπῆρξε ἄριστος συνεργάτης μας, ἰδιαίτερα στήν ψαλτική. Δέν θά ξεχάσω τό 12ο Εὐαγγέλιο μιᾶς Μ. Πέμπτης... καί τά Εὐλογητάρια στόν Ἐπιτάφιο. Τέχνη ἄφθαστη, λαρύγγι ἀξεπέραστο μέ ἄνεση καί ἀπίθανη εὐστροφία.
Διετέλεσε προηγουμένως Πατριαρχικός Διάκονος στήν Πόλη. Στήν Ἀθήνα, ἄν δέν κάνω λάθος, συνεργάστηκε μέ τήν ΕΛΒΥΧ.

 
#24
π. Μάξιμε, την ευχή σου,

Σ'ευχαριστώ πολύ. Κάποιο μέλος του φόρουμ ζήτησε βοήθεια για να λύσει το πρόβλημα το φωνητικό που αντιμετωπίζει. Ξέρεις καλά ότι ασχολήθηκα πολύ με τη φωνή και βοήθησα αρκετούς καλλιτέχνες και ψάλτες/τριες που μπορούν ανενόχλητα να ψάλλουν με ασφάλεια χωρίς τα γνωστά εμπόδια που αντιμετωπίζουν μερικοί και όχι ασφαλώς το 90% των πολύ σεβαστών ψαλτών/τριών του απανταχού Ελληνισμού.
Όταν μιλάμε για φωνητική, δεν μιλάμε για το ύφος της καθ'ημάς Ανατολής ή bel canto για τους δυτικούς, αλλά καθαρά για τη τεχνική, τεχνική της αναπνοής, της στήριξης της φωνής κ.λπ.
Στα γραπτά μου ανέφερα τον Άρχοντα Πρωτοψάλτη μας τον κ. Λ. Αστέρη, μπορώ να απαριθμήσω δεκάδες τέτοιες περιπτώσεις με γνωστούς ιεροψάλτες εντός και εκτός Ελλάδος.
Δυστυχώς υπάρχουν κάποιοι που τρομάζουν μόνο και μόνο όταν αναφέρεις τη λέξη ΦΩΝΗΤΙΚΗ, μήπως χάσουν το πολύτιμο ύφος τους. Δεν απευθύνομαι σ'αυτούς και τους αφήνω στο κόσμο τους, μακάρι να καταλάβουν κάποτε ότι η φωνή τους είναι μοναδική και όταν την κακό-μεταχειρίζεσαι τότε θα σε ταλαιπωρήσει αν δεν την χάνεις εντελώς (υπάρχουν πολλά παραδείγματα από γνωστούς Πρωτοψάλτες) και τι τραγωδία γι αυτούς που έχουν επενδύσει τα πάντα στο λαρύγγι τους.
Η Εκκλησιαστική μας Μουσικής είναι φτιαγμένη για καλλιεργημένα λαρύγγια, έτσι είναι. Βλέπω τελευταία ότι υπάρχουν νέοι ψάλτες και έξοχες χορωδίες που ανατρέχουν σε φωνητικούς και το αποτέλεσμα είναι υπέροχο και στο αναλόγιο και στις συναυλίες. Υπάρχει ελπίδα να ανεβάσουμε ακόμα περισσότερο το επίπεδό μας προς δόξαν Θεού και για την άφταστη Τέχνη που μας άφησαν οι Μεγάλοι Συνθέτες της Βυζαντινής Μουσικής. π. Αμφιλόχιος.
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
#25
Η άποψή σας ότι η φωνητική είναι απαραίτητη καταγράφηκε. Προσωπικά συμφωνώ απόλυτα. Τώρα όλα τα υπόλοιπα προσωπικού επιπέδου προς τον συνάδελφο και μέλος του φόρουμ είναι ιδιατέρως απαξιωτικά. Πιθανόν βέβαια να υπόκειται κάποιο διαπροσωπικό θέμα, αλλά δε νομίζω ότι αυτό ενδιαφέρει το φόρουμ.
Για να μη μένουν σκιές, να ξεκαθαρίσω πως δεν υπάρχει κανένα διαπροσωπικό θέμα με τον π. Αμφιλόχιο. Συμμετείχα στο θέμα απλά και μόνο για να εκφράσω την άποψη μου βασισμένος στην εμπειρία μου, χωρίς καν να γνωρίζω τους συνομιλητές μου. Συμφωνούμε απόλυτα ότι η φωνητική είναι ευεργετική. Διαφωνούμε απλά στο χρόνο εφαρμογής της, ώστε να έχει καλύτερο αποτέλεσμα. Ας μου επιτρέψει να διατηρώ την άποψή μου, κι ας είναι και λάθος.

Να σημειώσω επιπλέον ότι όταν αναφέρομαι σε μαθήματα φωνητικής εννοώ τα εντατικά μαθήματα φωνητικής με την κλασική έννοια του όρου, μια δυο φορές τη βδομάδα, από καθηγητή διαφορετικό από τον καθηγητή ΒΜ. Για την πρωτότυπη μέθοδο του κ. Ρεδιάδη-Τούμπα που "διδάσκει τη φωνητική εκ παραλλήλου με τα μαθήματα της ψαλτικής" δε μπορώ να εκφέρω σχόλιο, δεδομένου ο ίδιος είναι και δάσκαλος ΒΜ και έχει επομένως τη συνολική ευθύνη του μαθητή. Τέτοιες περιπτώσεις καθηγητών με διπλό ρόλο όμως είναι σπάνιες, οπότε προς το παρόν την καταγράφω απλά ως εξαίρεση άξια περαιτέρω ανάλυσης.
 

PanagiotisK

ως άνωθεν^
#27
Θα έλεγα ότι είναι καλό να κάνει φωνητική όσο πιο νωρίς γίνεται.

(εκτός κι αν είναι κάτω από 18-20, ανάλογα αν έχει σταθεροποιηθεί η φωνή)

Το θέμα είναι ότι όσο πιο νωρίς κάνεις, τόσο το καλύτερο,

μαθαίνεις να τοποθετείς και το μάθημα σωστά. Λόγου χάρη, όταν λες

"Με-τα-μυυυ-ρωων", όταν το διαβάζεις να το μάθεις, προσαρμόζεις και την

φωνητική ορθοφωνία που μαθαίνεις. Είναι μεγάλη υπόθεση αυτό.

Στην όπερα, εκτός από τα αειο αειο, ια ια ια ια που ανεβοκατεβάζουν στο πιάνο

εξασκούν και το ίδιο το κομμάτι που θα τραγουδήσουν. Βοηθάει να το

έχεις "τοποθετημένο" και στο μυαλό αλλά και στη φωνή.

Φωνητική με τα γιούρια. Για δείτε, ο Σουρλαντζής πόσα χρόνια έκανε και πόσοι

άλλοι μεγάλοι ψάλτες (Ταλιαδώρος κτλ)
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
#28
Απο φωνητική το μόνο που διδάχτηκα απο τους δάσκαλους στη Β.Μ είναι κάποιες γενικές αρχές σχετικά με το τρόπο με τον οποίο θα αναπνέω και επίσης το οτι θα πρέπει να προφέρουμε τις λέξεις καθαρά και στρόγγυλα και οχι να μουγγανίζουμε πνίγοντας έτσι τη φωνή μας. Απο κει και πέρα όποτε βλέπω κάποιο ανάλογο θέμα στο φόρουμ το μελετώ με πραγματικό ενδιαφέρον προσπαθώντας να αποκομίσω οτι καλό και χρήσιμο μπορέσω μέσα απο την όποια συζήτηση. Έτσι λοιπόν θα παρακαλούσα τον π. Αμφιλόχιο να μας δώσει αν θέλει κάποιες γενικές οδηγίες.

Υ.Γ. Πολύ θα ήθελα να ακούσω κάποια ηχογράφηση σας π.Αμφιλόχιε μιας και ο Π.Μαξιμος αναφέρθηκε με τόσο θερμά λόγια σ'εσας.
 
Last edited:
#29
Αγαπητέ μου κύριε,

Το Φροντιστήριο Εκκλησιαστικής Υμνωδίας της Ιεράς Μητροπόλεως Ρόδου που ηγούμαι, θα διοργανώσει στο Σμαραγδένιο μας Νησί όπως κάθε χρόνο Σεμινάριο Φωνητικής με καλλιτέχνες από Γαλλία και Ελλάδα. Είναι δωρεάν, πάντα είναι δωρεάν για τους ανθρώπους που θέλουν σοβαρά να ασχοληθούν με το σοβαρό και ιερό αντικείμενο που είναι η Εκκλησιαστική Μουσική.

Το προσφέρουμε πρώτα στα μέλη μας αλλά και σ'όσους χρειάζονται βοήθεια, ψάλτες/τριες, τραγουδιστές/τριες κ.λπ... Τα μέλη μας μικροί και μεγάλοι έχουν ως υποχρεωτικό μάθημα τη φωνητική, διότι όχι μόνο μαθαίνουν να ψάλλουν σωστά αλλά μαθαίνουν και να τραγουδήσουν σωστά τα παραδοσιακά μας τραγούδια.

Από απόσταση είναι δύσκολο να προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας, πρέπει ο δάσκαλος να είναι κοντά, δίπλα στο μαθητή, να τον καθοδηγεί, να τον ενθαρρύνει, να του δίνει κουράγιο γιατί είναι μια τέχνη επίπονη και δύσκολη, γι αυτό και οι δυο, δάσκαλος και μαθητής, πρέπει να έχουν μεγάλη υπομονή και επιμονή, και πολύ αγάπη και σεβασμός ο ένας στον άλλον. Είναι πραγματικά μεγάλη θυσία, να κάθεσαι ώρες ολόκληρες μαζί με διαφορετικούς ανθρώπους με πολλαπλά φωνητικά προβλήματα ακόμα και παράφωνους και να διορθώσεις, να φτιάξεις το πανάκριβο τους όργανο που είναι η φωνή τους.

Σας συμβουλεύω λοιπόν να βρείτε έναν καλό και σοβαρό φωνητικό που θα σας βοηθήσει, αλλά θα πρέπει να προσέχετε, όπως υπάρχουν καλοί ιατροί, υπάρχουν και πολλοί τσαρλατάνοι, το ίδιο και στο χώρο μας, μη τρώτε τα χρήματα σας άσκοπα.

Σε τελευταία ανάλυση, αν πραγματικά υπάρχουν άτομα στο φόρουμ που ενδιαφέρονται να μάθουν, να ασχοληθούν ειλικρινά με τη φωνή τους για να ψάλλουν ή να τραγουδήσουν σωστά, ας έλθουν στη Ρόδο να παρακολουθήσουν τα σεμινάρια μας, να μας ειδοποιήσουν προηγουμένως όμως.

Αν η ζήτηση είναι τέτοια που θα πρέπει να ταξιδέψουμε ακόμα για να βοηθήσουμε πέραν της Ρόδου, θα δούμε αν μπορούμε να ξεκινήσουμε σεμινάρια σ'όλη την Ελλάδα. Θα συμφωνείτε ότι θα χρειασθεί όμως μια οργάνωση σοβαρή και υπεύθυνη, όπως γίνεται στο εξωτερικό, όπου οι ενδιαφερόμενοι θα παρακολουθήσουν τα μαθήματα ανελλιπώς και θα δουλέψουν σκληρά με τους δασκάλους. Σ'αυτό πρέπει να συμβάλλουν οι ενορίες, οι Μητροπόλεις, οι παραδοσιακοί καλλιτεχνικοί σύλλογοι, να συνεργαστούν αν θέλουν να βγάλουν τους μελλοντικούς τους ψάλτες ή τραγουδιστές για τη διατήρηση της παράδοσης μας. Είναι υπόθεση ύπαρξης για το Γένος μας όταν απειλείται από όλα τα ξενόφερτα και καταστροφικά ρεύματα που έχουν διαβρώσει τη Νεολαία μας, απειλή που διαφθείρει καθημερινώς την νεο-ελληνική ψυχή. π. Αμφιλόχιος.
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
#30
α) Θεωρώ ότι τα μαθήματα φωνητικής πρέπει να γίνονται αφού πρώτα ο μαθητής μάθει να διαβάζει σωστά ΒΜ
Συζήτησα επί του θέματος με τον καθηγητή φωνητικής κ. Ονούφριο Σώχο, ο οποίος μαζί με τη σύζυγό του έχει μεταδώσει την τέχνη της φωνητικής σε εκατοντάδες ψάλτες και ιερείς, ανάμεσα στους οποίους συγκαταλέγονται πολλοί γνωστοί ψάλτες, αλλά και μέλη του φόρουμ. Ως πλέον έμπειρος στη φωνητική εκπαίδευση ψαλτών και ιερέων είναι απόλυτος στην άποψη ότι η φωνητική πρέπει να διδάσκεται αφού ο μαθητής έχει κατανοήσει πλήρως τη βυζαντινή μουσική, ώστε η τεχνική να είναι επιστέγασμα στις μουσικές γνώσεις. Με την άποψή του αυτή συμφωνεί πλήρως, όπως μου ανέφερε, ο Άρχων Πρωτοψάλτης κ. Λ. Αστέρης, του οποίου το όνομα λαθεμένα πιστεύω αναφέρθηκε προηγουμένως στην προσπάθεια απόδειξης του αντιθέτου.
 
Last edited:

Xristos

Ιωαννίδης Στέφανος, Ειδικευόμενος Νευρολογίας, Πα.
#31
Ευλογειτε!
Ενταξει, μπηκαμε στο νοημα της ασκοπης συζητησης σας, ή θα ειναι νωρις για να κανεις φωνητικη, ή δεν θα εχεις κανει οποτε θα εισαι ασχετος και καλα θα κανεις να μην ξαναψαλλεις στον Θεο σου....
Μπηκα στο topic για να ενημερωθω για το θεμα επειδη με ενδιαφερει και σκανδαλιστηκα, ντροπη σας.

Επι του θεματος, μηπως ξερει κανεις που μπορουμε να απευθυνθουμε για μαθηματα, και περισσοτερες λεπτομερειες για αυτα; [πχ, ποσο κοστιζουν συνηθως, ποσες ωρες την εβδομαδα γινονται και ποσο χρονο πρεπει να αφιερωνουμε για αυτες κτλ]

Υγ. Ελπιζω με την ιδια ευκολια που εκτοξευετε τετοιες κριτικες και σχολια, να τις δεχεστε κιολας...

Ευχαριστω.
 

dimitrios67

Νέο μέλος
#32
να πώ κι εγω ο αμαρτωλος 2 κουβεντες....

π.Αμφιλόχιε...χαλαρα βρε αδελφε.....
ειπαμε ναι η φωνητική κλπ, αλλα και οχι ετσι.....
ο δασκαλος εχει και ευγενεια......
δεν αρμοζει σε εναν δασκαλο (και σε εναν ιερωμενο δευτερευόντως) να προβαινει σε προσωπικους χαρακτηρισμους στο φορουμ....
εδω ξεκατινιαστήκαμε..(Θεέ μου σχώρα με...), θα μας θεωρησουν και ψωνια

οσο αφορα την άποψη του Στεφανου, θα συμφωνουσα μαζι του, αν και εχω κανει πολύ λιγα μαθηματα φωνητικής, οτι αν δεν ξερουμε αρκετα καλα βυζαντινη μουσικη, τι να την κανεις την ορθοφωνία.....

Στεφανε σου βγαζω το καπελο και για την υπομονη που επεδειξες στα σχολια του πατρος Αμφιλοχίου...εγω δεν ξερω εαν θα κρατιόμουνα...

π.Αμφιλοχιε, σχωρα με γι' αυτα που ειπα , αλλα ειμαι συνάδελφος σου (και αγαμος κιολας) οποτε εχω "δικαίωμα" να εκφερω γνώμη....

ευλογειτε...
 

Pappous43

Παλαιό Μέλος
#33
Καλημέρα σε όλους!
Είναι η πρώτη φορά που γράφω στο FOROUM αν και παρακολουθώ την σελίδα σχεδόν 1 χρόνο.
Ονομάζομαι Δημήτρης και η αγάπη μου για την Εκκλησία με οδήγησε να ξεκινήσω μαθήματα Β.Μ εδω και 1,5 χρόνο στην πόλη του ΝΑΥΠΛΙΟΥ ( τα μαθήματα τα κάνω ατομικά με δάσκαλο λαμπαδάριο σε Ι.Ν ΝΑΥΠΛΙΟΥ).

Το εξής προβλημα που θα ήθελα να με βοηθήσετε ειναι το εξής.
1) Είμαι στον Πρώτο Ηχο στο Αναστασιματάριον στο σύντομο και με επιμονή του δασκάλου μου ηχογράφησα και παραλλαγή και μέλος τα κεκραγάρια για να ακούσω την φωνή μου και να βρω τι πρέπει να αλλάξω........
Το αποτέλεσμα??.......φοβήθηκα και μόνο που με άκουσα......δεν θα με άκουγα ούτε για το Πάτερ Ημών σε Ι.Ν.
Φωνή υποτονική λες και βαριέμαι...και χωρίς καθόλου χρώμα ( δεν σχολιάζω για την ορθότητα της κλίμακας γιατι καταλαβαίνω πως το επίπεδο που βρίσκομαι δεν επιτρέπει πολλα πράγματα)
Προσπαθώ να ψάλλω σαν να "εχω αυγο στο πίσω μέρος του λαιμού μου" όπως μου λέει ο δάσκαλος αλλα δεν βλέπω διαφορά εκτός απο λίγη βραχνάδα.

Θα ήθελα να με βοηθήσετε να βρώ λύση γιατί με παίρνει απο κάτω.
ΥΓ Στο ψαλτήρι πάω μόνο χειμώνα γιατι το καλοκαίρι η δουλεία που κάνω δεν μου αφήνει καθόλου χρόνο

Ευχαριστώ για την υπομονή σας
Δημήτρης
Ἒχω ἓνα πρόπγραμμα πού ψάλλει οἱανδήποτε παραλλαγήν
τοῦ εἰσάγετε. Εἶναι βοήθημα διά τήν κατ΄οἶκον μελέτην
καί ἐλέγχει τήν θεωρητικήν σας γνῶσιν.
διανέμεται δωρεάν.
Κυττᾶξτε στόν σύνδεσμον

http://www.securexpance.com/psk/BZQ_CD.zip

Ἐάν δυσκολευτῆτε κάπου ἐπικοινωνῆστε μαζί μου.
Π.Κατσούλης
 

balgiota

Νέο μέλος
#34
Αρχικά να πούμε οτι η τοποθέτηση της φωνής είναι μια μεγάλη πλάνη!Τοποθέτηση φωνής ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ! Η Τοποθέτηση της φωνής είναι μια αίσθηση.Η Φωνή πηγάζει ως αποτέλεσμα σωστά βυθισμένης αναπνοής.Τον λαιμό τον"ανοίγει" ο συνδυασμός σωστής αναπνοής(διαφραγματικής) και σωστής στάσης σώματος.Από κει και πέρα όλα τα φωνήεντα στην ίδια θέση.
 
Top