[Ερώτηση] Περί του τρόπου τοποθέτησης της φωνής μου (αρχάριος)

vourlasd

Νέο μέλος
#1
Καλημέρα σε όλους!
Είναι η πρώτη φορά που γράφω στο FOROUM αν και παρακολουθώ την σελίδα σχεδόν 1 χρόνο.
Ονομάζομαι Δημήτρης και η αγάπη μου για την Εκκλησία με οδήγησε να ξεκινήσω μαθήματα Β.Μ εδω και 1,5 χρόνο στην πόλη του ΝΑΥΠΛΙΟΥ ( τα μαθήματα τα κάνω ατομικά με δάσκαλο λαμπαδάριο σε Ι.Ν ΝΑΥΠΛΙΟΥ).

Το εξής προβλημα που θα ήθελα να με βοηθήσετε ειναι το εξής.
1) Είμαι στον Πρώτο Ηχο στο Αναστασιματάριον στο σύντομο και με επιμονή του δασκάλου μου ηχογράφησα και παραλλαγή και μέλος τα κεκραγάρια για να ακούσω την φωνή μου και να βρω τι πρέπει να αλλάξω........
Το αποτέλεσμα??.......φοβήθηκα και μόνο που με άκουσα......δεν θα με άκουγα ούτε για το Πάτερ Ημών σε Ι.Ν.
Φωνή υποτονική λες και βαριέμαι...και χωρίς καθόλου χρώμα ( δεν σχολιάζω για την ορθότητα της κλίμακας γιατι καταλαβαίνω πως το επίπεδο που βρίσκομαι δεν επιτρέπει πολλα πράγματα)
Προσπαθώ να ψάλλω σαν να "εχω αυγο στο πίσω μέρος του λαιμού μου" όπως μου λέει ο δάσκαλος αλλα δεν βλέπω διαφορά εκτός απο λίγη βραχνάδα.

Θα ήθελα να με βοηθήσετε να βρώ λύση γιατί με παίρνει απο κάτω.
ΥΓ Στο ψαλτήρι πάω μόνο χειμώνα γιατι το καλοκαίρι η δουλεία που κάνω δεν μου αφήνει καθόλου χρόνο

Ευχαριστώ για την υπομονή σας
Δημήτρης
 

vourlasd

Νέο μέλος
#2
Καλησπέρα σε όλους!

Ασχολούμαι 1,5 χρόνο με την εκμάθηση της Β.Μ και με απασχολεί αρκετά ο τρόπος τοποθέτησης της φωνης μου.
Ο δάσκαλος μου με συμβούλεψε να ηχογραφήσω την φωνή μου για να ακούσω τι δεν μου αρεσει..... τελικά το έκανα και απο τότε βλέπω εφιάλτες.:(:eek:
Προσπαθώ να ψέλνω με το πίσω μέρος του λαιμού όπως με παροτρύνει ο δάσκαλος αλλα προκοπή μηδέν..... βγάζω μια φωνή εντελώς άχρωμη και κοιμισμένη..
Σας παρακαλώ αν υπάρχει κάποιος που μπορεί να με βοηθήσει ας μου δώσει την γνώμη του σχετικά με το τι πρέπει να κάνω πέραν της υπομονής που μου λέει ο δάσκαλος!

Με εκτίμηση
 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
#3
Αγαπητέ φίλε vourlasd,

θα κάνω κάποιες καλοπροαίρετες επισημάνσεις πάνω στα γραφόμενα σου.

Κατ' αρχάς το ό,τι σ' απασχολεί ο τρόπος τοποθέτησης της φωνής σου αν και ασχολείσαι μόνο 1,5 έτος είναι θετικό. Ό,τι μάθεις σωστά εξ' αρχής θα το "κουβαλάς" μια ζωή και το αντίστροφο.

Νομίζω αυτό που σου είπε ο δάσκαλος σου είναι λάθος. Καλό είναι να ακούς την φωνή σου αλλά δεν είσαι ακόμα "ώριμος" για να κρίνεις μεν, και επίσης η γνώμη σου μπορεί να είναι υποκειμενική δε, με συνέπεια να βγάλεις εξ' αρχής λάθος συμπεράσματα με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Η συμβουλή μου είναι να έχεις έναν καλό δάσκαλο βυζαντινής μουσικής ο οποίος θα σου μεταδώσει κυρίως το ύφος με την τριβή και το πέρασμα του χρόνου και εάν έχεις την οικονομική δυνατότητα παράλληλα και έναν δάσκαλο φωνητικής ο οποίος θα σου μάθει πως θα εισπνέεις αλλά κυρίως πως θα εκπνέεις τον αέρα, την τεχνική δηλαδή για να έχεις καλύτερη απόδοση φωνητικά. Όσον αφορά το ποιον της φωνής και αυτό μπορεί να αλλάξει λίγο προς το καλύτερο με την σωστή εξάσκηση.

Ελπίζω να σε βοήθησα.

Φιλικά, Μάνος.
 

PAPAZ DIMITRIOS

Δημήτρης Παπαζέτης:Ένας απλός νοσηλευτής-ψαλτάκος.
#4
Να συμπληρώσω μόνο τον αγαπητό Μανώλη ότι η φωνή θέλει ειδική μεταχείριση,φροντίδα και μέτρο.Η συχνή καλλιέργεια και εξάσκηση προϋποθέτει να γνωρίζουμε άριστα τις τεχνικές και τα όρια του λαιμού μας.Τυχόν υπερβολές τόσο στην καθημερινότητα μας(π.χ κατανάλωση παγωμένων νερών)όσο και στη χρήση της φωνής μας(π.χ ψάλσιμο σε πολύ ψηλές βάσεις)μπορεί να δημιουργήσουν ανεπανόρθωτες βλάβες ή φτωχή ποιότητα φωνητικής τοποθέτησης.Πάντως το μυστικό είναι η καθημερινή αλλά με μέτρο εξάσκηση.
 
#6
Είναι επιτακτική ανάγκη όλοι οι υποψήφιοι νέοι ψάλτες αλλά και ψάλτριες να τρέξουν να γνωρίσουν τη φωνή τους και να την καλλιεργήσουν κοντά σ'ένα σωστό δάσκαλο. Είναι έγκλημα από κάποιους "δασκάλους" να μην ενδιαφέρονται για την υγιή πρόοδο της φωνής των μαθητών τους. Η φωνή μας είναι μοναδική, δεν μετενσαρκώνεται αν τη χάσεις λόγω κακής χρήσης της. Όλοι οι μεγάλοι ψάλτες έχουν περάσει από φωνητική ή πήρανε μαθήματα ακόμα και Αρχιερείς, ιερείς και διάκονοι. Όταν αποκτάς πλέον την τεχνική που χρειάζεται για να στηρίξεις τη φωνή σου τότε μπορείς να ψάλλεις ο,τι θέλεις και να σε απολαύσουν οι πιστοί και μάλιστα να προσεύχονται αντί ν'ακούσουν τις αγριοφωνάρες, τα κοκοράκια, τους ζουρνάδες που τους διώχνουν από την Εκκλησία. Ένα παράδειγμα να πάρουμε όλοι, ο Άρχων Πρωτοψάλτης μας του πατριαρχικού ναού, ο κ. Λ. Αστέρης που παρά την ηλικία του, χειρίζεται άριστα τη φωνή του λόγω της μεγάλης του εμπειρία στο Λυρικό Τραγούδι, ήταν 1ος Τενόρος της Λυρικής Σκηνής της Πόλεως.
 

KTsepas

Κωνσταντίνος Ε. Τσέππας
#8
Για να προσθέσω και εγώ την δική μου εμπειρία και μαρτυρία... η σωστή τοποθέτηση της φωνής χρειάζεται χρόνο, εξάσκηση και υπομονή...!!! Το είπαν και άλλοι συνάδελφοι αυτό... Και εγώ όταν άκουσα την φωνή μου από ηχογράφηση είπα "έτσι ακούγεται η φωνή μου;" Ψάλλω ανελλιπώς 52 Κυριακές τον χρόνο + αγρυπνίες + εσπερινούς πανηγυρικούς κλπ και όπου βρώ ευκαιρία από τα τέλη του 2005, δλδ 7 έτη... Η πρόοδος στην απόδοση της φωνής έρχεται σιγά σιγά (επειδή αναφέρεις υποτονικότητα κλπ). Ο τρόπος που ψάλλω τώρα είναι εντελώς διαφορετικός από όταν ξεκίνησα και βέβαια πέρασα από το στάδιο "Μήπως να τα παρατήσω;"... Απλώς επέλεξα να ΜΗΝ τα παρατήσω... άρα επιμονή και κατ επέκτασιν και υπομονή...!!! Θα συμμετέχεις οπωσδήποτε στο ψαλτήρι όχι μόνο Κυριακές αλλά και αγρυπνίες και όποτε σου δίδεται η ευκαιρία...και από την αρχή της ακολουθίας (εξάψαλμο δλδ), και όπως είπε - έγραψε και άλλος συνάδελφος καθημερινή πρακτική και εξάσκηση... Το Αναστασηματάριο να γίνει ένα με τον εαυτό σου!!! Σαφέστατα όπως αναφέρει και ο κ. Καλπακίδης ο δάσκαλος φωνητικής θα σε βοηθήσει άριστα στην εξάσκησή σου, από το να παλεύεις μόνος σου... Ωστόσο, όσο και να σου λέει ο κάθε δάσκαλος ακόμη και για την Βυζαντινή μουσική, αν δεν βάλεις προσωπικό χρόνο δεν θα έχεις αποτέλεσμα!!! Προσπάθησε λοιπόν, αφού έχεις το κέφι και την διάθεση και θα προοδεύσεις!!!
 
Last edited:
#9
Αυτό που είπα πιο πάνω, ισχύει και για τους δημώδους τραγουδιστές μας διότι πολλοί από τους ψάλτες και ψάλτριες μας είναι και έξοχοι στο παραδοσιακό τραγούδι και γι αυτό πρέπει να καλλιεργήσουν καθημερινώς τη φωνή τους με ασκήσεις δεξιοτεχνίας για να αποδώσουν.

Όσον αφορά τους βυζαντινούς χορούς πρέπει όλα τα μέλη να παρακολουθούν σεμινάρια φωνητικής και στις πρόβες όλοι με το μαέστρο τους να προθερμάνουν τις φωνές τους, είναι ο μοναδικός τρόπος της επιτυχής ερμηνείας των ύμνων.

Αυτό ισχύει και για τα αναλόγια. Να προθερμάνουν τη φωνή τους όλοι οι ενδιαφερόμενοι πριν να πάνε να ψάλλουν το πρωί διότι όπως ο οργανισμός ξυπνάει αργά έτσι και η φωνή μας. Γι αυτό πρέπει να ξυπνήσουμε τη φωνή μας με κατάλληλες ασκήσεις αναλόγως με τις υποδείξεις του δασκάλου φωνητικής, όχι απότομες. Πρέπει όλοι να καταργήσουν αυτές τις φωνοκτώνες καραμέλες τύπου HALLS ή το αυγό. Σας συνιστώ, καραμέλες από γνήσιο μέλι, έχουμε το καλύτερο μέλι του κόσμου στη Πατρίδα μας, και αν έχουμε κάποια ενόχληση, οι παστίλιες EUPHONE, αλλά με μέτρο.

Στη Ρόδο π.χ., διοργανώνουμε συχνά το καλοκαίρι σεμινάρια Φωνητικής με φίλους καλλιτέχνες από τη Λυρική Σκηνή ή από Λυρικούς Τραγουδιστές από το Εξωτερικό, δωρεάν για τους μαθητές και μαθήτριες του Φροντιστηρίου Εκκλησιαστικής Υμνωδίας της Ιεράς Μητροπόλεως Ρόδου.

Αυτό να κάνετε κι εσείς για να γνωρίζετε τη φωνή σας και τη λειτουργία της για να ξέρετε να αντιμετωπίζετε τα προβλήματα της. Όποιος γνωρίζει φωνή του γνωρίζει και τον εαυτό του! π. Αμφιλόχιος.
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
#10
[ΤΡΟΠΟΠΟΙΩ-ΑΠΛΟΠΟΙΩ ΕΛΑΦΡΩΣ ΤΟ ΑΡΧΙΚΟ ΜΗΝΥΜΑ ΜΟΥ πιστεύοντας ότι αυτό που ενόχλησε τον π. Αμφιλόχιο είναι το ύφος της γραφής. Δυστυχώς στο γραπτό λόγο δεν είναι εύκολο να μεταφερθεί ο χρωματισμός των λέξεων. Κάτι που γράφεται σε εντελώς φιλικό και χαλαρό τόνο σε 2ο πρόσωπο σα να απευθύνομαι σε κάποιο φίλο που έχω απέναντί μου, πιθανότατα θεωρήθηκε ότι γράφτηκε με ειρωνικό τόνο. Ελπίζω πως έτσι είναι λιγότερο ενοχλητικό.]

-------------------------------

Εγώ πάλι θα διαφωνήσω σε δυο σημεία με τα παραπάνω:

α) Θεωρώ ότι τα μαθήματα φωνητικής πρέπει να γίνονται αφού πρώτα ο μαθητής μάθει να διαβάζει σωστά ΒΜ (χερουβικά, κοινωνικά). Έτσι ο μαθητής θα έχει εξοικειωθεί με την εκτέλεση του μουσικού κειμένου και θα μπορεί να συγκεντρώσει την προσοχή του στην τεχνική.

β) Αν ο μαθητής ενδιαφέρεται αποκλειστικά για την εκμάθηση ΒΜ, θεωρώ ότι είναι καλύτερο να μάθει πρώτα να ψέλνει βυζαντινά και στη συνέχεια ας ασχοληθεί με φωνητικές τεχνικές.

Η γνώμη μου είναι ότι ο αρχάριος μαθητής θα πρέπει να ψέλνει ήρεμα και χωρίς φωνές για να μην κάνει ζημιά στη φωνή του. Όταν θα έχει μάθει καλά τη βυζαντινή μουσική, μπορεί να μάθει και τη σωστή τοποθέτηση. Τότε θα έχει την ωριμότητα να αποφασίσει τι θα κρατήσει και τι όχι από τις δυτικές τεχνικές.
 
Last edited:
#11
Εγώ πάλι θα διαφωνήσω σε δυο σημεία με τα παραπάνω:

α) Μάθε πρώτα να διαβάζεις σωστά και μετά κάνεις και φωνητική. Πως θα σκέφτεσαι την τοποθέτηση αν δεν ξέρεις καλά καλά τις νότες; Τη μια θα σκύβεις για να δεις τι νότα έχει μετά και την άλλη θα ανασηκώνεσαι για να αναπνεύσεις σωστά.

β) Αν τώρα που είσαι στην αρχή μάθεις τη δυτική τοποθέτηση (belcanto), σε βλέπω να μη μαθαίνεις ποτέ να ψέλνεις βυζαντινά.

Απλά ψέλνε προς το παρόν ήρεμα και χωρίς φωνές για να μην κάνεις καμιά ζημιά και όταν θα ξέρεις καλά τα μουσικά με βυζαντινό ύφος, μαθαίνεις και την τοποθέτηση. Τότε θα έχεις την ωριμότητα να αποφασίσεις τι θα κρατήσεις και τι όχι από τις δυτικές τεχνικές.
Στέφανε,

Επειδή σε ξέρω καλά παιδί μου, δεν θα ήθελα να σε στεναχωρήσω γιατί έχουμε τον ίδιο δάσκαλο. Αλλά επειδή είσαι εντελώς άσχετος στον τομέα αυτό, και το ξέρεις πολύ καλά, άφησε μας εμείς που ξέρουμε για το αντικείμενο, και ξέρεις πολύ καλά με ποιον μιλάς!

Δεν σε είχα ποτέ μαθητής μου στη φωνητική στο Ωδείο Σκαλκώτας, δυστυχώς γιατί τότε ήσουν έφηβος, στο παιδικό χορό της Αρχιεπισκοπής. Αν είχες περάσει από τα χέρια μου, είμαι βέβαιος ότι θα είχες άλλη απόδοση από το μίζερο ύφος που παρουσιάζεις. Και για να μην σ'εκθέσω περισσότερο, πήγαινε και ρώτα γύρω σου πόσοι από τους συμμαθητές σου πήραν μαθήματα μαζί μου και ευεργετήθηκαν όταν ήμουν ακόμα στη Λυρική Σκηνή, όχι μόνον ψάλτες αλλά και δημοτικοί τραγουδιστές, χωρίς να χάσουν από το ύφος το παραδοσιακό.

Λοιπόν άφησε τις εξυπνάδες, είναι η συμβουλή μου και ασχολήσου σοβαρά με τη φωνή σου διότι έχεις πολύ δρόμο να διασχίσεις φωνητικά. Εν Χριστώ, π. Αμφιλόχιος.
 
#12
Xωρίς να γνωρίζω πρόσωπα οφείλω να σας συγχαρώ για την ξεκάθαρη και όχι "συνδικαλιστική" σας απάντηση.Κάποια πράγματα πρέπει να μπαίνουν στην θέση τους ειδικά στον τομέα της φωνητικής τέχνης.Οιοσδήποτε ασχολείτε με την φωνητική μουσική οιασδήποτε μορφής πρέπει να ασκείτε στην τέχνη αυτή η οποία έχει συγκεκριμένους κανόνες.Τώρα για τους πέραν του δέοντος "παραδοσιακούς" μας ψάλτες οι οποίοι τις περισσότερες φορές πιστεύουν ότι εκτελούν διαστήματα ενώ μετά δυσκολίας αντιλαμβάνονται το ημιτόνιο ταπεινή μου συμβουλή να ασχοληθούν με την φωνητική μουσική για να διαπυστώσουν μεταξύ των άλλων πόσα κοινά σημεία έχει ο τρόπος αυτοσυγκέντρωσης με την νηπτική μας παράδοση. Επειδή είμαι ιδιαίτερα ευαίσθητος σε τέτοια ζητήματα θα ήθελα να παρακαλέσω τα μέλη να αφήσουν τους εξυπνακισμούς ιδιαίτερα σε νέα παιδιά τα οποία ενδεχομένως με την φωνή τους βούλονται να κερδίσουν την φωνή τους και να τα προτρέπουν όπως όλοι μας στην σωστή σπουδή της μουσικής. Όσον αφορά το αντικείμενο μας το δέον είναι πρίν οι σπουδαστές ξεκινήσουν να ασκούνατι στις ασκήσεις της ΒΕΜ να λαμβάνουν για ένα διάστημα ή ταυτόχρονα ασκήσεις τόσο λόγου όσο και ασκήσεων της φωνητικής τέχνης.Ευχαριστώ.
 
#13
Xωρίς να γνωρίζω πρόσωπα οφείλω να σας συγχαρώ για την ξεκάθαρη και όχι "συνδικαλιστική" σας απάντηση.Κάποια πράγματα πρέπει να μπαίνουν στην θέση τους ειδικά στον τομέα της φωνητικής τέχνης.Οιοσδήποτε ασχολείτε με την φωνητική μουσική οιασδήποτε μορφής πρέπει να ασκείτε στην τέχνη αυτή η οποία έχει συγκεκριμένους κανόνες.Τώρα για τους πέραν του δέοντος "παραδοσιακούς" μας ψάλτες οι οποίοι τις περισσότερες φορές πιστεύουν ότι εκτελούν διαστήματα ενώ μετά δυσκολίας αντιλαμβάνονται το ημιτόνιο ταπεινή μου συμβουλή να ασχοληθούν με την φωνητική μουσική για να διαπυστώσουν μεταξύ των άλλων πόσα κοινά σημεία έχει ο τρόπος αυτοσυγκέντρωσης με την νηπτική μας παράδοση. Επειδή είμαι ιδιαίτερα ευαίσθητος σε τέτοια ζητήματα θα ήθελα να παρακαλέσω τα μέλη να αφήσουν τους εξυπνακισμούς ιδιαίτερα σε νέα παιδιά τα οποία ενδεχομένως με την φωνή τους βούλονται να κερδίσουν την φωνή τους και να τα προτρέπουν όπως όλοι μας στην σωστή σπουδή της μουσικής. Όσον αφορά το αντικείμενο μας το δέον είναι πρίν οι σπουδαστές ξεκινήσουν να ασκούνατι στις ασκήσεις της ΒΕΜ να λαμβάνουν για ένα διάστημα ή ταυτόχρονα ασκήσεις τόσο λόγου όσο και ασκήσεων της φωνητικής τέχνης.Ευχαριστώ.
Μπράβο Ηλία, συμφωνώ απόλυτα μαζί σου, νάσαι πάντα καλά. π. Αμφιλόχιος.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#14
Σας συνιστώ, καραμέλες από γνήσιο μέλι, έχουμε το καλύτερο μέλι του κόσμου στη Πατρίδα μας, και αν έχουμε κάποια ενόχληση, οι παστίλιες EUPHONE, αλλά με μέτρο.
Κάτι ποὺ δὲν κατάλαβα.

Συνιστᾶται κατανάλωση καραμέλας πρὸ τῆς κυριακάτικης ἀκολουθίας;

Γνωρίζω πὼς ὁ πιστὸς καὶ ψάλτης βεβαια γιὰ νὰ λάβει ἀντίδωρο στὸ τέλος ὀφείλει νὰ εἶναι ἄσιτος καὶ ἄνυδρος. Ἑκτὸς κι ἄν μιλᾶτε γιὰ οἰκονομία λόγω διακονήματος.

Τέλος πάντων ἰσως πρόκειται γιὰ λεπτομέρεια ἁπλὰ ἁπόρησα λίγο. Ἄν θὰ θέλατε νὰ τὸ διευκρινίσετε ...

Εὐχαριστῶ.

 
#15


Κάτι ποὺ δὲν κατάλαβα.

Συνιστᾶται κατανάλωση καραμέλας πρὸ τῆς κυριακάτικης ἀκολουθίας;

Γνωρίζω πὼς ὁ πιστὸς καὶ ψάλτης βεβαια γιὰ νὰ λάβει ἀντίδωρο στὸ τέλος ὀφείλει νὰ εἶναι ἄσιτος καὶ ἄνυδρος. Ἑκτὸς κι ἄν μιλᾶτε γιὰ οἰκονομία λόγω διακονήματος.

Τέλος πάντων ἰσως πρόκειται γιὰ λεπτομέρεια ἁπλὰ ἁπόρησα λίγο. Ἄν θὰ θέλατε νὰ τὸ διευκρινίσετε ...

Εὐχαριστῶ.

Όπως θα ξέρετε ότι υπάρχουν πολλοί στο ιεροψαλτικό χώρο που δεν νηστεύουν και είτε πιπιλίζουν καραμέλες, πίνουν ρόφημα και ακόμα χειρότερο και επικίνδυνο πίνουν οινοπνευματώδη ποτά. Αυτά είναι γνωστά σε όλους.
Επειδή η φωνή μας πρέπει να υγρανθεί συνεχώς και οι μυς (φωνητικές χορδές) απαιτούν γλυκόζη, κατ' οικονομίαν λόγω διακονήματος, μια καραμέλα από γνήσιο μέλι ή μια κουταλίτσα μέλι ανακατεμένο σ'ένα ποτήρι με χλιαρό νερό (ποτέ καυτό) για εκείνους που λαμβάνουν το αντίδωρο. Τώρα για όσους θα κοινωνήσουν, κανονικά τίποτα ή σε τελευταία ανάλυση υπάρχει ο πνευματικός που ρυθμίζει του καθενός την πνευματική ζωή. Και με μια ευλογία όλα ρυθμίζονται.
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
#16
και ξέρεις πολύ καλά με ποιον μιλάς!
π. Αμφιλόχιος.
Δεν είμαι σίγουρος ποιος είστε, αλλά δεδομένου ότι μόνο δύο ιερείς γνωρίζω με το όνομά σας, υποψιάζομαι ότι είστε ο κατά κόσμον Μανώλης, Γαλλικής αν δεν κάνω λάθος καταγωγής (ή ίσως σας φωνάζαν Γάλλο λόγω της δυτικότροπης άρθρωσής σας). Αν σας περνάω για άλλον, σας παρακαλώ διορθώστε με.


πήγαινε και ρώτα γύρω σου πόσοι από τους συμμαθητές σου πήραν μαθήματα μαζί μου και ευεργετήθηκαν
Ομολογώ πως δεν ήξερα ότι είστε καθηγητής φωνητικής. Νόμιζα πως στο Σκαλκώτα διδάσκατε ασκήσεις βυζαντινής μουσικής. Μου είχατε κάνει μάθημα μια δυο φορές όταν πρωτοξεκίνησα, όταν ο δάσκαλος απουσίαζε, αλλά σταματήσατε τη συνεργασία λίγο καιρό μετά, σίγουρα αυτή της ΒΜ, για τη φωνητική δεν ξέρω αλλά δε σας ξανάδα από τότε (αν δεν κάνω λάθος απομακρυνθήκατε λόγω των απαξιωτικών σχολίων που είχατε κάνει σε κάποιο μικρό αρχάριο μαθητή σχετικά με τη φωνή του).

Τώρα που το λέτε, θυμάμαι που είχατε έρθει μια φορά και μας κάνατε φωνητικά παιχνίδια στην παιδική χορωδία, βάζοντας μας να φωνάζουμε τα φωνήεντα. Όσες φορές όμως αναζήτησα καθηγητή φωνητικής, κανείς δε μου ανέφερε το όνομά σας και έτσι δε γνώριζα ότι ασχολείστε με τη διδασκαλία. Άκουσα άλλα ονόματα, ανάμεσα στα οποία τελευταία και αυτό του κ. Ρεδιάδη-Τούμπα. Φωνητική έχω κάνει τα τελευταία 14 χρόνια με τους Μαρία Θωμά, Μαργαρίτα Συγγενιώτου, Μαρία Κομισοπούλου, και τελευταία με το ζεύγος Ονούφριο και Αγγελική Σώχου. Σε κάποιες περιπτώσεις ξόδεψα ασκόπως χρόνο και χρήμα χωρίς ιδιαίτερη εξέλιξη, ενώ σε άλλες ευεργετήθηκα.


πήραν μαθήματα μαζί μου και ευεργετήθηκαν όταν ήμουν ακόμα στη Λυρική Σκηνή, όχι μόνον ψάλτες αλλά και δημοτικοί τραγουδιστές, χωρίς να χάσουν από το ύφος το παραδοσιακό.
Δεν αντιλέγω με το σχόλιό σας. Προφανώς η φωνητική έχει ευεργετικές επιδράσεις, όπως είχε και σε μένα και για τις οποίες έχω μιλήσει επανειλημμένα σε άλλα θέματα του φόρουμ, εμπνέοντας πολλούς να ξεκινήσουν μαθήματα. Δεν αντιτάσσομαι στη φωνητική γενικά, όπως θα καταλάβετε και στο επόμενο σχόλιό μου παρακάτω.


Αλλά επειδή είσαι εντελώς άσχετος στον τομέα αυτό, και το ξέρεις πολύ καλά, άφησε μας εμείς που ξέρουμε για το αντικείμενο
Επιτρέψτε μου να σημειώσω ότι άποψη για το θέμα μπορούν εκτός από τους διδάσκοντες να έχουν και οι διδασκόμενοι που καλούνται να ξοδέψουν χρόνο και χρήμα (πολλές χιλιάδες ευρώ συνήθως). Και ως ένας από αυτούς που έχουν ξοδέψει πολλά (ίσως και πάνω από 10.000 ευρώ), θεωρώ ότι είναι νωρίς να ξεκινάει φωνητική κάποιος μαθητής ΒΜ προτού μάθει να λέει ένα χερουβικό, εκτός βέβαια αν υπάρχει κάποιο σοβαρό φωνητικό πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί ή αν θέλει να ασχοληθεί και με το (κλασικό) τραγούδι. Δε νομίζω ότι είναι τόσο ακραία η άποψή μου. Κάθε πράγμα στον καιρό του, για να έχει και το αντίστοιχο αποτέλεσμα.


Αν είχες περάσει από τα χέρια μου, είμαι βέβαιος ότι θα είχες άλλη απόδοση από το μίζερο ύφος που παρουσιάζεις.
Λοιπόν άφησε τις εξυπνάδες, είναι η συμβουλή μου και ασχολήσου σοβαρά με τη φωνή σου διότι έχεις πολύ δρόμο να διασχίσεις φωνητικά.
Σας ευχαριστώ για την ειλικρινή κριτική σας, αν και δεν είμαι σίγουρος αν η φράση "μίζερο ύφος" αναφέρεται στο μουσικό μου ύφος ή στο ύφος των προηγούμενων σχολίων μου. Αν αναφέρεστε στη φωνή μου, ειλικρινά μου φαίνεται λίγο υπερβολική η θέση σας, δεδομένου ότι δε με έχετε ακούσει να ψέλνω ζωντανά τα τελευταία 15 χρόνια. Το γνωρίζω ότι έχω πολύ δρόμο να διασχίσω αν θελήσω να ασχοληθώ επαγγελματικά με τη μουσική, αλλά για τις λίγες ώρες που ασχολούμαι με τη μουσική με εξυπηρετεί και η υπάρχουσα φωνή μου. Ευχαριστώ.
 
Last edited:
#17
Δεν είμαι σίγουρος ποιος είστε, αλλά δεδομένου ότι μόνο δύο ιερείς γνωρίζω με το όνομά σας, υποψιάζομαι ότι είστε ο κατά κόσμον Μανώλης, Γαλλικής αν δεν κάνω λάθος καταγωγής (ή ίσως σας φωνάζαν Γάλλο λόγω της δυτικότροπης άρθρωσής σας). Αν σας περνάω για άλλον, σας παρακαλώ διορθώστε με.




Ομολογώ πως δεν ήξερα ότι είστε καθηγητής φωνητικής. Νόμιζα πως στο Σκαλκώτα διδάσκατε ασκήσεις βυζαντινής μουσικής. Μου είχατε κάνει μάθημα μια δυο φορές όταν πρωτοξεκίνησα, όταν ο δάσκαλος απουσίαζε, αλλά σταματήσατε τη συνεργασία λίγο καιρό μετά, σίγουρα αυτή της ΒΜ, για τη φωνητική δεν ξέρω αλλά δε σας ξανάδα από τότε (αν δεν κάνω λάθος απομακρυνθήκατε λόγω των απαξιωτικών σχολίων που είχατε κάνει σε κάποιο μικρό αρχάριο μαθητή σχετικά με τη φωνή του).

Τώρα που το λέτε, θυμάμαι που είχατε έρθει μια φορά και μας κάνατε φωνητικά παιχνίδια στην παιδική χορωδία, βάζοντας μας να φωνάζουμε τα φωνήεντα. Όσες φορές όμως αναζήτησα καθηγητή φωνητικής, κανείς δε μου ανέφερε το όνομά σας και έτσι δε γνώριζα ότι ασχολείστε με τη διδασκαλία. Άκουσα άλλα ονόματα, ανάμεσα στα οποία τελευταία και αυτό του κ. Ρεδιάδη-Τούμπα. Φωνητική έχω κάνει τα τελευταία 14 χρόνια με τους Μαρία Θωμά, Μαργαρίτα Συγγενιώτου, Μαρία Κομισοπούλου, και τελευταία με το ζεύγος Ονούφριο και Αγγελική Σώχου. Σε κάποιες περιπτώσεις ξόδεψα ασκόπως χρόνο και χρήμα χωρίς ιδιαίτερη εξέλιξη, ενώ σε άλλες ευεργετήθηκα.




Δεν αντιλέγω με το σχόλιό σας. Προφανώς η φωνητική έχει ευεργετικές επιδράσεις, όπως είχε και σε μένα και για τις οποίες έχω μιλήσει επανειλημμένα σε άλλα θέματα του φόρουμ, εμπνέοντας πολλούς να ξεκινήσουν μαθήματα. Δεν αντιτάσσομαι στη φωνητική γενικά, όπως θα καταλάβετε και στο επόμενο σχόλιό μου παρακάτω.




Επιτρέψτε μου να σημειώσω ότι άποψη για το θέμα μπορούν εκτός από τους διδάσκοντες να έχουν και οι διδασκόμενοι που καλούνται να ξοδέψουν χρόνο και χρήμα (πολλές χιλιάδες ευρώ συνήθως). Και ως ένας από αυτούς που έχουν ξοδέψει πολλά (ίσως και πάνω από 10.000 ευρώ), θεωρώ ότι είναι νωρίς να ξεκινάει φωνητική κάποιος μαθητής ΒΜ προτού μάθει να λέει ένα χερουβικό, εκτός βέβαια αν υπάρχει κάποιο σοβαρό φωνητικό πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί ή αν θέλει να ασχοληθεί και με το (κλασικό) τραγούδι. Δε νομίζω ότι είναι τόσο ακραία η άποψή μου. Κάθε πράγμα στον καιρό του, για να έχει και το αντίστοιχο αποτέλεσμα.




Σας ευχαριστώ για την ειλικρινή κριτική σας, αν και δεν είμαι σίγουρος αν η φράση "μίζερο ύφος" αναφέρεται στο μουσικό μου ύφος ή στο ύφος των προηγούμενων σχολίων μου. Αν αναφέρεστε στη φωνή μου, ειλικρινά μου φαίνεται λίγο υπερβολική η θέση σας, δεδομένου ότι δε με έχετε ακούσει να ψέλνω ζωντανά τα τελευταία 15 χρόνια. Το γνωρίζω ότι έχω πολύ δρόμο να διασχίσω αν θελήσω να ασχοληθώ επαγγελματικά με τη μουσική, αλλά για τις λίγες ώρες που ασχολούμαι με τη μουσική με εξυπηρετεί και η υπάρχουσα φωνή μου. Ευχαριστώ.
Πάλιν τα ίδια Στέφανε?

Πρώτα δεν είμαι Γάλλος, είμαι Έλληνας, και μη προσπαθείς να δικαιολογήσεις τα αδικαιολόγητα. Να μάθεις να σέβεσαι τον άλλον, όταν είσαι ά σ χ ε τ ο ς με το αντικείμενο, και το ομολογείς ακόμα. Μείνε με το μίζερο σου ύφος εκεί που είσαι και σε συμβουλεύω να μην εμποδίζεις τους άλλους συναδέλφους να μάθουν για τη φωνητική. Αποτυχημένος είσαι φωνητικά, το είπες μόνος σου, παρά τα λεφτά που έδωσες σε πρώην συναδέλφους της ΕΛΣ... όμως οι μαθητές μου που βοήθησα δωρεάν, ακόμα και σήμερα είναι πολύ επιτυχημένοι... Δεν θα ασχοληθώ μαζί σου, περιττόν, υπάρχουν άλλοι άνθρωποι που αξίζουν να ασχοληθώ μαζί... Είσαι νέος, προσπάθησε να βγεις από τη μιζέρια σου. π. Αμφιλόχιος ΠΙΚΙΑΣ.
 
#18
Πάλιν τα ίδια Στέφανε?

Πρώτα δεν είμαι Γάλλος, είμαι Έλληνας, και μη προσπαθείς να δικαιολογήσεις τα αδικαιολόγητα. Να μάθεις να σέβεσαι τον άλλον, όταν είσαι ά σ χ ε τ ο ς με το αντικείμενο, και το ομολογείς ακόμα. Μείνε με το μίζερο σου ύφος εκεί που είσαι και σε συμβουλεύω να μην εμποδίζεις τους άλλους συναδέλφους να μάθουν για τη φωνητική. Αποτυχημένος είσαι φωνητικά, το είπες μόνος σου, παρά τα λεφτά που έδωσες σε πρώην συναδέλφους της ΕΛΣ... όμως οι μαθητές μου που βοήθησα δωρεάν, ακόμα και σήμερα είναι πολύ επιτυχημένοι... Δεν θα ασχοληθώ μαζί σου, περιττόν, υπάρχουν άλλοι άνθρωποι που αξίζουν να ασχοληθώ μαζί... Είσαι νέος, προσπάθησε να βγεις από τη μιζέρια σου. π. Αμφιλόχιος ΠΙΚΙΑΣ.
Αγαπητέ μου διδάσκω μουσική σχεδόν 27 έτη.Οσον αφορά την φωνητική διδάσκω εκ παραλλήλου με τα μαθήματα της ψαλτική στην Σχολή της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#19
Πάλιν τα ίδια Στέφανε?

Πρώτα δεν είμαι Γάλλος, είμαι Έλληνας, και μη προσπαθείς να δικαιολογήσεις τα αδικαιολόγητα. Να μάθεις να σέβεσαι τον άλλον, όταν είσαι ά σ χ ε τ ο ς με το αντικείμενο, και το ομολογείς ακόμα. Μείνε με το μίζερο σου ύφος εκεί που είσαι και σε συμβουλεύω να μην εμποδίζεις τους άλλους συναδέλφους να μάθουν για τη φωνητική. Αποτυχημένος είσαι φωνητικά, το είπες μόνος σου, παρά τα λεφτά που έδωσες σε πρώην συναδέλφους της ΕΛΣ... όμως οι μαθητές μου που βοήθησα δωρεάν, ακόμα και σήμερα είναι πολύ επιτυχημένοι... Δεν θα ασχοληθώ μαζί σου, περιττόν, υπάρχουν άλλοι άνθρωποι που αξίζουν να ασχοληθώ μαζί... Είσαι νέος, προσπάθησε να βγεις από τη μιζέρια σου. π. Αμφιλόχιος ΠΙΚΙΑΣ.
Η άποψή σας ότι η φωνητική είναι απαραίτητη καταγράφηκε. Προσωπικά συμφωνώ απόλυτα.
Τώρα όλα τα υπόλοιπα προσωπικού επιπέδου προς τον συνάδελφο και μέλος του φόρουμ είναι ιδιατέρως απαξιωτικά. Πιθανόν βέβαια να υπόκειται κάποιο διαπροσωπικό θέμα, αλλά δε νομίζω ότι αυτό ενδιαφέρει το φόρουμ.
 
#20
Η άποψή σας ότι η φωνητική είναι απαραίτητη καταγράφηκε. Προσωπικά συμφωνώ απόλυτα.
Τώρα όλα τα υπόλοιπα προσωπικού επιπέδου προς τον συνάδελφο και μέλος του φόρουμ είναι ιδιατέρως απαξιωτικά. Πιθανόν βέβαια να υπόκειται κάποιο διαπροσωπικό θέμα, αλλά δε νομίζω ότι αυτό ενδιαφέρει το φόρουμ.
Αγαπητέ μου κύριε,

Μερικοί πρέπει να μάθουν να σέβονται όταν δεν έχουν γνώσει του αντικειμένου που είναι η φωνητική. Ή θέλουμε στα αναλόγια αγέλες που βελάζουν, μουγκρίζουν και κράζουν επειδή ο δάσκαλος τους δεν μερίμνησε ποτέ να τους πει για τη φωνητική ή ήξερε και δεν τους προώθησε τότε είναι εγκληματίας, ή θέλουμε χορούς ψαλτών ή ψαλτριών με αγγελικές φωνές που ανεβάζουν την ψυχήν μας στον ουρανό.
Μη ξεχνάτε, και θα συμφωνείτε μαζί μου, ότι η εκκλησιαστική μας μουσική είναι πολύ απαιτητική και χρειάζονται απαραίτητα φωνές παρά πολύ καλλιεργημένες για την καλή απόδοση των ύμνων και την ακριβή ερμηνεία τους.
Για τον Στέφανο, ήθελα να του υπενθυμίσω αυτά που μας δίδασκε ο κοινός μας δάσκαλος , όταν δεν ξέρεις μη μιλάς και πήγαινε να διαβάσεις. Αυτό του συνιστώ αδελφικά. Σας ζητώ συγνώμη για τα προσωπικά μας. Μετ' ευχών, π. Αμφιλόχιος.
 
Top