Παραδοσιακὸ Βουλγάρικο στὰ ἑλληνικά. “Де се е чуло”

Δούναβις

Ἡ πεῖρα μοῦ ξέμαθε τὸν κόσμο... Ὀδυσσέας Ἐλύτης.
#2
Σὲ Βυζαντινή, Δυτική καὶ ἀκουστικό.
Πρόκειται για ένα συγκινητικό παραδοσιακό τραγούδι της νότιας Βουλγαρίας, που πρωτοάκουσα όταν φοιτούσα στη Νομική Σχολή Θράκης στην Κομοτηνή.
Το μέτρο του στο μέλος είναι 5/4 και διαφοροποιείται μόνο στα οργανικά μέρη της εισαγωγής.
Δείτε και ακούστε το συνημμένο μουσικό pdf τόσο με τη φωνή του Μπέλτσεφ (στην οποία αναφέρεσθε στο δεύτερο συνημμένο σας με τίτλο
«Ποιὸς τὸ ἄκουσε, ποιὸς εἶδε»), όσο και με το μηχανικό ηχητικό του Μελωδού πιέζοντας στις αντίστοιχες εικόνες.
Σας ευχαριστώ που με πήγατε 40 χρόνια πίσω...
 

Attachments

Last edited:

Δούναβις

Ἡ πεῖρα μοῦ ξέμαθε τὸν κόσμο... Ὀδυσσέας Ἐλύτης.
#3
Πρόκειται για ένα συγκινητικό
Συγκινητικότατο, ὄντως!

Δὲ γνωρίζω πολλὰ σχετικᾶ. Τὸ ἔχω ἀκούσει καὶ σὲ ἄλλες, πιὸ παραδοσιακὲς μουσικές, ἐκδοχὲς. Εἶχα τὴν ἐντύπωση πὼς ἡ συγκεκριμένη μελωδία εἶναι σύγχρονη ἀλλὰ δὲ γνωρίζω σὲ ποιὸν ἀνήκει. Ἄν ἔχεται περισσότερες πληροφορίες θὰ τὸ ἐκτιμοῦσα! Καὶ τὸν ГЕОРГИ БЕЛЧЕВ ἀπὸ ἐσᾶς τὸν μαθαίνω.

Δυστυχῶς, δὲ μπορῶ νὰ ἀνοίξω τὰ συνημμένα στὸ pdf, ὅπως κάθε φορά... Ἄν γνωρίζεται τὶ πρέπει νὰ κάνω, κι αὐτὸ θὰ τὸ ἐκτιμοῦσα.

Φαντάζομαι πὼς τὴν ἐργασία σας αὐτὴ (Ὑπέροχη – Συγχαρητήρια!) τὴν εἴχατε ἕτοιμη ἀπὸ καιρό. Εὐχάριστη σύμπτωση!

Ἐννοεῖται, ὅπως τὸ συνηθίζω, στὴ δικιά μου ἐκδοχὴ ἐδῶ, δὲ μεταφέρω πιστᾶ αὐτὸ ποὺ ἀκούω ἀλλά, κινοῦμε σχετικᾶ ἐλεύθερα διασκευάζοντας καὶ πειραματιζόμενος κατὰ τὸ δυνατόν.

Εὐχαριστῶ ποὺ ἀσχοληθήκατε καὶ μοιραστήκατε τὴν ἐργασία σας!
 
#4
Δυστυχῶς, δὲ μπορῶ νὰ ἀνοίξω τὰ συνημμένα στὸ pdf, ὅπως κάθε φορά... Ἄν γνωρίζεται τὶ πρέπει νὰ κάνω, κι αὐτὸ θὰ τὸ ἐκτιμοῦσα.
Θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε κάποιο πρόγραμμα ανάγνωσης pdf που να μπορεί να εκτελεί και ενσωματωμένα ηχητικά και οπτικά, όπως είναι το FoxitPhantom PDF reader ή το Acrobat reader που είναι ελεύθερα.
Αν χρησιμοποιείτε κινητό με ios υπάρχει το EZreader. Δεν ξέρω τι υπάρχει για Android καθώς δεν διαθέτω τέτοια συσκευή.

Έχω γυρίσει όλη τη Βουλγαρία τόσο ως μέλος όσο και κατόπιν ως χοράρχης πολυφωνικών χορωδιών και είχα την τύχη να γνωρίσω τον Κονσταντίν Γκάνεφ, που με μύησε στο παραδοσιακό και πολυφωνικό τραγούδι της χώρας του, και δείγματα όπως το πιο πάνω, το Калиманку Денку (που σας συστήνω να το ακούσετε) και άλλα, αποτελούν θησαυρούς της βαλκανικής παράδοσης.
Εἶχα τὴν ἐντύπωση πὼς ἡ συγκεκριμένη μελωδία εἶναι σύγχρονη ἀλλὰ δὲ γνωρίζω σὲ ποιὸν ἀνήκει. Ἄν ἔχεται περισσότερες πληροφορίες θὰ τὸ ἐκτιμοῦσα!
Στα μέσα του 14ου αιώνα, ο Σουλτάνος Μουράτ διέταξε τη δημιουργία του Σώματος των Γενίτσαρων, που έφθασε να αποτελέσει μεγάλη στρατιωτική δύναμη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Έτσι θεσπίστηκε ο φόρος "chilik", γνωστός ως "φόρος αίματος".
Επρόκειτο για μια περιοδική συγκέντρωση νεαρών αγοριών, συνήθως μεταξύ των ηλικιών 5-10 ετών του υποδουλωμένου χριστιανικού πληθυσμού. Αυτή είναι μια από τις πιο τρομακτικές θηριωδίες στην ιστορία των κατακτημένων εθνών.

Εκατοντάδες χιλιάδες νεαρά αγόρια απήχθηκαν από τις οικογένειές τους και αναγκάσθηκαν να υπηρετήσουν τον σουλτάνο ως έφηβοι. Τα περισσότερα από τα παιδιά πάρθηκαν από Έλληνες και Βούλγαρους, που στέλνονταν σε τουρκικές οικογένειες, όπου εκπαιδεύονταν στην υπακοή και στην τουρκική γλώσσα και τρόπους. Αφού μεγάλωναν, μεταφέρονταν στην Κωνσταντινούπολη, όπου μάθαιναν όχι μόνο τα στρατιωτικά, αλλά και τα μαθηματικά και τις τέχνες.
Η εκπαίδευσή τους κρατούσε πολλά χρόνια, για να γίνουν άφοβοι πολεμιστές και να πιστεύουν στην ισλαμική θρησκεία. Καθώς η αυτοκρατορία διαμόρφωνε το ηθικό τους, γίνονταν τρομεροί μαχητές. Συχνά, αυτά τα χριστιανόπουλα στέλνονταν ενάντια στους τόπους καταγωγής τους.

Το τραγούδι που αναρτήσατε αφορά αυτή την περίοδο, κατά την οποία οι γιοι των υπόδουλων εθνών στράφηκαν άθελά τους εναντίον των συγγενών τους, και γιος έφθασε στο σημείο να πουλάει σκλάβο τον ίδιο του τον πατέρα!
Ἐννοεῖται, ὅπως τὸ συνηθίζω, στὴ δικιά μου ἐκδοχὴ ἐδῶ, δὲ μεταφέρω πιστᾶ αὐτὸ ποὺ ἀκούω ἀλλά, κινοῦμε σχετικᾶ ἐλεύθερα διασκευάζοντας καὶ πειραματιζόμενος κατὰ τὸ δυνατόν.
Εύγε για τις ανησυχίες και τους πειραματισμούς σας.
Και πάλι σας ευχαριστώ για όσα ωραία μου θυμίσατε.
 
Last edited:
Top