Παλαιά χερουβικά

Βασιλη εννοουσα οτι και λογω της μεγαλης δειαρκειας του και λογω της δομης του , ΝΟΜΙΖΩ οτι δεν προσφερεται για ΣΟΛΟ εκτελεση σε απλους ενοριακους ναους .
Ήθελα να ξερα από πια παράδοση έρχεται αυτή η ΣΟΛΟ εκτέλεση των χερουβικών...
 
Παλαιοι λοιπον και μονο αυτοι . Εγω τουλαχιστον , καλως ή κακως , δεν δεχομαι αυτη την λογικη . Και νεωτεροι συνθετες αξιολογοι υπηρξαν και υπαρχουν (και δεν εννοω τον εαυτο μου) και αξιολογοι ερμηνευτες των συνθεσεων αυτων . Τωρα αν καποιοι προτιμουν να μενουν στα πριν 150 περιπου χρονια και πισω τεχθεντα (μουσικα κειμενα) , ειναι απολυτως σεβαστο δικαιωμα τους οπως το ιδιο σεβαστο ειναι και το δικο μου δικαιωμα να αρεσκομαι προσωπικα και σε νεωτερες συνθεσεις .
Και κατι ακομα (προς ολους) . Στους σημερινους ενοριακους ναους , στην συντριπτικη τους πλειοψηφια , ψαλλωνται κυριως νεωτερες συνθεσεις . Γιατι αραγε ; Και ας ξεκαθαρισθει επιτελους : Αλλο ενοριακοι ναοι και αλλο μοναστηριακοι (και ειδικα Αγιορειτικοι) ναοι . Θα ελεγα :'' Ο καθενας στο ειδος του και ο Λουμιδης στους καφεδες του'' .
Να ναι ευλογημένο που λέμε και εμείς "οι ψάλλοντες σε μοναστηριακούς ναούς"....:rolleyes:
 
Παλαιοι λοιπον και μονο αυτοι . Εγω τουλαχιστον , καλως ή κακως , δεν δεχομαι αυτη την λογικη . Και νεωτεροι συνθετες αξιολογοι υπηρξαν και υπαρχουν (και δεν εννοω τον εαυτο μου) και αξιολογοι ερμηνευτες των συνθεσεων αυτων . Τωρα αν καποιοι προτιμουν να μενουν στα πριν 150 περιπου χρονια και πισω τεχθεντα (μουσικα κειμενα) , ειναι απολυτως σεβαστο δικαιωμα τους οπως το ιδιο σεβαστο ειναι και το δικο μου δικαιωμα να αρεσκομαι προσωπικα και σε νεωτερες συνθεσεις .
Και κατι ακομα (προς ολους) . Στους σημερινους ενοριακους ναους , στην συντριπτικη τους πλειοψηφια , ψαλλωνται κυριως νεωτερες συνθεσεις . Γιατι αραγε ; Και ας ξεκαθαρισθει επιτελους : Αλλο ενοριακοι ναοι και αλλο μοναστηριακοι (και ειδικα Αγιορειτικοι) ναοι . Θα ελεγα :'' Ο καθενας στο ειδος του και ο Λουμιδης στους καφεδες του'' .
Για να μην παρερμηνευθούν τα λεγόμενα μου ξαναλέω ότι δεν είμαι υπέρ του να ψάλλονται μόνο παλαιά κομμάτια...αν είναι δυνατόν κ.Βαγγέλη...απλά θεωρώ ότι αυτά θα πρέπει να βαδίζουν σύμφωνα με τους κανόνες μελοποιίας που διέπουν την ψαλτική τέχνη και όχι κάποια άλλη...και εμείς στους "μοναστηριακούς ναούς" όπως τους χαρακτηρίσατε (και ας είναι ενορίες μέσα στις πόλεις:rolleyes:) ψάλλουμε νέες συνθέσεις και τις προωθούμε αλλά άλλο ο αυτοσχεδιασμός της στιγμής (ταξίμια δηλαδή) και άλλο η κλασικότητα των συνθέσεων "παλαιών τε και νέων"...ας μην μπερδευόμαστε και ας μην βγάζουμε έυκολα συμπεράσματα...
 
Χρίστο άμα είσαι μόνος ?????

Έτσι πάει? όταν έχω άτομα τους βάζω να ισοκρατούν και κάνω ταξίμια (η στην καλύτερη των περιπτώσεων θα ψάλλω και κανέναν Φωκαέα) και αν είμαι μόνος μου θα έχω την ελευθερία να "σολάρω"? μάλλον πρόεκειται περί διαφορετικής αντίληψης για του τι εστί ψαλτική τέχνη και "τα εν αυτή πραχθέντα":rolleyes:
 
Και ας ξεκαθαρισθει επιτελους : Αλλο ενοριακοι ναοι και αλλο μοναστηριακοι (και ειδικα Αγιορειτικοι) ναοι . Θα ελεγα :'' Ο καθενας στο ειδος του και ο Λουμιδης στους καφεδες του'' .

Δεν είχα σκοπό να παρέμβω ξανά στη συζήτηση, αλλά θα μου επιτρέψετε να πώ και να τονίσω ότι η Λατρεία της Εκκλησίας είναι ΜΙΑ. Δεν υπάρχει μοναστηριακή λατρεία και ενοριακή.

Νομίζω ότι νομιμοποιόυμαι να πιστεύω ότι τέτοιοι διαχωρισμοί είναι κατασκευασμένοι από νοοτροπίες άλλων εποχών. Και αναφέρομαι στον κληρικαλισμό, δηλαδή την νοοτροπία των ιερέων (και από κοντά των ψαλτών) να νομίζουν ότι μπορούν να διερμηνέυουν (ex officio et ex kathedra) τι προσιδιάζει στο ενοριακό (sic) τυπικό ή/και μουσικό κριτίριο.

Πιστεύω ότι ο υποκειμενισμός έχει καταστρέψει την Λατρεία.
 
Αμ έλα που ο συνθέτης του Χερουβικού ήταν ... και αμανετζής δεινός- έχει γράψει υπέροχα κρατήματα με ωραιότατες ... συλλαβές! Μάλλον είναι εμφανές και σε αυτό το ωραίο χερουβικό τούτο το στοιχείο. Βλέπει κανείς δηλαδή πώς η σύνθεση του Καρύκη είναι η βάση για αυτά που ελαφρά καρδία αποκαλούν κάποιοι αμανέδες συλλήβδην και καθ' υπερβολήν. Μια απλή ματιά σε κομβικές φράσεις, πχ μυστικώς που κατέρχεται στον κάτω κε, στο εκτεταμένο και υψίφωνο Τριάδι, όπως και στο Πάσαν πείθει για του λόγου το αληθές.
Δημήτρης

Επέτρεψέ μου να μην συμφωνήσω με τις παραπομπές σου...που είδες το αμανετζίδικο σε αυτές τις φράσεις που επικαλέισαι??? οι γραμμές αυτές υπάρχουν αυτούσιες και στον Κουκουζέλη αλλά και σε όλους τους μεγάλους του 13-14 αιώνα και αυτούς αμανετζίδες θα τους βγάλουμε??? προφανώς δίνουμε διαφορετική ερμηνεία σ αυτήν την λέξη...δεν βλέπω άλλη εξήγηση:rolleyes:

Δημήτρη επιμένω να περιμένω την απάντηση σου στο ερώτημα μου αυτό....
 
Υπάρχει κανένα Χερουβικό του Ξ. Κορώνη, του Γλυκέος ή του Κλαδά; Ψάχνω κυρίως σε Α' και σε Δ' ήχο.
 
Ορίστε το πρώτο μέρος...κατάλληλα για περιπτώσεις που η προσκομιδή θα γίνει την ώρα του χερουβικού...

Ορίστε και το δεύτερο μέρος...

Μια που επεξεργάστηκα λίγο τα παραπάνω για το αρχείο μου, τα ανεβάζω κι εδώ για κάθε ενδιαφερόμενο. Από τα τέσσερα παλαιά χερουβικά ληφθέντα εκ του βιβλίου "Εν άνθος της καθ' ημάς εκκλησιαστικής μουσικής" του Αγαθαγγέλου Κυριαζίδου (Κωνσταντινούπολη 1896) που ανέβασε στα παραπάνω μηνύματα ο Χριστάκης Ψωμιάδης, το ένα (του πλ. β', το παλατινόν) έχει ανέβει σε άλλο μήνυμα του ιδίου θέματος (εδώ) επεξεργασμένο και καθαρό. Τα υπόλοιπα τρία επισυνάπτονται αναλόγως επεξεργασμένα και καθαρισμένα. Φυσικά, υπάρχει και ολόκληρο το βιβλίο ψηφιοποιημένο εδώ.
 

Attachments

  • Χερουβικόν ήχος πλ α αργόν - Γερασίμου Αγιορείτου.pdf
    300.4 KB · Views: 211
  • Χερουβικόν ήχος βαρύς αργόν - Μανουήλ Χρυσάφου.pdf
    457.5 KB · Views: 171
  • Χερουβικόν ήχος πλ δ αργόν - Μάρκου Ευγενικού.pdf
    377.6 KB · Views: 163


Καλησπέρα σας ! πολυ καλά κάνετε που ''μοιράζεστε'' αυτούς τους μουσικούς θησαυρούς !ψάχνω χερουβικό Θεοφάνους Καρύκη σε Ήχο Α'
 
Εἰ οὖν ἁμαρτηματα λέξεως ἐν τῷ παρόντι οἱ ἀναγινώσκοντες ἐντύχετε συγγνώμην δότε τῷ ἀντιγραφεῑ ὅτι ἄμουσος ἦν καὶ ἐστι καὶ ἐσται...
Ναι , ευχαριστώ πολύ !
 
Last edited by a moderator:
Έχει κανείς το Χερουβικό του Ι. Κλαδά σε πλ. Β΄ το λεγόμενο "δυσικόν";
Υπάρχει ηχογράφησή του στην εκπομπή "Ψαλτικής Απανθίσματα" (Β73) του Σαββάτου 27-2-2010 από τη Βυζαντινη Δημοτικη Χορωδια Ηρακλειου.

Πολύ ωραίο μάθημα!
 
Back
Top