Ο χορός του Ζαλόγγου

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
#1
[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Αντιγραφή μηνυμάτων σε νέο θέμα από εδώ.



Παραθέτω τα σχόλια απ' το βίντεο:

Το πασίγνωστο δημοτικοφανές τραγούδι του Ιωάννη Θ. Σακελλαρίδη το οποίο διαδόθηκε τόσο πολύ που θεωρείται πια δημοτικό. Ζώντος, ακόμα, του Σακελλαρίδη θεωρήθηκε από πολλούς δημοτικό, γι΄αυτό και όσες φορές εκδόθηκε (βλ. και Ψάχος) χαρακτηρίστηκε ως τέτοιο.

Η πρώτη δημοσίευση του τραγουδιού γίνεται στο βιβλίο του "Τυρταίος" (Ι. Σακελλαρίδη, Τυρταίος, ήτοι βιβλίον μουσικόν περιέχον νέα άσματα παιδαγωγικά, ορχηστικά, γυμναστικά, ως και τα χορικά της Ηλέκτρας και της Αντιγόνης του Σοφοκλέους, την πάροδον του Οιδίποδος επί Κολωνώ και ικανάς δημώδεις μελωδίας, Αθήναι, 1907. Πολλά απ' αυτά τα τραγούδια έγιναν διάσημα και τραγουδήθηκαν από όλα τα Ελληνόπουλα: "Όλη δόξα όλη χάρη άγια μέρα ξημερώνει" (στίχοι Γ. Μ. Γεωργόπουλου), "Ξέρεις την χώραν που ανθεί φαιδρά πορτοκαλέα" (Άγγ. Βλάχος, από τη "Mignon" του Γκαίτε), "Τα πήραμε τα Γιάννενα","Σ’ αυτά σ' αυτά τα κύματα τα ηλιοφωτισμένα" (στίχοι Γ. Παράσχου), "Πήρανε κι ανθίζουν τα χλωρά κλαδιά" (στίχοι Παλαμά), "Τί τιμή στο παλληκάρι όταν πρώτο στη φωτιά" (Τυρταίος, μετάφραση Σπ. Τρικούπη), κ.λπ. ) όπου ο ίδιος υπογράφει ως συνθέτης, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα τραγούδια άλλων ή δημοτικά. Στο εν λόγω τραγούδι μάλιστα -το σημαντικότερο- αναφέρει ως ποιητή τον Σπύρο Περεσιάδη. Το τραγούδι κατά πάσα πιθανότητα γράφτηκε αρκετά χρόνια μετά την επανάσταση (από λόγιο ποιητή ως εκ του στίχου). Η περίοδος δράσης του Σακελλαρίδη αρχίζει περίπου μια πεντηκονταετία από την επανάσταση του 1821 και όλες οι ενδείξεις συντείνουν στο ότι είναι τελικά δική του σύνθεση. Εκτός του ότι ο ίδιος υπογράφει ρητά την σύνθεση στον "Τυρταίο" (σ. 141-142), πληροφορεί τους αναγνώστες του ότι το τραγούδι "χορεύεται με βήματα καλαματιανού" (!) κάτι που σαφώς υποδηλώνει πως επρόκειτο μέχρι τότε για άγνωστη σύνθεση.

Την απόδοση στον Σακελλαρίδη της πατρότητας του εν λόγω τραγουδιού επισφραγίζει και επιβεβαιώνει ο μαθητής του, Κωνσταντίνος Παπαδημητρίου, στην μνημειώδη ομιλία του για τον δάσκαλό του, στις 12 Ιουνίου 1939 στην αίθουσα του Παρνασσού, ενώπιον του εκλεκτότερου ακροατηρίου της τότε Αθήνας και δη ανθρώπων ειδημόνων της μουσικής όπως ο Μανώλης Καλομοίρης κ.ά.

Τέλος, μια μουσική παρατήρηση, το ρεφραίν ("Έχετε γεια βρυσούλες") στην έκδοση από τον Σακελλαρίδη παρουσιάζει μικρές διαφορές από αυτό που επεκράτησε: τραγουδιέται μια οκτάβα ψηλότερα και έχει κάποιες πολύ μικρές διαφορές στη μελωδία. Είναι πολύ πιθανόν στην ευρεία του διάδοση να απλοποιήθηκε για να "έρθει στα μέτρα" του λαού, πράγμα συχνότατο στη δημοτική πρακτική.

Παρά ταύτα, οποιαδήποτε πληροφορία δημοσιευθεί που θα απορρίπτει τα ανωτέρω, θα παρουσιάζει με περισσότερα στοιχεία το τραγούδι ως δημοτικό και γενικά θα συμβάλλει στην έρευνα θα μελετηθεί, και η ανάρτηση μας, ασφαλώς, θα τροποποιηθεί.

Στην παρούσα ηχογράφηση η Κική Καψάσκη έχει την επιμέλεια της διδασκαλίας και της ενοχρήστρωσης, ενώ τραγουδάει και τα σόλο. Συμμετέχει χορωδία μαθητριών της από την Μαράσλειο Παιδαγωγική Ακαδημία.
 
Last edited by a moderator:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#2


Παραθέτω τα σχόλια απ' το βίντεο:
Ἄλλη μιὰ ὑπόθεση ἐργασίας ποὺ προβάλλεται ὡς βεβαιότητα. Τὰ στοιχεία ἔχουν ὑποκειμενικὸ χαρακτήρα καὶ κανένα δὲν φαίνεται νὰ διασταυρώνεται μὲ πηγὲς ἑκτὸς τοῦ περιβάλλοντος Σακελαρίδη.

Τὸ ἐντυπωσιακὸ εἶναι πὼς μιὰ ὑπόθεση ἐργασίας ἐμφανίζεται ὡς βεβαιότητα γιὰ ἄλλη μιὰ φορά.
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
#3
Ἄλλη μιὰ ὑπόθεση ἐργασίας ποὺ προβάλλεται ὡς βεβαιότητα. Τὰ στοιχεία ἔχουν ὑποκειμενικὸ χαρακτήρα καὶ κανένα δὲν φαίνεται νὰ διασταυρώνεται μὲ πηγὲς ἑκτὸς τοῦ περιβάλλοντος Σακελλαρίδη.

Τὸ ἐντυπωσιακὸ εἶναι πὼς μιὰ ὑπόθεση ἐργασίας ἐμφανίζεται ὡς βεβαιότητα γιὰ ἄλλη μιὰ φορά.
Ου γιγνώσκεις α αναγιγνώσκεις (;), Δομέστιχε... για άλλη μια φορά.
 
#6
Ἄλλη μιὰ ὑπόθεση ἐργασίας ποὺ προβάλλεται ὡς βεβαιότητα.
Τὸ ἐντυπωσιακὸ εἶναι πὼς μιὰ ὑπόθεση ἐργασίας ἐμφανίζεται ὡς βεβαιότητα γιὰ ἄλλη μιὰ φορά.
Από σχόλιο βίντεο...

"Παρά ταύτα, οποιαδήποτε πληροφορία δημοσιευθεί που θα απορρίπτει τα ανωτέρω, θα παρουσιάζει με περισσότερα στοιχεία το τραγούδι ως δημοτικό και γενικά θα συμβάλλει στην έρευνα θα μελετηθεί, και η ανάρτηση μας, ασφαλώς, θα τροποποιηθεί."

 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
#7
Από σχόλιο βίντεο...

"Παρά ταύτα, οποιαδήποτε πληροφορία δημοσιευθεί που θα απορρίπτει τα ανωτέρω, θα παρουσιάζει με περισσότερα στοιχεία το τραγούδι ως δημοτικό και γενικά θα συμβάλλει στην έρευνα θα μελετηθεί, και η ανάρτηση μας, ασφαλώς, θα τροποποιηθεί."

Let it be, Andrew!

(πολύ αγγλικό έπεσε!:D)
 

ARGITAN

Παλαιό Μέλος
#8
Ου γιγνώσκεις α αναγιγνώσκεις (;), Δομέστιχε... για άλλη μια φορά.
Το περιέργο είναι,γιατί δεν αντέδρασε ποτέ ο Ι.Σακελλαρίδης ως προς την πατρότητα του τραγουδιού,πολύ περισσότερο εφ' όσον το είχε ήδη δημοσιεύσει από το 1907 στον βιβλίο του Τυρταίος (σ.141), αφού τόσον ο Κ. Ψάχος όσον και άλλοι το παρουσίασαν ως δημοτικό,και μάλιστα από τα πλέον γνωστά και γνήσια!Μήπως χρειάζεται περισσότερο ψάξιμο;
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
#9
Το περιέργο είναι,γιατί δεν αντέδρασε ποτέ ο Ι.Σακελλαρίδης ως προς την πατρότητα του τραγουδιού,πολύ περισσότερο εφ' όσον το είχε ήδη δημοσιεύσει από το 1907 στον βιβλίο του Τυρταίος (σ.141), αφού τόσον ο Κ. Ψάχος όσον και άλλοι το παρουσίασαν ως δημοτικό,και μάλιστα από τα πλέον γνωστά και γνήσια!Μήπως χρειάζεται περισσότερο ψάξιμο;
Ξέρετε ότι δεν αντέδρασε; (εννοώ, φυσικά, την ερώτηση).
Άλλωστε η ανάρτηση ήταν σαφής. Αν υπάρξουν περισσότερα στοιχεία θα τροποποιηθεί ή και θα απαλειφθεί.

Μία ισχυρή πιθανότητα είναι να πρόκειται για διασκευή του Σακελλαρίδη, αλλά αν οι στίχοι είναι λόγιοι, όπως φαίνεται; Ο Περεσιάδης ήταν δημιουργός έργου με τίτλο "Ο Χορός του Ζαλόγγου", οπότε ενισχύεται ακόμη περισσότερο η απόδοση των στίχων σ' αυτόν, πέρα απ' τη ρητή αναφορά του Σακελλαρίδη στον "Τυρταίο".

Άρα, αν δεν ισχύει η αρχική ανάρτηση, μπορούμε να υποθέσουμε ότι η μελωδία και μόνον έχει δημοτικές ρίζες και ο Σακελλαρίδης τη διασκεύασε. Αλλά και τότε το τραγούδι στην σημερινή, πασίγνωστη μορφή του διαμορφώθηκε απ' αυτούς τους συντελεστές.
 
#10
Να προσθέσω ακόμα πως το γεγονός της αναφοράς του τραγουδιού απ' τον Κων. Παπαδημητρίου στον Παρνασσό το 1939 δείχνει ότι η δημοσίευσή του στον Τυρταίο δεν ήταν μια κίνηση που ο Σακελλαρίδης έπειτα, ίσως υπό την πίεση του Ψάχου κ.α., άφησε να ξεχαστεί.

"[...] Το μνημόσυνον τούτο ετελέσθη εν τη Μ. Αιθούση του Παρνασσού [...] εν μέσω πολυαριθμοτάτου και εκλεκτού ακροατηρίου με τα πλείστα των μελών της Ι. Συνόδου επί κεφαλής [...] Επειδή όμως δι' έλλειψιν χώρου απεκλείσθη της εορτής μέγα πλήθος των συρρευσάντων θαυμαστών του αλησμονήτου διδασκάλου[...]" κ.λπ.

"Από τα γεγονότα της Επαναστάσεως ευρίσκει ωραίες εμπνεύσεις και μας χαρίζει υπέροχα τραγούδια, όπως 'Η τελευταία νυξ του Μεσολογγίου', 'Ο χορός του Ζαλόγγου', 'Ο Βότσαρης', ο 'Γιάννης ο Σταθάς''' (από την ομιλία του Παπαδημητρίου).

Εγώ πιστεύω ότι σίγουρα αντέδρασε!!! :D
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#11
Το περιέργο είναι,γιατί δεν αντέδρασε ποτέ ο Ι.Σακελλαρίδης ως προς την πατρότητα του τραγουδιού,πολύ περισσότερο εφ' όσον το είχε ήδη δημοσιεύσει από το 1907 στον βιβλίο του Τυρταίος (σ.141), αφού τόσον ο Κ. Ψάχος όσον και άλλοι το παρουσίασαν ως δημοτικό,και μάλιστα από τα πλέον γνωστά και γνήσια!Μήπως χρειάζεται περισσότερο ψάξιμο;
Θα μπορούσατε, μήπως, να μας ενημερώσετε για το πού θα βρούμε τη δημοσίευση του Ψάχου;
 
#12
Προσθέτω επίσης το γεγονός ότι το τραγούδι αυτό δεν συμπεριελήφθη στην μνημειώδη έκδοση του Ν.Γ.Πολίτη με τα δημοτικά τραγούδια, η οποία εκδόθηκε το 1914. Αντιθέτως, συμπεριλαμβάνονται τα εξίσου γνωστά σχετιζόμενα με το Σούλι και την κατάληψή του από τον Αλή Πασά "Της Λένως του Μπότσαρη", Της Δέσπως", "Της Πάργας" και άλλα από τα καθαυτό επαναστατικά χρόνια.

Θα ήταν απολύτως λογικό και αναμενόμενο μία τέτοια ιστορική στιγμή όπως ο χορός του Ζαλόγγου να απαθανατίζεται μέσα από την έκδοση ενός τέτοιου τραγουδιού, που, κατά την παράδοση, τραγουδούσαν οι Σουλιώτισσες πέφτοντας. Εκτός αν δεν ήταν δημοτικό.
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#13
Ξέρετε ότι δεν αντέδρασε; (εννοώ, φυσικά, την ερώτηση).
Άλλωστε η ανάρτηση ήταν σαφής. Αν υπάρξουν περισσότερα στοιχεία θα τροποποιηθεί ή και θα απαλειφθεί.

Μία ισχυρή πιθανότητα είναι να πρόκειται για διασκευή του Σακελλαρίδη, αλλά αν οι στίχοι είναι λόγιοι, όπως φαίνεται; Ο Περεσιάδης ήταν δημιουργός έργου με τίτλο "Ο Χορός του Ζαλόγγου", οπότε ενισχύεται ακόμη περισσότερο η απόδοση των στίχων σ' αυτόν, πέρα απ' τη ρητή αναφορά του Σακελλαρίδη στον "Τυρταίο".

Άρα, αν δεν ισχύει η αρχική ανάρτηση, μπορούμε να υποθέσουμε ότι η μελωδία και μόνον έχει δημοτικές ρίζες και ο Σακελλαρίδης τη διασκεύασε. Αλλά και τότε το τραγούδι στην σημερινή, πασίγνωστη μορφή του διαμορφώθηκε απ' αυτούς τους συντελεστές.
Και, οπωσδήποτε, η μελωδία του τραγουδιού σε "καλαματιανό" δεν παραπέμπει στην Ηπειρώτικη δημοτική μουσική παράδοση βλ. και εδώ σχετικά περί των ρυθμών της Ηπειρώτικης μουσικής http://www.vlahoi.net/tragoudia-xoroi/anafora-stous-rithmous-tis-ipeirou.html
Μου θυμίζει "δημοτικοφανή" τραγούδια όπως "Του Γιάννου η φλογέρα", "Μπιρμπίλω" (και τα δύο συνθέσεις του αείμνηστου Σουγιούλ)
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#14
Το περιέργο είναι,γιατί δεν αντέδρασε ποτέ ο Ι.Σακελλαρίδης ως προς την πατρότητα του τραγουδιού,πολύ περισσότερο εφ' όσον το είχε ήδη δημοσιεύσει από το 1907 στον βιβλίο του Τυρταίος (σ.141), αφού τόσον ο Κ. Ψάχος όσον και άλλοι το παρουσίασαν ως δημοτικό,και μάλιστα από τα πλέον γνωστά και γνήσια!

Μήπως χρειάζεται περισσότερο ψάξιμο;
Αὐτὸ εἶναι τὸ μόνο βέβαιο προτοῦ κάποιοι καταλήξουν «πανηγυρικά» σὲ βεβαιότητες «πανηγύρεως».
...

Άρα, αν δεν ισχύει η αρχική ανάρτηση, μπορούμε να υποθέσουμε ότι η μελωδία και μόνον έχει δημοτικές ρίζες και ο Σακελλαρίδης τη διασκεύασε. Αλλά και τότε το τραγούδι στην σημερινή, πασίγνωστη μορφή του διαμορφώθηκε απ' αυτούς τους συντελεστές.
Αὐτὸ εἶναι τὸ πλέον σίγουρο, ἄλλωστε ἀποτελοῦσε προσφιλὴ συνήθεια, ἀλλὰ μᾶλλον χαλάει ἡ «συνταγή».
 
#15

Αὐτὸ εἶναι τὸ μόνο βέβαιο προτοῦ κάποιοι καταλήξουν «πανηγυρικά» σὲ βεβαιότητες «πανηγύρεως».

Αστο γιατί δε σου βγαίνει. Καμία πανήγυρη και καμία βεβαιότητα πλην των παρατιθεμένων ενδείξεων που κατά τη γνώμη μας είναι αρκετά ισχυρές.
Μάλλον βιάστηκες να απαντήσεις χωρίς να διαβάσεις όλο το κείμενο με τα σχόλια. Άλλωστε προδίκασες εξαρχής ότι δεν έχει γίνει έρευνα επί του θέματος. Όλα τα ξέρεις.

Σιγά μην κρίνεται ο Σακελλαρίδης από την πατρότητα ή μη του συγκεκριμένου τραγουδιού. Μάλλον όμως θίχτηκε ο... "παραδοσιακός" εγωισμός κάποιων, επειδή φαίνεται πως το τραγούδι ανήκει σ' αυτόν τον δημιουργό. Αίσχος και όνειδος! :p

Αὐτὸ εἶναι τὸ πλέον σίγουρο, ἄλλωστε ἀποτελοῦσε προσφιλὴ συνήθεια, ἀλλὰ μᾶλλον χαλάει ἡ «συνταγή».
Εσύ, φαντάζομαι, με τόση βεβαιότητα που μιλάς, έχεις ατράνταχτα στοιχεία. Αφού ξέρεις και τις συνήθειες του Σακελλαρίδη, να με ενημερώσεις κι εμένα που μ' ενδιαφέρει το θέμα.
 
#16
Και για να προσθέσω άλλο ένα στοιχείο
- δεν έχω χρόνο να γράψω ένα μεγάλο μήνυμα και τα γράφω κομμάτι-κομμάτι -

ο φιλόλογος και σημαντικότατος μελετητής των δημοτικών τραγουδιών Αλέξης Πολίτης έχει υποστηρίξει ότι το τραγούδι γράφτηκε το 1908.

Δεν έχω την παραπομπή μπροστά μου, αλλά θα ανέβει κι αυτή.

Όλα αυτά είναι σχετικές ενδείξεις γιατί υπάρχουν και οι αντενδείξεις. Αλλά, όπως τονίστηκε παραπάνω, το κανάλι προσπαθεί για την πιστότητα και την αξιοπιστία των αναρτήσεων. Ούτε μάθαμε τώρα για τον Τυρταίο, ούτε και για τα υπόλοιπα. Από χρόνια το έχουμε επισημάνει αλλά απαιτείται και μια κάποια έρευνα την οποία κάνουμε πριν αναρτήσουμε, πάντα με κάθε επιφύλαξη προς τους καλοπροαίρετους.
 

ARGITAN

Παλαιό Μέλος
#17
Αστο γιατί δε σου βγαίνει. Καμία πανήγυρη και καμία βεβαιότητα πλην των παρατιθεμένων ενδείξεων που κατά τη γνώμη μας είναι αρκετά ισχυρές.
Μάλλον βιάστηκες να απαντήσεις χωρίς να διαβάσεις όλο το κείμενο με τα σχόλια. Άλλωστε προδίκασες εξαρχής ότι δεν έχει γίνει έρευνα επί του θέματος. Όλα τα ξέρεις.

Σιγά μην κρίνεται ο Σακελλαρίδης από την πατρότητα ή μη του συγκεκριμένου τραγουδιού. Μάλλον όμως θίχτηκε ο... "παραδοσιακός" εγωισμός κάποιων, επειδή φαίνεται πως το τραγούδι ανήκει σ' αυτόν τον δημιουργό. Αίσχος και όνειδος! :p



Εσύ, φαντάζομαι, με τόση βεβαιότητα που μιλάς, έχεις ατράνταχτα στοιχεία. Αφού ξέρεις και τις συνήθειες του Σακελλαρίδη, να με ενημερώσεις κι εμένα που μ' ενδιαφέρει το θέμα.
Εγώ,αν συμπεριλαμβάνομαι σε εκείνους που πιθανόν να θίχθηκε ο "παραδοσιακός" εγωισμός,πληροφορώ δεν έχω τίποτα με τον Σακελλαρίδη.Απεναντίας,μάλιστα, εκτιμώ πολύ την προσφορά του και έχω γράψει ότι ο Σακελλαρίδης και ο Ψάχος, από τη σκοπιά του ο κάθε ένας, ευεργέτησε την εκκλησιαστική μας μουσική,γιατί αν δεν υπήρχε το έργο και η δράσις εκείνων στην τόσο επίμαχη εκείνη εποχή ΄ίσως σήμερα να είχαν οι περισσότερες εκκλησιές μας,τουλάχιστον οι κεντρικές,μόνο τετράφωνες χορωδίες.Άρα μόνο πετροβόλημα δεν αξίζει για τον μεγάλο αυτό ψάλτη δημιουργό.Αυτό όμως είναι αυτό είναι άλλο θέμα και χρειάζεται αναλυτική συζήτηση.
Απλά για λόγους δεοντολογίας και αν θέλετε έρευνας,εξέφρασα την απορία,δίχως και να αναιρώ -μη ξεχνούμε και τα άλλα εξαιρετικά του τραγούδια-την πιθανότητα να είναι ο πραγματικός δημιουργός του τραγουδιού.Άλλωστε η απορία μου στηρίζεται και στο γεγονός ότι πουθενά αλλού δεν αναφέρεται ως συνθέτης του τραγουδιού ο Σακελλαρίδης,
Πάντως για να λέμε και τα σωστά,η μελωδία του λίγο,θα έλεγα,θυμίζει αυτό που όλος ο κόσμος θεωρεί και αισθάνεται γνήσιο δημοτικό τραγούδι.Όμως η ανάρτηση είναι σημαντική,γιατί δίνει το έναυσμα για παραπέρα αναζήτηση του θέματος,που μπορεί στο τέλος να φθάσει σε απολύτως πειστικό αποτέλεσμα...
 
#18
Εγώ,αν συμπεριλαμβάνομαι σε εκείνους που πιθανόν να θίχθηκε ο "παραδοσιακός" εγωισμός,πληροφορώ δεν έχω τίποτα με τον Σακελλαρίδη.Απεναντίας,μάλιστα, εκτιμώ πολύ την προσφορά του και έχω γράψει ότι ο Σακελλαρίδης και ο Ψάχος, από τη σκοπιά του ο κάθε ένας, ευεργέτησε την εκκλησιαστική μας μουσική,γιατί αν δεν υπήρχε το έργο και η δράσις εκείνων στην τόσο επίμαχη εκείνη εποχή ΄ίσως σήμερα να είχαν οι περισσότερες εκκλησιές μας,τουλάχιστον οι κεντρικές,μόνο τετράφωνες χορωδίες.Άρα μόνο πετροβόλημα δεν αξίζει για τον μεγάλο αυτό ψάλτη δημιουργό.Αυτό όμως είναι αυτό είναι άλλο θέμα και χρειάζεται αναλυτική συζήτηση.
Απλά για λόγους δεοντολογίας και αν θέλετε έρευνας,εξέφρασα την απορία,δίχως και να αναιρώ -μη ξεχνούμε και τα άλλα εξαιρετικά του τραγούδια-την πιθανότητα να είναι ο πραγματικός δημιουργός του τραγουδιού.Άλλωστε η απορία μου στηρίζεται και στο γεγονός ότι πουθενά αλλού δεν αναφέρεται ως συνθέτης του τραγουδιού ο Σακελλαρίδης,
Πάντως για να λέμε και τα σωστά,η μελωδία του λίγο,θα έλεγα,θυμίζει αυτό που όλος ο κόσμος θεωρεί και αισθάνεται γνήσιο δημοτικό τραγούδι.Όμως η ανάρτηση είναι σημαντική,γιατί δίνει το έναυσμα για παραπέρα αναζήτηση του θέματος,που μπορεί στο τέλος να φθάσει σε απολύτως πειστικό αποτέλεσμα...
Σε καμια περίπτωση δεν εννοούσα εσάς που όπως είδατε σας απάντησα κανονικά και με διάθεση για εποικοδομητικό διάλογο! Έχετε δείξει κι άλλες φορές ανάλογο ενδιαφέρον και σας ευχαριστούμε για την προσφορά σας.
 
#19
Εγώ,αν συμπεριλαμβάνομαι σε εκείνους που πιθανόν να θίχθηκε ο "παραδοσιακός" εγωισμός,πληροφορώ δεν έχω τίποτα με τον Σακελλαρίδη.Απεναντίας,μάλιστα, εκτιμώ πολύ την προσφορά του και έχω γράψει ότι ο Σακελλαρίδης και ο Ψάχος, από τη σκοπιά του ο κάθε ένας, ευεργέτησε την εκκλησιαστική μας μουσική,γιατί αν δεν υπήρχε το έργο και η δράσις εκείνων στην τόσο επίμαχη εκείνη εποχή ΄ίσως σήμερα να είχαν οι περισσότερες εκκλησιές μας,τουλάχιστον οι κεντρικές,μόνο τετράφωνες χορωδίες.Άρα μόνο πετροβόλημα δεν αξίζει για τον μεγάλο αυτό ψάλτη δημιουργό.Αυτό όμως είναι αυτό είναι άλλο θέμα και χρειάζεται αναλυτική συζήτηση.
Απλά για λόγους δεοντολογίας και αν θέλετε έρευνας,εξέφρασα την απορία,δίχως και να αναιρώ -μη ξεχνούμε και τα άλλα εξαιρετικά του τραγούδια-την πιθανότητα να είναι ο πραγματικός δημιουργός του τραγουδιού.Άλλωστε η απορία μου στηρίζεται και στο γεγονός ότι πουθενά αλλού δεν αναφέρεται ως συνθέτης του τραγουδιού ο Σακελλαρίδης,
Πάντως για να λέμε και τα σωστά,η μελωδία του λίγο,θα έλεγα,θυμίζει αυτό που όλος ο κόσμος θεωρεί και αισθάνεται γνήσιο δημοτικό τραγούδι.Όμως η ανάρτηση είναι σημαντική,γιατί δίνει το έναυσμα για παραπέρα αναζήτηση του θέματος,που μπορεί στο τέλος να φθάσει σε απολύτως πειστικό αποτέλεσμα...
Σε καμια περίπτωση δεν εννοούσα εσάς που όπως είδατε σας απάντησα κανονικά και με διάθεση για εποικοδομητικό διάλογο! Έχετε δείξει κι άλλες φορές ανάλογο ενδιαφέρον και σας ευχαριστούμε για την προσφορά σας.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#20
Αστο γιατί δε σου βγαίνει. Καμία πανήγυρη και καμία βεβαιότητα πλην των παρατιθεμένων ενδείξεων που κατά τη γνώμη μας είναι αρκετά ισχυρές.
Μάλλον βιάστηκες να απαντήσεις χωρίς να διαβάσεις όλο το κείμενο με τα σχόλια. Άλλωστε προδίκασες εξαρχής ότι δεν έχει γίνει έρευνα επί του θέματος.

Όλα τα ξέρεις.
...

Τὸ τελευταῖο εἰδικὰ τὸ 'χεις κάνει ἀπὸ ἄθλημα πρωτάθλημα ...:rolleyes:

Πέραν αὐτοῦ στάθηκα στὴν μεθοδολογία. Ἐνῶ ὅλο τὸ κείμενο ἀναφέρεται σὲ ἐνδείξεις ἐσὺ καὶ οἱ ὅμοιοι τὸ δεχθήκατε πρῶτα (καὶ βέβαια δικαίωμά σας καὶ πρόβλημά σας φυσικά, οὕτε λόγος νὰ γίνεται:rolleyes:) ἀλλὰ καὶ τὸ παρουσιάσατε ὡς θέσφατο.

Λίγη αὐτοσυγκράτηση στὴν διατύπωση ὑποθέσεων δὲν βλάπτει. Πέραν τῶν διθυράμβων ὑπάρχει καὶ ἡ τραγικὴ ποίηση, ὅπου κανείς κάτι λιγουλάκι μαθαίνει περὶ ὕβρεως ... καὶ περὶ μιμήσεως ...
 
Top