Ο Εσπερινός του Σαββάτου: ευθύνες κληρικών και ψαλτών

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
#21
Ἡ ἀπαξίωση τοῦ ἑσπερινοῦ τοῦ Σαββάτου ξεκινάει ἀπό τούς...
Η προσπάθεια εύρεσης αποδιοπομπαίου τράγου από τη μια ή την άλλη πλευρά είναι μάλλον άστοχη και ανούσια. Στην ενορία που μεγάλωσα, οι ιερείς έδιναν ιδιαίτερη βαρύτητα στον εσπερινό του Σαββάτου και ποτέ δεν άλλαζαν την ώρα ή τη διάρκεια για να εξυπηρετήσουν περισσότερα μυστήρια. Στο ψαλτήρι μαζευόμασταν 3-6 ψάλτες και βοηθοί από τη γειτονιά και ο εσπερινός γινόταν με κάθε μεγαλοπρέπεια. Παρόλα αυτά ποτέ δεν έβλεπες από κάτω περισσότερους από 10-20 πιστούς. Δεν έφταιγαν βέβαια ούτε οι ιερείς ούτε οι ψάλτες.
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
#22
Να' ναι ευλογημένο.

Να καταλάβω όμως.

α) Το απαράδεκτον της σκέψεως βρίσκεται που; Στην λογική πως διπλάσια ή πολλαπλάσια εργασία θα έπρεπε να αμείβεται διπλάσια ή πολλαπλάσια;

β) Η εγκύκλιος αναφέρεται στην Αρχιεπισκοπή Αθηνών. Εδώ συζητάμε γενικότερα.

γ) Εφ ' όσον η εγκύκλιος αντιμετωπίζει ενιαία όλους τους ψάλτες συνεπάγεται πως είναι ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ να αμείβονται το ίδιο όλοι οι ψάλτες. (Συμβαίνει μήπως και μου διαφεύγει;) Αλλά όλοι οι ναοί ΔΕΝ βρίσκονται στην ίδια οικονομική κατάσταση! Άρα θα πρέπει ο ενιαίος μισθός να προέρχεται από συγκεκριμένο φορέα, προφανώς της Αρχιεπισκοπής(συμβαίνει μήπως και μου διαφεύγει;). Αλλιώς πως θα πληρώνει ένας ναός με πολύ λίγα έσοδα τα αυτονόητα που προκύπτουν από την εγκύκλιο; Και θα πρέπει να είναι ο μισθός καθορισμένος εκ των προτέρων (συμβαίνει μήπως και μου διαφεύγει;). Αφού είναι αμφότεροι οι ιεροψάλτες υποχρεωμένοι να βρίσκονται στις εορτές των αγίων και τους εσπερινούς τους στην θέση τους, θα πρέπει να μην εργάζονται αλλού. Άρα ο μισθός τους θα πρέπει να είναι πλήρης με πλήρη ασφάλιση (συμβαίνει μήπως και μου διαφεύγει;)

Αν επιμένετε έχει και ανάλογη συνέχεια...

Προσπάθησα κι εγώ επιμελώς να κρυφτώ πίσω από το δάχτυλό μου. Ή έχω πολύ λεπτά δάχτυλα ή πάχυνα πολύ...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#23
Αν επιμένετε έχει και ανάλογη συνέχεια...
Νά συνεχίσεις, εὐχαρίστως, ἀφοῦ τό ΠΜ εἶναι (φαντάζομαι) σχηματικό/τεχνικό, γιατί δημόσια ΠΜ ἀπαγορεύονται.
Ἐγώ χαρακτήρισα ἀπαράδεκτο συνειρμό, μιά σκέψη, πού δέν ἐξετάζω ἀπό ποῦ προέρχεται. Ἀπό ᾿κεῖ καί πέρα οἱ ἀναγνῶστες κρίνουν καί ὅποιος θέλει συμμετέχει χωρίς προσωπικό τόνο, εἰρωνεῖες καί κουραστικές ἐπαναλαμβανόμενες προτάσεις.


 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
#24
Νά συνεχίσεις, εὐχαρίστως, ἀφοῦ τό ΠΜ εἶναι (φαντάζομαι) σχηματικό/τεχνικό, γιατί δημόσια ΠΜ ἀπαγορεύονται.
Ἐγώ χαρακτήρισα ἀπαράδεκτο συνειρμό, μιά σκέψη, πού δέν ἐξετάζω ἀπό ποῦ προέρχεται. Ἀπό ᾿κεῖ καί πέρα οἱ ἀναγνῶστες κρίνουν καί ὅποιος θέλει συμμετέχει χωρίς προσωπικό τόνο, εἰρωνεῖες καί κουραστικές ἐπαναλαμβανόμενες προτάσεις.
Τα μηνύματά μου ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΤΙΠΟΤΑ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ.

Αφορμή πήρα από κάτι που γράψατε με το οποίο ούτε συμφωνώ, ούτε διαφωνώ, αλλά δεν το είχα σκεφτεί ποτέ έτσι (πως η απαξίωση ξεκινάει από τους ψάλτες).

Δεν διαφωνώ ούτε με το να είναι απαράδεκτη η σκέψη μου. Μπορεί. Ας μου δείξει κάποιος το γιατί.

Σε αρκετά θέματα παλαιότερα έχω τοποθετηθεί κατηγορηματικά εναντίον του "ψαλτικού" συνδικαλισμού, οπότε, ούτε τέτοια κίνητρα υπάρχουν στα μηνύματά μου.

Ένα κίνητρο μόνο. Να δω κι εγώ μαζί με σας- και όλους μας μαζί- τον κόσμο να έρχεται και να μετέχει ξανά στους εσπερινούς. Και αν φταίω εγώ, ως ψάλτης, να δω τι μπορώ να διορθώσω. Αν φταίει κάτι άλλο ή και κάτι άλλο να δούμε πως μπορούμε να το διορθώσουμε. Δεν με ενδιαφέρει να κατηγορήσω κάποιον.

Η συνέχεια επίσης δεν αποτελεί κάτι προσωπικό αλλά συνέχεια του ίδιου πάνω κάτω συλλογισμού. Που αναφέρεται στο ανεφάρμοστο, και στο γιατί είναι ανεφάρμοστη η εγκύκλιος, (αλλά και ο ιεροψαλτικός νόμος- άλλο παρεμφερές κεφάλαιο αυτό) που εξεταζόμενη μόνη της έξω από την πραγματικότητα, δεν έχει τίποτα κακό.

Και η τελευταία πρόταση στο προηγούμενο μήνυμα υπάρχει επειδή ξέρετε, ξέρω, ξέρουμε, πως κάθε εκκλησία κάνει ξεχωριστή συμφωνία με τον κάθε ψάλτη της που αφορά και τα οικονομικά και τις υποχρεώσεις γιατί ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΛΛΙΩΣ. (Πρέπει να γίνουν πολλά άλλα για να είναι εφικτό κάτι τέτοιο).

Αν εξακολουθείτε να τα θεωρείτε όλα αυτά απαράδεκτα, προσωπικά και ειρωνικά, ζητώ συγγνώμη, αλλά πως προκύπτει αυτό; Που είδατε προσωπικούς χαρακτηρισμούς ή ειρωνείες;

Αν θεωρείτε πως αυτά ανήκουν σε ΠΜ (σε ποιόν άλλωστε αφού εσείς τελείτε τους εσπερινούς όπως πρέπει και δεν είστε σίγουρα ο αποδέκτης αυτών που λέω), να μου το πείτε.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#25

Νά μείνουμε στό θέμα, γιά τό ὁποῖο ἔγραψα καί χθές καί τό 2009 καί ἀπό πλευρᾶς μου δέν ἔχω νά συμπληρώσω τίποτε ἄλλο.
Ὅλοι (φαντάζομαι) διαβάζουμε μέ προσοχή, καταλαβαίνουμε, καί ὅποιος/α θέλει συμπληρώνει ἄν θέλει καί ὅ,τι θέλει.


 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
#26
[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Μετακίνηση μηνυμάτων από εδώ.

Θά ἤθελα νά ἐπισημάνω κάτι ἄσχετο καί σχετικό, πού μέ λυπεῖ πολύ.
Πόσοι ψάλτες πᾶνε στόν Ἑσπερινό τοῦ Σαββάτου;
Συνήθως ένας άντε δυο στην καλή περίπτωση αν μιλάμε για Αθήνα. Είναι ο γ΄ψάλτης ή ο ΄ψάλτης των καθημερινών. Μερικές φορές χρέη ψάλτη μπορεί να εκτελέσει ο ιερέας, η πρεσβυτέρα κ.λπ.
Πάντως έχει και τα καλά του γιατί αφήνει <<χώρο>> για τους αρχάριους ψάλτες να αποκτήσουν εμπειρία και θάρρος. Έτσι ξεκίνησα κι εγώ πριν από 7 χρόνια και συνηθίζω να πηγαίνω όποτε μπορώ για να βοηθάω την ενορία μου.
Είναι καλή ευκαιρία για έναν πρωτόπειρο να αποκτήσει λοιπόν εμπειρία στους εσπερινούς των Σαββάτων. Εκτός αυτού έχει και πάρα πολύ ωραία δοξαστικά (ειδικά την περίοδο του Τριωδίου κ.λπ.)
 
Last edited:

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
#27
Εμεπιρίες από εσπερινούς:

Το θέμα γενικότερα της συμμετοχής του λαού στη λατρευτική ζωή της Εκκλησίας, πέραν του κυριακάτικου εκκλησιασμού, είναι μεγάλο, σημαντικό, πολυδιάστατο και κυρίως ποιμαντικό. Σε λίγους ναούς εξ όσων γνωρίζω εκκλησιάζεται αρκετός κόσμος σε αυτές τις ακολουθίες. Και αυτό δεν οφείλεται κυρίως στους ψάλτες αλλά στους ιερείς. Η πνευματική εργασία και καλλιέργεια άπό τους ποιμένες είναι αυτή που αυξάνει τη συμμετοχή του λαού στις ακολουθίες, χωρίς να σημαίνει πως απαραθεωρούμε τη συμβολή ων ψαλτών. Ο κόσμος πάντως δε θα πάει στην εκκλησία για να ακούσει τον ψάλτη (όσο και αν α νομίζουμε πως έτσι είναι, αυτοί είναι ελάχιστοι), αλλά για να προσευχηθεί, να ηρεμήσει, να ακούσει έναν πνευματικό λόγ, να βρεθεί με τους αδελφούς του. Όλα αυτά στοιχειοθετούν μια ζωντανή πνευματικά ενορία.
+1000 like
 

Ιωήλ

Νέο μέλος
#28
[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Μετακίνηση μηνυμάτων από εδώ.

Θά ἤθελα νά ἐπισημάνω κάτι ἄσχετο καί σχετικό, πού μέ λυπεῖ πολύ.
Πόσοι ψάλτες πᾶνε στόν Ἑσπερινό τοῦ Σαββάτου;
Αδυνατώ να καταλάβω την απορία σας. οι ΨΑΛΤΕΣ θα πάνε στις ακολουθίες που έχουν συμφωνηθεί να πάνε. πιο λογική θα μου φαινόταν μια απορία γενικής φύσεως : "πόσοι πάνε στον Εσπερινό του Σαββάτου"
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#29
Το πρόβλημα δεν είναι μονοδιάστατο. Και τα πρόσωπα και οι καταστάσεις που εμπλέκονται ποικίλουν. Ούτε μόνο οικονομικό είναι, ούτε μόνο η απ' οπουδήποτε κι αν προέρχεται ανευθυνότητα ισχύει. Ο κάθε ναός κάνει τα κουμάντα του, είναι αλήθεια αυτό, ανάλογα και τους διαχειριστές και τους υπόλοιπους που διακονούν και το κλίμα που επικρατεί γενικότερα ή για να είμαι πιο ορθός, το κλίμα που όλοι οι ως άνω καλιεργούν με τη στάση τους. Οι οριοθετήσεις από την εκάστοτε Αρχιεπισκοπή είναι ένα πολύ καλό και υπεύθυνο βήμα, όχι πάντα όμως λειτουργικό, εφόσον και πάλι πάρουμε υπόψη τα ανωτέρω. Δεν αναφέρομαι στο πρέπον, αλλά στην πραγματικότητα, δεδομένα που ούτως ή άλλως στις περισσότερες περιπτώσεις καλώς ή κακώς διαφέρουν.

Υ.Γ. Ας μην πάμε μακριά, ιδιαιτέρως στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια το οποιοδήποτε αυτονόητο αποτελεί είδηση και μάλιστα από αυτές που ξαφνιάζουν. Αυτό δεν είναι δείγμα ότι το αυτονόητο δεν υπάρχει πλέον;
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#30
Η προσπάθεια εύρεσης αποδιοπομπαίου τράγου από τη μια ή την άλλη πλευρά είναι μάλλον άστοχη και ανούσια. Στην ενορία που μεγάλωσα, οι ιερείς έδιναν ιδιαίτερη βαρύτητα στον εσπερινό του Σαββάτου και ποτέ δεν άλλαζαν την ώρα ή τη διάρκεια για να εξυπηρετήσουν περισσότερα μυστήρια. Στο ψαλτήρι μαζευόμασταν 3-6 ψάλτες και βοηθοί από τη γειτονιά και ο εσπερινός γινόταν με κάθε μεγαλοπρέπεια. Παρόλα αυτά ποτέ δεν έβλεπες από κάτω περισσότερους από 10-20 πιστούς. Δεν έφταιγαν βέβαια ούτε οι ιερείς ούτε οι ψάλτες.
Δὲν κατάλαβα!

Ἄν ὁ κόσμος δὲν θέλει νὰ πάει στὸν ἑσπερινό, φταίει κιόλας; Ὁ καθένας κάνει τὸ πρόγραμμά του σύμφωνα μὲ τὶς ἀνάγκες του (μιλάω πάντα γιὰ τὸν κόσμο, ὄχι γιὰ μοναστήρια) καὶ θὰ τὰ βρεῖ μὲ τὸν πνευματικό του καὶ τὸν Θεό του.

100 ἄτομα χορωδία νὰ 'χεις μὲ ἀγγελικὲς φωνὲς νὰ ψάλλουν, πάλι ἀπόγευμα Σαββάτου δὲν θὰ 'χεις κόσμο. Τὶ νὰ κάνουμε τώρα;

Ἡ ἐκκλησία κάνει αὐτὸ ποὺ πρέπει νὰ κάνει, δὲν ψάχνει νὰ βρεῖ ποιὸς φταίει ...

Ἄλλωστε οἱ λατρευτικὲς καὶ λειτουργικὲς ἀναζητήσεις στην Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος ἔχουν ἐκλειψει πρὸ πολλοῦ. Τὸ μόνο ποὺ ἐνδιαφέρει εἶναι τὸ «μὴ μοῦ τοὺς κύκλους τάραττε» καὶ μὴ δυσαρεστεῖς συγκεκριμένους ἐκκλησιαστικοὺς κύκλους, ὅπου καὶ μὲ τὴν ἀναφορὰ ἀκόμη σὲ κοσμικὸ τυπικὸ, σὲ κατηγοροῦν οἰκουμενιστὴ, νεοεποχίτη, ράθυμο, κλπ.


Ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος ἔχει ἑμᾶς τοὺς πιστοὺς ποὺ τὴς ἀξίζουν ἀκριβῶς.
 

Doukellis

Ιωάννης Δουκέλλης
#31
Το πρόβλημα δεν είναι μονοδιάστατο. Και τα πρόσωπα και οι καταστάσεις που εμπλέκονται ποικίλουν. Ούτε μόνο οικονομικό είναι, ούτε μόνο η απ' οπουδήποτε κι αν προέρχεται ανευθυνότητα ισχύει.

Συμφωνώ μαζί σας. Ιδιαίτερα στην επαρχία που για να βρεις έστω και πρακτικό ψάλτη ψάχνεις με το ..... κιάλι!!:D:D (έχω πρόσφατο παράδειγμα).
Προφανώς οι συνθήκες κάθε Ι. Ναού είναι διαφορετικές όπως και οι οικογενειακές - επαγγελματικές συνθήκες κάθε ψάλτη είναι διαφορετικές.
Θα προσέθετα ότι και το πνευματικό επίπεδο του κάθε Ιερέα και του κάθε ψάλτη .... είναι διαφορετικό όπως βέβαια και το πνευματικό επίπεδο του κάθε πιστού διαφέρει.:confused::confused:
Όλα τα παραπάνω λοιπόν θα πρέπει με πνεύμα συνεργασίας και αλληλοκατανόησης να τα λαμβάνουν υπόψη τόσο οι ψάλτες όσο και οι ιερείς και να βρίσκουν τη καλύτερη λύση για το ποίμνιο της εκκλησίας σε σχέση πάντα με τις επικρατούσες συνθήκες.
Ας μη ξεχνάμε ότι στην επαρχία ο Ι.Ναός μπορεί να είναι ο μοναδικός στο χωριό ή σε ένα σύνολο χωριών, οπότε οι Ιερές ακολουθίες μετατρέπονται αυτόματα σαν κοινωνικά γεγονότα τα οποία εκτός από το πνευματικό όφελος των πιστών έχουν και γενικότερο όφελος στις τοπικές κοινωνίες.
Θα έλεγα συμπερασματικά ότι και οι Ιερείς και οι Ψάλτες θα πρέπει να αντιλαμβάνονται εκ των προτέρων τις ευθύνες, σε σχέση με τα μέλη της εκκλησίας, που προκύπτουν από την ανάληψη αυτών των λειτουργημάτων και να πράττουν αναλόγως. Γιατί δυστυχώς έχω την εντύπωση ότι αρκετοί τα αναλαμβάνουν ''ελαφρά την καρδία'' και για ''διαφορετικούς'' λόγους από αυτούς που πρέπει.:wink::wink:
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
#32
Δὲν κατάλαβα!
Ἄν ὁ κόσμος δὲν θέλει νὰ πάει στὸν ἑσπερινό, φταίει κιόλας;
Δεν είπα πότε κάτι τέτοιο. Γιατί πρέπει σώνει και καλά να βρεθεί φταίχτης; Αντίθετα είπα ξεκάθαρα ότι "η προσπάθεια εύρεσης αποδιοπομπαίου τράγου από τη μια ή την άλλη πλευρά είναι μάλλον άστοχη και ανούσια". Στη μια ή την άλλη πλευρά, μπορείς βέβαια να τοποθετήσεις όποιον θες: κληρικούς, ψάλτες, επιτρόπους, λαϊκούς, κλπ. Δεν κατηγόρησα κανέναν. Αντίθετα διαφώνησα με την απαγγελία κατηγοριών. Κατά τα άλλα σε γενικές γραμμές συμφωνώ μαζί σου... Ο καθένας είναι προφανώς ελεύθερος να πάει στην εκκλησία όποτε θέλει και αν θέλει.
 
Last edited:

costas1

Κώστας Παγιατάκης
#33
Πήγα σε έναν εσπερινό του Σαββάτου πρόσφατα. Ένας ιερέας ήταν στο ιερό, ένας στο αριστερό αναλόγιο, και εγώ ο μοναδικός από το εκκλησίασμα. Σκοτάδι ο ναός, μεγάλος και επιβλητικός σε μέγεθος. Μητροπολιτικός μάλιστα.

Αυτή όμως είναι η πραγματικότητα. Ας αναλογιστούν όλοι, και οι ψάλτες μαζί ~
Καλύτερα να τα διάβαζε.....αλλά ολη αυτή η βιασίνη τι να πω.Παντως δυστιχώς μου εχει συμβεί αρκετές φορές ,κυρίως στη περιφέρεια,να κανω εσπερινο μονο με τον παπά και ενα επιτροπο...
 
T

Tzanakos_B

Guest
#34
[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Μετακίνηση μηνυμάτων από εδώ.

Θά ἤθελα νά ἐπισημάνω κάτι ἄσχετο καί σχετικό, πού μέ λυπεῖ πολύ.
Πόσοι ψάλτες πᾶνε στόν Ἑσπερινό τοῦ Σαββάτου;
Το σχολιο επισημανση του πατερα ΜΑΞΙΜΟΥ, μου εφερε στη μνημη μου , ωραιες νεανικες αναμνησεις....Ο αειμνηστος πατερας μου παπα- Γιαννης τελουσε παντα τους Εσπερινους , οχι μονο του Σαββατου , αλλα και ολων των ημερων , στο μικρο χωριο μου την ΚΑΡΕΑ της Μανης. Πηγαινα, ''υποχρεωτικα '' απο ηλικιας οκτω ετων και ανω. το ιδιο συνεβαινε αργοτερα και με τον αδελφο μου Παναγιωτη. ΟΙ Χωρικοι περιμεναν να ακουσουν την καμπανα του ναου, το βραδυ και γι αυτους ηταν τροπον τινα '' ΤΟ ΡΟΛΟ Ι '' για να γυρισουν στα σπιτια τους απο τα χωραφια τους.!!!! Απο τοτε και μεχρι σημερα νιωθω τη χαρα και την επιθυμια να πηγαινω στους Εσπερινους του Σαββατου και εχω ωφεληθει πολυ τοσο ψαλτικα οσον και [ κυριως], Ψυχικα.!!!! Ειναι κριμα , νομιζω να απουσιαζουμε απο αυτη την ιερωτατη Ακολουθια ,την οποια , οπως γνωριζω, παρακολουθουν πολλοι πιστοι.....
 
#35
Το σχολιο επισημανση του πατερα ΜΑΞΙΜΟΥ, μου εφερε στη μνημη μου , ωραιες νεανικες αναμνησεις....Ο αειμνηστος πατερας μου παπα- Γιαννης τελουσε παντα τους Εσπερινους , οχι μονο του Σαββατου , αλλα και ολων των ημερων , στο μικρο χωριο μου την ΚΑΡΕΑ της Μανης. Πηγαινα, ''υποχρεωτικα '' απο ηλικιας οκτω ετων και ανω.
Τί μου θυμίζεις... και πόσο πίσω με φέρνεις με συγκίνηση... 12 Ιουνίου 1954, Σάββατο απόγευμα στον Εσπερινό. Είμαι έντεκα ετών, στο χωριό και ψάλλω το "Εν τη Ερυθρά Θαλάσση...". Εκείνη τη στιγμή ένας συμμαθητής μου έρχεται πίσω από το Αναλόγιο, με σκουντά στην πλάτη και μου ανακοινώνει: "Δημήτρη, η μάνα σου γέννησε κορίτσι". Κι' εγώ, το τέρας... ψυχραιμίας, ασυγκίνητος συνεχίζω το Θεοτοκίον και αφού... τελείωσε ο Εσπερινός, πήγα στον πατέρα μου, για να μου επιβεβαιώσει την είδηση! Με τίποτα δεν εγκαταλείπαμε τις ακολουθίες, μεγαλώσαμε μέσα στην Εκκλησιά και εκπαιδευτήκαμε και με τα λειτουργικά βιβλία. Μάθαμε αρκετά στοιχεία από τη λόγια γλώσσα πριν ακόμα πάμε στο Γυμνάσιο... Τί υπέροχα χρόνια, τί ζωηρές και έντονες αναμνήσεις!
 
#36
Η προηγούμενη γενιά Ιεροψαλτών, αναφέρω στη Θεσσαλονίκη χαρακτηριστικά τους, Νέστορα Παπαλεξίου, Ζαχαρία Πασχαλίδη, Δήμητριο Μαυρίδη, Κώστα Αλεξίου, Παναγιώτη Ξυνό και πολλούς άλλους, όχι μόνο πήγαιναν & έψαλαν στον Εσπερινό του Σαββάτου, αλλά και στους Εσπερινούς μεγάλων Δεσποτικών, Θεομητορικών εορτών αλλά και Αγίων!
Οικονομικά, οι αποδοχές των Ιεροψαλτών εκείνης της περιόδου ήταν, μικρότερες από τις σημερινές!
Υπήρχε όμως πνεύμα προσφοράς, αυταπάρνησης και σεβασμός στο έργο που επιτελούσαν.
Η αποχή των περισσοτέρων Ιεροψαλτών της εποχής μας από τους Εσπερινούς ακόμα και του Σαββάτου ο οποίος τυγχάνει Αναστάσιμος, έχει τα αίτιά της στη γενικότερη κρίση & απαξίωση που ζούμε.
Δεν είναι λόγος απουσίας μας απ' τον Εσπερινό η παρουσία μικρού αριθμού πιστών. Είναι παρόντες και άυλα όντα που με τα χοικά μάτια (του πόσα δίνεις για να ρθω) δεν φαίνονται!
Για να μην "το παίζουμε Κινέζοι", φταίνε & οι Προιστάμενοι που δεν επιβάλλουν έστω & εναλλάξ, την παρουσία στον Αναστάσιμο Εσπερινό του ενός Ιεροψάλτη τουλάχιστον.
Επίσης, παρατηρείται το φαινόμενο την ώρα του Εσπερινού να τελούνται Ιεροπραξίες - Μυστήρια. Εδώ, η απαξίωση βρίσκεται στο Ζενίθ της!
Τοῦτο τὸ γένος ἐν οὐδενὶ δύναται ἐξελθεῖν εἰ μὴ ἐν προσευχῇ καὶ νηστείᾳ. Όταν το κατανοήσουμε & το πιστέψουμε τότε ίσως, να αρχίσουμε δειλά - δειλά να συμμετέχουμε τουλάχιστον στους Αναστάσιμους Εσπερινούς των Σαββατόβραδων!
'Εως τότε, έρρωσθε & γρηγορείτε!
 
#37
Μάθαμε αρκετά στοιχεία από τη λόγια γλώσσα πριν ακόμα πάμε στο Γυμνάσιο...
Αυτό κι αν είναι αλήθεια! Κάνοντας φυσικά και λαθάκια (12ετής ών), όπως:
Αυτή η θάλασσα η μεγάλη και ευρύχωρος, ότι χούς έσμεν, να διαβάζεις λέξεις όπως το εμεγαλορρημόνησαν και άλλα πολλά...
 
#38
Θα δώσουμε Λόγο στον Θεό για τον Εσπερινό του Σαββάτου, Κληρικοί και Λαϊκοί.
Ακούμε ζωντανές ηχογραφήσεις μεγάλων διδασκάλων - α'ψαλτών όπως τους Καραμάνη- Στανίτσα - Πέττα κ.α,να ψάλλουν δοξαστικά από τους εσπερινους του Σαββάτου περιόδου Πεντηκοσταρίου-Τριωδίου κ.τ.λ.
Ας παραδειγματιστούμε λιγάκι όσον αφορά την παρουσία μας στον Εσπερινό του Σαββάτου.

Χαίρετε εν Κυρίω!
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
#39
Η προηγούμενη γενιά Ιεροψαλτών, αναφέρω στη Θεσσαλονίκη χαρακτηριστικά τους, Νέστορα Παπαλεξίου, Ζαχαρία Πασχαλίδη, Δήμητριο Μαυρίδη, Κώστα Αλεξίου, Παναγιώτη Ξυνό και πολλούς άλλους, όχι μόνο πήγαιναν & έψαλαν στον Εσπερινό του Σαββάτου, αλλά και στους Εσπερινούς μεγάλων Δεσποτικών, Θεομητορικών εορτών αλλά και Αγίων!
Οικονομικά, οι αποδοχές των Ιεροψαλτών εκείνης της περιόδου ήταν, μικρότερες από τις σημερινές!
Υπήρχε όμως πνεύμα προσφοράς, αυταπάρνησης και σεβασμός στο έργο που επιτελούσαν.
Η αποχή των περισσοτέρων Ιεροψαλτών της εποχής μας από τους Εσπερινούς ακόμα και του Σαββάτου ο οποίος τυγχάνει Αναστάσιμος, έχει τα αίτιά της στη γενικότερη κρίση & απαξίωση που ζούμε.
Δεν είναι λόγος απουσίας μας απ' τον Εσπερινό η παρουσία μικρού αριθμού πιστών. Είναι παρόντες και άυλα όντα που με τα χοικά μάτια (του πόσα δίνεις για να ρθω) δεν φαίνονται!
Για να μην "το παίζουμε Κινέζοι", φταίνε & οι Προιστάμενοι που δεν επιβάλλουν έστω & εναλλάξ, την παρουσία στον Αναστάσιμο Εσπερινό του ενός Ιεροψάλτη τουλάχιστον.
Επίσης, παρατηρείται το φαινόμενο την ώρα του Εσπερινού να τελούνται Ιεροπραξίες - Μυστήρια. Εδώ, η απαξίωση βρίσκεται στο Ζενίθ της!
Τοῦτο τὸ γένος ἐν οὐδενὶ δύναται ἐξελθεῖν εἰ μὴ ἐν προσευχῇ καὶ νηστείᾳ. Όταν το κατανοήσουμε & το πιστέψουμε τότε ίσως, να αρχίσουμε δειλά - δειλά να συμμετέχουμε τουλάχιστον στους Αναστάσιμους Εσπερινούς των Σαββατόβραδων!
'Εως τότε, έρρωσθε & γρηγορείτε!
''Τουτο το γενος''...γνωριζετε για ποιους μιλαει εκει ο Κυριος μας?
 
Top