Επειδή πρόκειται για μια συγκεκριμένη τοποθέτηση του Δρ. Ιωάννη Αρβανίτη, θεώρησα ωφέλιμο να ανοιχτεί ξεχωριστό θέμα από αυτό.. Ευχαριστώ.
Άγγελος Λαμπούσης:
Δρ. Ιωάννης Αρβανίτης:
Αλλού στη συνέντευξη μίλησε ο Δρ. Ιωάννης Αρβανίτης για την αντίθεση μεταξύ των παλαιότερων και των νεωτέρων της εποχής της Μεταρρύθμισης, θέμα σχετικό πιστεύω με το παραπάνω θέμα.
Άγγελος Λαμπούσης:
Θα είσασταν υπέρ της επαναφοράς όλων των παλαιών σημαδοφώνων πριν την μεταρύθμιση?
Δρ. Ιωάννης Αρβανίτης:
Κοιτάχτε, αυτό είναι ένα πολλή μεγάλο ζήτημα το οποίο πρώτος το έθιξε ο δάσκαλος μου ο Σίμων Καράς. Επειδή δυστυχώς, για μένα, γίνεται μια πολλή μεγάλη, ένας μεγάλος πόλεμος, πως να το πω, εδώ στην Ελλάδα, μεταξύ των ψαλτών, πράμα που δεν ωφελεί καθόλου την ψαλτική εν γένει. Και έχοντας εγώ προσωπικά τουλάχιστον την ευκαιρία να μελετήσω όλες τις φάσεις της παλαιάς παρασημαντικής, και να γνωρίζω επομένως τη συμβαίνει στη νέα, τη συνέβενε πριν τους Τρεις Δασκάλους, γιατί οι Τρεις Δάσκαλοι προχώρησαν εκεί που προχώρησαν κτλ., πιστεύω ότι μια τέτοια, όπως είπα, διένεξη η οποία παρουσιάζεται συνήθως δεν περιέχει απ την πλευρά των ανθρώπων που διαπληκτίζονται, δεν περιέχει την γνώση όλων αυτών των πραγμάτων.
Δυστηχώς, δεν μου έχει δοθεί η ευκαιρία και εδώ στην Ελλάδα να πω αυτά τα πράματα. Δεν μου έχη δοθεί η ευκαιρία ακριβώς επειδή οι άνθρωποι μαλώνουν μεταξύ τους και δεν θέλουν να ακούσουν κανέναν άλλον.
Λοιπόν, εάν βλέπαμε, γνωρίζαμε λοιπόν καλύτερα την παλαιά παρασημαντική θα βλέπαμε κατ' αρχήν ότι οι Τρεις Δάσκαλοι σωστά προχώρησαν σε κάποια πράγματα και ίσως παρέλειψαν κάποιες λεπτομέριες. Και μερικών σημαδιών η επαναφορά θα λέγαμε είναι κάπως απαραίτητη, χωρίς να σημαίνει αυτό ότι δεν μπορούμε να ψάλλουμε και χωρίς αυτά.
Όμως ο σκοπός του δασκάλου μου, του Σίμωνος Καρα, δεν ήταν να γυρίσει πίσω υπερβολικά. Δεν ήτανε να καταργήσει κάτι. Ήτανε να διατήρηση την γραφή των Τριών Διδασκάλων και περνώντας υπόψιν όλην την προφορική παράδοση, το πως εκτελούνταν από τους παραδοσιακούς ψάλτες και εκτελούνται αυτά τα κομμάτια από τις μεταγραφές των Τριών Διδασκάλων, έτσι. Να συμπληρώσει, να βάλει κάποια στοιχεία για να μπορεί κανείς να έχει και γραπτά κάποια στοιχεία για την εκτέλεση και όχι μόνο προφορικά. Διότι οι παλαιότεροι ψάλτες μπορεί να τα έλεγαν σωστά αλλά δεν μπορούσαν ποτέ να εξηγήσουν γιατί κάνουν αυτά τα οποία κάνουν. Και επίσης ένα πράμα που δεν έχει γίνει δυστηχώς κατανοητό όσων αφορά το έργο του Σίμωνος Καρα είναι ότι, δεν έχει γίνει κατανοητό κυρίως από ανθρώπους οι οποίοι προέρχονται από το λεγόμενο πατριαρχικό ύφος, ή από Θεσσαλονίκη κτλ. Ότι αυτοί διατηρούσανε τις αναλύσεις των σημαδιών και τον τρόπο αυτό του καλλωπισμού του μέλους, αυτοί οι ψάλτες, και ακριβώς αυτούς μάλλον θα έλεγα εγώ ότι δικαιολογούσε ο Σίμων Καράς, αντιτιθέμενος στην σχολή της Αθήνας η οποία τα έλεγε ξερά. Αλλά αυτό δυστυχώς δεν το έχει καταλάβει κανείς. Ούτε η τότε σχολή της Αθήνας, ούτε η νυν πατριαρχικοί και Θεσσαλονικείς κτλ. ψάλται το έχουν καταλάβει, ότι αυτούς δικαιολογούσε κυρίως. Και για να μην καταργήσει την γραφή των Τριών Διδασκάλων, ο Καράς θεώρησε απαραίτητο να συμπληρώσει απλά κάτι από τα παλαιά σημάδια που το σώστε να μπορεί κάποιος να διαβάζει τα κλασσικά κείμενα, συμπληρωμένα πιθανών με κάτι σημάδια σαν κ' αυτά και να απόδοση το παραδοσιακό άκουσμα.
Αλλού στη συνέντευξη μίλησε ο Δρ. Ιωάννης Αρβανίτης για την αντίθεση μεταξύ των παλαιότερων και των νεωτέρων της εποχής της Μεταρρύθμισης, θέμα σχετικό πιστεύω με το παραπάνω θέμα.
Πηγή: Συνέντευξη Ιωάννη Αρβανίτη (Εκπομπή Α. Λαμπούση στο COSMOS FM)Και φυσικά οι αντιθέσεις πάντα υπάρχουν μεταξύ των παλαιοτέρων και των νεωτέρων, έτσι δεν είναι? Αν κάποια αλλαγή γίνει, κάποιος που έχει μάθει κάτι, αυθορμήτως, θα έλεγα, αντιδρά. Εάν είναι κάπως πιο προοδευτικός θα αντιληφτεί ίσως την αλλαγή από την σωστή πλευρά και θα την παραδέχτη έστω και εάν δεν την χρησιμοποιεί ο ίδιος.
Last edited by a moderator: