Μυστική ανάγνωση ευχών

Status
Not open for further replies.

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Και εγώ το σκέφτηκα αυτό αλλά μάλλον δεν ισχύει, και εξηγούμαι γιατί: Στη χρόα του κλιτού ψάλλονται τα λειτουργικά της λειτουργίας του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, και εξυπηρετούν καθαρά την παράδοση της Κωνσταντινουπόλεως για λιτή λειτουργία, όπου οι ύμνοι έχουν ως καθαρό σκοπό την κάλυψη του απαιτούμενου χρόνου για τη μυστική ανάγνωση των ευχών.

Δεν νομίζω ότι τα λειτουργικά σε κλιτό επαρκούν για την κάλυψη του χρόνου της ανάγνωσης των ευχών, αν αυτή βέβαια γίνεται σωστά. Διότι η περίπτωση που ο ιερέας τις διαβάζει ετεροχρονισμένα ή τις σαρώνει με τα μάτια ή δεν τις διαβάζει και καθόλου, δεν μπορεί να σταθεί ως κριτήριο. Τουλάχιστον όσες φορές τα έχω πει (και ιδίως καθημερινές όπου σε καμμία περίπτωση δεν θέλω να καταπιώ τον Όρθρο και να λέω μετά αμανέδες) σίγουρα υπάρχει κενό ή ακούγεται η ευχή. Φανταστείτε άλλωστε έναν ιερέα ο οποίος "ζει" τις ευχές την ώρα που τις λέει. Δεν φτάνει.

Στη λειτουργία του Μ. Βασιλείου που έχει μεγαλύτερες ευχές χρησιμοποιούνται τα λειτουργικά του πρωτοψάλτου Ιωάννου Γλυκέως (13ος αιώνας), τα συντμηθέντα υπό Ιωάννου πρωτοψάλτου. Όποιος θα ήθελε να ακουστεί η ευχή της αναφοράς ολόκληρη, δε νομίζω ότι θα έπρεπε να υποβιβάσει τον επινίκιο ύμνο σε μία απλή δια της απαγγελίας λειτουργική απάντηση, αλλά θα πρέπει να ψαλλεί εμμελώς, όμοια και το <<Σὲ ὑμνοῦμεν...>>. Άλλωστε είναι ύμνοι, και ως ύμνοι θα έπρεπε να ψάλλονται (και αυτό κάπου το διάβασα στο Forum). Η απαγγελία όμως στη χρόα του κλιτού, θα ήταν μία καλή μέση οδός, υπό την έννοια της εξοικονόμησης χρόνου, καθώς αν κατάλαβα καλά αυτό υποδεικνύετε.

Η περίπτωση αυτή, των λειτουργικών του Ιωάννου Γλυκέως, είναι αναμφισβήτητα ένα σημείο που πρέπει να σταθούμε. Αλλά, όπως λέτε κι εσείς, βρισκόμαστε στον 13ο αι. Εμάς μπορεί να μας φαίνεται αρκετά πίσω, δεν είναι όμως τόσο πίσω ώστε να αποτελέσει την πληροφορία που χρειαζόμαστε. Πάντα κατά τη γνώμη μου. Διότι από αυτήν την περίοδο είχε ήδη ξεκινήσει η αργή μελοποίηση των μελών όλων των ακολουθιών. Ο χρόνος των ακολουθιών άλλωστε ήταν τεράστιος, αν συνυπολογίσουμε το τί λέγανε και το πώς το λέγανε. Το ότι τα αργά μέλη είχαν ήδη αντικαταστήσει τα σύντομα στα οποία συμμετείχε ο λαός καταδεικνύεται και από το μέλος των Κοινωνικών, το οποίο από εφύμνιο των στίχων του οικείου Ψαλμού ήδη μελοποιείτο αργό σε πολυσέλιδα μαθήματα. Με το σκεπτικό αυτό, πώς εξηγείται το πολύ εκτεταμένο μέλος στη λειτουργία του Μ. Βασιλείου και την εμμελή απάντηση στου Χρυσοστόμου;
Το αν ο επινίκιος ύμνος και το "Σε υμνούμεν" ψάλλονται ως ύμνοι και όχι ως εμμελής απάντηση είναι κατά τη γνώμη μου πολύ καλό ερώτημα. Βέβαια, αν δούμε το ίδιο το κείμενο, μπορούμε (;) να υποθέσουμε ότι, κι αν ψάλλονταν κανονικά, θα μπορούσε η ευχή να αρχίσει μετά την ψαλμώδησή τους.
 
Κων/νος Βαγενάς;76854 said:
Δεν νομίζω ότι τα λειτουργικά σε κλιτό επαρκούν για την κάλυψη του χρόνου της ανάγνωσης των ευχών, αν αυτή βέβαια γίνεται σωστά. Διότι η περίπτωση που ο ιερέας τις διαβάζει ετεροχρονισμένα ή τις σαρώνει με τα μάτια ή δεν τις διαβάζει και καθόλου, δεν μπορεί να σταθεί ως κριτήριο. Τουλάχιστον όσες φορές τα έχω πει (και ιδίως καθημερινές όπου σε καμμία περίπτωση δεν θέλω να καταπιώ τον Όρθρο και να λέω μετά αμανέδες) σίγουρα υπάρχει κενό ή ακούγεται η ευχή. Φανταστείτε άλλωστε έναν ιερέα ο οποίος "ζει" τις ευχές την ώρα που τις λέει. Δεν φτάνει.

Επαρκούν! Τις καθημερινές αυτά ψάλλω, και δεν έχω αντιμετωπίσει πρόβλημα μέχρι τώρα, παρά μόνο παλαιότερα στο <<Ἄξιον καὶ δίκαιον>>, αλλά και σε αυτό τώρα έχω μάθει τον απαιτούμενο χρόνο και όλα κυλάνε ρολόι. Τώρα τι κάνει ο ιερέας μέσα στο ιερό δεν το γνωρίζω. Εξαρτάται δε, όχι μόνο από τον ιερέα, αλλά και το ρυθμό (αργό ή γρήγορο) της απαγγελίας. Όλα παίζουν ρόλο, και δεν μπορούμε να βγάλουμε γενικά συμπεράσματα χωρίς να σταθμίσουμε όλους τους παράγοντες.

Κων/νος Βαγενάς;76854 said:
Η περίπτωση αυτή, των λειτουργικών του Ιωάννου Γλυκέως, είναι αναμφισβήτητα ένα σημείο που πρέπει να σταθούμε. Αλλά, όπως λέτε κι εσείς, βρισκόμαστε στον 13ο αι. Εμάς μπορεί να μας φαίνεται αρκετά πίσω, δεν είναι όμως τόσο πίσω ώστε να αποτελέσει την πληροφορία που χρειαζόμαστε. Πάντα κατά τη γνώμη μου. Διότι από αυτήν την περίοδο είχε ήδη ξεκινήσει η αργή μελοποίηση των μελών όλων των ακολουθιών. Ο χρόνος των ακολουθιών άλλωστε ήταν τεράστιος, αν συνυπολογίσουμε το τί λέγανε και το πώς το λέγανε. Το ότι τα αργά μέλη είχαν ήδη αντικαταστήσει τα σύντομα στα οποία συμμετείχε ο λαός καταδεικνύεται και από το μέλος των Κοινωνικών, το οποίο από εφύμνιο των στίχων του οικείου Ψαλμού ήδη μελοποιείτο αργό σε πολυσέλιδα μαθήματα. Με το σκεπτικό αυτό, πώς εξηγείται το πολύ εκτεταμένο μέλος στη λειτουργία του Μ. Βασιλείου και την εμμελή απάντηση στου Χρυσοστόμου;
Το αν ο επινίκιος ύμνος και το "Σε υμνούμεν" ψάλλονται ως ύμνοι και όχι ως εμμελής απάντηση είναι κατά τη γνώμη μου πολύ καλό ερώτημα. Βέβαια, αν δούμε το ίδιο το κείμενο, μπορούμε (;) να υποθέσουμε ότι, κι αν ψάλλονταν κανονικά, θα μπορούσε η ευχή να αρχίσει μετά την ψαλμώδησή τους.

Δεν χρειάζεται να πιθανολογήσουμε, καθώς υπάρχουν γραπτές μαρτυρίες σε κώδικες. Αν δε σας καλύπτει ο 13ος αιώνας, μπορούμε να πάμε ακόμα πιο πίσω, στον 9ο αιώνα. Κοιτάξτε απλά τις πολλές αναφορές της λέξης <<μυστικώς>> στους κώδικες που παρουσιάζονται στα κριτικά έργα LITURGIES EASTERN AND WESTERN (τόμος Ι: Eastern Liturgies), του Franck Edward Brightman (1896) [σελ. pdf 307 και ύστερα] και THE GREEK LITURGIES, του Charles Anthony Swainson
(1884) [σελ. pdf 125 και ύστερα], τα οποία μπορείτε να μεταφορτώσετε από εδώ. Επισυνάπτω και εγώ, μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα, που δείχνουν (δεν υπονοούν) τη μυστική ανάγνωση. Και όπως βλέπετε ακόμα και το κομμάτι της ευχής που αντιστοιχεί στο μεγαλυνάριο λεγόταν μυστικά και ο διάκονος έλεγε τα δίπτυχα των θανόντων. Αλλά όπως γράφτηκε: <<Τό θέμα εἶναι οἱ λόγοι πού τήν ἐπέβαλαν καί ἡ σχετική ὑποστηριζόμενη «ἀπαγόρευση» τῆς εἰς ἐπήκοον ἐκφορᾶς.>>
 

Attachments

  • Brightman324.jpg
    50.9 KB · Views: 10
  • Brightman328.jpg
    74.3 KB · Views: 13
  • Brightman329.jpg
    85.9 KB · Views: 8
  • Brightman330.jpg
    50.7 KB · Views: 7
  • Brightman331.jpg
    32.4 KB · Views: 5
  • Brightman336.jpg
    43.7 KB · Views: 7
  • Swainson131.jpg
    238.4 KB · Views: 3
  • Swainson142.jpg
    1.1 MB · Views: 9
  • Swainson143.jpg
    1.1 MB · Views: 10
Last edited:

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος

Επαρκούν! Τις καθημερινές αυτά ψάλλω, και δεν έχω αντιμετωπίσει πρόβλημα μέχρι τώρα, παρά μόνο παλαιότερα στο <<Ἄξιον καὶ δίκαιον>>, αλλά και σε αυτό τώρα έχω μάθει τον απαιτούμενο χρόνο και όλα κυλάνε ρολόι. Τώρα τι κάνει ο ιερέας μέσα στο ιερό δεν το γνωρίζω. Εξαρτάται δε, όχι μόνο από τον ιερέα, αλλά και το ρυθμό (αργό ή γρήγορο) της απαγγελίας. Όλα παίζουν ρόλο, και δεν μπορούμε να βγάλουμε γενικά συμπεράσματα χωρίς να σταθμίσουμε όλους τους παράγοντες.

Τί να σας πω; Έχουμε δυο διαφορετικές μαρτυρίες για το ίδιο θέμα. :) Βέβαια όπως λέτε έχει σημασία τί κάνει κι ο ιερέας. Άλλωστε εγώ δεν έβγαλα συμπέρασμα, είπα αυτό που έχω δει από την (όποια) εμπειρία μου (και βασικά επειδή είμαι τρίτος ψάλτης και ψέλνω μόνος μου μόνο τις καθημερινές, που λόγω συντομίας εκ μέρους του ιερέα και δικής μου προτίμησης, και για να μην καταποντιστεί ο Όρθρος, όπως προείπα, επιλέγω τα κατα παράδοσιν σύντομα λειτουργικά).


Δεν χρειάζεται να πιθανολογήσουμε, καθώς υπάρχουν γραπτές μαρτυρίες σε κώδικες. Αν δε σας καλύπτει ο 13ος αιώνας, μπορούμε να πάμε ακόμα πιο πίσω, στον 9ο αιώνα. Κοιτάξτε απλά τις πολλές αναφορές της λέξης <<μυστικώς>> στους κώδικες που παρουσιάζονται στα κριτικά έργα LITURGIES EASTERN AND WESTERN (τόμος Ι: Eastern Liturgies), του Franck Edward Brightman (1896) [σελ. pdf 307 και ύστερα] και THE GREEK LITURGIES, του Charles Anthony Swainson
(1884) [σελ. pdf 125 και ύστερα], τα οποία μπορείτε να μεταφορτώσετε από εδώ. Επισυνάπτω και εγώ, μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα, που δείχνουν (δεν υπονοούν) τη μυστική ανάγνωση. Και όπως βλέπετε ακόμα και το κομμάτι της ευχής που αντιστοιχεί στο μεγαλυνάριο λεγόταν μυστικά και ο διάκονος έλεγε τα δίπτυχα των θανόντων. Αλλά όπως γράφτηκε: <<Τό θέμα εἶναι οἱ λόγοι πού τήν ἐπέβαλαν καί ἡ σχετική ὑποστηριζόμενη «ἀπαγόρευση» τῆς εἰς ἐπήκοον ἐκφορᾶς.>>

Ευχαριστούμε για τις μαρτυρίες. Βέβαια, έχουν ξαναγίνει μεγάλες συζητήσεις (και σε έκταση και σε ένταση για το συγκεκριμένο θέμα) κι, απ' ό,τι θυμάμαι, το ζήτημα είναι πώς ερμηνεύουμε το "μυστικώς". Γι' αυτό και η εγκύκλιος της Συνόδου τονίζει το "χαμηλοφώνως". Ούτε, δηλαδή, ψυθιριστά - από μέσα τους (οι ιερείς), ούτε, όπως απεύχεται ο π. Μάξιμος, δυνατά και δη στο μικρόφωνο. Έτσι, μπορεί να φανεί κι η διαφορά με την εκφώνηση που βέβαια είναι το κλείσιμο της ευχής.

Και βέβαια συμφωνώ με αυτό που υποστηρίζεται (κι από σας, κι απ' τον πατέρα) ως το ζουμί της υπόθεσης.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ἐγώ αὐθόρμητα καί ἄμεσα ἔγραψα ὅτι στό ἄρθρο τοῦ ἁγίου Ναυπάκτου εἶναι ἐμφανής ἕνας ἄκρατος κληρικαλισμός καί ἔρχεται χθές ἄρθρο τοῦ Πέτρου Βασιλειάδη, Kαθηγητή ΑΠΘ, στόν ἴδιο χῶρο, ὡς
απάντηση στην βαθυστόχαστη, πλην όμως μονομερή, παρουσίαση των απόψεων του Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεου, τις οποίες παρουσίασε από το Πρακτορείο Εκκλησιαστικών Ειδήσεων "Romfea.gr", ως τμήμα του θεολογικού διαλόγου για την βαθύτερη σημασία των πρωτοβουλιών του Μητροπολίτη Νικοπόλεως και Πρεβέζης κ. Μελετίου.
Μεταξύ ἄλλων, ὅπως θά διαβάσετε γράφει:

Είναι σε όλους γνωστό, ότι οι λειτουργικές προσευχές είναι σταθερά διατυπωμένες σε πληθυντικό αριθμό, πράγμα που αποδεικνύει ότι η προσευχή αναπέμπεται από όλη την κοινότητα. Προσευχές που χρησιμοποιούν το πρώτο ενικό είτε αποτελούν μεταγενέστερες προσθήκες στις διάφορες τελετές, και ορισμένες φορές μάλιστα είναι τυπικά προϊόντα ατομικής ευσέβειας, είτε αποτελούν ατομικές προσευχές του προεξάρχοντος της κοινότητας στο ομολογουμένως δύσκολο έργο τους. «Εν ειρήνη του Κυρίου δεηθώμεν», λέει η εκφώνηση του διακόνου στην αρχή της λειτουργίας. Και στη συνέχεια, αναπέμπει μια σειρά από αιτήσεις, όλες απευθυνόμενες στο σύνολο της κοινότητος, ζητώντας από όλα τα μέλη της, να προσευχηθούν για διάφορους λόγους. Έτσι, στην πιο κοινότυπη μορφή της λειτουργικής προσευχής, σύνολη η κοινότητα εκτελεί τα ιερατικά τηςκαθήκοντα, αναπέμποντας προσευχές και δεήσεις για όλο τον κόσμο.

Ο ενεργητικός ιερατικός ρόλος σύνολης της κοινότητας παρουσιάζεται ακόμη πιο ανάγλυφα στην ευχή της Αναφοράς, δηλ. στην κύρια ευχαριστιακή προσευχή. Εκεί, μάλιστα, το πρώτο πληθυντικό πρόσωπο χρησιμοποιείται σ’ όλο το μήκος της ευχής, αποδεικνύοντας για μια ακόμη φορά ότι αυτή ανήκει σ’ ολόκληρη την κοινότητα. «Μεμνημένοι, τοίνυν, της σωτηρίου ταύτης εντολής και πάντων των εις ημας γεγενημένων, του σταυρού, του τάφου, της τριημέρου αναστάσεως, της εκ δεξιών καθέδρας, της ενδόξου και δευτέρας πάλιν παρουσίας, τα σα εκ των σων, σοι προσφέροντες κατά πάντα και δια πάντα, Σε υμνούμεν, σε ευλογούμεν, σοι ευχαριστούμεν, Κύριε, και δεόμεθά σου, ο θεός ημών…κατάπεμψον το Πνεύμα Σου το Άγιον εφ’ ημάς κτλ…».

Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό, ότι η κύρια πράξη που εκφράζεται με τα ενεργητικά ρήματα πραγματοποιείται από το λαό, από σύνολη δηλ. την κοινότητα. Από αυτήν, άλλωστε, ψάλλεται η κύρια πρόταση: «Σε υμνούμεν…σε ευλογούμεν…σοι ευχαριστούμεν Κύριε και δεόμεθά σου…», και όχι από τον επίσκοπο ή τον ιερέα.

Βέβαια, αν δεν υπήρχε η άοκνη προσπάθεια πολλών ευσεβών ιερέων και θεολόγων για λειτουργική αναγέννηση δεκαετίες τώρα στον τόπο μας, και αν αυτή δεν είχε καθιερωθεί και θεσμικά από την εκκλησία μας, ελάχιστοι σήμερα θα γνώριζαν ότι αυτή η κύρια πρόταση/απάντηση συνιστά αναπόσπαστο τμήμα της αναφοράς, και όχι απλώς μια ευσεβής παρέμβαση των ιεροψαλτών ενόσω το ιερατείο, συχνά σιωπηρώς, συνεχίζει να διαβάζει δίκην μαγείας την ευχή αυτή.
 
<<Είναι σε όλους γνωστό, ότι οι λειτουργικές προσευχές είναι σταθερά διατυπωμένες σε πληθυντικό αριθμό, πράγμα που αποδεικνύει ότι η προσευχή αναπέμπεται από όλη την κοινότητα.>>
Αυτή είναι μία άποψη, η οποία δεν αποδεικνύεται. Και εγώ μπορώ να κάνω αρκετές υποθέσεις, όπως ότι ο προεστώς αναγινώσκει την ευχή μυστικά από το ευχολόγιο (τόσο χαμηλόφωνα δηλαδή όσο να ακούσουν μόνο οι συλλειτουργούντες ιερείς) και οι λοιποί πρεσβύτεροι ακροώμενοι συμπροσεύχονται υπέρ του λαού και εαυτών. Οι πρεσβύτεροι στέκονται στο σολέα ή εντός του βήματος μετά την είσοδο και μικρόφωνα φυσικά δεν υπάρχουν. Ο διάκονος στέκεται στον άμβωνα και από εκεί αναπέμπει τις αιτήσεις, για να ακούγεται στο λαό που βρίσκεται πίσω από το φράγμα του πρεσβυτερίου. Το ίδιο όμως και ο δευτερεύων ιερέας για να απαγγείλει τις εκφωνήσεις από άμβωνος. Αυτό το νόημα έχει και η οπισθάμβωνος ευχή, λέγεται πίσω από τον άμβωνα για να γίνει ακουστή από το λαό.
Οι αποδείξεις υπάρχουν σε μαρτυρίες. Η φράση <<καὶ λεγομένων ΤΩΝ ΔΙΠΤΥΧΩΝ παρὰ τοῦ διακόνου λέγει ὁ ἱερεὺς τὴν εὐχὴν>> εδώ αποδεικνύει τη μυστική ανάγνωση αυτού του τμήματος της ευχής, καθόσον δεν μπορούν να ακούγονται ταυτόχρονα δύο φωνές στον ιερό ναό.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Μανουήλ δομέστικος;76939 said:
Αυτή είναι μία άποψη, η οποία δεν αποδεικνύεται. Και εγώ μπορώ να κάνω αρκετές υποθέσεις, .
Λές ἐσύ νά εἶσαι τό ἴδιο μέ κορυφαίους λειτουργιολόγους καί μέ τήν Ἱερά Σύνοδο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος;;;;

Μανουήλ δομέστικος;76939 said:

Οι αποδείξεις υπάρχουν σε μαρτυρίες. Η φράση <<καὶ λεγομένων ΤΩΝ ΔΙΠΤΥΧΩΝ παρὰ τοῦ διακόνου λέγει ὁ ἱερεὺς τὴν εὐχὴν>> εδώ αποδεικνύει τη μυστική ανάγνωση αυτού του τμήματος της ευχής, καθόσον δεν μπορούν να ακούγονται ταυτόχρονα δύο φωνές στον ιερό ναό.
Χθές δέν θέλησα νά γράψω —καί δέν θέλω νά γράφω ὅπως ἔχω δηλώσει, ἀλλά αὐτό ἦταν συνέχεια δικῆς μου διατυπώσεως— ὅτι δέν στηριζόμαστε σέ δυτικές ἐργασίες. Ὅποιος εἰδικά ἔχει διαβάσει καί μελετήσει τό μνημειῶδες ἔργο τοῦ μακαριστοῦ καί χαλκέντερου Τρεμπέλα «Αἱ τρεῖς λειτουργίαι» διαβάζει στόν πρόλογο σέ τί πηγές ἐκ τοῦ καθολικισμοῦ καί τῆς οὐνίας στηριζόμαστε...

Καί τέλος ἐμεῖς ἔχουμε Σύνοδο (δές σχετική Ἐγκύκλιο), ἔχουμε ἐκκλησιαστικό φορέα ἐκδόσεως λειτουργικῶν βιβλίων, ἔχουμε Δίπτυχα καί γιορτάζουμε τούς Μανώληδες στίς 26/12!


 
Παρακαλώ μην κάνετε <<επίθεση στο ήθος του αντιπάλου>> για να στηρίξετε την άποψη σας. Παραθέστε άλλα επιχειρήματα, χωρίς να βάζετε προσωπικό στοιχείο. Τα υπόλοιπα τα αντιπαρέρχομαι καθώς είναι εκτός της θεματολογίας του Forum. Το μόνο επιχείρημα στην ανάρτησή σας, ήταν αυτό περί δυτικών συγγραφέων και γίνεται μερικώς δεκτό. Το αν ακολουθώ το Ιουλιανό ημερολόγιο είναι δικό μου θέμα, και επειδή διαφωνώ μαζί σας, δεν αποτελεί λόγο να το χρησιμοποιήσετε εναντίον μου.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Μανουήλ δομέστικος;76942 said:
Παρακαλώ μην κάνετε <<επίθεση στο ήθος του αντιπάλου>> για να στηρίξετε την άποψη σας. Παραθέστε άλλα επιχειρήματα, χωρίς να βάζετε προσωπικό στοιχείο. Τα υπόλοιπα τα αντιπαρέρχομαι καθώς είναι εκτός της θεματολογίας του Forum. Το μόνο επιχείρημα στην ανάρτησή σας, ήταν αυτό περί δυτικών συγγραφέων και γίνεται μερικώς δεκτό. Το αν ακολουθώ το Ιουλιανό ημερολόγιο είναι δικό μου θέμα, και επειδή διαφωνώ μαζί σας, δεν αποτελεί λόγο να το χρησιμοποιήσετε εναντίον μου.
Καί βέβαια εἶναι δικό σου θέμα καί δέν ἔχουμε κανένα πρόβλημα. Ἀλλά ἐνῶ ὅλο μᾶς λές γιά τήν ἐνορία σου, πού ὅλα γίνονται διαφορετικά, δέν τήν ξέρουμε, ἐνῶ ἐσύ ξέρεις τή δική μου καί πολλῶν ἄλλων.
Ἡ συνεχής παρατηρούμενη ἀπαξίωση τῶν λειτουργικῶν βιβλίων τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ ὀργανισμοῦ τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος —ἀποφυγή ἀναφορᾶς καί παραπομπῆς σ᾿ αὐτά—, μέ τήν συνεχῆ προώθηση καί παράθεση ἄλλων λειτουργικῶν βιβλίων καί περισσότερο τῶν τοῦ ιθ΄ αἰ., ἡ ἔμμεση ἀπαξίωση ἤ παραθεώρηση αὐτῆς τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, τῶν Διπτύχων τῆς Ἱερᾶς Συνόδου καί ἐμμέσως τοῦ τυπικοῦ, πρέπει νά ἔχει καί κάποια ἐξήγηση. Ἐπί ἴσοις ὅροις!


 
π. Μάξιμος;76945 said:
Καί βέβαια εἶναι δικό σου θέμα καί δέν ἔχουμε κανένα πρόβλημα. Ἀλλά ἐνῶ ὅλο μᾶς λές γιά τήν ἐνορία σου, πού ὅλα γίνονται διαφορετικά, δέν τήν ξέρουμε, ἐνῶ ἐσύ ξέρεις τή δική μου καί πολλῶν ἄλλων.

Είμαι β΄ ψάλτης του ιερού καθεδρικού ναού Αγίου Νικολάου Αχαρνών της ιεράς μητροπόλεως Αττικής και Βοιωτίας της Εκκλησίας της Ελλάδος των Γ.Ο.Χ.

π. Μάξιμος;76945 said:
Ἡ συνεχής παρατηρούμενη ἀπαξίωση τῶν λειτουργικῶν βιβλίων τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ ὀργανισμοῦ τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος —ἀποφυγή ἀναφορᾶς καί παραπομπῆς σ᾿ αὐτά—, μέ τήν συνεχῆ προώθηση καί παράθεση ἄλλων λειτουργικῶν βιβλίων καί περισσότερο τῶν τοῦ ιθ΄ αἰ., ἡ ἔμμεση ἀπαξίωση ἤ παραθεώρηση αὐτῆς τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, τῶν Διπτύχων τῆς Ἱερᾶς Συνόδου καί ἐμμέσως τοῦ τυπικοῦ, πρέπει νά ἔχει καί κάποια ἐξήγηση. Ἐπί ἴσοις ὅροις!

Δεν είναι αποφυγή αναφοράς: Δεν τα χρησιμοποιώ, καθώς ο ναός έχει βιβλία εκδόσεων Αστήρ, Φως και Σαλιβέρου. Τα δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος δεν τα έχω χρησιμοποιήσει ποτέ, καθώς το Ιουλιανό ημερολόγιο καλύπτεται από το ΤΜΕ. Με αυτό μεγάλωσα. Δεν είναι παραθεώρηση της Ιεράς Συνόδου η έκφραση μίας αντίθετης άποψης και η υποστήριξή της επιχειρήματα!
 

Nikos

Member
Ανοίγω αυτό το θέμα διότι το τελευταίο διάστημα πολλοί είναι αυτοί οι ιερείς που ακολουθούν τη "γραμμή" της αναγνώσεως των ευχών εις επήκοον του λαού και όχι απλά των συμπαρόντων συλλειτουργούντων ιερέων.......Θέλω να ακούσω τις απόψεις σας. Εγώ προσωπικά είμαι υπέρ της μυστικής αναγνώσεως των ευχών. Περιμένω συζήτηση!!!!!:)

Η δική μου άποψη και θέση πάνω σε αυτό το θέμα είναι ότι φυσικά και πρέπει μερικές ευχές να ακούγονται στούς πιστούς άλλα όχι όλες. Θα αναφέρω δύο παραδείγματα για να τεκμηριώσω την άποψή μου: όταν ο διάκονός-ιερέας λέει προς τους πιστούς "Τὰς κεφαλὰς ἡμῶν τῷ Κυρίῳ κλίνωμεν." και συνεχίζει με την παρακάτω ευχή


Εὐχαριστοῦμέν σοι, Βασιλεῦ ἀόρατε, ὁ τῇ ἀμετρήτῳ σου δυνάμει τὰ πάντα δημιουργήσας, καὶ τῷ πλήθει τοῦ ἐλέους σου ἐξ οὐκ ὄντων εἰς τὸ εἶναι τὰ πάντα παραγαγών. Αὐτός, Δέσποτα, οὐρανόθεν ἔπιδε ἐπὶ τοὺς ὑποκεκλικότας σοι τὰς ἑαυτῶν κεφαλάς· οὐ γὰρ ἔκλιναν σαρκὶ καὶ αἵματι, ἀλλὰ σοὶ τῷ φοβερῷ Θεῷ. Σὺ οὖν, Δέσποτα, τὰ προκείμενα πᾶσιν ἡμῖν εἰς ἀγαθὸν ἐξομάλισον· κατὰ τὴν ἑκάστου ἰδίαν χρείαν· τοῖς πλέουσιν σύμπλευσον· τοῖς ὁδοιποροῦσι συνόδευσον· τοὺς νοσοῦντας ἴασαι, ὁ ἰατρὸς τῶν ψυχῶν καὶ τῶν σωμάτων ἡμῶν.

Χάριτι καὶ οἰκτιρμοῖς καὶ φιλανθρωπίᾳ τοῦ μονογενοῦς σου Υἱοῦ, μεθ᾿ οὗ εὐλογητὸς εἶ, σὺν τῷ παναγίῳ καὶ ἀγαθῷ καὶ ζωοποιῷ σου Πνεύματι, νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων.

Μετάφραση +Διον.Ψαριανού, Επισκόπου

Σὲ εὐχαριστοῦμε, ἀόρατε Βασιλέα, ποὺ μὲ τὴν ἀμέτρητη δύναμή σου δημιούργησες τὰ πάντα καὶ μὲ τὸ πλῆθος τῆς ἀγάπης σου τὰ ἔφερες ὅλα ἀπὸ τὴν ἀνυπαρξία στὴν ὕπαρξη. Ἐσὺ λοιπόν, Δέσποτα, ρίξε ἀπὸ τὸν οὐρανὸ τὴ ματιά σου σ᾿ αὐτούς, ποὺ τώρα ἔχουν σκύψει σὲ σένα τὰ κεφάλια τους· γιατὶ δὲν ἔσκυψαν σὲ ἄνθρωπο, ἀλλὰ σὲ σένα τὸ μεγάλο Θεό. Ἐσὺ λοιπόν, Δέσποτα, ὅλους ἐμᾶς τώρα βοήθησέ μας στὸ καλό, καὶ σὲ ὅ,τι ὁ καθένας ἔχει ἀνάγκη· ταξίδεψε μαζὶ μ᾿ ἐκείνους ποὺ ταξιδεύουν στὴ θάλασσα· περπάτησε μαζὶ μ᾿ ἐκείνους ποὺ περπατᾶνε στὴ στεριά· κάμε καλὰ τοὺς ἀρρώστους, ἐσὺ ποὺ εἶσαι ὁ γιατρὸς τῶν ψυχῶν καὶ τῶν σωμάτων μας.

Μὲ τὴ χάρη καὶ τὴν εὐσπλαχνία καὶ τὴ φιλανθρωπία τοῦ μονογενῆ σου Υἱοῦ, ποὺ μαζί του εἶσαι δοξασμένος, καὶ μὲ τὸ πανάγιο καὶ ἀγαθὸ καὶ ζωοποιό σου Πνεῦμα, τώρα καὶ πάντα καὶ στοὺς ἀτελεύτητους αἰῶνες.

Παρατηρείτε ότι οι όλοι πιστοί δεν σκύβουν το κεφάλι γιατί;; γιατί δεν ξέρουν γιατί να το σκύψουν όποτε έχοντας σκυμμένο το κεφάλι ακούνε την ευχή παράκληση του ιερέα προς το Θεό και κάνουν αυτήν την πράξη έχοντας επίγνωση της.

Επίσης και η ευχή κατά την μεταβολή των τιμίων δώρων σε Σώμα και Αίμα θα πρέπει να ακούγεται για να μπορεί ο λαός να απαντήσει με το Αμήν. Το Αμήν είναι πάντοτε του λαού


Ἔτι προσφέρομέν σοι τὴν λογικὴν ταύτην καὶ ἀναίμακτον λατρείαν, καὶ παρακαλοῦμέν σε καὶ δεόμεθα καὶ ἱκετεύομεν· κατάπεμψον τὸ Πνεῦμά σου τὸ Ἅγιον ἐφ᾿ ἡμᾶς καὶ ἐπὶ τὰ προκείμενα δῶρα ταῦτα. Καὶ ποίησον τὸν μὲν ἄρτον τοῦτον τίμιον σῶμα τοῦ Χριστοῦ σου. Ἀμήν· τὸ δὲ ἐν τῷ ποτηρίῳ τούτῳ τίμιον αἷμα τοῦ Χριστοῦ σου. Ἀμήν· μεταβαλὼν τῷ Πνεύματί σου τῷ Ἁγίῳ. Ἀμήν, ἀμήν, ἀμήν.

Ὥστε γενέσθαι τοῖς μεταλαμβάνουσιν εἰς νῆψιν ψυχῆς, εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν, εἰς κοινωνίαν τοῦ Ἁγίου σου Πνεύματος, εἰς βασιλείας οὐρανῶν πλήρωμα, εἰς παρρησίαν τὴν πρὸς σέ, μὴ εἰς κρῖμα ἢ εἰς κατάκριμα. Ἔτι προσφέρομέν σοι τὴν λογικὴν ταύτην λατρείαν ὑπὲρ τῶν ἐν πίστει ἀναπαυσαμένων προπατόρων, πατέρων, πατριαρχῶν, προφητῶν, ἀποστόλων, κηρύκων, εὐαγγελιστῶν, μαρτύρων, ὁμολογητῶν, ἐγκρατευτῶν καὶ παντὸς πνεύματος δικαίου ἐν πίστει τετελειωμένου.

Ἐξαιρέτως τῆς παναγίας, ἀχράντου, ὑπερευλογημένης, ἐνδόξου δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου καὶ ἀειπαρθένου Μαρίας.

Για να απαντήσει όμως ο λαός θα πρέπει να ακουέι την ευχή του ιερέα και να απαντήση το Αμήν.

Αυτή είναι η άποψή μου αν και φτωχή σε επιχειρήματα είναι όπως βλέπω εγώ τό θέμα και με απλά παραδείγματα όπως τα έχω διδαχτεί σαν Ιεροσπουδαστής. Οι ευχές αναφέρονται στο λαό ο λαός πρέπει να τις ακούει και να συμμετέχει ενεργά στη λατρεία. Στην εποχή μας όμως το θέμα δεν είναι αν θα λέμε τις ευχές δυνατά ή χαμηλά το θέμα είναι οι πιστοί που πηγαίνουν στην εκκλησία να έχουν την επίγνωση αυτού που κάνουν. Δυστυχώς όμως δεν έχουν τη σωστή παιδεία η σωστή παιδεία θα αποκτηθεί μόνο όταν ο εφημέριος τoυ ναού νοιαστεί για το ποίμνιο του, όταν θα κάτσει να του εξηγήσει να του ερμηνεύσει την λειτουργία τότε θα μπορεί να επιτευχθεί η σωστή τάξη και έτσι όταν ο πιστός θα ακούει τις ευχές θα ξέρει γιατί εκείνη τη στιγμή θα πρέπει να λέει Αμήν κτλ............
 
Το Αμήν είναι πάντοτε του λαού.

Δεν είναι . Είναι το επισφράγισμα της τριαδικής κατάληξης μίας ευχής. Έτσι, στην εξιλαστική ευχή αυτού που θα διαβάσει την αναφορά και θα κάνει τον καθαγιασμό (όπως και στη βάπτιση στην εξιλαστική ευχή αυτού που θα κάνει τον Μ. Αγιασμό) το Ἀμήν το λέει καθ᾿ εαυτόν. Αλλά και κατά τη συστολή των αγίων (που όλοι συμφωνούμε ότι γίνεται μυστικά) στην ευχή του σκευοφυλακίου το Ἀμὴν το λέει όποιος είναι δίπλα και ακούει (π.χ. ο διάκονος, άλλος ιερέας, υποδιάκονος). Αλλά και μεταγενέστερα έχουμε:
Ὁ διάκονος. <<Εὐλόγησον δέσποτα τὸ στοιχάριον σὺν τῶι ὁραρίῳ>>. Ὁ ἱερεύς. <<Εὐλογητὸς ὁ Θεὸς ἡμῶν, πάντοτε νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων.>> Ὁ διάκονος. <<Ἀμήν.>>

Τα Ἀμήν λέγεται από όποιον συμπαριστάμενο ακούει. Καί αν δεν ακούει κανείς, το λέει ο παπάς μόνος του.
 

Nikos

Member
Μανουήλ δομέστικος;77002 said:


Δεν είναι . Είναι το επισφράγισμα της τριαδικής κατάληξης μίας ευχής. Έτσι, στην εξιλαστική ευχή αυτού που θα διαβάσει την αναφορά και θα κάνει τον καθαγιασμό (όπως και στη βάπτιση στην εξιλαστική ευχή αυτού που θα κάνει τον Μ. Αγιασμό) το Ἀμήν το λέει καθ᾿ εαυτόν. Αλλά και κατά τη συστολή των αγίων (που όλοι συμφωνούμε ότι γίνεται μυστικά) στην ευχή του σκευοφυλακίου το Ἀμὴν το λέει όποιος είναι δίπλα και ακούει (π.χ. ο διάκονος, άλλος ιερέας, υποδιάκονος). Αλλά και μεταγενέστερα έχουμε:
Ὁ διάκονος. <<Εὐλόγησον δέσποτα τὸ στοιχάριον σὺν τῶι ὁραρίῳ>>. Ὁ ἱερεύς. <<Εὐλογητὸς ὁ Θεὸς ἡμῶν, πάντοτε νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων.>> Ὁ διάκονος. <<Ἀμήν.>>

Τα Ἀμήν λέγεται από όποιον συμπαριστάμενο ακούει. Καί αν δεν ακούει κανείς, το λέει ο παπάς μόνος του.

Αυτό που λέτε δεν είναι λίγο αυθαίρετο; :confused::confused::confused:Το Αμήν είναι πάντοτε του λαού ο ιερέας εύχεται κάτι και ο λαός του απαντά με το Αμήν ας γίνει. Να σας πω ένα παράδειγμα με το οποίο αντιλαμβάνομαι την ένια του Αμήν: Σας εύχεται κάποιος " Άντε Εμμανουήλ να σε δούμε και πρωτοψάλτη!!! :):):)" μία φυσική απάντηση είναι "Μακάρι" άλλη "Αμήν και πότε.." δηλαδή ο δείνα απαντά με τη φράση ας γίνει. Αναφέρετε τον διάκονο ο διάκονος εκείνη την στιγμή έχει το ρόλο του λαού που απαντά τό θέμα δεν είναι αν θα το πει ο ψάλτης η ο διάκος η.... αλλά δεν μπορεί να το λέει ο ίδιος ο ιερέας που λέει την ευχή, εγώ τουλάχιστον έτσι ξέρω . Θα σας παρακαλούσα να μου αναφέρεται κάποια πηγή η χειρόγραφο που να έχει την λέξει Αμήν χωρίς πιο πριν να λέει Λαός ή Χορό. :)
 
Last edited:

Roumelis Ioannis

Παλαιό Μέλος
Θα σας παρακαλούσα να μου αναφέρεται κάποια πηγή η χειρόγραφο που να έχει την λέξει Αμήν χωρίς πιο πριν να λέει Λαός ή Χορό. :)

Βλ. Ευχολόγιον Goar σελ. 288 συνημμένο.
 

Attachments

  • Χωρίς τίτλο.png
    545.1 KB · Views: 30

Roumelis Ioannis

Παλαιό Μέλος
Και από τον Βαρβερινό κώδικα.
 

Attachments

  • βαρβερινο 1.png
    108 KB · Views: 9
  • βαρβερινο 2.png
    92.5 KB · Views: 9
Αυτό που λέτε δεν είναι λίγο αυθαίρετο; :confused::confused::confused:Το Αμήν είναι πάντοτε του λαού ο ιερέας εύχεται κάτι και ο λαός του απαντά με το Αμήν ας γίνει. Να σας πω ένα παράδειγμα με το οποίο αντιλαμβάνομαι την ένια του Αμήν: Σας εύχεται κάποιος " Άντε Εμμανουήλ να σε δούμε και πρωτοψάλτη!!! :):):)" μία φυσική απάντηση είναι "Μακάρι" άλλη "Αμήν και πότε.." δηλαδή ο δείνα απαντά με τη φράση ας γίνει. Αναφέρετε τον διάκονο ο διάκονος εκείνη την στιγμή έχει το ρόλο του λαού που απαντά τό θέμα δεν είναι αν θα το πει ο ψάλτης η ο διάκος η.... αλλά δεν μπορεί να το λέει ο ίδιος ο ιερέας που λέει την ευχή, εγώ τουλάχιστον έτσι ξέρω . Θα σας παρακαλούσα να μου αναφέρεται κάποια πηγή η χειρόγραφο που να έχει την λέξει Αμήν χωρίς πιο πριν να λέει Λαός ή Χορό. :)


Τα χειρόγραφα δεν έχουν πλήρη τυπική διάταξη, έτσι και στις ευχές που σας ανέφερα, το Αμήν υπάρχει χωρίς τυπική διάταξη, αλλά και σε άλλες που υπάρχει σαφώς εκφώνηση, το Αμήν αναφέρεται χωρίς την πρόταση του <<Λαός ή Χορός>>.
Με πρόλαβε ο κος Ρούμελης στα χειρόγραφα. Κάποια ακόμα παραδείγματα από τον βαρβερινό κώδικα.

Υ.Γ: Δεν επιδιώκω να πείσω κάποιον άλλο παρά τον εαυτό μου, καθώς όπως έγραψα προηγουμένως δεν είμαι απόλυτα πεπεισμένος προς την μία ή την άλλη κατεύθυνση. Αν ήμουν απόλυτα πεπεισμένος δεν θα έγραφα, καθώς δεν θέλω να έρχομαι σε έντονη αντιπαράθεση με άλλους ανθρώπους, αλλά να έχω την ηρεμία μου.:)
 

Attachments

  • καθαγιασμός.jpg
    494.8 KB · Views: 13
  • οπισθάμβωνος.jpg
    177 KB · Views: 6
  • καθέδρα.jpg
    77.9 KB · Views: 7
  • συστολή.jpg
    137.9 KB · Views: 8
Last edited:

Nikos

Member
Και από τον Βαρβερινό κώδικα.

Σας ευχαριστώ. Πάντως εγώ ακόμα πιστεύω ότι το Αμήν είναι του λαού αν και με τα λεγόμενά σας διαπιστώνω ότι υπάρχουν και εξαιρέσεις, εγώ έτσι τουλάχιστον τα διδάσκομαι από τους θεολόγους των Εκκλησιαστικών Σχολών. Τώρα αν αυτοί κάνουν λάθος ή εσείς δεν μπορώ να το κρίνω γιατί δεν έχω τις απαραίτητες θεολογικές γνώσεις. Εγώ απλά κατέθεσα την άποψή μου όπως άλλωστε ζητήσατε εσείς στο 1 μήνυμα.

Έρρωσο, αγαπητέ Ιωάννη!
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Ευχαριστούμε για τις μαρτυρίες. Βέβαια, έχουν ξαναγίνει μεγάλες συζητήσεις (και σε έκταση και σε ένταση για το συγκεκριμένο θέμα) κι, απ' ό,τι θυμάμαι, το ζήτημα είναι πώς ερμηνεύουμε το "μυστικώς". Γι' αυτό και η εγκύκλιος της Συνόδου τονίζει το "χαμηλοφώνως". Ούτε, δηλαδή, ψυθιριστά - από μέσα τους (οι ιερείς), ούτε, όπως απεύχεται ο π. Μάξιμος, δυνατά και δη στο μικρόφωνο. Έτσι, μπορεί να φανεί κι η διαφορά με την εκφώνηση που βέβαια είναι το κλείσιμο της ευχής.

Το τι σημάνει «μυστικώς» δεν υπάρχει αμφιβολία («όχι εις επήκοον του λαου». Δεν έχει σημασία εάν είναι ψιθύρισμα η γίνεται εν πλήρη σιγή) και αυτό είναι φανερό από διαφορες βυζαντινές πηγές. Επισυνάπτω ένα απόσπασμα από το άρθρο "Was the Eucharistic Anaphora Recited Secretly? The Ancient Tradition and What Became of It" του Robert Taft (σημαντικό άρθρο από την επιστημονική πλευρά). Θα σαρώσω και το ελληνικό κείμενο όταν βρω χρόνο.
 

Attachments

  • Niceta.jpg
    99.9 KB · Views: 22

Roumelis Ioannis

Παλαιό Μέλος
Και από τον Συμεών Θεσσαλονίκης κάτι παρόμοιο με τον Shota.
 

Attachments

  • Συμεών 1.png
    48.6 KB · Views: 16

christos_v

Παλαιό Μέλος
Ἐν Ἀθήναις τῇ 4ῃ Δεκεμβρίου 2001

ΕΙΔΙΚΗ ΣΕΙΡΑ Β' ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ
ΚΑΙ ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Ε Γ Κ Υ Κ Λ Ι Ο Σ ὑπ' ἀριθμ. Θ'



Πρός
Τούς Εὐλαβεστάτους Ἐφημερίους
τῆς καθ` ἡμᾶς Ἁγιωτάτης Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν

Ἐνταῦθα

Θέμα: Ἡ Ἀπόδοση τῶν εὐχῶν τῆς Θ. Λειτουργίας

Ἀγαπητοί Ἀδελφοί καί Πατέρες,

Τό ζήτημα τοῦ τρόπου ἀποδόσεως τῶν εὐχῶν τῆς Θ. Λειτουργίας παρά τοῦ λειτουργοῦ ἱερέως ἔχει ἀπασχολήσει ἐπί μακρόν καί τήν Θεολογία, καί τήν Λειτουργική καί τήν Τελετουργική. Γιά τό ἴδιο ζήτημα ὑπάρχουν περισσότερες τῆς μιᾶς γνῶμες, καθώς ἄλλοι μέν ἰσχυρίζονται ὅτι ὅλες οἱ εὐχές πρέπει νά διαβάζονται "μυστικῶς", ἄλλοι "χαμηλοφώνως", καί ἄλλοι "ἐκφώνως", ἄλλοι "μεγαλοφώνως" ὥστε νά τίς παρακολουθοῦν οἱ πιστοί. Θέλοντας νά ρυθμίσει σωστά τό ζήτημα ἡ Ἱ.Σύνοδος τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας μας, πού συνῆλθε κατ` Ὀκτώβριον τοῦ 1999, ἀσχολήθηκε καί μέ τό ζήτημα αὐτό, στά πλαίσια μιᾶς γενικωτέρας συζητήσεως πού ἔγινε μέ ἀντικείμενο τήν λειτουργική ἀνανέωση, καί ἔδωσε σαφεῖς ὁδηγίες ὡς πρός τόν τρόπο ἀπόδοσης τῶν εὐχῶν. Οἱ ὁδηγίες μάλιστα αὐτές συμπεριελήφθησαν, μαζί μέ πολλές ἄλλες, στήν ὑπ` ἀριθμ. 2683 τῆς 8/11/1999 Ἐγκύκλιόν της, πού ἰσχύει σέ ὅλη τήν Ἐκκλησία μας. Ἐμεῖς, ἔχοντας ὑπ` ὄψιν τά ὅσα περιλαμβάνει ἡ Ἐγκύκλιος αὐτή γιά τό θέμα μας, ἀλλά καί τά νεώτερα πορίσματα τῶν λειτουργικῶν ἐρευνῶν, ὅπως αὐτά προέκυψαν ἀπό τά δύο λειτουργικά Συμπόσια, πού ὠργανώθησαν ἀπό τήν Ἱ. Σύνοδο στό Βόλο (Μάϊος 2000) καί στή Θεσσαλονίκη (Ὀκτώβριος 2001), ἐπιθυμοῦμε νά ἀναπτύξουμε μέ κάθε δυνατή σαφήνεια ὅλα ὅσα ἀφοροῦν στίς λειτουργικές εὐχές, ὥστε νά βοηθήσουμε τούς λειτουργούς μας ἱερεῖς στήν ὀρθότερη ἀπόδοσή των.

Α - ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ


Καί κατ` ἀρχήν πρέπει νά ποῦμε ὅτι κάθε τι μέσα στή Θ. Λατρεία μας καί ἰδιαίτερα μέσα στή Θ. Λειτουργία μας ἔχει τήν πρέπουσα θέση του, ἡ ὁποία βέβαια δέν ἐξαρτᾶται ἀπό τήν θρησκευτική ἤ συναισθηματική ἤ εὐσεβιστική φόρτιση τοῦ λειτουργοῦ ἱερέως. Ἄρα δέν πρέπει κάθε λειτουργός νά εἰσάγει στή Θ. Λειτουργία δικούς του τρόπους καί συνήθειες συμπεριφορᾶς, ἀλλά νά ἀκολουθεῖ αὐτά πού λέγει κάθε φορά ἡ Ἐκκλησία. Ἡ Ἐκκλησία μας λοιπόν διά τῆς Συνόδου τῆς Ἱεραρχίας της ἔχει καθορίσει πότε, ποῦ καί πῶς λέγεται τό κάθε πράγμα. Κανείς δέν ἔχει τό δικαίωμα νά παραβλέπει αὐτά πού ἐντέλλεται ἡ Ἐκκλησία καί νά ἀκολουθεῖ ἰδίας ἐμπνεύσεως τακτική, ἔστω κι ἄν θέλει νά τήν ἐπενδύσει μέ τόν μανδύα τῆς εὐλαβείας. Μιά τέτοια τακτική θά ἐκινδύνευε νά προσεγγίσει τόν εὐσεβισμό μᾶλλον παρά τήν γνησία εὐσέβεια, καί νά γίνει πρόξενος ἀνωμαλίας πού ζημιώνει τίς ψυχές.


Κατά τή Θεία Λειτουργία ὑπάρχουν τελούμενα καί δρώμενα πού δέν γίνονται ἀντιληπτά ἀπό τούς ἐκτός τοῦ Βήματος ἱσταμένους πιστούς. Ὑπάρχουν πράξεις πού τελοῦνται ἀπό τόν ἱερέα, ἀλλά δέν ὁρῶνται ἀπό τούς πιστούς. Τοῦτο ὀφείλεται καί στή διαμόρφωση τοῦ ἐσωτερικοῦ χώρου τοῦ Ἱ.Ναοῦ. Ἡ ὕπαρξη τοῦ Τέμπλου π.χ. ἀποκρύπτει ἀπό τά βλέμματα τῶν πιστῶν τά ἐντός τοῦ Ἁγ. Βήματος τελούμενα. Στό Ἅγιον Ὄρος μάλιστα κλείεται καί ἡ Ὡραία Πύλη σέ ὡρισμένες στιγμές τῆς Θ. Λειτουργίας ὥστε νά μή μποροῦν νά δοῦν τί γίνεται μέσα στό Ἱερό, ἀκόμη καί οἱ μοναχοί. Μέσα στήν Ἐκκλησία κυριαρχεῖ ἐν πολλοῖς ἡ γλῶσσα τῶν συμβόλων.


Οἱ εὐχές δέν ἔχουν ὅλες τόν αὐτόν ἀποδέκτη καί δέν ὑπηρετοῦν ὅλες τόν αὐτόν σκοπό. Ὑπάρχουν εὐχές πού τίς λέγει ὁ λειτουργός ἱερεύς γιά τόν ἑαυτόν του, καί ὑπάρχουν ἄλλες πού λέγονται ἀπό τόν ἱερέα χάριν τῶν πιστῶν. Μέ τίς πρῶτες - πού βέβαια εἶναι ἐλάχιστες λ.χ. 1 ἤ 2 - ὁ ἱερεύς ζητεῖ ἀπό τόν Θεό νά παραβλέψει τίς ἁμαρτίες του καί νά τόν ἀξιώσει νά προσφέρει τήν ἀναίμακτη θυσία "ὑπέρ τῶν ἰδίων ἁμαρτημάτων ......." καί "μή εἰς κρῖμα ἤ εἰς κατάκριμα". Μέ τίς δεύτερες -πού εἶναι συντριπτικά περισσότερες - νά μετάσχει ὁ λαός ἀξίως στήν τράπεζα τῆς βασιλείας. Ἑπομένως ἄλλον σκοπό ὑπηρετοῦν οἱ μέν καί ἄλλον οἱ δέ. Κατά συνέπειαν τό περιεχόμενο καί ὁ σκοπός κάθε εὐχῆς προσδιορίζει καί τό ποιός ἤ ποιοί πρέπει νά τήν ἀκοῦν. Ἡ εὐχή λ.χ. "Κύριε ἐξαπόστειλον τήν χάριν σου .....", πού λέγει ὁ ἱερεύς κατά τόν "Καιρόν", δέν ὑπάρχει κανένας λόγος νά τήν ἀκούσει και ὁ λαός. Πρόκειται γιά εὐχή καθαρά προσωπική τοῦ ἱερέως γιά τόν ἑαυτόν του λεγόμενη.


Β - ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΔΙΕΠΟΥΣΕΣ ΤΗΝ ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΩΝ ΕΥΧΩΝ

.


Οἱ εὐχές πρέπει νά διαβάζονται ἀπό τόν λειτουργό στήν οἰκεία θέση, δηλ. "στήν ὥρα τους" καί ὄχι σέ ἄλλη ὥρα. Δέν πρέπει δηλ. νά ἀποσπῶνται ἀπό τήν φυσιολογική θέση τους καί νά λέγονται ἀποσπασμένες ἀπό τή λογική ἀλληλουχία πού ὑπάρχει ἀνάμεσα σ` αὐτές καί στίς ἐκφωνήσεις πού ἀποτελοῦν τήν κατάληξή των, δηλ. κατά σχῆμα προθύστερον. "Νά τηρῆται ἀπαραιτήτως ἡ ἀντιστοιχία αἰτήσεων καί ἐκφωνήσεων" λέγει ἡ Ἱ.Σύνοδος.

Οἱ εὐχές διαβάζονται, ἄρα δέν μπορεῖ νά ὑπάρξει ἄλλος τρόπος ἀπόδοσής των π.χ. αὐτός πού λέγεται "πάτημα μέ τό μάτι". Ὁ τρόπος αὐτός ἐξυπονοεῖ μιά μηχανική τρόπον τινα ἀπόδοση τῶν εὐχῶν, χωρίς ἀνάλογη πνευματική συμμετοχή, προδίδει "βαρυεστημάρα" καί ἐκθέτει τόν λειτουργό ἱερέα σέ δυσμενῆ γι` αὐτόν σχόλια. Ἡ τέτοια ἀπόδοση τῶν εὐχῶν προϋποθέτει τήν ἀντίληψη τοῦ "δέν βαρυέσαι. Ποιός ἀκούει, ποιός καταλαβαίνει;". Ἀλλά ἐδῶ εἶναι ἡ εὐθύνη μας. Ἄν κανείς δέν ἀκούει καί κανείς δέν καταλαβαίνει, τότε γιατί γίνεται ἡ Θ. Λειτουργία; Καί ποιός ἄλλος φταίει γιά τήν ἔλλειψη λειτουργικῆς ἀγωγῆς τοῦ ποιμνίου μας ἐκτός ἀπό ἐμᾶς;


Γ - ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΩΝ ΕΥΧΩΝ "ΧΑΜΗΛΟΦΩΝΩΣ"


Ἡ συνοδική Ἐγκύκλιος σημειώνει ὅτι ἡ "ἀνάγνωσις τῶν εὐχῶν δέον νά γίγνηται "χαμηλοφώνως" (οὔτε δυνατά, οὔτε ψιθυριστά ὥστε νά παρέχηται ἡ δυνατότης παρακολουθήσεως ὑπό τῶν πιστῶν τῆς ἀλληλουχίας εὐχῶν καί ἐκφωνήσεων καί τῆς κανονικῆς δομῆς τῆς Θείας Λειτουργίας, τήν ὁποίαν λυμαίνεται ἡ ἀπόσπασις τῶν εὐχῶν ἐκ τῆς οἰκείας θέσεως καί σχέσεως πρός τά συμφραζόμενα καί συμψαλλόμενα). Ἑρμηνεύοντας σωστά τήν ὁδηγία αὐτή τῆς Ἱ. Συνόδου πρέπει ποῦμε ὅτι τό " χαμηλοφώνως " πού σημαίνει " οὔτε δυνατά, οὔτε ψιθυριστά " συνιστᾶ μιά ὀρθή καί μέ διάκριση ἀντιμετώπιση τοῦ προβλήματος τῆς ἀπόδοσης τῶν εὐχῶν, ὥστε νά ἀποφεύγεται ἡ ἐντύπωση ὅτι μέσα στή Θεία Λειτουργία ὅλα ἐξισώνονται. Μετά τόν 9ον αἰῶνα ὁ τρόπος ἀπόδοσης τῶν εὐχῶν διεκρίνετο μέ τά ἐπιρρήματα " μυστικῶς ", " χαμηλοφώνως ", " ἐκφώνως ", " μεγαλοφώνως ", " λαμπρᾷ τῇ φωνῇ " κ.λπ. Ἡ ἀνάγνωσή των δηλ. ἐποίκιλλε ἀπό τοῦ " μυστικῶς " μέχρι καί τοῦ " ἐκφώνως " ἀνάλογα μέ τό περιεχόμενο κάθε εὐχῆς καί τόν σκοπό πού ὑπηρετοῦσε. Π. χ. οἱ εὐχές πού ὁ ἱερεύς ἔλεγε γιά τόν ἑαυτό του, ὥστε νά τόν ἀξιώσει ὁ Θεός νά τελέσει ἀκατακρίτως τή Θεία Λειτουργία, δέν χρειαζόταν καί δέν ἔπρεπε νά τίς ἀκούει ὁ λαός.

Ἡ ἐκκοσμίκευση τῆς πίστεως καί ἡ ἀλλοίωση τῶν κριτηρίων μεταξύ πίστεως καί ἀπιστίας ἔκανε τήν Ἐκκλησία νά ἀντιδράσει ἔντονα. Μερικοί ὑποστηρίζουν ὅτι ἡ Ἐκκλησία προέβη τότε - πρίν ἀπό 1.000 χρόνια - σέ δύο ἐνέργειες. Πρῶτα μετεκίνησε τό Τέμπλο ἀπό τόν Νάρθηκα στό Ἱερό Βῆμα καί δεύτερον καθιέρωσε τή μυστική ἤ χαμηλόφωνη ἀνάγνωση τῶν εὐχῶν, διασώζοντας τή μυστικότητα, τή σιωπή καί τή σεμνότητα τῶν μυστηρίων, ὅπου τοῦτο ἅρμοζε. Γιατί ὅταν τό κεκρυμμένο γίνεται φανερό καί ὅταν τό ἄφθεγκτο φθέγγεται καί τό πληροφορεῖται ὁ καθένας παύει νά εἶναι μυστήριο. Ἡ ἄποψη αὐτή ὅμως ἀντικρούεται ἀπό ἄλλους λειτουργιολόγους, πού ὑποστηρίζουν ὅτι δέν ἐπιβεβαιώνεται ἱστορικά ἡ σχέση μεταξύ τῆς μυστικῆς ἀναγνώσεως τῶν εὐχῶν, τῆς ὑψώσεως τοῦ Τέμπλου καί τῆς καταργήσεως τῆς τάξεως τῶν μετανοούντων. Ἄλλοι πάλιν ἔγκριτοι ἐπιστήμονες ὑποστηρίζουν ὅτι καί ἡ ἔννοια τοῦ μυστηρίου στόν Ἀπ. Παῦλο ἔχει διαφορετικό περιεχόμενο, ἀπορρίπτουν δηλ. τήν ἀρχαιοελληνική ἔννοια τῆς λέξεως καί προσλαμβάνουν τήν παύλειο ἔννοια, ὅπου τό ἀποκεκρυμμένο σχέδιο τοῦ Θεοῦ γιά τή σωτηρία τοῦ κόσμου " ἐφανερώθη " ἐν Χριστῷ.

Μή ὑπαρχούσης σήμερα τῆς ποιμαντικῆς ἀντιμετωπίσεως τῶν ἁμαρτανόντων καί μετανοούντων πού ἡ ἀρχαία Ἐκκλησία ἔχει καθιερώσει, ὅλοι οἱ χριστιανοί, ἀνεξαρτήτως βαθμοῦ πίστεως καί μετανοίας παρίστανται μέσα στό Ναό τελουμένης τῆς φρικτῆς θυσίας. Τοῦτο ἐνδεχομένως μπορεῖ νά σημαίνει ὅτι ὅλοι, καίτοι ἀνέτοιμοι καί ἀπαράσκευοι, μποροῦν νά παρίστανται στήν ἀναίμακτη ἱερουργία, μέ τήν ψευδαίσθηση ὅτι διαθέτουν τή μύηση στό μυστήριο. Ἡ ἄποψη αὐτή ἐκ πρώτης ὄψεως φαίνεται νά ὁδηγεῖ στήν ἀνάγκη ποιμαντικῆς ἀντιμετώπισης τοῦ προβλήματος τῆς ἁπλῆς, ὑπό τῶν ἀμυήτων, διανοητικῆς μέθεξης τῆς Θείας Λειτουργίας πού ἔχει σχέση μόνο μέ τή θέαση, τήν ἀκρόαση καί τή λογική κατανόηση τῶν λεγομένων καί πραττομένων. Κατά βάθος ὅμως ἐπιβάλλει τήν μέ κάθε τρόπο κατάλληλη διδαχή των, ὥστε νά εἶναι σέ θέση νά κατανοοῦν καί νά μετέχουν ἐνσυνείδητα στό μυστήριο.


Μερικοί Ἀρχιερεῖς καί ἱερεῖς συνηθίζουν νά διαβάζουν τίς εὐχές "μεγαλοφώνως". Δικαιολογοῦνται ὅτι μέ τόν τρόπο αὐτό ἐπιδιώκουν τήν συμμετοχή καί τῶν πιστῶν στά τελούμενα. Ὅμως τά τελούμενα κατά τή Θεία Λειτουργία ἔχουν ἐσχατολογικό χαρακτῆρα καί βιώνονται ὄχι τόσο μέ τό μυαλό ὅσο μέ τήν καρδιά. Καί ὁ νοῦς καί ἡ καρδιά συμμετέχουν στή βίωση τοῦ μυστηρίου. Ἡ Θεία Λειτουργία εἶναι πνευματική συμμετοχή στά παρελθόντα καί στά μέλλοντα γεγονότα τῆς Βασιλείας πού πραγματοποιεῖται μέ τήν κατάλληλη πνευματική ὑποδομή τῶν πιστῶν. Ἡ "ἐκφώνως" ἤ "μεγαλοφώνως" ἀπόδοση τῶν εὐχῶν ἀναιρεῖ τόν σημαντικό ρόλο τῶν συμβόλων στή Θ.Λατρεία καί καταργεῖ τήν ἀνάγκη ἑρμηνείας τῶν τελουμένων μέ τήν ὀρθολογιστική κατανόηση τῆς γλώσσης. Κατά ταῦτα ἡ ἐπιδιωκόμενη συμμετοχή ὅλων σέ ὅλα σήμερα εἶναι, ἐν ὄψει τῶν διαμορφωμένων συνθηκῶν, λανθασμένη κίνηση, διότι ἡ ἴδια ἡ Ἐκκλησία ἀπό τήν ἀρχή καθιέρωσε βαθμίδες διάκρισης μεταξύ τῶν πιστῶν, καί ἰδίως μεταξύ κλήρου καί λαοῦ. Ἡ κατάργηση τῶν διακρίσεων τῶν χαρισμάτων καί ἡ ἰσοπέδωση λαοῦ καί κλήρου εἶναι προτεσταντική ἀντίληψη. Οἱ πιστοί δέν τελοῦν μαζί μέ τόν ἱερέα τό Μυστήριο, ἀλλά συμμετέχουν σ` αὐτό. Ἡ ἐκφωνητική ἀπόδοση ὅλων τῶν εὐχῶν ἀδιακρίτως - δηλαδή ἡ μεγαλόφωνη ἀνάγνωση ὅλων τῶν εὐχῶν - καταργεῖ αὐτή τή διαχωριστική γραμμή καί ταυτόχρονα καί τή συνοδικότητα τῆς Ἐκκλησίας καί τήν ἱεραρχικότητα τῶν χαρισμάτων.


Κατά συνέπειαν, σύμφωνα καί μέ τήν ἀπόφαση τῆς Ι.Σ.Ι., πρέπει οἱ εὐχές τῆς Θείας Λειτουργίας νά λέγονται "χαμηλοφώνως", δηλ. εἰς ἐπήκοον κυρίως τῶν συλλειτουργούντων ἱερέων. Ἐδῶ χρειάζεται διάκριση καί ἐπιλογή. Οἱ εὐχές πού μπορεῖ νά ἀκούονται καί ἀπό τούς πιστούς εἶναι ἐκεῖνες πού τούς ἀφοροῦν. Καί αὐτές εἶναι οἱ συντριπτικά περισσότερες. Τίς λέγει ὁ ἱερεύς χαμηλοφώνως ὥστε νά μή καταργεῖ τήν ἱεροπρέπεια καί νά διευκολύνει τή συμμετοχή τῶν λαϊκῶν. Κατά τήν ὥραν τῆς ἀναγνώσεως ὁ ἱεροψάλτης ψάλλει ὅ,τι πρέπει καί ὅταν τελειώσει ἐπικρατεῖ σιγή, ἡ ὁποία εὐνοεῖ τήν κατάνυξη καί τήν προσευχή.
Δ - ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Μετά τά ὅσα ἐκτενῶς εἴπαμε, νομίζω ὅτι γίνεται σαφές ὅτι ὁ τρόπος ἀποδόσεως τῶν εὐχῶν ἀφορᾶ σ` ἐκεῖνες τίς εὐχές πού ἀπευθύνονται ἀπό τόν λειτουργό ἱερέα στό Θεό καί ἀναφέρονται στούς πιστούς. Καί αὐτές εἶναι οἱ περισσότερες. Οἱ εὐχές αὐτές λέγονται χαμηλοφώνως ὥστε καί οἱ συλλειτουργοῦντες ἱερεῖς νά τίς ἀκούουν καί ὁ λαός, χωρίς νά γίνεται καί ἰδιαίτερη προσπάθεια μέσῳ τῶν μεγαφώνων νά ἐπιβάλλεται διά τῆς ἰσχύος τοῦ ἤχου ἡ ἀνάγνωση. Στή Θεία Λατρεία ἡ σεμνότης καί ἡ ἱεροπρέπεια ἔχουν ἰδιαίτερη τιμή καί ἀξία.

Μετά πατρικῶν εὐχῶν καί ἐν Χριστῷ ἀγάπης

Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ

Ο Αθηνών Χριστόδουλος.
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Top