Μουσική Πανδέκτη (1850) vs. Πρωγάκης: Ποιό είναι «κλασσικότερο»;

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#21
Χρησιμοποιούσε δε κυρίως την συλλογή του Πρωγάκη αλλα και τα βιβλία των εκδόσεων της «Ζωής» ( :wink: ) λέγοντας χαρακτηριστικά: Δεν πειράζει. Όλα τα βιβλία καλά είναι. Να ξέρεις να τα αξιοποιείς όπως πρέπει. (X. Τσιούνη, Θρασύβουλος Στανίτσας, σ. 146).
Και σε Ανθολογία αναφέρεται ο ίδιος ο Στανίτσας στη συνέντευξή του στον Χρ. Τσιούνη, μάλλον εννοώντας την Πανδέκτη ή το Ταμείον Ανθολογίας. Πάντως από τη Ζωή φέρεται να δίδαξε σε μαθητή του, που είχε μαζί του αυτή την έκδοση διαθέσιμη.

Δ.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#22
Μπορεί ο Πρωγάκης να ακολουθούσε κάποιο άλλο χειρόγραφο από τα αυθεντικά του Γρηγορίου;
Πάντως τα χερουβικά του Κωνσταντίνου είναι μάλλον εξηγημένα από τον Χουρμούζιο και όχι τον Γρηγόριο.
 
#23
Πάντως τα χερουβικά του Κωνσταντίνου είναι μάλλον εξηγημένα από τον Χουρμούζιο και όχι τον Γρηγόριο.
Λίγο δύσκολο θα ήταν να τα εξήγησε ο Γρηγόριος, ο οποίος πέθανε νωρίς, πριν ο Κωνσταντίνος εμφανίσει τα μουσικά του έργα. Άλλωστε ο Γρηγόριος δεν ασχολήθηκε πρωτίστως (ή μάλλον καθόλου) με έργα συγχρόνων του, αλλά με παλαιοτέρων. Αλλά και ο Χουρμούζιος δεν νομίζω να τα εξήγησε. Μάλλον προς τον Στέφανο πρέπει να δούμε, σύμφωνα και με τις μαρτυρίες που υπάρχουν.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#24
Λίγο δύσκολο θα ήταν να τα εξήγησε ο Γρηγόριος, ο οποίος πέθανε νωρίς, πριν ο Κωνσταντίνος εμφανίσει τα μουσικά του έργα. Άλλωστε ο Γρηγόριος δεν ασχολήθηκε πρωτίστως (ή μάλλον καθόλου) με έργα συγχρόνων του, αλλά με παλαιοτέρων. Αλλά και ο Χουρμούζιος δεν νομίζω να τα εξήγησε. Μάλλον προς τον Στέφανο πρέπει να δούμε, σύμφωνα και με τις μαρτυρίες που υπάρχουν.
Υπάρχουν στην Ανθολογία του 1834 (εκδότης ο Φωκαεύς, μαθητής και συνεργάτης του Χουρμουζιου, άρα υπάρχει πιθανότητα ότι τα εξήγησε ο Χουρμούζιος).
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#25
Μην ξεχνάμε και το αναστασιματάριο που εξέδωσε ο Χουρμούζιος το οποίο καταγράφει την παράδοση του Κων/νου.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#26
Στη διδακτορική διατριβή του (σ. 189) ο π. Κωνσταντίνος Τερζοπουλος λέει ότι η εξήγηση του Χουρμουζίου σώζεται στο χφ. 1240 της I.M. Διονυσίου («μεταφρασθέντα δε παρα Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος» λέει η ένδειξη), αλλα δεν ξεκαθαρίζει εάν πρόκειται για την ίδια εξήγηση όπως στη Πανδέκτη.
 
Last edited:

master_yianni

Αργός και μετά μέλους
#27
Και σε Ανθολογία αναφέρεται ο ίδιος ο Στανίτσας στη συνέντευξή του στον Χρ. Τσιούνη, μάλλον εννοώντας την Πανδέκτη ή το Ταμείον Ανθολογίας. Πάντως από τη Ζωή φέρεται να δίδαξε σε μαθητή του, που είχε μαζί του αυτή την έκδοση διαθέσιμη.

Δ.
Στον κ.Γιαννη Χριστιδη που ειναι στο Λονδινο, διδαξε απο τον Καραμανη, που εκεινη την εποχη ηταν της μοδας.
 
#28
Στη διδακτορική διατριβή του (σ. 189) ο π. Κωνσταντίνος Τερζοπουλος λέει ότι η εξήγηση του Χουρμουζίου σώζεται στο χφ. 1240 της I.M. Διονυσίου («μεταφρασθέντα δε παρα Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος» λέει η ένδειξη), αλλα δεν ξεκαθαρίζει εάν πρόκειται για την ίδια εξήγηση όπως στη Πανδέκτη.
Πράγματι, είναι τα χερουβικά του πρωτοψάλτου Κωνσταντίνου, μεταφρασθέντα παρά Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος. Το χφ είναι το Δοχειαρίου 1240, όχι το Διονυσίου.
Ο Κωνσταντίνος έγραψε τρεις σειρές χερουβικών. Σε όσα αναφέρθηκαν δεν ξέρουμε για ποια σειρά μιλάμε σε κάθε περίπτωση, ούτε ξεκαθαρίζεται αυτό σε σχέση με τον κώδικα της Δοχειαρίου.
Υπάρχει βέβαια και αυτή η μαρτυρία: "Στέφανος Μιχαήλ, Λαμπαδάριος της Μ.Εκκλησίας....................ηρμήνευσεν εις την νυν εν χρησει παρασημαντικήν τα μελουργήματα Κωνσταντίνου του Βυζαντίου" από εδώ και από αλλού.
Απαιτείται ειδικότερη έρευνα.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#29
Πράγματι, είναι τα χερουβικά του πρωτοψάλτου Κωνσταντίνου, μεταφρασθέντα παρά Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος. Το χφ είναι το Δοχειαρίου 1240, όχι το Διονυσίου.
Έχετε δίκιο, εκ παραδρομής έγραψα.

Ο Κωνσταντίνος έγραψε τρεις σειρές χερουβικών. Σε όσα
αναφέρθηκαν δεν ξέρουμε για ποια σειρά μιλάμε σε κάθε περίπτωση, ούτε ξεκαθαρίζεται αυτό σε σχέση με τον κώδικα της Δοχειαρίου.
Στη σ. 204 στο αναλυτικό πινακα λέει ο π. Κωνσταντίνος ότι είναι η γνωστη «μεσαία» σειρά.

Υπάρχει βέβαια και αυτή η μαρτυρία: "Στέφανος Μιχαήλ, Λαμπαδάριος της Μ.Εκκλησίας....................ηρμήνευσεν εις την νυν εν χρησει παρασημαντικήν τα μελουργήματα Κωνσταντίνου του Βυζαντίου" από εδώ και από αλλού.
Αυτό δεν σημάνει ότι όλες τις εξηγήσεις των μελών του Κωνσταντίνου έκανε ο Στέφανος.

Απαιτείται ειδικότερη έρευνα.
Συμφωνούμε.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#31
Τελικά βρήκα τη εκδοχή του Πρωγάκη στο Μουσικό Εγκόλπιο του Αλεξάνδρου Φωκαέως (γιου του Θεόδωρου), αν και ο πατέρας του αλλιώς, δηλαδή ακριβώς όπως η Πανδέκτη, την έχει (βλ. εδώ). Μάλλον ο ίδιος ο Αλέξανδρος έβαλε το χεράκι του αφού και η προμετωπίδα λέει ότι το βιβλίο είναι «...επιμελώς διορθωθέν υπό Αλεξάνδρου Θ. Φωκαέως».

ΥΓ. Το ολόκληρο Μουσικό Εγκόλπιο ανέβασε ο Γεώργιος Μιχαλάκης εδώ. Το έτος της εκδόσεως πρέπει να είναι το 1879 και όχι το 1869 όπως κατά λάθος λέει η προμετωπίδα.
 

Attachments

Last edited:
#32
Το ερώτημα που εγείρεται είναι ποιός είναι ο πραγματικός λόγος που παραμελήθηκε η Μουσική Πανδέκτη από τους νεωτέρους (ακόμα και πατριαρχικούς) όπως αναφέρθηκε; .... ....Μήπως ο ίδιος ο Πρωγάκης σαν μουσικοδιδάσκαλος στη Χάλκη για 28 χρόνια την προώθησε στους μαθητές του παραμερίζοντας τα προηγούμενα κλασσικά και εγκεκριμένα από το Πατριαρχείο βιβλία; Τί γνώμη έχουν για το θέμα αυτό οι σημερινοί πατριαρχικοί δάσκαλοι;
Ο Πρωγάκης δίδασκε στην Χάλκη. Είναι λογικό (δηλαδή οικονομικότερο) το να εκδοθεί ένα μικρότερο σε μέγεθος βοήθημα για τις διδακτικές ανάγκες και να προσφερθεί στους σπουδαστές της Σχολής.
Επιπλέον, η αυτή ακριβώς η λειτουργικότητα της Συλλογής (μικρότερο μέγεθος και οικονομικότερο) οδήγησε στο να παραμεληθεί η επανέκδοση της Πανδέκτης και οι ψάλτες να ωθούνται στην αγορά της Συλλογής.
Γι' αυτό και ο Αστέρης ψάλλει τα Χερουβικά, ο δε Χαριατίδης τα Κοινωνικά από την Συλλογή του Πρωγάκη.
 
#33
Εγώ άλλο θέλω να ρωτήσω: στα χερουβικά του Κωνσταντίνου από την Συλλογή του Πρωγάκη παρατήρησα ύπαρξη του τελείως παραμορφωμένου «Ως τον βασιλέα» (καμια σχέση με την Πανδέκτη του Ιωάννου και Στεφανου). Ο Πρωγάκης δίνει συχνά μικροαναλύσεις, επίσης έχει στο βιβλίο του κομμάτια τα οποια ποτε δεν έψαλλαν οι πατριαρχικοί (αργά χερουβικά και κοινωνικά του Φωκαέως), αφαιρεί τα κρατήματα κτλ. Λοιπόν τι κάνει τη Μουσική Συλλογή «κλασικότερο» βιβλίο από την Πανδέκτη;
Φιλε Shota σου ειχα στειλει πριν 10 μερες ενα προσωπικο μηνυμα και σου ελεγα οτι ειναι ωραιοσ ο προβληματισμόος σου αλλα εχει λαθος βασεις. Φαίνεται δε σε βοήθησα πολύ με όσα εγραφα εκει, και συνεχιζεις να γραφεις ευτραπελα, γι αυτό επανέρχομαι, δημοσια πλεον.

Πρωτα-πρωτα διαφωνω με το ερωτημα σου
τι κάνει τη Μουσική Συλλογή «κλασικότερο» βιβλίο από την Πανδέκτη;
Απο εδω ξεκιναει το λαθος σου. Θελεις να βγαλεις οπωσδηποτε το ενα κλασικοτερο απο το αλλο. Γιατι; Επειδη έτσι νομιζουνε καποιοι; Παρε τις δυο εκδοσεις, συγκρινε τις μεταξυ τους, κοιτα τις λεπτομερειες, καντες φυλλο φτερο, ασε τη σκεψη σου να αναπνευσει λευτερη χωρίς φόβο (που λεγε κι ο Καζαντζακης), και ασε την ερευνα να σε οδηγησει σε καποιο συμπερασμα. Γιατι απο πριν περιοριζεις τη σκεψη σου;

Στη συνεχεια για να βρεις απαντησεις στα ερωτηματα σου πρεπει
1) να ξεκολλησεις απο μερικους αυθαιρετους δογματισμους
2) να επεκτεινεις λιγο ακομα την ερευνα σου
3) να βρεις μια σωστη εκδοση του Προγακη.

Επαναλαμβανω το ερωτημα
“Νομιζεις οτι συγκρινεις το ιδιο χερουβικό; Νομίζεις οτι το χερουβικο του Πρωγακη και αυτο της Πανδεκτης ειναι το ιδιο; Εισαι σιγουρος οτι προηλθαν απο το ίδιο χειρρόγραφο;”

Γραφεις
“Ο Πρωγάκης δίνει συχνά”, “Ο Πρωγάκης κάνει”, “Ο Προγακης αλλαζει”, “Ο Πρωγακης αφαιρει και προσθετει” ...
Κανεις λαθος εδώ. Δεν κανει τιποτα απο αυτα ο Πρωγακης. Ειναι σοβαρος και συνεπης εκδοτης. ΑΛΛΟΙ βαζουνε χερι και οχι ο Πρωγακης. Δες παρακατω.

Γραφεις
Ο Πρωγάκης... έχει στο βιβλίο του κομμάτια τα οποια ποτε δεν έψαλλαν οι πατριαρχικοί (αργά χερουβικά και κοινωνικά του Φωκαέως)
Αν εδω εννοεις οτι στο Πατριαρχειο δεν ψελνανε Φωκαεα, εισαι λαθος. Ολοι οι Πατριαρχικοι ψαλτες του 20ου αιωνα ψελνανε κομματια του Φωκαεα, και πολυ συχνα μαλιστα. Οι αποδειξεις ειναι μπροστα στα ματια μας, αλλα καποιοι απο μας δε μπορουμε να τις δουμε...
Αν εννοεις οτι εχει και καποια κομματια που δεν τα λεγανε στον πατριαρχικο ναο, τετοια εχει πολλα περισσοτερα, πληθος, η Πανδεκτη του 1851.

Γραφεις
... Ο Πρωγάκης ... αφαιρεί τα κρατήματα κτλ.
Ποιος αφαιρει τα κρατηματα; Ο Πρωγακης; Ποια κρατηματα; Θες να μας τρελανεις; Ή το λες για ανεκδοτο; Εχει πουθενα η Πανδεκτη του 1851 τα χερουβικα του Κωνσταντινου με κρατηματα;

Σου ειχα πει “Αν ερευνησεις με σωστο τροπο θα εκπλαγεις απο το συμπερασμα που θα καταληξεις.” Δυστυχως δεν ερευνησες σωστα. Ξεκινησες στραβα και συνεχιζεις στραβα. Για παρε τη λειτουργια του ιδιου του Κωνσταντινου (Τάμειο Ανθολογιας τομος 2, εκδοση 1846) και κοιταξε τα χερουβικα του. Σε κάθε ήχο εχει 3 χερουβικα, μεγιστο, αργο, συντομο. Στο πρωτο χερουβικο (μεγιστο) εχει κρατηματα, στα αλλα δυο ΔΕΝ ΕΧΕΙ! Δηλαδη στα 2/3 των χερουβικων του δεν εχει κρατηματα! Ποιος τα αφαιρεσε απο κει, ο Πρωγακης; που το 1846 δεν ειχε γεννηθει ακόμα; Κοιτα και τα κοινωνικα του Κωνσταντίνου, που τα περισσοτερα (σχεδον ολα) δεν εχουνε κρατηματα. Ελαχιστες οι εξαιρεσεις. Ποιος τα αφαιρεσε και απο κει τα κρατηματα; Μηπως ο Πρωγακης ταξιδευοντας στο παρελθόν με καμια χρονομηχανη;

Να πουμε και το αλλο; Πότε εκδίδεται η ανθολογία του Κωνσταντινου; Το 1846. Πότε εκδίδεται η Πανδεκτη; Το 1851. Πότε πεθαινει ο Κωνσταντινος; Το 1862. Δηλαδη; Τα χερουβικα του εκδιδονται οταν ακομα ειναι στη ζωη και τιμημενος πρωτοψαλτης. Λοιπον ποιος αφαιρεσε τα κρατήματα; Ο Πρωγακης; Που το 1846 δεν ειχε γεννηθει σιγουρα, και πιθανοτατα ουτε το 1851 (η μπορει νατανε βρεφος βυζανιαρικο. Το ατιμο! Απο τα γεννοφασκια του να σβηνει κρατήματα!)

Γραφεις
Ως τον βασιλεα δεν εχει καμια σχεση στη Πανδέκκτη και στον Προγακη
Σου ειχα πει οτι αυτο δε σημαινει οτι η “παραμορφωση βρισκεται στον Προγακη”. Πρέπει να το αποδειξεις αυτο.

Για να το αποδειξεις, εγραψες τωρα νεο ευτραπελο;
Τελικά βρήκα τη εκδοχή του Πρωγάκη στο Μουσικό Εγκόλπιο του Αλεξάνδρου Φωκαέως (γιου του Θεόδωρου), αν και ο πατέρας του αλλιώς, δηλαδή ακριβώς όπως η Πανδέκτη, την έχει (βλ. εδώ). Μάλλον ο ίδιος ο Αλέξανδρος έβαλε το χεράκι του αφού και η προμετωπίδα λέει ότι το βιβλίο είναι «...επιμελώς διορθωθέν υπό Αλεξάνδρου Θ. Φωκαέως».
Ποιος Αλεξανδρος ποιος Πρωγάκης και ποιος Θανασης; Πάλι για εκδοχη του Πρωγακη μιλας; Φιλε μου, μπας και εχει κολλησει το μυαλο σου στην ερμηνευτικη εκδοχη του ...Shota; Για παρε παλι το Ταμειο του Κωνσταντινου (του 1846) και κοιτα στο πρωτο χερουβικο, το μεγιστο, τη γραμμη “Ως τον βασιλεα”. Τι βλεπεις; Μηπως διαπιστωνουμε και συ και γω και ολοι μας οτι η “εκδοχη Πρωγακη” ειναι η γνησια “εκδοχη Κωνσταντινου”, ενω η γραμμη που εχει η Πανδεκτη δεν υπαρχει σε κανενα απο τα τρια χερουβικα της Ανθολογιας;

Επαναλαμβανω λοιπον το ερωτημα: “Νομιζεις οτι συγκρινεις το ιδιο χερουβικό; Νομίζεις οτι το χερουβικο του Πρωγακη και αυτο της Πανδεκτης προηλθαν απο το ίδιο χειρόγραφο;” (Το εντονο ερωτημα φυσικα δεν ειναι μονο για τον Shota, ετσι;)

Αρα ο Πρωγακης δεν αλλαξε τη γραμμη “Ως τον βασιλεα” στη συλλογη του. Αλλος την αλλαξε στη Μουσικη Πανδεκτη, το 1851, οταν ακομη ο ιδιος ο Κωνσταντινος ζει. Ποιος την “αλλαξε” τη μουσικη γραμμη; Η για να κανω σωστοτερη την ερωτηση, ποιος διασκευασε το χερουβικο του Κωνσταντινου, ενω ακομη ζει και βασιλευει ο Κωνσταντινος; Λετε ο Χουρμουζιος πουχει πεθανει απο το 1840; “Ποιοοοος, Ποιος; Ποιος, μωρο μου, Ποιος”;

Το ιδιο παρατηρουμε και στις υφεσεις και διεσεις. Στο παραδειγμα σου Shota στη φραση “εικονιζοντες” η υφεση που εχει ο Πρωγακης ειναι ακριβως οπως υπαρχει και στο μεσαιο χερουβικο της Ανθολογιας του Κωνσταντινου. Η διεση απουσιαζει και απο τα δυο παλι. Αρα οι γραφες του Πρωγακη ταιριαζουν περισσοτερο με το Ταμειο Ανθολογιας του Κωνσταντινου!

Να πω και κατι ακομα; Ποιος εκδιδει το Ταμειο Ανθολογιας του Κωνσταντινου το 1846; Ο Στεφανος. Και ποιος μεταφραζει τα χερουβικα του Κωνσταντινου απο την παλαια γραφη στη Νεα; Ο Στεφανος φυσικα. Και το 1851 ποιος εκδιδει την Πανδεκτη μαζι με τον Ιωαννη Λαμπαδαριο; Παλι ο Στεφανος. Και τοτε ποιος μεταφραζει τα χερουβικα της Πανδεκτης; Ε;;;;;;; Ή μηπως νομιζετε οτι ο Κωνσταντινος εγραφε στη Νεα μεθοδο; Να τετοιες γκαφες κανανε εκεινοι οι παλαιοι με τους ισχυρισμους τους οτι η Πανδεκτη ειναι απο τα χειρογραφα του Γρηγοριου και μαλιστα αυτουσια! Ουτε τα εξωφθαλμα τυπογραφικα λαθη δε βλέπανε!

Υπάρχουν στην Ανθολογία του 1834 (εκδότης ο Φωκαεύς, μαθητής και συνεργάτης του Χουρμουζιου, άρα υπάρχει πιθανότητα ότι τα εξήγησε ο Χουρμούζιος).
Γιατι υπάρχει πιθανότητα να τα εξήγησε ο Χουρμουζιος και οχι ο Φωκαέας; (ο Θεοδωρος εννοω οχι ο Αλεξανδρος). Αφου ο ανθρωπος ειχε γινει τελειος ψαλτης με την παλαιά σημειογραφια (http://www.cmkon.org/TheoFokaeus.htm). Και τελος παντων σιγα μη καταδεχοτανε ο Κωνσταντινος να εκδοθουνε τα εργα του μεταφρασμενα απο τον Χουρμουζιο. Δεν τα πηγαινανε και πολυ καλα, αφου δεν παραδεχοτανε τη νεα μεθοδο. Ασε που και ο Στεφανος ητανε επισης μαθητης του Χουρμουζιου, οχι μονο ο Φωκαεας!

Συμπερασματα.
1) Εχουμε τρια χερουβικα του Κωνσταντινου, που μοιαζουνε πολυ μεταξυ τους, τοσο που φαινονται το ενα σαν παραλλαγη του αλλου, και μαλλον αυτο συμβαινει.

2) Και τα τρια εχουνε περιπου ιδια εκταση, ανηκουνε δηλαδη στα “αργα” (τα μεσαια), και οι τρεις παραλλαγες εκδοθηκαν οταν ζουσε ο Κωνσταντινος, αρα ειχανε την εγκριση του. (Δε θα ητανε και το πιο εξυπνο πραγμα ενας εκδοτης να παραποιησει το μαθημα του Πρωτοψαλτη του Πατριαρχειου).

3) Απο τις ομοιοτητες και διαφορες των παραλλαγων καταλαβαινουμε οτι προερχονται και οι τρεις απο διαφορετικα χειρογραφα του Κωνσταντινου.

4) Οι δύο παραλλαγες εξηγηθηκανε απο τον ιδιο εξηγητη το Στεφανο, η αλλη απο αλλον, μαλλον το Θεοδωρο Φωκαεα. Ο Προγακης εχει την εξηγηση του Φωκαεα. Την ιδια μουσικη γραμμη “Ως τον βασιλεα” την εξηγουνε και ο Στεφανος και ο Φωκαεας, αλλα η εξηγηση του Στεφανου βρισκεται σε ενα 4ο χερουβικο, στο μεγιστο του α΄ ηχου. Η εξηγηση αυτης της μουσικης φρασης απο τους δυο εξηγητες ειναι ιδια. Καποιες μικρες διαφορες σε λεπτομερειες νομιζω οτι ειναι συνειθισμενες στην εξγηση απο την παλαια σημειογραφια στη νεα ακομη και μεταξυ των εξηγησεων του ιδιου εξηγητη, μερικες φορες και στο ιδιο μουσικο μαθημα.

5) Οι ισχυρισμοι οτι ο Πρωγακης αλλοιωσε τα κειμενα ειναι χαζομαρες. Οσοι τα λενε αυτα εφαρμοζουνε την παροιμια “Οσα δε φτανει η αλεπου τα κανει αγουριδες”. Μη παρασυρεστε απο τετοιες κουβεντες.

Λοιπον φευγω για την Εκκλησια τωρα. Και σήμερα λέω να ψάλω κάτ εξαιρεση το χερουβικο του Κωνσταντινου σε α΄ ήχο. Ξερετε τώρα..., το γνωστο, της μεσαιας σειρας, αυτο με το κρατημα!
 
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
#34
Φίλε μαθητά, με συγχωρείς αλλά δεν θέλω να απαντήσω σε τέτοια μηνύματα.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#35
Καλὰ ὅλα ὅσα παραθέτεις ὅπως καὶ οἱ συλλογισμοί σου, ἀλλὰ μήπως ὑπερβάλεις λίγο στὴ διατύπωση;

Ὁ Shota ἔγραψε κάποια πράγματα, ΟΚ. Διαφωνεῖς; ΟΚ. Δὲν σ᾿ ἀρέσουν; ΟΚ.

Δὲ σοῦ σκότωσε καὶ τὸ σκύλο ὅμως γιὰ νὰ φέρεσαι ἔτσι, ΟΚ;
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#37
Μετά την σύγκριση του «Ως τον βασιλέα» του χερουβικού του α' ήχου του Κωνσταντίνου στη Συλλογή του Πρωγάκη με τον «Ως τον βασιλέα» του χερουβικού της μεγιστης σειράς του ιδιου Κωνσταντίνου όπως βρίσκεται στην Ανθολογία του ιδιου και του Στεφανου από το 1846 διαπίστωσα ότι πρόκειται ουσιαστικά για τον ίδιο μέλος (στη Συλλογή όμως παραλείπεται το κράτημα το οποιο υπάρχει στη Ανθολογία. Ο Πρωγάκης αποφεύγει (όχι όμως συστηματικά) τα κρατήματα, όπως αυτό φαίνεται λ.χ. από τα κοινωνικά του Ιωάννου). Έχουμε δηλαδή στη Συλλογή μια κράμα από των 2 συνθέσεων του Κωνσταντίνου. Τώρα ποιος το έκανε δεν ξέρω, αλλα τώρα υποθέτω ότι ο Φωκαεύς. Έχω υπ'όψιν μου το χερουβικό του δ' ήχου από την Ανθολογία του 1869 του Φωκαέως (δεν έχω το ολόκληρο βιβλίο) όπου «Ως τον βασιλέα» είναι παρόμοιο με το «Ως τον βασιλέα» της μεγιστης σειράς στη Ανθολογία του Στεφανου. Πάντως το γεγονός είναι ότι στη Ανθολογία του 1834 ο ίδιος ο Φωκαεύς παρουσιάζει το χερουβικό του δ' ήχου όπως λίγο μετά η Πανδέκτη (πλην τη προσθήκη του κρατήματος του Πέτρου Λαμπαδαρίου) και όχι η δικη του Ανθολογία του 1869 (καλύτερα η επανέκδοση) :rolleyes:
 

Attachments

Xristos

Ιωαννίδης Στέφανος, Ειδικευόμενος Νευρολογίας, Πα.
#38
Μια που βρηκα τυχαια το θεμα, μια ερωτηση (ισως λιγο εκτος του θεματος, αλλα θα βοηθησει να σχηματισω αποψη :) )
Που μπορω να βρω τα περιεχομενα απ τους τομους Πρωγακη και Πανδεκτης;

Υγ. Για εμας τους μαθητες: μετα το Ειρμολογιο απο ποιο βιβλιο διδασκεται κανεις;
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#39
Μια που βρηκα τυχαια το θεμα, μια ερωτηση (ισως λιγο εκτος του θεματος, αλλα θα βοηθησει να σχηματισω αποψη :) )
Που μπορω να βρω τα περιεχομενα απ τους τομους Πρωγακη και Πανδεκτης;
Επισυνάπτονται:
View attachment Πρωγάκης (Εσπερινός).pdf
View attachment Προγάκης (Όρθρος).pdf
View attachment Προγάκης (Θ.Λειτουργία).pdf

View attachment Πανδέκτη (Εσπερινός).pdf
View attachment Πανδέκτη (Όρθρος).pdf
View attachment Πανδέκτη (Θ. Λειτουργία).pdf
View attachment Πανδέκτη (παπαδική).pdf

Τα εν λόγω βιβλία υπάρχουν και ολόκληρα. Ψάξτε το.

Υγ. Για εμας τους μαθητες: μετα το Ειρμολογιο απο ποιο βιβλιο διδασκεται κανεις;
Διαβάστε από τη σελίδα 21 του pdf και εξής για την επίσημη ύλη των ωδείων και των σχολών.
View attachment Κανονισμός Ωδείων.pdf
 
Last edited:
Top