Μουσική Πανδέκτη (1850) vs. Πρωγάκης: Ποιό είναι «κλασσικότερο»;

Shota

Παλαιό Μέλος
#1
Εγώ άλλο θέλω να ρωτήσω: στα χερουβικά του Κωνσταντίνου από την Συλλογή του Πρωγάκη παρατήρησα ύπαρξη του τελείως παραμορφωμένου «Ως τον βασιλέα» (καμια σχέση με την Πανδέκτη του Ιωάννου και Στεφανου). Ο Πρωγάκης δίνει συχνά μικροαναλύσεις, επίσης έχει στο βιβλίο του κομμάτια τα οποια ποτε δεν έψαλλαν οι πατριαρχικοί (αργά χερουβικά και κοινωνικά του Φωκαέως), αφαιρεί τα κρατήματα κτλ. Λοιπόν τι κάνει τη Μουσική Συλλογή «κλασικότερο» βιβλίο από την Πανδέκτη;
 
#2
Λοιπόν τι κάνει τη Μουσική Συλλογή «κλασικότερο» βιβλίο από την Πανδέκτη;[/QUOTE]

..δεν είναι η Μουσική Συλλογή κλασικότερη της Πανδέκτης .
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
#3
Σαφώς όχι, καθότι και μεταγενέστερη!!!

Πάντως, μπράβο Shota, είναι ένα ωραίο νέο θέμα συζήτησης που μπορεί να επεκταθεί γενικά σε βιβλία που θεωρούνται από τους περισσότερους "κλασικά" ενώ τελικά δεν είναι...

Πολλοί, π.χ., υποστηρίζουν ότι ο "Μουσικός Πανδέκτης" της "ΖΩΗΣ" είναι μια σειρά κλασικών και παραδοσιακών βιβλίων, ενώ δεν είναι, από τη στιγμή που τα (κλασικά κατά τα άλλα) μέλη που εμπεριέχονται έχουν υποστεί αλλοιώσεις ή ... αποκοπές :(
 
Last edited:

master_yianni

Παλαιό Μέλος
#4
Λοιπόν τι κάνει τη Μουσική Συλλογή «κλασικότερο» βιβλίο από την Πανδέκτη;
Το οτι απο αυτη διδασκε ο Πριγγος στην Χαλκη. Πολυ συχνα και ο κ.Αστερης την ανοιγει στο αναλογιο. Η Πανδεκτη ειναι τεραστιο βιβλιο, για το σπιτι, αλλα οχι για το αναλογιο.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#5
Το οτι απο αυτη διδασκε ο Πριγγος στην Χαλκη.
Και αυτό κάνει την Συλλογή κλασικότερη της Πανδέκτης; Έτσι κι εμείς ξέρουμε από τον Τσολακίδη ότι ο Ναυπλιώτης δίδασκε από την Πανδέκτη :wink:

Η Πανδεκτη ειναι τεραστιο βιβλιο, για το σπιτι, αλλα οχι για το αναλογιο.
...

ΥΓ. Θα δώσω αύριο ένα σχετικό παράδειγμα :rolleyes:
 
Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#8
Έτσι κι εμείς ξέρουμε από τον Τσολακίδη ότι ο Ναυπλιώτης δίδασκε από την Πανδέκτη
Και ο Ψάχος από την Πανδέκτη δίδασκε τον Σουρλαντζή όπως έλεγε ο τελευταίος σε συνέντευξή του (δεν θυμάμαι σε ποιά εκπομπή ακριβώς τώρα ήταν). Ο Βουδούρης αναφερει οτι η Πανδέκτη είναι το αυθεντικότερο βιβλίο κατευθείαν από τις μεταγραφές του Γρηγορίου στο οποίο δεν έβαλε κανείς «χέρι» (εννοώντας τους εκδότες, Ιωάννη Λαμπαδάριο και Στέφανο Δομέστικο).
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#9
Η Πανδεκτη ειναι τεραστιο βιβλιο, για το σπιτι, αλλα οχι για το αναλογιο.
Προφανώς δεν έχεις δεί αναλόγιο με 2-3 βιβλία του Πετρίδη πάνω... :)
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
#10
Προφανώς δεν έχεις δεί αναλόγιο με 2-3 βιβλία του Πετρίδη πάνω... :)
Ένα σε κάθε πλευρά προς αποφυγή ζημιάς στο "περιστρεφόμενο" :D
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#11
Ιδού λοιπόν η απόδειξης από το χερουβικό του α' ήχου (πάνω Πρωγάκης, κάτω Πανδέκτη). Παρατήρησα 1) προσθήκη η αφαίρεση των υφέσεων και διέσεων (το τι και πως εκτελείται είναι άλλο πράγμα, αλλα εάν κατηγορήσουμε τον επιμελητή των εκδόσεων της Αποστολικής Διακονίας, γιατί όχι και των Πρωγάκη; :rolleyes: ) 2) αλλαγή των διαφορων γραμμών 3) τέλεια αλλαγή του μελους στο Ως τον βασιλέα.
 

Attachments

master_yianni

Παλαιό Μέλος
#14
Προφανώς δεν έχεις δεί αναλόγιο με 2-3 βιβλία του Πετρίδη πάνω... :)
Ρε Δημητρη, κοιτα το αβαταρ μου!!! :D:D Ελπιζω να μην χρειαζεται να το βαλω και στην υπογραφη το οτι Ταλιαδωριζω! :D:D:D

Παντως προσωπικα, περα του κ.Ταλιαδωρου (και φυσικα του κ. Καραμανη), επιμενω σταθερα Πρωγακη. Τωρα το οτι η Πανδεκτη ειναι τεραστια, αυτο ειναι γνωστο, αλλα "ουκ εν τω πολλω το ευ". Απο κει και περα σεβομαι και τον κ. Τσολακιδη, και τον κ. Πριγγο αλλα και τον Ιακωβο Ναυπλιωτη και φυσικα τις επιλογες τους για το τι διδασκαν.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#15
Το επιχείρημα του μεγέθους του βιβλίου σε σχέση με την κλασσικότητά του δεν στέκει κατά τη γνώμη μου. Το ερώτημα που εγείρεται είναι ποιός είναι ο πραγματικός λόγος που παραμελήθηκε η Μουσική Πανδέκτη από τους νεωτέρους (ακόμα και πατριαρχικούς) όπως αναφέρθηκε; Ποιά ψαλτική ανάγκη υπήρχε που δεν καλυπταν οι εγκεκριμένες εκδόσεις του 19ου αιώνα; Μήπως απλά οι εκδόσεις αυτές είχαν εξαντληθεί προ καιρού και ήταν πλέον δυσεύρετες και η επανέκδοσή τους δυσχερής λόγω και του μεγέθους τους; Μήπως η μουσική συλλογή του Πρωγάκη έχει σχέση με την «κεκαθαρμένη» συλλογή εκκλησιαστικών μελών που εισηγήθηκε η Πατριαρχική Επιτροπή του 1881-83 αλλά λίστα της οποίας δεν έχουμε απόσο γνωρίζω; Μήπως ο ίδιος ο Πρωγάκης σαν μουσικοδιδάσκαλος στη Χάλκη για 28 χρόνια την προώθησε στους μαθητές του παραμερίζοντας τα προηγούμενα κλασσικά και εγκεκριμένα από το Πατριαρχείο βιβλία; Τί γνώμη έχουν για το θέμα αυτό οι σημερινοί πατριαρχικοί δάσκαλοι; Ποιός ευθύνεται για τις διαφορές μεταξύ Πρωγάκη και Πανδέκτης που παρουσίασε ο Shota; Μπορεί ο Πρωγάκης να ακολουθούσε κάποιο άλλο χειρόγραφο από τα αυθεντικά του Γρηγορίου; Έκανε επεμβάσεις δικές του και για ποιό λόγο; Έχει ενδιαφέρον πιστεύω.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#16

Stathis

Ευστάθιος Μεντζάς
#17
Και ο Ψάχος από την Πανδέκτη δίδασκε τον Σουρλαντζή όπως έλεγε ο τελευταίος σε συνέντευξή του (δεν θυμάμαι σε ποιά εκπομπή ακριβώς τώρα ήταν). Ο Βουδούρης αναφερει οτι η Πανδέκτη είναι το αυθεντικότερο βιβλίο κατευθείαν από τις μεταγραφές του Γρηγορίου στο οποίο δεν έβαλε κανείς «χέρι» (εννοώντας τους εκδότες, Ιωάννη Λαμπαδάριο και Στέφανο Δομέστικο).
Το εχουμε ξανασυζητησει... ακομη και ο Ιωαννης & Στεφανος (Πανδεκτη 1850) εχουν βαλει "χερι" στο ταμειο ανθολογιας του Γρηγοριου. (1834 νομιζω..)

Δειτε και εδω.http://www.analogion.com/forum/showthread.php?t=7287&page=2
στο μηνυμα μου νο 12.
 
P

ptz

Guest
#18
-Κατά τη γνώμη μου δεν υφίσταται μεταξύ των δύο βιβλίων V-ersus.Διότι η μέν πανδέκτη είναι μία Πατριαρχική προσπάθεια συγκέντρωσης όλων των εξηγηθέντων μελών[παν-δοχή],η δε συλλογή Πρωγάκη μία επιλογή χρήσιμων και απαραιτήτων μελών για αναλόγιο.Μάλιστα οι παλαιοί [και Πατριαρχικοί]αυτή είχαν ως οδηγό-πηδάλιο για τα αναλόγιά τους και τις πανηγύρεις.Στην αρχική σε ένα τόμο έκδοση[που έχω και εγώ],δεν χρειαζόταν να έχεις τίποτα άλλο,αφού τα του Αναστασιματαρίου και μηναίου τα έλεγαν απέξω.Τώρα αν έχουν επέλθει μεταλάξεις η επεμβάσεις σε μέλη αυτό είναι σίγουρο.Ακολουθεί ο Πρωγάκης και εδώ το ''ως τα νυν ασματομελωδούνται εν τω Πατριαρχικώ Ναώ...''.Για επανέκδοση τότε της πανδέκτης είναι ορθόν και σαφές αυτό που λέει ο κ.διαχειριστής ότι ήταν λίαν δύσκολη η επανέκδοση.Δεν είχαν τα σημερινά μέσα.Βέβαια και η εκδοτική φιλοδοξία υπάρχει.Επίλογος:Αν είναι να επιλέξουμε διαλέγουμε ότι θέλουμε από πανδέκτη[που προηγείτε]και τα κάνουμε τόμο.Π.ΤΖ
Υ.Γ Και οι δύο εκδόσεις έχουν την Πατριαρχική σφραγίδα έγκρισης.Από τα μετέπειτα πόσα και ποιά την έχουν?Γιά τα σημερινά......άστα
 
#19
Πολύ σωστά τα παραπάνω! Όπως έχει γραφτεί, και ο αείμνηστος Στανίτσας την συλλογή του Πρωγάκη είχε μαζί του και μελετούσε.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#20
Πολύ σωστά τα παραπάνω! Όπως έχει γραφτεί, και ο αείμνηστος Στανίτσας την συλλογή του Πρωγάκη είχε μαζί του και μελετούσε.
Χρησιμοποιούσε δε κυρίως την συλλογή του Πρωγάκη αλλα και τα βιβλία των εκδόσεων της «Ζωής» ( :wink: ) λέγοντας χαρακτηριστικά: Δεν πειράζει. Όλα τα βιβλία καλά είναι. Να ξέρεις να τα αξιοποιείς όπως πρέπει. (X. Τσιούνη, Θρασύβουλος Στανίτσας, σ. 146).
 
Top