Σε καθημερινό Εσπερινό όπου τα κύριε ελέησον της Εκτενούς, μονά ή τριπλά, απαγγέλονται χύμα, όλα καλά.
Στην περίπτωση μεγάλου πανηγυρικού Εσπερινού που οι ψάλτες θέλουν να "ξεχωρίσουν" (δεν τους χόρτασαν βλέπετε Ανοιξαντάρια, κεκραγάρια αργά, δοξαστικά με χιλιες δυο φθορές μέσα και μονωδίες στα "ικέτευε" και "πρέσβευε" για δήθεν απόδοση του νοήματος) συνήθως βάζουν στην Εκτενή αργά κύριε ελέησον (του Καμαράδου τα οκτάηχα ή άλλα του φωκαέως σε α΄ κτλ) τα οποία ως επί το πλείστον ανακατεύονται με τις διακονικές εκφωνήσεις (γιατί συνήθως δεν περιμένει ο διάκος να τελειώσει το κάθε αργό κύριε ελέησον και πετάγεται αμέσως στην επόμενη) με αποτέλεσμα να γίνεται χάβρα που σημαίνει ούτε η εκφώνηση ούτε η απάντηση ακούγονται, τι γίνεται εκεί;
Ή μάλλον τι θα ήταν ορθότερο να γίνεται;
Γενικά, τα παντοειδή αργά κύριε ελέησον, όσο καλοφτιαγμένα κι αν είναι, ανταποκρίνονται στη φράση "Κύριε ελέησον" και το βαθύτερο νόημά της, ή λέγονται για να ακουστούν και οι ψάλτες ή γιατί είναι πανηγύρι και οχι κατανυκτικός εσπερινός, ή διότι ο κόσμος θέλει τραγουδάκια στα πανηγύρια, και δεν ξέρω τι άλλο;
Για την περίπτωση των πληρωτικών που ακολουθούν, τα πράγματα είναι πιο στρωτά, αφού τα Παράσχου Κύριε λέγονται άπαξ.
Ωστόσο αυτές όλες οι ευχητικές απαντήσεις θα έπρεπε να λέγονται ψαλτώς και σε ήχους σε όλες τις περιπτώσεις;
Το ψαλτό =πανηγυρικό και το χύμα=φτωχό;
Ο παπάς λέμε ότι εκφωνεί και ο ψάλτης ψάλλει. Μας πειράζει αν τραγουδάει τις εκφωνήσεις, όμως δεν ενοχλεί αν τραγουδάμε εμείς τις απαντήσεις...
Μήπως θα πρέπει να αναλογιστούμε αν από τη συνήθειά μας αυτή προήλθαν οι "τραγουδιστικές" εκφωνήσεις των ιερέων (στα πλαίσια μιας άτυπης αντιπαλότητας); Συμβάλλαμε κι εμείς σε αυτό;
Μου φαίνεται ότι ενός κακού, μύρια έπονται...
Διάβασα κάπου για έναν υπέργηρο μοναχό που είπε ότι μετά από σαράντα χρόνια καλόγηρος λέγοντας την ευχή, τώρα κατάλαβα τι πάει να πει Κύριε Ελέησον...