Μητροπολίτου Μεσογαίας «Πρὸς τοὺς εὐλαβεῖς Ἱεροψάλτες τῆς καθ᾿ ἡμᾶς ῾Ι. Μητροπόλεως» 2006

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#21
Αυτό δε συμβαίνει πλέον, εδώ και χρόνια...
Κρίμα! Και τόση συζήτηση (μετ' αναθεμάτων) που προηγήθηκε επ' αυτού, στράφι πήγε;
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
#22
Αν έχει λήξει αυτή η πρότυπη κατάσταση έχει καλώς.
Κακώς, νομίζω, ο κ. Μπουσδέκης αποσιωπά το όνομα και περιορίζεται να υπαινιχθεί ότι έχουμε ψάλτη κάποιου εκτοπίσματος...
Ουδείς, φίλτατε κ. Λευκόπουλε, αναθεματίζει
αλλά και ουδεἰς επικροτεί τέτοιες καταστάσεις και τους πρωταγωνιστές τους.
Λίγο φώς ποτέ δε βλάπτει αλλά, πιστεύω, επιβάλλεται.
Υπό το φώς της κρίσεως των ιεροψαλτών και της όλης Εκκλησίας τίθενται και οι εγκύκλιοι περί τα ιεροψαλτικά.
Το κακό είναι ότι και αυτές οι καταστάσεις και οι ανάλογες εγκύκλιοι ποτέ δεν έρχονται μόνες αλλά συμβαδίζουν με γενεσιουργές νοοτροπίες και συνακόλουθες πρακτικές.
Εδώ είναι το ουσιώδες.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#23
...Λίγο φώς ποτέ δε βλάπτει αλλά, πιστεύω, επιβάλλεται...
Ασφαλώς. Το πρόβλημα είναι ότι έχοντας (εν γνώσει μας) ελλιπή γνώση για ένα θέμα, είμαστε παραπάνω από πρόθυμοι να υιοθετήσουμε το χειρότερο σενάριο.
Υπάρχει κι ένα πράγμα που λέγεται «καλός λογισμός». Κι αυτό είναι που μας λείπει, όχι μόνο στο συγκεκριμένο θέμα, αλλά και σ' άλλα που καταλήγουν σε δημόσιους διαξιφισμούς, και (αλληλο)κατηγορίες.
Μήπως έχουμε χάσει την ικανότητα (και ευλογία θα έλεγα), να ανακαλύπτουμε πάντοτε το κρυμμένο καλό, όπου υπάρχει, και αρκούμαστε στο να αναδεικνύουμε το ίσως φανερότερο κακό, που υπάρχει άλλωστε στις περισσότερες ανθρώπινες ενέργειες;
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
#24
1. O ψάλτης του μητροπολίτου ήταν ο κ. Αθ. Βουρλής, σήμερα δε λειτουργεί αυτός ο "θεσμός".
2. Με βάση τη γιορτή του Αγ. ιωάννου του Χρυσοστόμου και κάποια κείμενά του που άκουσα σε αντίστοιχο κήρυγμα και αυτή τη συζήτηση που είχα κατά νου, νομίζω πως αν ο Άγιος ζούσε σήμερα θα διωκόταν [όπως και τότε διώχθηκε] πρώτα βεβαίως από τους περισσότερους αρχιερείς, του ιερείς αλλά και από τους περισσότερους "επαγγελματίες" ψάλτες, πιθανόν και από νεωκόρους, καντηλανάφτες, επιτρόπους και όσους έχουν άμεσο ή έμμεσο οικονομικό σύνδεσμο με την εκκλησία.

Παρ' όλ' αυτά ψάλλαμε και τιμήσαμε τον άγιο, όσοι πληρωθήκαμε γι' αυτό, "φορώντας" την καλύτερη φωνή μας και το καλύτερο ύφος μας μπροστά στο μικρόφωνό μας.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#25
Tὸ «σήμερα» ἀπέχει ἀπὸ τὴν ἐποχὴ τοῦ ἁγίου πάρα πολλοὺς αἰῶνες γιὰ νὰ κάνουμε συγκρίσεις.

Ἐπίσης, διακρίνω μιὰ μομφή σὲ ὅσους ἔψαλλαν σήμερα «ἐπὶ πληρωμῇ» καὶ μάλιστα χρησιμοποιῶντας μικρόφωνο;
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
#26
Tὸ «σήμερα» ἀπέχει ἀπὸ τὴν ἐποχὴ τοῦ ἁγίου πάρα πολλοὺς αἰῶνες γιὰ νὰ κάνουμε συγκρίσεις.

Ἐπίσης, διακρίνω μιὰ μομφή σὲ ὅσους ἔψαλλαν σήμερα «ἐπὶ πληρωμῇ» καὶ μάλιστα χρησιμοποιῶντας μικρόφωνο;


Η μομφή μου είναι σαφής και πολλάκις εκπεφρασμένη κατά των κατά συνείδηση επαγγελματιών ψαλτών. Μη μένετε στα γράμμα αλλά στο πνεύμα των γραφομένων μου, το οποίο νομίζω δεν επιδέχεται τέτοιας ερμηνείας.

Ως προς την απόσταση των εποχών, σαφώς και την αντιλαμβάνομαι και η κάθε υπόθεση είναι εκ των πραγμάτων χαλαρή. Χωρίς βεβαιότητα υποθέτω πως η θεσμοποίηση και εκκοσμίκευση της εκκλησίας των αρχών του 5ου αιώνα μ.Χ. ήταν σημαντική αλλά όχι του βαθμού και του βάθους της σημερινής κατάντειας μας. Πρέπει να είμαστε πολύ αυστηροί, πρωτίστως προς τον εαυτό μας, γιατί είμαστε όλοι μας πάρα πολύ εκκοσμικευμένοι ως προς την εκκλησιαστική μας συνείδηση και πρακτική.

Χωρίς καμία διάθεση αντιπαράθεσης, καθώς μας είπε σήμερα ο Απ. Παύλος:

1 Παρακαλῶ οὖν ὑμᾶς ἐγὼ ὁ δέσμιος ἐν Κυρίῳ, ἀξίως περιπατῆσαι τῆς κλήσεως ἧς ἐκλήθητε, 2 μετὰ πάσης ταπεινοφροσύνης καὶ πρᾳότητος, μετὰ μακροθυμίας, ἀνεχόμενοι ἀλλήλων ἐν ἀγάπῃ, 3 σπουδάζοντες τηρεῖν τὴν ἑνότητα τοῦ Πνεύματος ἐν τῷ συνδέσμῳ τῆς εἰρήνης. 4 ἓν σῶμα καὶ ἓν Πνεῦμα, καθὼς καὶ ἐκλήθητε ἐν μιᾷ ἐλπίδι τῆς κλήσεως ὑμῶν· 5 εἷς Κύριος, μία πίστις, ἓν βάπτισμα· 6 εἷς Θεὸς καὶ πατὴρ πάντων, ὁ ἐπὶ πάντων καὶ διὰ πάντων, καὶ ἐν πᾶσιν ὑμῖν. (Εφεσ. δ', 1-6)
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#27


Η μομφή μου είναι σαφής και πολλάκις εκπεφρασμένη κατά των κατά συνείδηση επαγγελματιών ψαλτών. Μη μένετε στα γράμμα αλλά στο πνεύμα των γραφομένων μου, το οποίο νομίζω δεν επιδέχεται τέτοιας ερμηνείας.

Ως προς την απόσταση των εποχών, σαφώς και την αντιλαμβάνομαι και η κάθε υπόθεση είναι εκ των πραγμάτων χαλαρή. Χωρίς βεβαιότητα υποθέτω πως η θεσμοποίηση και εκκοσμίκευση της εκκλησίας των αρχών του 5ου αιώνα μ.Χ. ήταν σημαντική αλλά όχι του βαθμού και του βάθους της σημερινής κατάντειας μας. Πρέπει να είμαστε πολύ αυστηροί, πρωτίστως προς τον εαυτό μας, γιατί είμαστε όλοι μας πάρα πολύ εκκοσμικευμένοι ως προς την εκκλησιαστική μας συνείδηση και πρακτική.

Χωρίς καμία διάθεση αντιπαράθεσης, καθώς μας είπε σήμερα ο Απ. Παύλος:

1 Παρακαλῶ οὖν ὑμᾶς ἐγὼ ὁ δέσμιος ἐν Κυρίῳ, ἀξίως περιπατῆσαι τῆς κλήσεως ἧς ἐκλήθητε, 2 μετὰ πάσης ταπεινοφροσύνης καὶ πρᾳότητος, μετὰ μακροθυμίας, ἀνεχόμενοι ἀλλήλων ἐν ἀγάπῃ, 3 σπουδάζοντες τηρεῖν τὴν ἑνότητα τοῦ Πνεύματος ἐν τῷ συνδέσμῳ τῆς εἰρήνης. 4 ἓν σῶμα καὶ ἓν Πνεῦμα, καθὼς καὶ ἐκλήθητε ἐν μιᾷ ἐλπίδι τῆς κλήσεως ὑμῶν· 5 εἷς Κύριος, μία πίστις, ἓν βάπτισμα· 6 εἷς Θεὸς καὶ πατὴρ πάντων, ὁ ἐπὶ πάντων καὶ διὰ πάντων, καὶ ἐν πᾶσιν ὑμῖν. (Εφεσ. δ', 1-6)
Προσωπικὰ σὲ θέματα συνείδησης δὲν μοῦ ἀρέσει καὶ προσπαθῶ νὰ μὴ μέμφομαι καὶ νὰ μὴν κατηγορῶ κανένα, κι αὐτὸ γιατὶ τὴν συνείδηση τοῦ καθενὸς μόνον τὸ ἓν Πνεῦμα, ὁ εἷς Κύριος, ὁ εἷς Θεὸς τῆς Ἁγίας Τριάδος γνωρίζουν πραγματικά.

Πέραν αὐτοῦ μὴν ἰδανικοποιεῖτε καὶ πολὺ τὴν ἐκκλησιαστικὴ κατάσταση τῶν πρώτων αἰώνων γιατὶ καὶ τότε ὑπήρχαν δαιμόνια νὰ ταλαιπωροῦν τὴν ἐκκλησία καὶ μάλιστα πολὺ μεγάλα. Ἡ κάθε ἐποχὴ ἔχει τὰ καλὰ της καὶ τὰ κακὰ της.

Καὶ κάτι ἀκόμη. Ἡ ἐκκλησία τῶν πιστῶν εἶναι ΚΑΙ ἐκ τοῦ κόσμου, μᾶς ἀρέσει δὲν μᾶς ἀρέσει. Ἡ ἰσορροπία εἶναι λεπτὴ καὶ χρειάζεται προσοχὴ γενικῶς, χωρὶς ἄσπρο μαῦρο.
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
#28
Μετά από όλα αυτά, έχω μια τελευταία απορία. Γιατί μας ανεβάσατε αυτήν την αποκρουστική εγκύκλιο; Για να μας σπάσετε τα νεύρα, ή για να μας απελπίσετε τελείως για τους δεσποτάδες που ο άγιος Θεός έπιτρέπει να έχουμε;

Και κάτι άλλο. Μπορεί να μας εξηγήσει ο Σεβασιώτατος ποια είναι τέλος-πάντων αυτή η κυρα-Εκκλησία, που σαν την πιάσει ο ψάλτης στο φιλότιμο, ανοίγει το χουβαρντάδικο χέρι της και τα πάντα πληρούνται χρηστότητος, αλλά άμα την κωλαντρίσουμε και πολύ-πολύ, τότες γυρνάει αλλού το προσωπάκι της και αλλοίμονό μας μαύρος όφις που μας έφαγε; Μήπως εννοεί η αυτού Σεβασμιότης πως εκκλησία είναι αυτός και οι παππάδες του;

Γιατί αν αυτό εννοεί, τότε θα πρέπει να κλάψουμε όλοι μας με μαύρο δάκρυ για τους τόσο τραγικά αθεολόγητους ιεράρχες που κρίμασιν οις οίδε Κύριος μας έλαχαν να ποιμαίνουν την εν Ελλάδι του Χριστού Εκκλησία...

Δεν ξέρει η σεβασμιότης του, πως εκκλησία είναι ίδιος ο Χριστός και ΜΟΝΟΝ; Δεν ξέρει πως όλοι εμείς που ομολογήσαμε τον Χριστό ως Κύριο και Σωτήρα μας είμαστε όλοι, αδιακρίτως, μέλη του δικού Του σώματος; Και πως όλοι μαζί απαρτίζουμε το σώμα του Χριστού, δηλαδή την Εκκλησία;

Αλλά τι ρώταω... Άμα ήξερε, δεν θα έλεγε "ο λαός και η εκκλησία", αλλά ο κλήρος και ο λαός! Διότι μόνον ο κλήρος και ο λαός ΜΑΖΙ, και όχι ο καθένας ξεχωριστά, συνιστούν την Εκκλησία...

Και κάτι τελευταίο: Φυσικά και πληρώνει τον ψάλτη η εκκλησία. Γιατί ο ΜΙΣΘΟΣ που παίρνει ο ψάλτης δεν κατεβαίνει απ' τον ουρανό, αλλά αντλείται από τις προσφορές ΟΛΩΝ των πιστών, οι οποίοι φυσικά είναι η εκκλησία. Και βέβαια, αυτά τα χρήματα τα διαχειρίζεται και τα διαθέτει σύμφωνα με το συμφέρον της εκκλησία ο παππάς της ενορίας, και πάλι ΟΧΙ μόνος του, αλλά μαζί με το επιτρόπους του ναού, που αποτελούν τους εκπρόσωπους του λαού.

Βέβαια, αυτό σήμερα ακούγεται σχεδόν ακατανόητο, διότι οι περισσότεροι επίτροποι είναι αχυράνθρωποι και αυλοκόλακες των παππάδων, που το μόνο που ξέρουν να λένε είναι Μάλιστα, Πάτερ, Ευλογείτε, Πάτερ... Απαίσιες κολακείες, που οδηγούν το έργο της κάθε ενοριακής εκκλησίας στην παρακμή και τον πνευματικό θάνατο. Όμως, όταν κάποτε στα ενοριακά συμβούλια συμμετείχαν άνδρες με βαθιά πίστη και με ρωμαλέες προσωπικότητες, οι παππάδες και οι δεσποτάδες ακόμη όχι μόνον δεν τολμούσαν να ταυτίζουν τους εαυτούς τους με την εκκλησία, όπως κάνουν σήμερα, αλλά έτρεμαν τον έλεγχο και την άγρυπνη επιτήρηση των επιτρόπων, που δεν επέτρεπαν να εκδηλωθεί έστω και σαν υποψία η παραμικρή ατασθαλία...
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#29
Μετά από όλα αυτά, έχω μια τελευταία απορία. Γιατί μας ανεβάσατε αυτήν την αποκρουστική εγκύκλιο; Για να μας σπάσετε τα νεύρα, ή για να μας απελπίσετε τελείως για τους δεσποτάδες που ο άγιος Θεός έπιτρέπει να έχουμε;

Και κάτι άλλο. Μπορεί να μας εξηγήσει ο Σεβασιώτατος ποια είναι τέλος-πάντων αυτή η κυρα-Εκκλησία, που σαν την πιάσει ο ψάλτης στο φιλότιμο, ανοίγει το χουβαρντάδικο χέρι της και τα πάντα πληρούνται χρηστότητος, αλλά άμα την κ*******ε και πολύ-πολύ, τότες γυρνάει αλλού το προσωπάκι της και αλλοίμονό μας μαύρος όφις που μας έφαγε; Μήπως εννοεί η αυτού Σεβασμιότης πως εκκλησία είναι αυτός και οι παππάδες του;

Γιατί αν αυτό εννοεί, τότε θα πρέπει να κλάψουμε όλοι μας με μαύρο δάκρυ για τους τόσο τραγικά αθεολόγητους ιεράρχες που κρίμασιν οις οίδε Κύριος μας έλαχαν να ποιμαίνουν την εν Ελλάδι του Χριστού Εκκλησία...

Δεν ξέρει η σεβασμιότης του, πως εκκλησία είναι ίδιος ο Χριστός και ΜΟΝΟΝ; Δεν ξέρει πως όλοι εμείς που ομολογήσαμε τον Χριστό ως Κύριο και Σωτήρα μας είμαστε όλοι, αδιακρίτως, μέλη του δικού Του σώματος; Και πως όλοι μαζί απαρτίζουμε το σώμα του Χριστού, δηλαδή την Εκκλησία;

Αλλά τι ρώταω... Άμα ήξερε, δεν θα έλεγε "ο λαός και η εκκλησία", αλλά ο κλήρος και ο λαός! Διότι μόνον ο κλήρος και ο λαός ΜΑΖΙ, και όχι ο καθένας ξεχωριστά, συνιστούν την Εκκλησία...

Και κάτι τελευταίο: Φυσικά και πληρώνει τον ψάλτη η εκκλησία. Γιατί ο ΜΙΣΘΟΣ που παίρνει ο ψάλτης δεν κατεβαίνει απ' τον ουρανό, αλλά αντλείται από τις προσφορές ΟΛΩΝ των πιστών, οι οποίοι φυσικά είναι η εκκλησία. Και βέβαια, αυτά τα χρήματα τα διαχειρίζεται και τα διαθέτει σύμφωνα με το συμφέρον της εκκλησία ο παππάς της ενορίας, και πάλι ΟΧΙ μόνος του, αλλά μαζί με το επιτρόπους του ναού, που αποτελούν τους εκπρόσωπους του λαού.

Βέβαια, αυτό σήμερα ακούγεται σχεδόν ακατανόητο, διότι οι περισσότεροι επίτροποι είναι αχυράνθρωποι και αυλοκόλακες των παππάδων, που το μόνο που ξέρουν να λένε είναι Μάλιστα, Πάτερ, Ευλογείτε, Πάτερ... Απαίσιες κολακείες, που οδηγούν το έργο της κάθε ενοριακής εκκλησίας στην παρακμή και τον πνευματικό θάνατο. Όμως, όταν κάποτε στα ενοριακά συμβούλια συμμετείχαν άνδρες με βαθιά πίστη και με ρωμαλέες προσωπικότητες, οι παππάδες και οι δεσποτάδες ακόμη όχι μόνον δεν τολμούσαν να ταυτίζουν τους εαυτούς τους με την εκκλησία, όπως κάνουν σήμερα, αλλά έτρεμαν τον έλεγχο και την άγρυπνη επιτήρηση των επιτρόπων, που δεν επέτρεπαν να εκδηλωθεί έστω και σαν υποψία η παραμικρή ατασθαλία...
Οφείλει να επισημανθεί ότι ο αντικληρικαλισμός έχει οδηγήσει σε ακραία φαινόμενα, σε απομάκρυνση από την Εκκλησία την οποία ψάλλει και πανηγυρίζει ο Πρίγγος, ο Στανίτσας, ο Καραμάνης, όλοι την Α΄Κυριακή των Νηστειών. Στη μια Εκκλησία, που συνεχίζει όχι σαν ένα απολίθωμα που προκαλεί Σοκ και Δέος, αλλά στη θεοπαράδοτη και ανθρώπινη εκκλησία: όπου έχουμε μια βασική παραίνεση: τα πάντα ευσχημόνως και κατά τάξιν γινέσθω! Η στρεβλή εκθείαση του λαϊκού χαρακτήρα ( καταχρηστικός ο όρος) είναι απλώς ένα όνειρο παραλλαγμένο σε ονείρωξη- όπως τραγικά επιβεβαιώνουν όλες οι προσπάθειες εφαρμογής του: από τους Διαμαρτυρόμενους, μέχρι τους Προτεστάντες και τα ρωπογραφικά -οργανωμένα ή μη- φερέφωνά τους ακόμα και στον Ελλαδικό χώρο. Τινές βαυκαλίζονται ηδονιζόμενοι ότι αρρύονται προοδευτισμό από κατοχυρωμένες αυθεντίες συμπλεγματικής φλεγματικότητας Φαρμακίδη και Κοραή... Από τις υπερβολές και καταχρήσεις ιερωμένων οδηγηθήκαμε σε διαστρέβλωση ισοπεδωτισμού όπου αλήστου μνήμης παράνοιες κανοναρχούνται από λαϊκιστές που κρώζουν : ᾽κι αν είσαι και παπάς με την αράδα σου θα πας! ΟΧΙ, το επιβεβαιώνει ΟΛΑΚΕΡΗ η παράδοση: Έκαστος εφ' ω ετάχθη.

Δ.

ΥΓ Πβ και το εδώ Εν νόμου σκιά και γράμματι
 
Last edited:

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
#30
κ. Σκρέκα,

θα σας παρακαλούσα να είστε πιο προσεχτικός και πιο σοβαρός στους χαρακτηρισμούς σας. Αντικληρικαλιστής είναι, μπορεί να είναι, μόνον ένας εχθρός της εκκλησίας και όχι ένας χριστιανός, που θέλει και προσπαθεί, παρά την αναξιότητά του, να είναι και να παραμένει μέλος της. Η προτροπή του αποστόλου του Χριστού είναι ξεκάθαρη: πείθεσθε τοῖς ἡγουμένοις ὑμῶν καὶ ὑπείκετε.

Από το σημείο όμως αυτό, μέχρι το σημείο του να σφετερίζονται οι ηγούμενοί μας την ίδια την εκκλησία, την οποία έχουν το θράσος να ταυτίζουν αποκλειστικά και μόνον με τον εαυτό τους, υπάρχει τεράστια απόσταση. Μια απόσταση που τους επέτρεψε να την διανύσουν, στα χρόνια μας μόνον, η απουσία του λαού από την διοίκηση της ενορίας και της μητρόπολης. Αν υπήρχαν και σήμερα οι επίτροποι και τα συμβούλια που υπήρχαν πριν πενήντα-εξήντα χρόνια, μια συζήτηση σαν κι αυτήν που κάνουμε τώρα, απλά θα ήταν άνευ αντικειμένου...

Και ένα τελευταίο. Τόσο πολύ λοιπόν σας ενοχλεί η ατόφια και άμεση στην γνησιότητά της γλώσσα του λαού μας, που γεμίσατε το κείμενό μου με αστεράκια; Πολύ ντροπαλός είστε, κύριε...
 
Last edited:

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
#31
"ο Πρίγγος, ο Στανίτσας, ο Καραμάνης..."

Το τι έχουν τραβήξει όλοι αυτοί, και πολλοί ακόμα, από τους παππάδες και τους δεσποτάδες το ξέρετε, ή κοιμάσθε τον ύπνο του δικαίου; Γιατί αν δεν το ξέρετε και θέλετε να το μάθετε, υπάρχουν πολλοί εδώ μέσα, φίλοι, συνάδελφοι, αλλά και δάσκαλοι σεβαστοί, που μπορούν να σας τα πουν και να σας ενημερώσουν. Απλά ρωτήστε τους...
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#32
"ο Πρίγγος, ο Στανίτσας, ο Καραμάνης..."

Το τι έχουν τραβήξει όλοι αυτοί, και πολλοί ακόμα, από τους παππάδες και τους δεσποτάδες το ξέρετε, ή κοιμάσθε τον ύπνο του δικαίου; Γιατί αν δεν το ξέρετε και θέλετε να το μάθετε, υπάρχουν πολλοί εδώ μέσα, φίλοι, συνάδελφοι, αλλά και δάσκαλοι σεβαστοί, που μπορούν να σας τα πουν και να σας ενημερώσουν. Απλά ρωτήστε τους...

Το αν έχω άγνοια τής ιστορίας των Τριών αυτών τεράτων, το γνωρίζετε καλά, φίλτατε κ Στεφούλη. Δεν κοιμάμαι (sic) (αυτή την ώρα ακόμα). Η παραπομπή σε πληθύν πληροφοριοδοτών δεν ικανοποιεί φοβούμαι κανένα, πολλώ δε μάλλον την αίσθηση δικαίου ή Δικαίου (sic) και διάκρισης...


Γένοιτο.

Δ.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#33
κ. Σκρέκα,

θα σας παρακαλούσα να είστε πιο προσεχτικός και πιο σοβαρός στους χαρακτηρισμούς σας. Αντικληρικαλιστής είναι, μπορεί να είναι, μόνον ένας εχθρός της εκκλησίας και όχι ένας χριστιανός, που θέλει και προσπαθεί, παρά την αναξιότητά του, να είναι και να παραμένει μέλος της. Η προτροπή του αποστόλου του Χριστού είναι ξεκάθαρη: πείθεσθε τοῖς ἡγουμένοις ὑμῶν καὶ ὑπείκετε.
Φίλτατε, διάλογος γίνεται. Η σοβαρότητα και προσοχή που επικαλείσθε δύσκολα φαίνεται στο γραπτό που παρέθεσα. Ο αντικληρικαλισμός δεν ταυτίζεται κατ ανάγκην με τον αντικληρικαλιστή. Δυστυχέστατα αντικληρικαλισμός σας θυμίζω ότι υπάρχει και εντός ιερατικών και μοναχικών ( μέχρι κ Πατριαρχικών) ταγμάτων. Δεν είναι τυχαίο ότι οι χυδαιότεροι κατήγοροι των ανθρώπων της εκκλησίας από εκεί προέρχονται. Επιλήψει γαρ με διηγούμενον ο χρόνος...Εύχομαι οι δυο τελευταίες προτάσεις σας να αληθεύουν εν παντί και πάσι.

Από το σημείο όμως αυτό, μέχρι το σημείο του να σφετερίζονται οι ηγούμενοί μας την ίδια την εκκλησία, την οποία έχουν το θράσος να ταυτίζουν αποκλειστικά και μόνον με τον εαυτό τους, υπάρχει τεράστια απόσταση. Μια απόσταση που τους επέτρεψε να την διανύσουν, στα χρόνια μας μόνον, η απουσία του λαού από την διοίκηση της ενορίας και της μητρόπολης. Αν υπήρχαν και σήμερα οι επίτροποι και τα συμβούλια που υπήρχαν πριν πενήντα-εξήντα χρόνια, μια συζήτηση σαν κι αυτήν που κάνουμε τώρα, απλά θα ήταν άνευ αντικειμένου...
Αυτό είναι η μια όψη, εν μέρει αληθής, αφού αν σκεφθώ πού οδήγησε την Ελλαδική εκκλησία η υπεισαγωγή επείσακτων μελών με οιονεί αριστίνδην διαδικασίες, αλλά και σε τί είδους προτεσταντίζουσες ατραπούς οδηγήθηκαν οργανωμένα συμφέροντα κυριών και κυρίων... τότε δεν μπορώ να αισιοδοξώ για το λαϊκό στοιχείο. Πώς να παραθεωρήσω τον απύθμενο λαϊκισμό των συμπλεγματικών αδελφών μου που μιλούν ουσιαστικά για '' καπέλωμα'' της ιερατικής ασυδοσίας από την λαϊκή αναισχυντία, ακόμα κι αν κατοχυρώνεται από περγαμηνές θεολογικής εγκύκλιας παιδείας, αλλά παραμένει απωθητικότατα αλιβάνιστη και εγωτικά αυτόφωτα ανερμάτιστη;




Και ένα τελευταίο. Τόσο πολύ λοιπόν σας ενοχλεί η ατόφια και άμεση στην γνησιότητά της γλώσσα του λαού μας, που γεμίσατε το κείμενό μου με αστεράκια; Πολύ ντροπαλός είστε, κύριε...
Συ είπας. Το ίδιο μου το μήνυμα εξ άλλου δείχνει αν και πώς αντιλαμβάνομαι τα ταμπού στη γλώσσα....

Δ.
 
Last edited:

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#34
Μετά από όλα αυτά, έχω μια τελευταία απορία. Γιατί μας ανεβάσατε αυτήν την αποκρουστική εγκύκλιο; Για να μας σπάσετε τα νεύρα, ή για να μας απελπίσετε τελείως για τους δεσποτάδες που ο άγιος Θεός έπιτρέπει να έχουμε;

Και κάτι άλλο. Μπορεί να μας εξηγήσει ο Σεβασιώτατος ποια είναι τέλος-πάντων αυτή η κυρα-Εκκλησία, που σαν την πιάσει ο ψάλτης στο φιλότιμο, ανοίγει το χουβαρντάδικο χέρι της και τα πάντα πληρούνται χρηστότητος, αλλά άμα την κωλαντρίσουμε και πολύ-πολύ, τότες γυρνάει αλλού το προσωπάκι της και αλλοίμονό μας μαύρος όφις που μας έφαγε; Μήπως εννοεί η αυτού Σεβασμιότης πως εκκλησία είναι αυτός και οι παππάδες του;

Γιατί αν αυτό εννοεί, τότε θα πρέπει να κλάψουμε όλοι μας με μαύρο δάκρυ για τους τόσο τραγικά αθεολόγητους ιεράρχες που κρίμασιν οις οίδε Κύριος μας έλαχαν να ποιμαίνουν την εν Ελλάδι του Χριστού Εκκλησία...

Δεν ξέρει η σεβασμιότης του, πως εκκλησία είναι ίδιος ο Χριστός και ΜΟΝΟΝ; Δεν ξέρει πως όλοι εμείς που ομολογήσαμε τον Χριστό ως Κύριο και Σωτήρα μας είμαστε όλοι, αδιακρίτως, μέλη του δικού Του σώματος; Και πως όλοι μαζί απαρτίζουμε το σώμα του Χριστού, δηλαδή την Εκκλησία;

Αλλά τι ρώταω... Άμα ήξερε, δεν θα έλεγε "ο λαός και η εκκλησία", αλλά ο κλήρος και ο λαός! Διότι μόνον ο κλήρος και ο λαός ΜΑΖΙ, και όχι ο καθένας ξεχωριστά, συνιστούν την Εκκλησία...

Και κάτι τελευταίο: Φυσικά και πληρώνει τον ψάλτη η εκκλησία. Γιατί ο ΜΙΣΘΟΣ που παίρνει ο ψάλτης δεν κατεβαίνει απ' τον ουρανό, αλλά αντλείται από τις προσφορές ΟΛΩΝ των πιστών, οι οποίοι φυσικά είναι η εκκλησία. Και βέβαια, αυτά τα χρήματα τα διαχειρίζεται και τα διαθέτει σύμφωνα με το συμφέρον της εκκλησία ο παππάς της ενορίας, και πάλι ΟΧΙ μόνος του, αλλά μαζί με το επιτρόπους του ναού, που αποτελούν τους εκπρόσωπους του λαού.

Βέβαια, αυτό σήμερα ακούγεται σχεδόν ακατανόητο, διότι οι περισσότεροι επίτροποι είναι αχυράνθρωποι και αυλοκόλακες των παππάδων, που το μόνο που ξέρουν να λένε είναι Μάλιστα, Πάτερ, Ευλογείτε, Πάτερ... Απαίσιες κολακείες, που οδηγούν το έργο της κάθε ενοριακής εκκλησίας στην παρακμή και τον πνευματικό θάνατο. Όμως, όταν κάποτε στα ενοριακά συμβούλια συμμετείχαν άνδρες με βαθιά πίστη και με ρωμαλέες προσωπικότητες, οι παππάδες και οι δεσποτάδες ακόμη όχι μόνον δεν τολμούσαν να ταυτίζουν τους εαυτούς τους με την εκκλησία, όπως κάνουν σήμερα, αλλά έτρεμαν τον έλεγχο και την άγρυπνη επιτήρηση των επιτρόπων, που δεν επέτρεπαν να εκδηλωθεί έστω και σαν υποψία η παραμικρή ατασθαλία...
Μα το ξανάγραψα: όποιος ενδιαφέρεται τόσο πολύ ας επικοινωνήσει με την Μητρόπολη και τον Μητροπολίτη Μεσογαίας.
Η εγκύκλιος αυτή ετέθη στο φόρουμ όπως και τόσα άλλα κείμενα για σχολιασμό και προβληματισμό. Αν κάποιους τους ενοχλεί τόσο πολύ, ας ενημερώσουν τη συντονιστική ομάδα.
 

npapadimit

Νικόλαος Παπαδημητρίου - Πύργος
#35
Μα το ξανάγραψα: όποιος ενδιαφέρεται τόσο πολύ ας επικοινωνήσει με την Μητρόπολη και τον Μητροπολίτη Μεσογαίας.
Η εγκύκλιος αυτή ετέθη στο φόρουμ όπως και τόσα άλλα κείμενα για σχολιασμό και προβληματισμό. Αν κάποιους τους ενοχλεί τόσο πολύ, ας ενημερώσουν τη συντονιστική ομάδα.
ΕΤΣΙ
 

pfilippou

Παναγιώτης Φιλίππου
#36
Πραγματικά, είμαι γεμάτος απορία, διαβάζοντας τα μηνύματα που (στα μάτια μου τουλάχιστον) "δαιμονοποιούν" την πλήρη (ή μερική) απασχόληση του Ιεροψάλτου από την Εκκλησία. Οι Ιεροψάλτες δεν μπήκαν στο χώρο της Εκκλησίας για να γίνουν Ωνάσηδες.... Φευ! Αλλά επειδή, ακριβώς, πονάνε την Αγία μας Ψαλτική Παράδοση (αλλά πρέπει παράλληλα να ζήσουν και την οικογένειά τους...) επιθυμούν διακαώς να ταχθούν πλήρως στη μελέτη, διάδοση και διακονία Της! Πού το κακό; Εκτός κι αν ενστερνισθούμε απόψεις του στυλ: "δε θέλουμε τενόρους, θέλουμε κάποιον που απλά να λέει το Κύριε, ελέησον", οπότε πάω πάσο...
 
Top