Εμμανουήλ Αβραμίδης
Παλαιό Μέλος
1. Η ευχή του μεσωρίου του μεσονυκτικού των καθημερινών και του Σαββάτου <<Μνήσθητι Κύριε...>> ανήκει στον ιερέα, στον προεστώτα ή στον α΄ κανονάρχη (κατά μίμηση των αποδείπνων προ των εικόνων του τέμπλου κατά το ύφος του αποστόλου, ο α΄: Μνήσθητι..., ο β΄: Ὑπερένδοξε..., ο α΄: Ἡ ἐλπὶς μου..., ο β΄ Τὴν πᾶσαν ἐλπίδα μου...); Γνωρίζω ότι οι τρεις τελευταίες ευχές είναι μεταγενέστερες προσθήκες, αλλά ποια είναι η σημερινή πρακτική; (Σε άλλες περιοχές το μεσονυκτικό τελείται από τους ιερείς, π.χ. Πάνσεπτος Πατριαρχικός Ναός, και δεν αναφέρομαι σε αυτές).
2. Υπάρχει η κοινώς αποδεκτή θεωρία (και πράξη), ότι όταν υπάρχει λιτή στον εσπερινό, στις ενορίες δεν ψάλλουμε το σύνηθες μεσονυκτικό των καθημερινών ή του Σαββάτου, αλλά των εορτών (...ν΄ ψαλμός, τροπάρια λιτής, τρισάγιον, απολυτίκιον...). Έχω ωστόσο παρατηρήσει στο ΤΜΕ σε ημέρες που δεν έχουν λιτή, να ψάλλεται πάλι η ίδια ακολουθία χωρίς τη λιτή (...ν΄ ψαλμός, τρισάγιον, απολυτίκιον...): 1 Σεπτεμβρίου [η λιτή του αγίου δεν ψάλλεται κατά το ΤΜΕ (όπως και το εωθινό Ευαγγέλιο) για να μην επισκιάσει την εορτή (προσωπική άποψη)], 25 Νοεμβρίου (ίδια ερμηνεία), 26 Δεκεμβρίου, 7 Ιανουαρίου, 30 Ιουνίου, 16 Αυγούστου, Σάββατον του Λαζάρου, Σάββατον του Θωμά, Μεσοπεντηκοστή. Αλλά και η προθεωρία, δεν αφήνει να εννοηθεί ότι αυτή η ακολουθία ψάλλεται όταν υπάρχει λιτή αποκλειστικά. Ρωτάω λοιπόν, μήπως το μεσονυκτικό των καθημερινών και του Σαββάτου αρμόζει μόνο σε μικρή δοξολογία (για τις ενορίες);
3. Στο μεσονυκτικό των εορτών, το άνοιγμα της ωραίας πύλης, γίνεται ψαλλομένου του απολυτικίου όπως γίνεται με το κατανυκτικό Τῆς εὐσπλαγχνίας τὴν πύλην...; (Συγχωρήστε το όχι τόσο ψαλτικό ερώτημα, ρωτάω χάριν φιλομάθειας).
2. Υπάρχει η κοινώς αποδεκτή θεωρία (και πράξη), ότι όταν υπάρχει λιτή στον εσπερινό, στις ενορίες δεν ψάλλουμε το σύνηθες μεσονυκτικό των καθημερινών ή του Σαββάτου, αλλά των εορτών (...ν΄ ψαλμός, τροπάρια λιτής, τρισάγιον, απολυτίκιον...). Έχω ωστόσο παρατηρήσει στο ΤΜΕ σε ημέρες που δεν έχουν λιτή, να ψάλλεται πάλι η ίδια ακολουθία χωρίς τη λιτή (...ν΄ ψαλμός, τρισάγιον, απολυτίκιον...): 1 Σεπτεμβρίου [η λιτή του αγίου δεν ψάλλεται κατά το ΤΜΕ (όπως και το εωθινό Ευαγγέλιο) για να μην επισκιάσει την εορτή (προσωπική άποψη)], 25 Νοεμβρίου (ίδια ερμηνεία), 26 Δεκεμβρίου, 7 Ιανουαρίου, 30 Ιουνίου, 16 Αυγούστου, Σάββατον του Λαζάρου, Σάββατον του Θωμά, Μεσοπεντηκοστή. Αλλά και η προθεωρία, δεν αφήνει να εννοηθεί ότι αυτή η ακολουθία ψάλλεται όταν υπάρχει λιτή αποκλειστικά. Ρωτάω λοιπόν, μήπως το μεσονυκτικό των καθημερινών και του Σαββάτου αρμόζει μόνο σε μικρή δοξολογία (για τις ενορίες);
3. Στο μεσονυκτικό των εορτών, το άνοιγμα της ωραίας πύλης, γίνεται ψαλλομένου του απολυτικίου όπως γίνεται με το κατανυκτικό Τῆς εὐσπλαγχνίας τὴν πύλην...; (Συγχωρήστε το όχι τόσο ψαλτικό ερώτημα, ρωτάω χάριν φιλομάθειας).
Attachments
-
Προθεωρία.jpg72.9 KB · Views: 68
-
1 Σεπτεμβρίου.jpg20 KB · Views: 19
-
25 Νοεμβρίου.jpg71.5 KB · Views: 13
-
26 Δεκεμβρίου.jpg114.7 KB · Views: 18
-
7 Ιανουαρίου.jpg27 KB · Views: 8
-
30 Ιουνίου.jpg29.7 KB · Views: 11
-
16 Αυγούστου.jpg36.5 KB · Views: 11
-
Σάββατον Λαζάρου.jpg25.5 KB · Views: 14
-
Σάββατον του Θωμά.jpg16.6 KB · Views: 14
-
Μεσοπεντηκοστή.jpg22.4 KB · Views: 17