Ναι.Capella Romana?
Η πιο βασική διαφορά που προσδιορίζει αυτό το κάτι διαφορετικό είναι ο τόνος Νη-Πα (μπορείς να μελετήσεις το σχετικό θέμα εδώ) τον οποίο Νη-Πα τον κάνουν κατά κανόνα μικρό και του αλλάζουν θέση σύμφωνα με την θεωρία Σ. Καρά που λέει ότι έλκεται ο πα από τον βου. Δεν είναι όμως τα πράγματα όπως ακριβώς τα λέει ο Σ. Καράς γιατί ο Νη-Πα είναι μεγάλος εκ φύσεως τόσο όταν ανεβαίνεις όσο όταν κατεβαίνεις (το εξηγώ εδώ ). Οι Cappella Romana δεν κρατούν ψηλά τον πα, αυτή είναι η βασικότερη διαφορά. Επίσης υπάρχουν διαφορές στον τρόπο ερμηνείας της ποιότητας της μελωδίας η οποία συνεπάγεται από την γνώση σωστής διαίρεσης χρόνου-αυτό που λέει σε γενικές γραμμές ο Γιάννης Αρβανίτης [ @Laosynaktis ] ότι "ψάλλει πιο ελεύθερα" (έχουν γίνει σχετικές συζητήσεις περί διαφοράς χρόνου-ρυθμού κλπ). Γενικά είναι ζήτημα διαφοράς ύφους., Εδώ έχω συνοψίσει κάποια βασικά στοιχεία που κατά την δική μου σκοπιά συνιστούν το ύφος.Πιο ελεύθερα ως προς τη φωνητική ερμηνεία ίσως. Το ερώτημά μου αφορά την απόδοση του ίδιου του πλ. δ' ως ήχου. Κάτι μου φαίνεται διαφορετικό μεταξύ των δύο εκτελέσεων. Η μεταγραφή η δική σας σε ποια εκτέλεση αντιστοιχεί; (ως προς τον ήχο πάντα)
Τόσο δυσκολα τα γράφω;Ύφος, χρόνος, τονισμός και τέτοια δεν μπορούν να παρουσιάζονται ως διαφορές όταν μιλάμε σχεδόν για διαφορετικό ήχο!
Στην προκειμένη περίπτωση προσπαθώ να καταλάβω πώς καταφέρνουν και το ψάλλουν (οι Καπέλα Ρ.). Μεταφέρουν άραγε τον Νη στο Γα και λένε τρίτο ήχο; Κάτι σύμβολα που είναι σε παρένθεση δίπλα σε κάποιες μαρτυρίες τι σημαίνουν;
Λες ότι το Νη - Πα το κάνουν μικρό επειδή η Πα έλκεται από τον Βου. Πώς γίνεται αυτό; Το ανάποδο δε θα έπρεπε να συμβαίνει;
Τη συγκεκριμένη διαφορά πάντως δεν είμαι σε θέση να τη διακρίνω. Όταν το μέλος αναπτύσσεται περισσότερο τη νιώθω τη διαφοροποίηση.
Σου έγραψα περιπου την διαφορά να καταλάβεις τι εννοώ Το είπα ότι υπάρχουν κι άλλες διαφορές ύφους, δεν είναι μόνο το νη-πα.Βασικά κάθε φορά λες τη μισή απάντηση κάθε ερώτησης! Πχ είπες το κάνουν μικρό το Νη - Πα και έψαχνα να βρω που είναι αυτό το μικρό Νη - Πα και μετά είπες ότι μπαίνει και μια δίεση που το ξανακάνει μεγάλο! Βέβαια πάλι δε συμπίπτει με το άλλο Νη - Πα αλλά όχι σε σημείο να το πιάνει το δικό μου τουλάχιστον αυτί σε βαθμό να χάνω τη μπάλα και το γήπεδο μαζί. Οπότε δε μπορεί να είναι η μοναδική διαφορά.
Άκουσα κι άλλο μέλος σε πλ. δ' των Capella R. και παρά τις αντιρρήσεις σε κάτι έλξεις η δομή του ήταν κατανοητή. Εδώ πέρα το πράγμα ξεφεύγει σε άλλο επίπεδο. Μου κάνει εντύπωση πώς κατάφεραν να το πουν. Σίγουρα λένε το ίδιο κείμενο και όχι κάτι άλλο;
τότε τι να σου πω...