Λειτουργικά ήχος β΄

#1
Καθόμουν ένα πρωί στο Γραφείο Κινήσεως (καθότι οδηγός!) και επειδή δεν είχα κίνηση σκέφτηκα να γράψω Λειτουργικά σε β΄ ήχο, που μάλιστα να βαίνουν κατά διφωνία (ομοία ή όχι δεν γνωρίζω:D) αλλά και να πλαγιάζουν πάλι σαν β΄, δηλαδή χωρίς να σκληραίνουν με νενανώ και αντίστοιχη πορεία κατά τριφωνία. Και ιδού το αποτέλεσμα.

Παρατηρήσεις:
1. Στο "και μητέρα" θέλει ελαφρόν και όχι ίσον.
2. Όταν τελείωσα και το σιγόψελνα, μου λέει ο συνάδελφος από απέναντι "δίνεις πόνο, ε;" :D:D:D
3. Χάρη, την άλλη Κυριακή δώώώσε!
 

Attachments

lagoudakis

Μιχαήλ Γ. Λαγουδάκης
#2
1. Στο "και μητέρα" θέλει ελαφρόν και όχι ίσον.
Κωνσταντίνε, πολύ ωραία αυτά τα λειτουργικά!

Ενσωμάτωσα την παραπάνω διόρθωση, ωστόσο παρενέβην και σε τρία ακόμη σημεία στα οποία νομίζω ότι χρειάζεται κάποια διόρθωση. Ουσιαστικά, πρόκειται για (σχεδόν) την ίδια θέση που εμφανίζεται σε διαφορετικά σημεία:

  • εν ονόματι Κυρίου
  • ο Θεός ημών
  • του Θεού ημών
Στη θέση αυτή υπάρχει διαδοχική ανάβαση 3 φωνών με δίγοργο και αμέσως μετά υπερβατή κατάβαση 3 φωνών, ωστόσο το μέλος τελικά καταλήγει 1 φωνή χαμηλότερα απ' ότι πρέπει. Σημείωσα κάποιες διορθώσεις (λίγο πολύ η ίδια είναι, εκτός της 1ης περίπτωσης - φαίνονται εύκολα με αντιπαραβολή), αλλά θα ήθελα να σε ρωτήσω αν αυτό ήταν στο μυαλό του μελοποιού ή κάτι άλλο.

Επίσης, μια ακόμη ερώτηση, στη φράση "Σοι ευχαριστούμεν Κύριε" η ιδέα είναι ότι θέλουμε άκουσμα λέγετου με βάση στον Νη; Γι' αυτό και μπαίνει διατονική φθορά του Ζω πάνω στο Δι; Στο τέλος της φράσης επίσης, η φθορά δεν έπρεπε να είναι αυτή του 2ου ήχου (μαλακό χρώμα);

Προσβλέπω στις απαντήσεις σου! Ευχαριστώ εκ των προτέρων!
 

Attachments

#3
Μιχάλη, ευχαριστούμε για την διόρθωση, και Κωνσταντίνε, ευχαριστούμε ιδιαιτέρως για τον τονισμό.
Μιχάλη, ως προς την ερώτησή σου: από τη στιγμή που από την αρχή της προτελευταίας γραμμής του "σε υμνούμεν..." το μέλος δεν κινείται με τρίχορδα, αλλά με πεντάχορδο και τετράχορδο, ο έξω θεματισμός είναι αυτός που ενδείκνυται ανεξαρτήτως (χρωματικών) διαστημάτων (παρότι μάλλον προς το σκληρό, νομίζω, μας καλούν οι ίδιες οι γραμμές να τα εκτελέσουμε). Ας με συγχωρήσει ο Κωνσταντίνος που παρεμβαίνω, μα νομίζω αυτή είναι η γραμμή σκέψης.
 
Last edited:
#4
Κωνσταντίνε, πολύ ωραία αυτά τα λειτουργικά!

Ενσωμάτωσα την παραπάνω διόρθωση, ωστόσο παρενέβην και σε τρία ακόμη σημεία στα οποία νομίζω ότι χρειάζεται κάποια διόρθωση. Ουσιαστικά, πρόκειται για (σχεδόν) την ίδια θέση που εμφανίζεται σε διαφορετικά σημεία:

  • εν ονόματι Κυρίου
  • ο Θεός ημών
  • του Θεού ημών
Στη θέση αυτή υπάρχει διαδοχική ανάβαση 3 φωνών με δίγοργο και αμέσως μετά υπερβατή κατάβαση 3 φωνών, ωστόσο το μέλος τελικά καταλήγει 1 φωνή χαμηλότερα απ' ότι πρέπει. Σημείωσα κάποιες διορθώσεις (λίγο πολύ η ίδια είναι, εκτός της 1ης περίπτωσης - φαίνονται εύκολα με αντιπαραβολή), αλλά θα ήθελα να σε ρωτήσω αν αυτό ήταν στο μυαλό του μελοποιού ή κάτι άλλο.

Επίσης, μια ακόμη ερώτηση, στη φράση "Σοι ευχαριστούμεν Κύριε" η ιδέα είναι ότι θέλουμε άκουσμα λέγετου με βάση στον Νη; Γι' αυτό και μπαίνει διατονική φθορά του Ζω πάνω στο Δι; Στο τέλος της φράσης επίσης, η φθορά δεν έπρεπε να είναι αυτή του 2ου ήχου (μαλακό χρώμα);

Προσβλέπω στις απαντήσεις σου! Ευχαριστώ εκ των προτέρων!
Χρόνια πολλά!

Ναι, η γραφή είναι λάθος κι, επειδή πρόκειται για την ίδια θέση, το λάθος αναπαράγεται κάθε φορά. Το σωστό είναι, μετά το δίγοργο να ακολουθεί δίφωνη κατάβαση σε όλες τις περιπτώσεις.

Στο "Σε υμνούμεν" έχουμε άκουσμα λεγέτου, δηλαδή πολύ απλά πλ. β΄- β΄ διατονικού, όπως ακριβώς και στη δοξολογία του Ιακώβου. Το ότι επανέρχομαι στο χρώμα με φθορά πλ. β΄, δηλαδή σκληρού χρώματος, είναι επειδή η πορεία του μέλους από κει κι έπειτα είναι περισσότερο κατά τριφωνία, νενανώ δηλαδή, που κορυφώνεται στη θέση με ξεκάθαρο άκουσμα νενανώ στον άνω νη. Ακριβώς αυτό που είπε ο κ. Σάββας, απλώς με άλλα λόγια.

Και κάτι ακόμα: ο άνω γα στο ενδοξοτέραν, έτσι όπως είναι γραμμένη η παρτιτούρα, πρέπει να είναι ψηλά, ως νεανές (πα-βου-γα). Όχι δηλαδή στην αντιφωνία του Γα του μέσου διαπασών που προηγείται αλλά 3 μόρια ψηλότερα. Τότε που το έγραψα, μ' άρεσε η ιδέα και βέβαια τη θεώρησα πιο... ιντριγκαδόρικη. Σήμερα όμως που το βλέπω νομίζω ότι δημιουργείται ακουστική ανακολουθία χωρίς ιδιαίτερο λόγο· γιατί μετά το μέσο Γα πολύ πιο ομαλά πετάγεται η φωνή στην αντιφωνία. Οπότε πρέπει να μπει κάπου εκεί και μια διατονική φθορά που θα λυθεί μετά τον άνω νη.

Ευχαριστώ για τις διορθώσεις και παρατηρήσεις.
Καλή χρονιά να έχουμε!
 
Last edited:

lagoudakis

Μιχαήλ Γ. Λαγουδάκης
#5
Κωνσταντίνε (και Γεώργιε), ευχαριστώ πολύ για τις διευκρινίσεις.

Οπότε τελικά θέλουμε κάτι σαν αυτό που επισυνάπτεται; Έχουν γίνει σωστά όλες οι επεμβάσεις;

Καλή χρονιά!
 

Attachments

#6
Κωνσταντίνε (και Γεώργιε), ευχαριστώ πολύ για τις διευκρινίσεις.

Οπότε τελικά θέλουμε κάτι σαν αυτό που επισυνάπτεται; Έχουν γίνει σωστά όλες οι επεμβάσεις;

Καλή χρονιά!
Σας ευχαριστώ ειλικρινά για το ενδιαφέρον και την επιμονή! Η αλήθεια είναι ότι η πρώτη καταγραφή έγινε "λίγο" πρόχειρα και βιαστικά, φαίνεται άλλωστε όχι μόνο απ' τα λάθη αλλά κι από την ίδια την εικόνα του χειρογράφου. Αυτό που αναρτήσατε είναι πράγματι το ορθό.

Για να δώσω κι εγώ ένα αξιοπρεπές μουσικό κείμενο χωρίς άλλες απορίες, το αναρτώ πλέον καταγεγραμμένο στο Μελωδό με πλήρη και σωστή παρασήμανση και των προβληματικών σημείων και των ισοκρατημάτων κ.λπ.

Καλή κι ευλογημένη χρονιά!!!
 

Attachments

Top