Κων/νος Βαγενάς;42474 said:
Προσπάθησα να μην βάλω τον Σακελλαρίδη στην κουβέντα μας, γιατί ήξερα ότι είναι πολύ εύκολο να παρεκτραπούμε σε άλλα μονοπάτια. Το θέμα είναι τα κρατήματα. Αν οι "δυτικόφρονες" όπως λέτε (και πράγματι έχετε δίκιο) απορρίπτουν τα κρατήματα εντάσσοντάς τα σε μια γενικότερη θεώρηση της μουσικής, δικό τους πρόβλημα, δεν θα έπρεπε να μας απασχολεί εδώ. Εμείς προσπαθούμε να συζητούμε απαλλαγμένοι από προκαταλήψεις και θέτοντας το κάθε ζήτημα στη βάση που πρέπει. Γι' αυτό και δεν χρησιμοποίησα επιχείρημα αισθητικής φύσεως (π.χ."δεν μ' αρέσουν γιατί είναι τουρκική μουσική") αλλά, νομίζω, προσπάθησα να το δω με αντικειμενικά κριτήρια.
Είναι σαν να μου λέτε ότι θα συζητήσουμε για την ακρίβεια στην αγορά χωρίς όμως να θίξουμε τους παγωμένους μισθούς. Είτε το θέλουμε είτε όχι, η προς δυσμάς στροφή κάποιων στην Εκκλ. Μουσική μας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον Σακελλαρίδη, γιατί τα μέλη του απετέλεσαν πρόσφορο έδαφος για την εφαρμογή δυτικών "τερτιπίων", για να μην πούμε κιόλας ότι επί τούτου συνετέθησαν. Ας μην το πούμε... Γιατί δλδ. δεν έγιναν πάνω σε μέλη κανενός άλλου; Μήπως ακριβώς γιατί δεν έβρισκαν πρόσφορο έδαφος;
Μην κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας λοιπόν, και λέμε ότι ο Σακελλαρίδης είναι κάτι το ξένο και διάφορο από τους "δυτικόφρονες" οι οποίοι... διέστρεψαν κατά το δοκούν τα ... βυζαντινά κατά τα άλλα μέλη του........
Επειδή πιστεύω ότι για τα άλλα λίγο-πολύ ειπώθηκαν αρκετά πράγματα, και εδώ και σε παλαιότερη συζήτηση για τον Σακελλαρίδη, απλώς θα ήθελα να σας παρακαλέσω αν έχετε ηχητικό ντοκουμέντο στο οποίο ψάλλει ο Σακελλαρίδης να μας το παραθέσετε, για να επαληθευτούν και τα λεγόμενά σας (πάντως πρέπει να παραδεχτώ έξυπνο το λογοπαίγνιο
αν και καμία σχέση με την πραγματικότητα).
Όχι, αλλά με την σιγουριά που σας διακρίνει φαντάζομαι θα έχετε εσείς κάποια (όχι κάποιο, κάποια, διότι είς μάρτυς, ουδείς μάρτυς) προκειμένου να μας αποδείξετε το ακράδαντο των δικών σας λεγομένων και το αστήρικτο των δικών μου. H πραγματικότητα ποια είναι; Ότι ο Σακελλαρίδης ήρθε ως αυτόκλητος σωτήρας της Β.Μ. και προσπάθησε να οδηγήσει το σκάφος της μακριά από τις όχθες του Οθωμανισμού, αλλ' εν τέλει κατέληξε στον σκόπελο που λέγαμε λόγω υπερβάλλοντος ζήλου και κακών καιρικών συνθηκών της εποχής;
Σχετικά με το Εωθινό, δεν καταλαβαίνω το σκοπό των γραφομένων σας καθότι εγώ δεν το έθεσα σε σύγκριση με κάποιο άλλο σαν καλύτερο ή χειρότερο (τα περί ύφους και ημίφωτος πάντως δεν μου άρεσαν). Το μόνο που είπα ήταν το εξής: καλύψτε με το χέρι το όνομα του μελοποιού και ψάλατε το Εωθινό αυτό (ως ένα αντιπροσωπευτικό παράδειγμα) σαν να μην ξέρετε ποιανού είναι. Τίποτ' άλλο.
Ομιλείτε περί "ύφους", αυτό είναι αρκετό. Θεωρείτε ότι αυτό το Εωθινό του Σακελλαρίδη μοιάζει έστω και λίγο με όσα μας παρέδωσε έστω ο Πέτρος ο Λαμπαδάριος ώστε να ομιλούμε περί "ύφους"; Εξαρτάται βέβαια τι "εκαστος κατά διάνοιαν έχει" όταν ομιλεί περί ύφους... Όσο για το ημίφως, ας με συγχωρήσουν οι αναγνώστες, ημ-ύφος ήθελα να γράφω, δυστυχώς η ορθογραφία μου με προδίδει....
Ταπεινά φρονώ ότι κανένας μας δεν θα πρέπει να ψάλλει κάτι έχοντας σκεπάσει με το χέρι του το όνομα του συνθέτη, αν θέλει φυσικά να θεωρείται υπεύθυνος ψάλτης, με σεβασμό στην παράδοση και αυτό που κάνει. Συγγνώμη λοιπόν που δεν μπορώ να το κάνω αβασάνιστα. Κατά τα άλλα δεν θα μπορούσα να ψάλλω ένα μέλος που ακροβατεί μεταξύ γραμμών στιχηραρικού και ειρμολογικού μέλους στις καταλήξεις, που στερείται στοιχειώδους μουσικής ορθογραφίας και τονισμού των λέξεων, και γενικά προσπαθεί να παρουσιάσει σώνει και καλά κάτι το διαφορετικό χωρίς όμως να του βγαίνει... "Βγάζει μάτι" ότι "κάτι τρέχει", ότι καμία σχέση δεν έχει με όσα παραλάβαμε από τους Μεγάλους Δασκάλους και την ζώσα μουσική παράδοση της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας, αλλά και όσους μουσικούς παραποτάμους αντλούν ζώντα μουσικά ύδατα από Αυτήν όλους αυτούς τους αιώνες, ότι "ύφος....δεν!" ...
ΥΓ. Το να ταυτίζουμε τον Σακελλαρίδη με τον Πολυκράτη, αν μη τι άλλο, είναι μέγιστη αδικία.
Δεν ταύτισα κάποιον, μίλησα για ρεύματα, αν διαβάσατε προσεκτικά. Αλήθεια, για ποιον από τους δύο είναι μέγιστη αδικία; Πλην της Β. Μ. φυσικά που είναι το τρίτο, και πάσχον μέλος της ιστορίας