Κοινωνικό Μεταμορφώσεως (Χρυσάφου του Παλαιού)

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
#1
Καλημέρα σε όλους!

Έχει μήπως κανείς να ανεβάσει κοινωνικό της Μεταμορφώσεως του Μπαλασίου ή άλλου παλαιού συνθέτη?

SOS...
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
#5
Δες και μουσικό κείμενο για την Πεντηκοστή που έβαλα στα Χειρόγραφα
 

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
#6
Τί είναι αυτό το μουσικό κείμενο;
Ο ΜΠΤ-715 τί περιέχει;

Συγνώμη που ρωτάω τα (ενδεχομένως) αυτονόητα, αλλά για να καταλάβουμε το τί είναι το ( ωραίο αυτό) μάθημα.
(Συνθέτης ποιος είναι;)
Ευχαριστώ.
 

Αθωνίτης

Παλαιό Μέλος
#8
Και σε χειρόγραφη εκδοχή..
Βάσει αυτού έγραψα.

Τα ισοκρατήματα και τις έλξεις δεν γνωρίζω ποιος τα έχει βάλει .
Αλλα αυτό ήθελα να αποφύγω...:wink:

Επίσης έχει κανα δυο λαθάκια που δεν έβγαινε και το μέλος μαρτυρία με μαρτυρία...
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#9
ΟΚ
Τώρα έχουμε και τις δύο εκδοχές. Όποιος θέλει χρησιμοποιεί αυτή που τον βολεύει!

Υ.Γ.
Στο Όρος δεν έχει νηστεία τώρα ε; Μου φαίνεται θα 'ρθω κατα πάνω...:eek:
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#11
...όλο και κάτι άκρες έχουμε για το φαγητό...

Υ.Γ.
Είχα πάει μόλις απολύθηκα από το στρατό και πριν αναλάβω ναό, Μ.Εβδομάδα στο Όρος... Λυσσάξαμε στο ξηροκάρπι!!!! Κάθε μέρα ξηροφαγία (εκτός από Μ.Πέμπτη)! Φυστίκια-στραγάλια-αμύγδαλα. Που να βγει η φωνή; Από τότε βρήκα κι εγώ τις άκρες μου, γιατί δεν πήγαινε σ' αυτό το ρυθμό. Είμαστε και "φαγανά" παιδιά...
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
#13
Ο ΜΠΤ 715 είναι ένας από τους τόμους που έχει μεταγράψει ο Χουρμούζιος και βρίσκεται στην Αθήνα (Εθνική Βιβλιοθήκη) και περιέχει τα μαθήματα του Παλαιού Στιχηραρίου. Το μέλος είναι ανωνύμου και το κείμενο αναφέρεται στην Πέμπτη της Πεντηκοστής, είναι το Δοξαστικό του Εσπερινού.
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
#15
Και σε χειρόγραφη εκδοχή. Τα ισοκρατήματα και τις έλξεις δεν γνωρίζω ποιος τα έχει βάλει (ίσως ο κ.Ι.Αρβανίτης-αλλά δεν είμαι σίγουρος). Καλλιγράφος ο κ.Κων/νος Θεοχάρης.
Παιδιά, έχω μόνο ένα μικρό πρόβλημα με το Κοινονικό αυτό, το οποίο όντως είναι πολύ ωραίο. Αλλά γιατί το λεει ο Χρυσάφης ότι είναι στον ήχο τον Βαρύ; Βασικά πρώτος ήχος είναι και μόνο σε δύο μέρη κάνει κάποια αλλαγή σε βαρύ. Στο τέλος, καταλήγει το όλο Κοινονικό στο ΠΑ. Βαρύς είναι αυτός;

Απόστολος
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#16
Παιδιά, έχω μόνο ένα μικρό πρόβλημα με το Κοινονικό αυτό, το οποίο όντως είναι πολύ ωραίο. Αλλά γιατί το λεει ο Χρυσάφης ότι είναι στον ήχο τον Βαρύ; Βασικά πρώτος ήχος είναι και μόνο σε δύο μέρη κάνει κάποια αλλαγή σε βαρύ. Στο τέλος, καταλήγει το όλο Κοινονικό στο ΠΑ. Βαρύς είναι αυτός;

Απόστολος
Ο Βαρύς όπως τον γνωρίζουμε σήμερα είναι νεωτέρας...κοπής. Ο παλαιός Βαρύς είναι όπως ακριβώς αυτό το κοινωνικό. Και καταλήγει στο Πα. Δίφωνος Βαρύς ή πρωτόβαρυς όπως θα λέγαμε εμείς σήμερα. Σχεδόν όλα τα κομμάτια του βαρέως είναι έτσι.
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
#17
Ο Βαρύς όπως τον γνωρίζουμε σήμερα είναι νεωτέρας...κοπής. Ο παλαιός Βαρύς είναι όπως ακριβώς αυτό το κοινωνικό. Και καταλήγει στο Πα. Δίφωνος Βαρύς ή πρωτόβαρυς όπως θα λέγαμε εμείς σήμερα. Σχεδόν όλα τα κομμάτια του βαρέως είναι έτσι.
Βασίλη,

Δεν με πείθει η απάντησή σου ως προς το Κοινονικό του Χρυσάφη. Πρόσεχε καλά τι εξηγείς... μην λέμε άλλαν-τ'άλλων και πούμε μετά ότι είναι και παράδωση!

Ακριβώς για ποιον "παλαιό" Βαρύ μιλάς; Αν πραγματικά είναι πρωτόβαρυς, τότε υποχρεωτικά θα πρέπει να καταλήγει στον ΖΩ και όχι στον ΠΑ. Αλλά όπως βλέπεις, ΔΕΝ καταλήγει στο ΖΩ, οπότε δεν είναι σίγουρα βαρύς. Είναι καθαρός πρώτος. Οι καταλήξεις του σε βαρύ είναι τόσες λίγες που δεν το κατατάσσουν στον βαρύ, ό,τι και να κάνεις.

Και με συγχωρείς, αλλά που το βρήκες ότι έτσι ήταν ο παλαιός βαρύς; Το "Άνωθεν οι προφήται", το "Περίζωσαι την ρομφαίαν σου".... αυτά τι είναι, παλαιός βαρύς και ξαναβαφτίστηκαν ως νέος; (Και αυτά μάλιστα είναι μαθήματα προ της Αλώσεως.) Μπορείς σε παρακαλώ, να μου εξηγήσης ποια είναι η κλίμακα του τότε Βαρύ, άλλη από αυτή που ξεύρουμε; (Ξεύρω 'γω... μπας και κάνω κάποιο λάθος!)

Το γιατί το ονόμασε βαρύ ο Χρυσάφης εξηγείται, αλλά αυτό είναι άλλο θέμα που χρειάζεται πολύς χρόνος να εξηγηθή. (Δεν μιλάμε για κλίμακες και ήχους, αλλά για φωνές που σχηματίζουν φράσεις μελωδικές, οι οποίες μπορεί να είναι άσχετες με την επιγραφή του ήχου. Και αυτό διότι η μουσική μας είναι μελωδική και όχι αρμονική, τροπική ως προς τη χρήση των ήχων). Αλλά ένα είναι το σίγουρο, ότι το Κοινονικό δεν είναι βαρύς· είναι καθαρός πρώτος. Ο συνθέτης είχε την δυνατότητα αφού δεν ήθελε να βάλει βαρύ στο μάθημα, να τον βάλει στο κράτημα, αλλά ούτε και εκεί έχει βαρύ.

Απόστολος
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#18
Βασίλη,

Δεν με πείθει η απάντησή σου ως προς το Κοινονικό του Χρυσάφη. Πρόσεχε καλά τι εξηγείς... μην λέμε άλλαν-τ'άλλων και πούμε μετά ότι είναι και παράδωση!

Ακριβώς για ποιον "παλαιό" Βαρύ μιλάς; Αν πραγματικά είναι πρωτόβαρυς, τότε υποχρεωτικά θα πρέπει να καταλήγει στον ΖΩ και όχι στον ΠΑ. Αλλά όπως βλέπεις, ΔΕΝ καταλήγει στο ΖΩ, οπότε δεν είναι σίγουρα βαρύς. Είναι καθαρός πρώτος. Οι καταλήξεις του σε βαρύ είναι τόσες λίγες που δεν το κατατάσσουν στον βαρύ, ό,τι και να κάνεις.
Είναι Βαρύς δίφωνος όπως βλέπεις κι από την μαρτυρία. Κι έχεις δίκιο σε αυτό που λες για τον πρωτόβαρυ, αφού σήμερα τελειώνει στον Ζω. Παλαιότερα όμως τελείωνε στον Πα.(ως δίφωνος)

Ο ήχος είναι βαρύς, είτε σου ακούγεται ως τέτοιος είτε όχι. Συμφωνώ ότι η μελωδική πορεία του είναι κυρίως πρώτου (ή πλαγίου του πρώτου), αλλά η σύνθεση επιγράφεται βαρύς...

Και με συγχωρείς, αλλά που το βρήκες ότι έτσι ήταν ο παλαιός βαρύς; Το "Άνωθεν οι προφήται", το "Περίζωσαι την ρομφαίαν σου".... αυτά τι είναι, παλαιός βαρύς και ξαναβαφτίστηκαν ως νέος; (Και αυτά μάλιστα είναι μαθήματα προ της Αλώσεως.) Μπορείς σε παρακαλώ, να μου εξηγήσης ποια είναι η κλίμακα του τότε Βαρύ, άλλη από αυτή που ξεύρουμε; (Ξεύρω 'γω... μπας και κάνω κάποιο λάθος!)
Καταρχήν είπα "σχεδόν" αν πρόσεξες στο αρχικό μου μήνυμα. Κατα δεύτερον το έχω βρει, από την σύγκριση διαφόρων κομματιών του βαρέως κυρίως κοινωνικών από παλαιότερους συνθέτες. Είναι σχεδόν όλα έτσι. Βαρύς δίφωνος ή διφωνών (κάπου είχα δει και διφωνούντα).
Το γιατί το ονόμασε βαρύ ο Χρυσάφης εξηγείται, αλλά αυτό είναι άλλο θέμα που χρειάζεται πολύς χρόνος να εξηγηθή. (Δεν μιλάμε για κλίμακες και ήχους, αλλά για φωνές που σχηματίζουν φράσεις μελωδικές, οι οποίες μπορεί να είναι άσχετες με την επιγραφή του ήχου. Και αυτό διότι η μουσική μας είναι μελωδική και όχι αρμονική, τροπική ως προς τη χρήση των ήχων). Αλλά ένα είναι το σίγουρο, ότι το Κοινονικό δεν είναι βαρύς· είναι καθαρός πρώτος. Ο συνθέτης είχε την δυνατότητα αφού δεν ήθελε να βάλει βαρύ στο μάθημα, να τον βάλει στο κράτημα, αλλά ούτε και εκεί έχει βαρύ.
Το κομμάτι είναι σε βαρύ δίφωνο. Ψάλλετε ως πρώτος (ή πλ.πρώτος) στο μεγαλύτερο μέρος του. Αλλά έτσι ακριβώς ήταν η μελωδική συμπεριφορά των περισσοτέρων παλαιών κοινωνικών του βαρέως ήχου. Ο βαρύς όπως τον ξέρουμε σήμερα, στα κοινωνικά εμφανίζετε αν θυμάμαι καλά από τον Μπερεκέτη κι έπειτα.

Θα γράψω περισσότερα κάποια άλλη στιγμή γιατί πρέπει να φύγω.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#19
Ο όρος Βαρύς δίφωνος φαίνεται να χρησιμοποιείται από τον Απόστολο Κώνστα και με άλλη μάλλον σημασία με μαρτυρία διατονικού ΔΙ στο ΠΑ (διφωνία του Βαρέως από το ΖΩ). Περισσότερα για αυτό το Βαρύ δίφωνο έχουν γραφτεί σε άλλες συζητήσεις.
 

Stathis

Ευστάθιος Μεντζάς
#20
Ο βαρύς όπως τον ξέρουμε σήμερα, στα κοινωνικά εμφανίζετε αν θυμάμαι καλά από τον Μπερεκέτη κι έπειτα.
Ο Πετρος ο Μπερεκετης εχει δυο κοινωνικα "αινειτε" στο βαρυ.
Το ενα στην λογικη αυτη που δεν θυμιζει βαρυ παρα μονο σε καποιες λιγες φρασεις, ειναι α΄ η πλ του α΄ και μαλιστα καταληγει στον Πα. Επισης δεν επταφωνει πουθενα!
Το δευτερο, μοιαζει πιο πολυ με το σημερινο βαρυ. Σε καποια σημεια επταφωνει κιολας, ισως ειναι ο πρωτος συνθετης που το κανει αυτο σε βαρυ (παλαιο...)

Παντως, εχει δικιο ο Βασιλης. Ο βαρυς εκεινη την εποχη ειχε πολυ διαφορετικη αναπτυξη απο τον σημερινο. στην παπαδικη τουλαχιστον.
 
Top