Κοινωνικά περιόδου του Πεντηκοσταρίου

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Μόλις ηχογράφησα το κοινωνικό της σημερινής Κυριακής του Θωμά (Αντίπασχα). Είναι αργά βέβαια, γι αυτό όλα έγιναν στα γρήγορα. Το ισοκράτημα είναι αυτό που ανέβηκε τις προάλλες οπότε δε χρειάστηκε να γίνει τίποτα παραπάνω από το να πατάμε το ανάλογο κουμπί την κάθε φορά. Χρειάζεται λίγο διόρθωση όμως το ισοκράτημα ιδίως στις αλλαγές να μπαίνει κάπως πιο ήπια. Κατόπιν προστέθηκε βάθος και στη φωνή και στο ίσο και αυτό είναι όλο.
Το ηχητικό αυτό είναι συνολικής διάρκειας γύρω στα εννιάμισι λεπτά περίπου (έχει κι ένα μικρό κράτημα).
Επαίνει Ιερουσαλήμ τον Κύριον αίνει τον Θεόν σου Σιών
Ήχος Πρώτος. Μέλος Δανιήλ Πρωτοψάλτου. Από τα πολύ ωραία κοινωνικά.
Υπάρχει το κείμενο και στη Μουσική Πανδέκτη
Ο σύνδεσμος για το ηχητικό βρίσκεται εδώ: https://app.box.com/s/ohndkfiig5zz7x9w3zgp και το κείμενο βρισκεται σε αυτό το αρχείο στη σελίδα 6 έως 9.
 
Δεν υπάρχει λόγος να ανοίγουμε νέο θέμα, έτσι κι αλλιώς είναι απλές πειραματικές ηχογραφήσεις όλες αυτές, δεν είναι κάτι σπουδαίο Γι αυτό προστίθεται στο ήδη υπάρχων θέμα.

Το κοινωνικό του Πάσχα "Σώμα Χριστού" που ψάλλεται και άλλες Κυριακές όπως την αυριανή των Μυροφόρων, σε ήχο πλάγιο του πρώτου και σε μέλος Πέτρου Λαμπαδαρίου μαζί με το κράτημα σε πρώτο ήχο του αγίου Ιωάννου του Κουκουζέλους συνολικής διάρκειας έντεκα λεπτών περίπου 5.30 το κοινωνικό και άλλο τόσο το κράτημα.

Το ηχητικό βρίσκεται εδώ: https://app.box.com/s/eesn0xfjf4lxw848o0ha

Τα κείμενα, κοινωνικό στα συνημμένα και το κράτημα εδώ: http://analogion.com/forum/showthread.php?t=27230
Εμείς προσπαθούμε να ψάλλουμε πάντα το ίδιο Σώμα Χριστού, όπου το απαιτεί το τυπικό, δεν αλλάζουμε δηλαδή ήχο ούτε κάποια άλλη σύνθεση. Άλλωστε δεν είναι και εύκολα κομμάτια.

Με την ευκαιρία αντιγράφω από την ιστοσελίδα της συμβολής: http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=123&p=980 ένα μέρος από ένα άρθρο του κυρίου Ιωαννίδη, άρχοντος πρωτοψάλτου της αγιωτάτης αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως
" Ο « Τερερισμός », αποδεικνύει ακόμα, ότι είναι μια ζωντανή κιθάρα, που σημαίνει τη Θεία Ανάσταση. Δηλαδή, πώς ο Υιός του Θεού, ενίκησε τον θάνατο και δεν μπορεί πιά, να μας κυριεύσει όπως πρίν. Είναι γνωστή η ρήση : « Ουκέτι έτι το κράτος του θανάτου ισχύει ».
Πριν από την ένσαρκη οικονομία, η Συναγωγή των Ιουδαίων, έψαλλε ύμνους στο Θεό, με άψυχα όργανα όπως σάλπιγγες, τύμπανα, φόρμιγγες και κιθάρες, βασιζόμενη στον Μεγάλο Ψαλμωδό, Βασιλέα και Προφήτη Δαβίδ.
Ο Ψαλμικός στίχος « Αινείτε Αυτόν εν τυμπάνω και χορώ, εν ψαλτηρίω και κιθάρα », φανερώνει τα προλεγόμενα, ότι η ανθρωπότητα δηλαδή, ήταν σαν άψυχη κιθάρα και χρειάζονταν άλλον να την κινήσει. Τώρα όμως, αφού έχει τον Αναστάντα Χριστό, « την όντως ζωήν », δεν χρειάζεται πλέον άψυχα όργανα, αλλά σαν ζώσα και με ζωντανή φωνή, « Τερερίζει » εκείνο το μέλος, που οι παλαιοί « Τερέριζαν » με τις κιθάρες και τα τύμπανά τους. Και αυτό το « Τερέρισμα », είναι καλύτερο από το « Τερέρισμα » των αψύχων, όπως και η ζωή, είναι καλύτερη από τον θάνατο.
"
 

Attachments

  • SomaChristou_Lampathareu_PLtA.jpg
    SomaChristou_Lampathareu_PLtA.jpg
    536.5 KB · Views: 127
Να στε καλα κ.ΕΙRYK.
Χαιρομαι να σας ακουω και παλι συγχαρητηρια.
 
Να στε καλα κ.ΕΙRYK.
Χαιρομαι να σας ακουω και παλι συγχαρητηρια.
Να είσαι καλά. Εγώ χαίρομαι περισσότερο όχι για το αποτέλεσμα, αφού έχει πολλές ελλείψεις και λάθη, αλλά για τη δυνατότητα που έχω ακόμα να ψάλλω κάτι που βοηθά σε πολλούς τομείς. Συμβαίνουν τόσα πράγματα που ποτέ δε ξέρουμε τι μας ξημερώνει αύριο. Δε θέλω να αναφέρω προσωπικές περιπτώσεις και να φύγουμε από το θέμα. Έτσι μόνο μία ενδεικτικά από τις πολλές είναι και αυτή όπου μια μέρα σηκώθηκα με παράλυση προσωπικού νεύρου, και δε μπορούσα ούτε ένα Κύριε Ελέησον να πω σωστά. Τελικά όμως μετά από κάποιες εβδομάδες και την ανάλογη θεραπεία επανήλθε.

Τα λάθη στις ηχογραφήσεις που ανέφερα παραπάνω τα εστιάζω κυρίως στα διαστήματα και στο χρόνο. Διαστήματα εννοώ ότι ψάλλω όπως ψάλλει η συντριπτική πλειοψηφία των ιεροψαλτών (ασχέτως αν το δέχεται ή όχι), δηλαδή παρότι δοκίμασα με της επιτροπής, είτε επειδή αλλού δε ταιριάζουν και καταλήγει σε φάλτσα είτε επειδή έχουμε επηρεαστεί από τα σημερινά διαφορετικά ακούσματα, δυσκολεύτηκα κάπως και έτσι ψάλλω αυτά του πιάνου. Ο χρόνος πάλι στηρίζεται στο δυτικό τρόπο με τους μετρονόμους. Κάποιοι έχουν μιλήσει για τον λεγόμενο "κουτσό" κάτι τέτοιο, αλλά δεν έχω κατορθώσει να καταλάβω πολλά πράγματα. Έτσι νομίζω πως καλό θα ήταν όποιος αισθάνεται σίγουρος πως πρέπει να ψάλλουμε διαφορετικά, αντί να ξοδεύεται σε οτιδήποτε άλλο, ας προσπαθήσει να δημιουργήσει κάποια μέθοδο, με πολύ απλό και εύληπτο τρόπο, ώστε τουλάχιστον οι νέες γενιές να μάθουν να ψάλλουν ενδεχομένως πιο παραδοσιακά.
Τώρα εδώ ανεβαίνει το κοινωνικό της ερχόμενης Τετάρτης της Μεσοπεντηκοστής, "Ο τρώγων μου την σάρκα..." σε ήχο Τέταρτο, Άγια, και σε μέλος Πέτρου Πελοποννησίου. Χωρίς κράτημα αυτή τη φορά.

Το ηχητικό αρχείο βρίσκεται εδώ: https://app.box.com/s/48gmmpfu81v5qidsyy5o

Αν έχω καταλάβει σωστά αυτά που συζητούνται θα έπρεπε μάλλον το ΒΟΥ να ψαλλόταν κάπως πιο χαμηλωμένο από αυτό του πιάνου όταν γίνονται καταλήξεις λέγετος. Ωστόσο επειδή δεν ήμουν σίγουρος, και επειδή νομίζω πως ανάλογα ακούσματα με χαμηλωμένο ΒΟΥ είναι εξαιρέσεις που επιβεβαιώνουν τον κανόνα δε το προσπάθησα περισσότερο.

Σχετικά με τα διαστήματα και το χρόνο, έκανα ένα απλό πείραμα. Στο ήδη υπάρχων κράτημα που βρίσκεται παραπάνω μέσα στο κοινωνικό του Πάσχα, χωρίς να πειράξω απολύτως τίποτα πρόσθεσα ήχους δυτικής μουσικής με συνθεσάιζερ που απλά αποδεικνύει πως στην πράξη μπορεί να λέμε πως εμείς ακολουθούμε άλλους τόνους και όχι του πιάνου, η πράξη όμως μας διαψεύδει. Εδώ το αποτέλεσμα: https://app.box.com/s/sm05w6f5hido4q94k2z1
 
Το κοινωνικό της αυριανής εορτής της Αναλήψεως σε ήχο Τέταρτο (άγια) και σε μέλος Δανιήλ Πρωτοψάλτου. Έχει αφαιρεθεί το μικρό κράτημά του στο τέλος και έχει διαφοροποιηθεί μίση μουσική γραμμή προς την αρχή, λίγο πριν το δεύτερο λεπτό. Κατά τ’άλλα ακολουθεί το κείμενο που βρίσκεται στο Ταμείον Ανθολογίας και όχι τόσο το αντίστοιχό του που βρίσκεται στη Μουσική Πανδέκτη.
Διάρκεια 7:30 λεπτά, τύπος: mp3 μέγεθος: 7mb
Σύνδεσμος: https://app.box.com/s/gf8tmeskt6z3e9nnkyjg
Ανέβη ο Θεός εν αλαλαγμώ, Κύριος εν φωνή σάλπιγγος. Αλληλούια.
--
Προστέθηκε και το κείμενό του από τη σάρωση της Ανέμης
 

Attachments

  • TameionAnthologias_KoinonikoAnalepseos_Daniel.pdf
    264 KB · Views: 83
Last edited:
Η μεθαυριανή Κυριακή νομίζω είναι η μοναδική που αν και ανήκει στην περίοδο του Πεντηκοσταρίου, δεν έχει το δικό της κοινωνικό, αλλά αυτό που ψάλλουμε όλη σχεδόν την υπόλοιπη περίοδο.
Χερουβικά και κοινωνικά εμείς ψάλλουμε της σειράς του Πέτρου Βυζαντίου, και την περίοδο του Τριωδίου κυρίως που τελούνται Θ. Λειτουργίες του Μ. Βασιλείου ψάλλουμε ως χερουβικό και κοινωνικό αυτό του δευτέρου ήχου του Φωκαέως. Τις υπόλοιπες ημέρες τα γνωστά των καθημερινών.
Ωστόσο λόγω το ότι αυτή η Κυριακή αφενός ανήκει μέσα στην περίοδο του Πεντηκοσταρίου, αφετέρου όμως δεν έχει κάποιο ξεχωριστό δικό της κοινωνικό, ίσως να αποτελεί μια ευκαιρία, για να δοκιμάσουμε κάτι άλλο διαφορετικό.
Μ'αυτό το σκεπτικό έγινε μια προσπάθεια να ερμηνευθεί μια σύνθεση του κυρίου Ιωάννη Παπαδόπουλου που υπάρχει εδώ στο Ψαλτολόγιον: http://analogion.com/forum/showthread.php?t=8992


Αινείτε τον Κύριον εκ των ουρανών. Aλληλουια
Ήχος: πλάγιος του δευτέρου.
Μέλος: Ιωάννη Παπαδόπουλου
Διάρκεια: έξι λεπτά
Μέγεθος: 5ΜΒ
Σύνδεσμος: Aineite_PLB_Papadopoulou.mp3
 
Last edited:
Τα τρία κοινωνικά, της Κυριακής της Πεντηκοστής της Δευτέρας του αγίου Πνεύματος και της Κυριακής των αγίων πάντων, όπως τα έχει η Μουσική Πανδέκτη, τα δύο πρώτα σε αντίθετη σειρά. Της Κυριακής της Πεντηκοστής δηλαδή το ψάλλουμε τη Δευτέρα του αγίου Πνεύματος και της Δευτέρας την Κυριακή (έχει ήδη συζητηθεί και αυτό το θέμα για το ποια κοινωνικά ψάλλουμε αυτές τις δύο ημέρες).

Το ένα είναι το Πέτρου Βυζαντίου σε ήχο πρώτο το άλλο του Πέτρου Πελοποννησίου σε ήχο βαρύ και το τρίτο πάλι του Πέτρου Πελοποννησίου σε ήχο πλάγιο του πρώτου.
Οι σύνδεσμοι:

Κοινωνικό Κυριακής Πεντηκοστής: https://app.box.com/s/29ioqzaoelxtgvfrm0xv
Το πνεύμα σου το αγαθόν οδηγήσει με εν γη ευθεία

Κοινωνικό Δευτέρας αγίου Πνεύματος: https://app.box.com/s/t0l7gewgxca1yip8mdym
Το πνεύμα σου το άγιον μη αντανέλεις αφ ημών δεόμεθα φιλάνθρωπε

Κοινωνικό Κυριακής αγίων Πάντων:
https://app.box.com/s/ezauxhuacgko3rzio7v2
Αγαλιάσθε δίκαιοι εν Κυρίω, τοις ευθέσι πρέπει αίνεσις

Και με αυτό το μήνυμα, ολοκληρώνεται άλλη μια προσπάθεια, η οποία όμως εστέφθη και αυτή με τη σειρά της με αποτυχία. Αποτυχία κυρίως λόγω των λανθασμένων διαστημάτων αλλά όχι μόνο. Όμως το βασικότερο νομίζω πως είναι λόγω των διαστημάτων. Οι αιτίες για αυτό βρίσκονται στο γεγονός πως στην προσπάθεια να δημιουργηθούν κάποια ωραία ισοκρατήματα, τα έχω κάνει σαλάτα, και άλλοτε ενώ ψάλλω με βάση τα διαστήματα της επιτροπής, προσθέτω στη συνέχεια ισοκράτημα με διαστήματα πιάνου ή το αντίθετο! Δεν υπάρχει βέβαια και ο χρόνος που απαιτείται για να μπορεί κανείς με την ησυχία του να ψάλλει. Όλα γίνονται κάτω από όχι και τόσο ευνοϊκές συνθήκες, αφού πρέπει να βρεθεί ο κατάλληλος χρόνος να μην ενοχλούνται οι περίοικοι, τη στιγμή που έτσι κι αλλιώς δίνεται η τελευταία προτεραιότητα από τον ελεύθερο χρόνο. Υπάρχει και το θέμα βέβαια της έλλειψης ικανών γνώσεων ψαλτικής, όμως νομίζω πως όταν μπορείς και ακούς το λάθος και το εντοπίζεις, τότε μπορείς και να το διορθώσεις. Να είχα έστω και μία ολόκληρη ημέρα ελεύθερη να αφοσιωθώ στα κοινωνικά αυτά της περιόδου του Πεντηκοσταρίου, θα τα έψελνα ξανά όλα και πιστεύω επειδή έτσι κι αλλιώς τα έχω φρεσκάρει τώρα πως το αποτέλεσμα θα ήταν αρκετά καλύτερο. Τουλάχιστον τα έντονα λάθη θα είχαν εξαλειφθεί. Ιδίως κάτι ζω βγάζουν αυτί. Αλλά όχι μόνο και το κράτημα του κουκουζέλους έχει ξεφύγει εντελώς. Ο χρόνος επίσης μάλλον χρειάζεται λίγο πιο αργός. Αυτά εδώ ψάλλονται στους εξήντα πέντε χτύπους το λεπτό, ενώ πιο πολύ θα ταίριαζε στους πενήντα πέντε με εξήντα νομίζω. Τα εφέ επίσης που μπαίνουν στη συνέχεια, βάθος κτλ., δεν είναι πάντοτε επιτυχημένα, και υπάρχει ανομοιομορφία από κοινωνικό σε κοινωνικό. Διαφορετικό επίσης είναι και το άκουσμα του ισοκρατήματος σε κάθε κοινωνικό. Αλλού καλύτερο αλλού χειρότερο, πιο φυσικό ή πιο ψεύτικο, αλλού πιο δυνατό αλλού όχι. Είχα σκοπό με την ολοκλήρωση αυτού του θέματος να συνεχίσω το άλλο θέμα που έχουμε αφήσει στη μέση με το φορητό ισοκράτη. Αλλά τελικά θα δούμε γιατί θέλει δουλειά και προσοχή το ισοκράτημα.
Αυτά έτσι ως μια γρήγορη αποτίμηση και αυτής της προσπάθειας. Αφού τα κάναμε μαντάρα με τα ψαλτικά, ας κλείσουμε με όπερα και τα παρηγορητικά λόγια της περίφημης μουσικού, σοπράνο, Μπέβερλυ Σιλλς (+ 2007): You may be disappointed if you fail, but you are doomed if you don't try.
 
Μόλις ηχογράφησα το κοινωνικό της σημερινής Κυριακής του Θωμά (Αντίπασχα). Είναι αργά βέβαια, γι αυτό όλα έγιναν στα γρήγορα. Το ισοκράτημα είναι αυτό που ανέβηκε τις προάλλες οπότε δε χρειάστηκε να γίνει τίποτα παραπάνω από το να πατάμε το ανάλογο κουμπί την κάθε φορά. Χρειάζεται λίγο διόρθωση όμως το ισοκράτημα ιδίως στις αλλαγές να μπαίνει κάπως πιο ήπια. Κατόπιν προστέθηκε βάθος και στη φωνή και στο ίσο και αυτό είναι όλο.
Το ηχητικό αυτό είναι συνολικής διάρκειας γύρω στα εννιάμισι λεπτά περίπου (έχει κι ένα μικρό κράτημα).
Επαίνει Ιερουσαλήμ τον Κύριον αίνει τον Θεόν σου Σιών
Ήχος Πρώτος. Μέλος Δανιήλ Πρωτοψάλτου. Από τα πολύ ωραία κοινωνικά.
Υπάρχει το κείμενο και στη Μουσική Πανδέκτη
Ο σύνδεσμος για το ηχητικό βρίσκεται εδώ: https://app.box.com/s/ohndkfiig5zz7x9w3zgp και το κείμενο βρισκεται σε αυτό το αρχείο στη σελίδα 6 έως 9.
Γαλήνιο άκουσμα!! Μπράβο συνάδελφε!!
 
Back
Top