Κ. Καραγιαννακη, σας παρακολουθώ εδώ και καιρό και έχω εντυπωσιαστεί από το ύφος σας, τη δραστηριότητα σας και τη συνέπεια σας. Μου είναι προφανής η στενή σχέση σας με το αγιορείτικο ύφος. Είναι γνωστό πως η εκτέλεση αυτή απηχεί τη ζώσα αγιορείτικη παράδοση. Ήθελα να ρωτήσω την άποψη σας. Αναπαράγετε την αγιορείτικη εκτέλεση από επιλογή ή σεβασμό σε αυτήν ή υπάρχουν και άλλοι λόγοι ιστορικοί, θεωρητικοί, μουσικοί που προτιμάτε αυτή την εκτέλεση; Ευχαριστώ πολύ.
Ψάχνοντας στο Youtube άλλες εκτελέσεις, βρήκα παρόμοια εκτέλεση (εκτός από αγιορειτες) από Χατζηχρονογλου, ενώ τον Ζω (Γα) χαμηλά λένε ξεκάθαρα Βουγιουκλης, Νεοχωριτης, Βατοπέδινοι. Ο Στανιτσας πιο κοντά στους αγιορείτες, αλλά όχι τόσο ξεκάθαρα (για το δικό μου αυτί). Είναι νεωτερισμός αυτό που σημαίνεται με βάση τη θεωρία;
Συμφωνώ με τις απόψεις σας γενικά, αλλά θα ήθελα να πω ότι η σχέση θεωρίας και πράξης είναι αμφίδρομη. Και η θεωρία υπάρχει για να διαφυλάξει την ορθή πράξη και να μην ξεφεύγουμε από κάποια όρια. Η αγιορείτικη παράδοση ενώ διαφυλαττει πολλά αρχαϊκά στοιχεία έχει υποστεί κάποιες αλλοιώσεις τόσο στα μουσικά όσο και από πλευράς τυπικού (ο Άγιος Νικόδημος διαμαρτύρεται για κάποια από αυτά, όπως πχ για την προσθήκη καταλυσεων της νηστείας στο Ωρολόγιον, αλλά είναι πολύ γνωστά τα αίτια της διαμάχης γύρω από το Κολλυβαδικό κίνημα). Όσοι έχουμε τριβή με την αγιορείτικη ψαλμωδία γνωρίζουμε ότι οι αγιορείτες δεν είναι διαβασμενοι στα θεωρητικά θέματα και έχουν μια χαλαρότητα στα θέματα αυτά. Προσωπικά υπήρξα ψάλτης αγιορείτικου μετοχίου επί 2.5 χρόνια δίπλα στον π. Φιλόθεο τον Γρηγοριάτη (έναν από τους μεγάλους αγιορείτες ψάλτες σήμερα). Μου έκανε εντύπωση πχ ότι για λόγους ποικιλίας έλεγε τους στίχους του Δούλοι Κύριον του Πέτρου που ξεκινούσαν από Ζω ύφεση με Ζω φυσικό. Το κάνουν και άλλοι αγιορείτες αυτό, νομίζω ήταν συνήθεια των Καρεών χωρίς να είμαι σίγουρος. Τί σημαίνει αυτό; Ότι θα αρχίσουμε όλοι να κάνουμε Ζω φυσικό; Στην θέση που σας είπα είναι σαφές ότι έχουμε Ζω ύφεση δεμένο και καμιά αγιορείτικη παράδοση δεν μπορεί να το αλλάξει αυτό. Θα το έλεγα σωστά ακόμα και αν κάποιος Αγιορείτης τυπικάρης με κοιτούσε στραβά πάνω από τα γυαλιά του. Στην θέση που σας υπέδειξα η στάση στο Ζω και το σύντομο χτύπημα του Νη' με την ανάλυση ολίγον+ψηφιστο και υπορροή δεν δικαιολογεί σε καμία περίπτωση έλξη του Ζω προς τα πάνω διότι απλούστατα το Ζω είναι δεμένο και η πορεία του μέλους είναι προς τα κάτω αν δούμε "κάτω" από τις αναλύσεις.Η ιστορία, μας έχει μάθει ότι η θεωρία έπεται της πράξεως. Μήπως και οι αγιορείτες μας μεταφέρουν κάτι που δεν έχει αλλάξει από πολύ παλιά;
Συμφωνώ με την παρατήρηση.Ενώ έχουν ωραίο δέσιμο οι φωνές, κάποιες έλξεις χαλάνε τελείως το μέλος, όπως στο ε-κε-ΚΡΑ-ξα όπου κάνετε το Ζω δίεση ενώ έχει δεθεί με φθορά. Καλοπροαίρετα το γράφω.
Μην δογματίζουμε.Υποδειγματικός τρόπος εκτελέσεως είναι κατά την γνώμη μου αυτός του Στανίτσα όπου το Ζω εκτελείται όπως αρμόζει σε κάθε τμήμα του μέλους. Εκεί που είναι η φθορά δεμένη ως Ζω ύφεση και στο υπόλοιπο μέλος κυρίως φυσικό.
Ενδιαφερον θεμα.Μην δογματίζουμε.
Δεν αντιλέγω ότι έχετε άδικο. Αλλά, πρέπει να δεχτούμε ότι υπάρχει και κάτι άλλο, το οποίο δεν είναι παροδικό, ούτε μικρής έκτασης.
Δεν είναι ενός μοναχού σε ένα ναό, αλλά περί καθολικής (σχεδόν) αποδοχής.
Και τις δύο αυτές κοιτίδες της μουσικής μας τις θεωρώ ως αυθεντικές, μέσα από τα βιώματα των πρωτοψαλτών / μοναχών.
Και εγώ είμαι του αγιορειτικού ύφους. Αυτό έχω ακούσματα, με αυτό συναναστρέφομαι, με αυτόν τον τρόπο θα ψάλλω.