Κατ' αρχήν, το θέμα των Καταβασιών, δεν γνώριζα ότι εμπεριείχε τέτοιες ασυμφωνίες μεταξύ των παλαιών τάξεων και ευχαριστώ όλους οι οποίοι και σε αυτό τον τομέα μας έκαναν σοφώτερους.
Φυσικά θά ἀναφέρεσαι σέ ἀργές Καταβασίες. Θυμίζω τό ἀπλούστερο. Στό Ἁναστασιματάριον γιά κάθε Κυριακή προφανῶς καί σέ κάθε ἦχο ὑπάρχουν Καταβασίαι ἀργαί (π.χ. ἦχος α΄. Σοῦ ἡ τροπαιοῦχος δεξιά.) οἱ εἱρμοί τῶν Κανόνων. Ψάλλονται;
Μία μικρή αναφορά επ'αυτού. Το αναστασιματάριο του Πέτρου (έκδοση της μουσικής βιβλιοθήκης) δεν έχει καταβασίες, αν και μετά την τιμιωτέρα αναφέρει τον Ειρμό της Θ΄Ωδής του κάθε ήχου σε αργό Ειρμολογικό μέλος. Η ίδια τάξη ακολουθείται και στην "Μουσική Μέλλισα" (1847) του Θ. Φωκαέως, καθώς και στο αναστασιματάριο του Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος (1832). Ο δε Κωνσταντίνος στο δικό του (1863) αναφέρει όλους τους Ειρμούς με την ονομασία "Καταβασίαι της Παρακλητικής".
Στο Τυπικό μέρος, ενώ σέβομαι (και προωθώ) τον προβληματισμό όλων, το επίσημο Τυπικό του Ελληνορθόδοξου Χριστιανισμού (ΤΜΕ) είναι ξεκάθαρο και για την συγκεκριμένη μέρα αλλά και για το πως προβλέπει την επιλογή των Καταβασιών ανά περίοδο (κάτι που "μάλλον" το ξέρετε ήδη :wink
.
Το περιστατικό που αναφέρει ο π. Μάξιμος, εγώ το είχα καταγράψει, όπου ένας ψάλτης πήγε στην Εκκλησία του μαθητού του να ψάλλει μία Κυριακή και ενώ προβλέπονταν συγκεκριμένες Καταβασίες, είπε της Παρακλητικής, προς έκπληξη και του Εκκλησιάσματος (κι ας λέμε εμείς ότι ο λαός δεν ξέρει...) καθώς και του Λαμπαδάριου που δεν είχε ενημερωθεί. Το να προβληματιζόμαστε, είναι ότι πιο υγειές και εδώ είναι ο κατάλληλος τόπος για να γίνει αυτό. Αλλά η επιβολή τέτοιων τυπικών διατάξεων (τις οποίες ποιος είμαι εγώ για να τις κρίνω) εν ώρα ακολουθίας ενώ η επίσημη Εκκλησία έχει αλλιώς τοποθετηθεί, είναι τουλάχιστον απαράδεκτη. Όπως ανέφερα και
αλλού, ότι κι αν λέμε εδώ ή πιστεύει και προσωπικά ο καθένας, το αποτέλεσμα πρέπει να είναι η τήρηση των επίσημων Τυπικών διατάξεων.
Δεν γνωρίζουμε Τυπικό για να κάνουμε τους έξυπνους, αλλά για τη σωστή περάτωση της λογικής λατρείας.