Καλώς σας βρήκα, απορίες νέου μαθητή

Καλησπέρα σας και καλώς σας βρήκα.
Ονομάζομαι Βασίλης, είμαι σχεδόν 30, και κατοικώ στο Περιστέρι Αττικής. Συγχαρητήρια για το υλικό και τις συζητήσεις που βλέπω ότι έχετε στο Forum.

Πάντα με γοήτευε η Βυζαντινή Μουσική, αλλά εν μέσω καραντίνας ανακάλυψα ξανά την εσωτερική μου ανάγκη, όταν ξανά-ανοίξουν οι Ναοί για το κοινό, από απλός παρατηρητής να συμμετέχω, το κατά δύναμιν στο Αναλόγιο, και να μάθω περισσότερα για αυτήν την τεράστια μουσική παράδοση. Έχω κάποιες βασικές γνώσεις και εκπαίδευση στο δυτικό/ σύγχρονο τραγούδι, το οποίο όμως καμμία σχέση δεν έχει με την ΒΜ, μιας και υπηρετούν διαφορετικούς σκοπούς.

Δεν έχω σαν στόχο να αναλάβω κάποιο Αναλόγιο,η δουλειά μου δύσκολα θα το επιτρέψει εξ 'αλλου, θα ήθελα πολύ, όμως, όταν παρεβρίσκομαι σε κάποιο Μυστήριο, να μπορώ να βοηθήσω τον εκεί Ιεροψάλτη, χωρίς να γίνομαι ενοχλητικός η να εξαντλώ την υπομονή του. Και βρίσκω μεγάλη ομορφιά και ευχαρίστηση σε αυτό, λίγα πράγματα είναι πιο όμορφα από το να ψάλλεις και να τραγουδάς για τον Θεό, γι αυτό και οι Πατέρες το έκαναν βασικό κομμάτι της λατρείας μας νομίζω.

Θα ήθελα τις συμβουλές σας λοιπόν, αν γίνεται, και συγχωρέστε με αν οι απορίες μου ακούγονται ανόητες!

1)Αναλόγιο και dress code
Τζίν και Πόλο αρκούν, για Εσπερινούς, και Θεία Λειτουργία στον μικρό ναό της Ενορίας, για κάποιον που ανεβαίνει στο Αναλόγιο σε βοηθητικό ρόλο, η καλό θα ήταν να πάω για ψώνια; Ράσο ιεροψάλτη νομίζω θα ήταν υπερβολή για αρχή, εκτός κι αν το προτείνει κάποιος μελλοντικός μου δάσκαλος.

2) Έχετε κάποιον δάσκαλο με πολλή υπομονή να μου προτείνετε, κοντά στην περιοχή μου, για όσο κρατάει η καραντίνα; Θα απευθυνθώ και στην Μητρόπολη Περιστερίου για τον επόμενο Σεπτέμβρη, η οποία άνοιξε ωδείο φέτος. Άρχισα να μελετώ σιγά σιγά από το ίντερνετ και από τα μαθήματα στο 4Ε του Κυρίου Πάρη Γκούνα, αλλά πολύ φοβάμαι μην αποκτήσω συνήθειες και λάθη που δύσκολα αποβάλλονται μετά.

3) Ισοκράτης
Βλέπω, ακούω και διαβάζω πολλά και μπερδεύομαι. Θα ήταν καλό σαν μαθητευόμενος να υποστηρίζω τον Ψάλτη ισοκρατώντας, αν δεν έχει τουλάχιστον το ανάλογο μηχάνημα που βλέπω πως έχει γίνει της μόδας τελευταία; Κι αν ναι, με ποιον τρόπο;

Καταλαβαίνω πως ο Ισοκράτης πρέπει να βοηθάει την μελωδία του Ψάλτη και να την αναδεικνύει, με τον τρόπο που δουλεύουν τα backing vocals στην δυτική μουσική. Ποιός είναι ο καλύτερος τρόπος όμως για να γίνει αυτό, σε μια μικρή ενορία που δεν έχει χορό; (εκεί θα ακολουθήσω τον χορό εννοείται)

Κρατώντας μια σταθερή νότα/τόνο χαμηλόφωνα την οποία προφανώς αλλάζεις στα κατάλληλα σημεία, η ψέλνοντας σε αρμονία με τον ψάλλοντα, αλλά πολύ πιο χαμηλόφωνα; Στην περίπτωση του σταθερού ήχου, αυτός είναι καλό να είναι ρινικός η με ελαφρά ανοιχτό το στόμα;

4) Τυπικό
Αυτό είναι νομίζω που με τρομάζει περισσότερο, θεωρείτε οκ για την αρχή τουλάχιστον να εκτυπώνω η να έχω μαζί στο tablet το τυπικό της ημέρας για να μην χάνομαι τελείως; Έχετε κάποιο βιβλίο η κάποια σελίδα να μου προτείνετε για αυτό;

Οτιδήποτε άλλο έχετε να μου προτείνετε η να μου αναφέρετε, σαν παλιότεροι που έχετε δει πολλούς σαν κι εμένα να σας πλησιάζουν στο Αναλόγιο, πολύ ευπρόσδεκτο.

Θα σας φανεί πολύ ρομαντικό, αλλά πιστεύω οτι η Βυζαντινή Μουσική θα μπορούσε να γίνει ένα από τα μεγάλα μας εξαγωγικά πολιτισμικά προιόντα. Είναι μια παράδοση αιώνων, με τεράστια ομορφιά, και τελευταία παρατηρείται παγκοσμίως μια μεταστροφή σε τέτοιου είδους παραδόσεις.

Ευχαριστώ εκ των προτέρων για τον χρόνο σας, και αν είστε από Αττική, ευελπιστώ πως θα γνωρίσω και κάποιους από εσάς από κοντά, γύρω από το Ιερό Αναλόγιο.
 
Καλῶς ὁρίσατε!
Πολλοὶ ἀπὸ τοὺς προβληματισμούς σας, ἂν ὄχι ὅλοι, πιστεύω ὅτι ἔχουν νὰ κάνουν μὲ τὴν καλλιτεχνικὴ νοοτροπία ποὺ ἀκολουθεῖ ὁ δάσκαλος τὸν ὁποῖο θὰ ἀκολουθήσετε καθὼς καὶ τὴν γενικότερη τάξη ποὺ ἀκολουθεῖται στὸν συγκεκριμένο Ναό. Περὶ τοῦ ἰσοκρατήματος γιὰ παράδειγμα, οἱ συζητήσεις στὴν παρούσα κοινότητα ἔχουν δείξει ὅτι ὑφίστανται διαφορὲς στὶς τεχνοτροπίες καὶ ὅσον ἀφορᾶ στὸν τρόπο ἐκφορᾶς τῆς φωνῆς τοῦ ἰσοκράτη (ἂν ψάλλει δηλαδὴ προφέροντας τὸ ποιητικὸ κείμενο ἢ συνοδεύοντας ὡς ἄναρθρος συνεχόμενος βόμβος) καὶ ὅσον ἀφορᾶ στὶς τυχὸν τονικὲς ἐναλλαγὲς καὶ μὲ τί γνώμονα αὐτὲς γίνονται (ἀλλαγὴ ἤχου, ἀλλαγὴ τετραχόρδου, διατήρηση μόνο τῆς βάσεως). Νομίζω ὅτι ὁποιαδήποτε συμβουλευτικὴ μπορεῖ νὰ ἀντλήσετε ἀπὸ τὴν κοινότητα εἶναι πιθανὸν νὰ σᾶς καταστήσει ἐνοχλητικό, δίχως φυσικὰ νὰ εἶναι αὐτὸς ὁ σκοπός σας, ὅπως πολὺ ὀρθὰ ἀναφέρατε.
Περὶ τοῦ τυπικοῦ πιστεύω ὅτι εἶναι καλύτερο νὰ τὸ μελετᾶτε κατ’ οἶκον (http://users.uoa.gr/~nektar/fyllades/keimena/2021/typikon.pdf) σὲ συνδυασμὸ μὲ τὰ λειτουργικὰ κείμενα (https://glt.goarch.org/) ὥστε νὰ ἔχετε ἕτοιμη εἰκόνα καὶ νὰ μὴν ψάχνεστε τὴν ὥρα τῆς ἀκολουθίας.
Προσωπικὰ καταλήγω ἀφ’ ἑνὸς στὴν γνωριμία τῶν διαφορετικῶν ὀπτικῶν τῆς τέχνης μέσῳ τῶν πληροφοριῶν τῆς κοινότητας, ἀφ’ ἑτέρου στὴν προσωπικὴ ἐπικοινωνία μὲ τὸν ψάλτη τοῦ Ναοῦ, ὁ ὁποῖος θὰ καθορίσει τὶς λεπτομέρειες στὸν τρόπο συνεργίας σας.
Θα σας φανεί πολύ ρομαντικό, αλλά πιστεύω οτι η Βυζαντινή Μουσική θα μπορούσε να γίνει ένα από τα μεγάλα μας εξαγωγικά πολιτισμικά προιόντα. Είναι μια παράδοση αιώνων, με τεράστια ομορφιά, και τελευταία παρατηρείται παγκοσμίως μια μεταστροφή σε τέτοιου είδους παραδόσεις.
Ὁ «ῥομαντισμὸς» αὐτὸς εἶναι ἡ κύρια τροφὴ καὶ λόγος ἐπιβίωσης τῆς ψαλτικῆς τέχνης, ἀπουσίᾳ οὐσιαστικὰ ὁποιουδήποτε ἄλλου «γήινου» κινήτρου. Εὖγε!
 
1. Και βέβαια αρκούν. Ράσο αν χρειάζεται θα σου δώσει κάποιος στο ιερό να βάλεις.

2. Όσο κρατάει η καραντίνα, δυστυχώς οι μετακινήσεις και οι συναντήσεις δεν επιτρέπονται, εκτός αν κάνεις μάθημα τηλεεκπαίδευσης! Κατά τη γνώμη μου ξεκίνα πρώτα να πηγαίνεις στο αναλόγιο γιατί και αυτό, δάσκαλος είναι.

3. Θα του προσφέρεις μεγάλη χαρά και εξυπηρέτηση αν του κρατήσεις το ίσον. Ακόμα κι αυτός που έχει μηχάνημα, μπορεί να προτιμά τον άνθρωπο, αν υπάρχει. Θεωρητικά, ίσον μπορεί να κρατήσει οποιοσδήποτε έχει μουσικό αυτί. Ορισμένοι ύμνοι χρειάζονται βέβαια να ξέρεις κάτι παραπάνω, αλλά αυτό δεν είναι λόγος να κρατηθείς μακριά. Ο ψάλτης θα σε κατευθύνει και θα σε διορθώσει. Το στάνταρ ίσον σε κάθε ύμνο συνήθως παίζει σε δύο νότες, μία χαμηλή και μια ψηλότερη, όταν το μέλος ανέβει. Ισχύει η αρμονία, αλλά χωρίς να αποτελεί μελωδική γραμμή, όπως ο μπάσο της ευρωπαϊκής.

4. Σε πρώτη φάση θα σου έλεγα να μη γίνεις ψυχαναγκαστικός με το τυπικό. Τα πράγματα είναι πολύ πιο απλά από όσο φαίνονται. Το σημαντικό είναι να σου δείξει κάποιος άνθρωπος τον τρόπο σκέψης, πριν προσπαθήσεις να αποκωδικοποιήσεις τους κανόνες των βιβλίων.

Το επιπλέον που έχω να σου προτείνω είναι να συνεχίσεις να γράφεις τις καθημερινές σου εμπειρίες και εντυπώσεις στο θέμα αυτό που άνοιξες, εν είδει ημερολογίου.

Πράγματι η βυζαντινή μας μουσική θα μπορούσε να είναι εξαγώγιμο προϊόν, αλλά όπως θα έχεις διαπιστώσει σαν χώρα ντρεπόμαστε να παραδεχτούμε ότι είμαστε το βυζάντιο και προσπαθούμε να παρουσιαστούμε ως κάτι άλλο. Τις τελευταίες μόλις δεκαετίες έχει αναπτυχθεί κάποιο κίνημα αναζήτησης του ευρύτερου βυζαντινού πολιτισμού που ως λαός αγνοούμε και δεν μας τον διδάσκει επισήμως κανένας.
 
Ὃπως εἶπε ὁ δημοφιλέστατος καί γνωστότατος Στανίτσας τό νά μάθουμε Βυζαντινή Μουσική εἶναι κάπως σάν να μάθουμε μία ξένη γλῶσσα. Δηλαδή χρειάζεται νά ἀκοῦμε, νά ἀκοῦμε, καί πάλι νά ἀκοῦμε γιά νά μάθωμε τήν σωστή "προφορά". Ὁ Φ. Γιαννακάκης ἒχει ἐπίσης τονίσει τήν μεγάλη σημασία του ἀκούσματος.
Ὡραία ἡ σύγκρισις μέ μιά ξένη γλῶσσα.... Χρειάζεται καί ἡ θεωρία, ἡ "γραμματική" καί "συντακτικό" καί "ὀρθογραφία" ἀλλά χωρίς τό ἂκουσμα δέν βγαίνει ὂμορφο καί κατανυκτικό ἀποτέλεσμα.
Παραλλήλως πρός τά ἀνωτέρω, μετά ἀπό πολλές συζητήσεις μέ συναδέλφους, ἒγραψα σιγά-σιγά (σέ 20 ἒτη!) τό κατωτέρω λογισμικόν πρόγραμμα ὡς ΒΟΗΘΗΜΑ καί ὂχι ὡς ἀντικαταστάτην τοῦ διδασκάλου:
https://bzquality.wordpress.com/
 
Last edited:
Καλώς όρισες αγαπητέ φίλε Βασίλη στην ιεροψαλτική κοινότητα ! Σκέφτηκα να σου απαντήσω διότι μου άρεσε ο τρόπος που προσεγγίζεις το θέμα της βυζαντινής Μουσικής. Μια που ξεκινάς τώρα και μπαίνεις στον κόπο να ζητήσεις πληροφορίες θα ήθελα να σου τονίσω κάποια σημαντικά πράγματα στα οποία έχω καταλήξει ύστερα από την μακρόχρονη πορεία μου στο αναλόγιο και που πιστεύω ότι αν τα προσέξεις θα βοηθηθείς τα μάλα.
1. Πρέπει να γνωρίζεις εξ αρχής ότι η Β.Μ , όπως και ένα μουσικό όργανο, χρειάζεται να διαθέσεις πολύ χρόνο ενασχόλησης. Τουλάχιστον μία ώρα τη μέρα ,τώρα στην αρχή.
2. Όσον αφορά την ηλικία σου έχεις περιθώριο να τελειοποιηθείς. Στα 36 -37 σου θα είσαι ολοκληρωμένος .Μη σου φαίνονται πολλά τα χρόνια,
μην ξεχνάς το σωκρατικό ¨γηράσκω διδασκόμενος" .
3. Άλλος βασικός παράγοντας είναι η φωνή ! θα πρέπει τουλάχιστον να μην είσαι παράφωνος διότι τότε θα ξοδέψεις και χρόνο και χρήμα
"άσκοπα" .Αν η φωνή σου δεν πατάει και τόσο σωστά και σου αρέσει αυτή η μουσική τόσο πολύ θα πρέπει να ασχοληθείς και να μελετάς παράλληλα και ένα παραδοσιακό μουσικό όργανο., κανονάκι , ούτι , νέϊ κτλ. Βέβαια σε κάθε περίπτωση αυτά τα όργανα βοηθούν στη Β.Μ.
4. Ήρθαμε και σε ένα άλλο πολύ σπουδαίο ζήτημα που μπορεί να γκρεμίσει όλα τα προηγούμενα εάν δεν δώσεις τη δέουσα προσοχή. Στη Β.Μ το θέμα του καλού- σωστού δασκάλου είναι το παν. Ξέρεις ότι σε όλα τα μουσικά όργανα αν έχεις κακό δάσκαλο υπάρχει η πιθανότητα ο μαθητής να γίνει καλός ίσως και πολύ καλός. Στη Β.Μ όμως δεν μπορεί αυτό να γίνει ποτέ. το γιατί είναι άλλη υπόθεση. Θέλει μεγάλη προσοχή διότι τα τελευταία χρόνια κάνουν όλοι τους καθηγητές μουσικής και είναι για ξύλο.
5. Η αμφίεση είναι κάτι που καθορίζεται από το ναό.
6. Το ισοκράτημα είναι ολόκληρη επιστήμη δεν είναι τόσο απλό ,θα αργήσεις να το μάθεις και μόνο αν καθίσεις δίπλα σε σωστούς ισοκράτες
7. Καλό είναι να μην μείνεις σε ένα δάσκαλο αλλά να αλλάζεις. Άλλον στην αρχή άλλον πτυχίο και άλλον δίπλωμα . Αυτό όμως δεν είναι και απόλυτο όπως τα προηγούμενα. ( Δεν θέλω να φανώ δογματικός αλλά τα έχω δει στην πράξη)
Και 8. αν θέλεις να εξελιχθείς ψαλτικά τότε πρέπει να παρακολουθείς και σε αναλόγιο. Εκεί θα μάθεις και το τυπικό.
ΚΑΛΗ ΔΥΝΑΜΗ
 
Ευχαριστώ πάρα πολύ για τις απαντήσεις σας! Σημειώνω και μαθαίνω!

Εντωμεταξύ μίλησα με την Μητρόπολη εδώ στο Περιστέρι, εξυπηρετικότατοι και ευγενικότατοι, και με παρέπεμψαν και έχω ξεκινήσει μαθήματα διαδικτυακά στο Ωδείο της Μητρόπολης μέχρι να τελειώσει το lockdown.

Μέχρι στιγμής και ρίχνοντας μια ματιά στα βιβλία που μου έστειλε ο δάσκαλος μου φαίνεται βουνό, αλλά με επιμονή και υπομονή πιστεύω θα περάσει αυτό το συναίσθημα, είναι λογικό, κάθε αρχή και δύσκολη.

Αναμένω να ανοίξουν και οι εκκλησίες για το κοινό, και πιστεύω η καθημερινή τριβή θα βοηθήσει πολύ.
 
Δεν έχω σαν στόχο να αναλάβω κάποιο Αναλόγιο,η δουλειά μου δύσκολα θα το επιτρέψει εξ 'αλλου, θα ήθελα πολύ, όμως, όταν παρεβρίσκομαι σε κάποιο Μυστήριο, να μπορώ να βοηθήσω τον εκεί Ιεροψάλτη, χωρίς να γίνομαι ενοχλητικός η να εξαντλώ την υπομονή του. Και βρίσκω μεγάλη ομορφιά και ευχαρίστηση σε αυτό, λίγα πράγματα είναι πιο όμορφα από το να ψάλλεις και να τραγουδάς για τον Θεό, γι αυτό και οι Πατέρες το έκαναν βασικό κομμάτι της λατρείας μας νομίζω.

Έχω κάποιες βασικές γνώσεις και εκπαίδευση στο δυτικό/ σύγχρονο τραγούδι, το οποίο όμως καμμία σχέση δεν έχει με την ΒΜ, μιας και υπηρετούν διαφορετικούς σκοπούς.
Θ
Έχεις γνώσεις τραγουδιού.
Δέν θές αναλόγιο.
Θες κάποιο μυστήριο.
Θές και ράσο για το μυστήριο;
Δέν τραγουδάμε για το Θεό...
 
Μην τον μπουκώνουμε με πολλά και γιατί θα τον ξενερώσουμε και στο τέλος δε θα κάνει τίποτα.

Το συνηθέστερο λάθος των δασκάλων είναι ότι παίρνουν σαν δεδομένο ότι ο μαθητής για κάποιο λόγο θα υποστεί τα πάντα για να μάθει να ψάλλει. Ξεχνούν όμως το σημαντικότερο, το να του δίνουν το κίνητρο για κάθε νέα θυσία που θα χρειάζεται. Κάτι που να τον πείθει πως η ζωή του έτσι θα είναι καλύτερη.

Βασίλη, εγώ με τη σειρά μου θα ήθελα να σε ρωτήσω ποιες άλλες παραδόσεις εννοούσες όταν είπες ότι παγκόσμια γίνεται μεταστροφή σε αυτές. Ευχαριστώ.
 
Σε κάθε χώρο δυστυχώς η ευτυχώς το bullying προς τον νεότερο και αμαθή είναι σύνηθες. Δεν είναι στην θέση μου αυτή την στιγμή να εκφέρω άποψη για αυτό, αλλά γίνεται. Το βλέπω και αυτό σαν μια δοκιμασία χαρακτήρα και πνεύματος, που εν τέλει θα σε κάνει καλύτερο σαν άνθρωπο. Χαίρομαι που αυτό εκφράζεται ιντερνετικά, γιατί μου δίνει μια καλύτερη εικόνα για το τι να περιμένω και από κοντά.

Αυτό κάνει εμένα, και κάθε νέο (στον χώρο) να σέβομαι ακόμη περισσότερο τους ανθρώπους που έχουν ανοιχτή καρδιά και αναλόγιο, και γεμάτοι αγάπη για αυτό που κάνουν, απλώνουν το χέρι για βοήθεια, με διάθεση προσφοράς.

Το κίνητρο μου, Κε Γιώργο, το βρίσκω στην ομορφιά των Ιερών Κειμένων, και στην εσωτερική μου ανάγκη να μετέχω, όσο περισσότερο γίνεται σαν λαικός, στην λατρεία και στα Μυστήρια, και να παίρνω δύναμη από εκεί για να συνεχίζω να κυνηγώ τους δικούς μου κοσμικούς στόχους και όνειρα.

Για την μεταστροφή στις folk παραδόσεις θα σας απαντήσω σε pm για να μην ξεφύγουμε πολύ εκτός θέματος!
 
Ντάξει, όχι και bullying (θέλω να πιστεύω..). Αναφερόμουν στις πολλές και προχωρημένες συμβουλές που παρουσιάζουν τα πράγματα πολύ αυστηρά και ορθώνουν δυσκολίες πριν την ώρα τους.

Μην ξεχνάμε ότι ο νέος ψάλτης είναι νέος και στην εκκλησία γενικότερα.

Εσύ μιλάς για το κίνητρό σου ως λήπτης, εγώ όμως αναφερόμουν στο κίνητρο από την πλευρά του δότη, δηλαδή του ψάλτη που θα πρέπει να παρακινεί κι άλλους να ακολουθήσουν τον ψαλτικό τρόπο ζωής (και το χριστιανικό ευρύτερα).

Νομίζω δε θα ξεφύγουμε καθόλου από το θέμα, η πληροφορία αυτή από μόνη της αποτελεί ένα θέμα, το οποίο μας αφορά πάρα πολύ. Μπορείς λοιπόν να δημιουργήσεις ένα νέο θέμα με τον τίτλο αυτό. Αν βέβαια δε θέλεις πες μου τουλάχιστον σε pm.
 
Διαφωνώ με τον Κο Δημήτρη και οι ψαλμοί τραγούδια είναι αλλά τραγούδια του Θεού ! άλλωστε αυτό το λέει ο μέγας Παπαδιαμάντης όχι εγώ.
Και μη μου πείτε ότι οι ψάλτες δεν πρέπει να τραγουδούν διότι θα σας διαψεύσει η πράξη και η παράδοση. Αυτά είναι κατάλοιπα των παρεκκλησιαστικών οργανώσεων που δυστυχώς έκαναν τεράστιο κακό, όχι μόνο στην ψαλτική αλλά και στον Ορθόδοξο τρόπο σκέψης. Αυτή είναι όμως άλλη συζήτηση ,που αν θέλετε σε άλλο χρόνο την ανοίγουμε.
Τα πάντα είναι θέμα χαρακτήρα ! Έρχεται κάποιος δίπλα σου ,σου κάνει φάλτσο ισοκράτημα ,του λες ευγενικά σταμάτα διότι αυτό που κάνεις είναι λάθος και αυτός συνεχίζει. Τότε τι κάνεις ; Μετά θα βγει και θα πει ότι του έκανες bullying. Η τεμπελιά μας , ο εγωισμός μας, η ανωριμότητα μας είναι οι αιτίες που δεν πάμε μπροστά ως μονάδες αλλά και συνολικά.
 
Συμφωνώ απόλυτα Κε Υάκινθε!

Έρχεται κάποιος δίπλα σου ,σου κάνει φάλτσο ισοκράτημα ,του λες ευγενικά σταμάτα διότι αυτό που κάνεις είναι λάθος και αυτός συνεχίζει. Τότε τι κάνεις ;

Πολύ καλά θα κάνει να σου πει ότι φαλτσάρεις. Και εννοείται ότι θα κάνεις υπακοή σαν νέος υποψήφιος/μαθητευόμενος ψάλτης, οτιδήποτε άλλο σε εκθέτει και δείχνει κακό χαρακτήρα. Και εκ των υστέρων, αφού τελειώσει η λειτουργία, θα ζήταγα πολύ ευγενικά συμβουλές, αν ο ψάλτης είχε τον χρόνο και την διάθεση. Πράγματι έχετε δίκιο όταν λέτε οτι ο εγωισμός μας βλάπτει, συνολικά και ατομικά.

Και μη μου πείτε ότι οι ψάλτες δεν πρέπει να τραγουδούν διότι θα σας διαψεύσει η πράξη και η παράδοση. Αυτά είναι κατάλοιπα των παρεκκλησιαστικών οργανώσεων που δυστυχώς έκαναν τεράστιο κακό, όχι μόνο στην ψαλτική αλλά και στον Ορθόδοξο τρόπο σκέψης. Αυτή είναι όμως άλλη συζήτηση ,που αν θέλετε σε άλλο χρόνο την ανοίγουμε.

Πολύ θα ήθελα να μάθω παραπάνω για το θέμα, θα ήταν πολύ ωφέλιμο για κάποιον σαν κι εμένα να σας δω να αναπτύσσετε τις απόψεις σας σε μια νέα συζήτηση!
 
Διαφωνώ με τον Κο Δημήτρη και οι ψαλμοί τραγούδια είναι αλλά τραγούδια του Θεού ! άλλωστε αυτό το λέει ο μέγας Παπαδιαμάντης όχι εγώ.
Και μη μου πείτε ότι οι ψάλτες δεν πρέπει να τραγουδούν διότι θα σας διαψεύσει η πράξη και η παράδοση. Αυτά είναι κατάλοιπα των παρεκκλησιαστικών οργανώσεων που δυστυχώς έκαναν τεράστιο κακό, όχι μόνο στην ψαλτική αλλά και στον Ορθόδοξο τρόπο σκέψης. Αυτή είναι όμως άλλη συζήτηση ,που αν θέλετε σε άλλο χρόνο την ανοίγουμε.
Τα πάντα είναι θέμα χαρακτήρα ! Έρχεται κάποιος δίπλα σου ,σου κάνει φάλτσο ισοκράτημα ,του λες ευγενικά σταμάτα διότι αυτό που κάνεις είναι λάθος και αυτός συνεχίζει. Τότε τι κάνεις ; Μετά θα βγει και θα πει ότι του έκανες bullying. Η τεμπελιά μας , ο εγωισμός μας, η ανωριμότητα μας είναι οι αιτίες που δεν πάμε μπροστά ως μονάδες αλλά και συνολικά.
Το βασικότερο ξέχασες να γράψεις.....ΤΟ ΡΟΥΣΦΕΤΙ σε ΟΛΑ τα επίπεδα...ακόμη και μέσα στην Εκκλησία του Χριστού!!!!
 
Το ρουσφέτι φίλε τζαρκ από μόνο του δεν είναι κακό. Κακό είναι να καταλαμβάνουν με ρουσφέτι σημαντικές θέσεις άνθρωποι που δεν έχουν τα απαιτούμενα προσόντα. Μην ξεχνάμε ότι και ο Πέτρος ο Λαμπαδάριος ,σύμφωνα με τον Χρύσανθο , πήρε την θέση του Λαμπαδαρίου με την μεσολάβηση κάποιων γνωστών του αλλά τι να πούμε τώρα για τον Πέτρο πρέπει πρώτα να κάνουμε τον σταυρό μας!
Δυστυχώς η υπακοή και η διάθεση για γνώση δεν εννοούνται καθόλου φίλε Βασίλη. Το πιο ατυχές είναι να προσπαθείς να διαφημιστείς μέσω της ψαλτικής, τότε το έχεις χάσει το παιχνίδι . Δυστυχώς το βλέπω αυτό πολύ στους νέους ψάλτες. ψοφάνε να πάνε δεξιά. Το θεωρούν υποτιμητικό να ψάλλουν αριστερά. Εγώ πήγα δεξιά στα σαράντα μου και μπορούσα να έχω δεξί αναλόγιο από τα δεκαοχτώ μου. Ίσως είμαι από τους λίγους ψάλτες στην Ελλάδα που γνωρίζουν άριστα το αντικείμενο και των δύο αναλογίων.Ο αείμνηστος Καραμάνης έλεγε και ξανάλεγε, ότι "ο ψάλτης δεν πρέπει να είναι μόνο μουσικός και καλλίφωνος πρέπει να έχει και μυαλό"
 
Δεν καταλαβαίνω το λόγο που θα καταφύγει σε ρουσφέτι κάποιος με τα απαιτούμενα προσόντα. Αν υπάρχει κάποιος με ακόμα περισσότερα από τα απαιτούμενα, το ίδιο κακό είναι και πάλι να του φας τη θέση. Το ότι είσαι αποδεκτά καλός και συ δε σε δικαιώνει καθόλου.

Αν έκανε κάτι τέτοιο και ο Πέτρος ο Λαμπαδάριος, με όλο το σεβασμό, φυσικά και θα το κρίνουμε. Τι θα πει επειδή ήταν ο Πέτρος;

Η επιθυμία για δεξιά τη σημερινή εποχή έχει κυρίως πρακτικά κίνητρα που υπερισχύουν της αυτοπροβολής:
1. ο δεξιός παίρνει μακράν περισσότερα χρήματα ανά λειτουργία. αντίθετα ο αριστερός, για να δικαιολογηθεί ο μισθός του, συνήθως αναλαμβάνει και πολλές καθημερινές λειτουργίες (στις οποίες ψάλλει μόνος, δεξιά) ώστε να εξισορροπήσει την ξεκούραστη παρουσία του τις Κυριακές και τις εορτές. γι' αυτό πολλοί ναοί το έχουν καταργήσει και τελείως και τον αριστερό τον φωνάζουν κατευθείαν στις καθημερινές.
2. ο δεξιός επιλέγει τα μέλη, ρυθμίζει τις βάσεις και τη χρονική αγωγή, οπότε ως αριστερός δεν μπορείς να είσαι βέβαιος για το πόσο ξεκούραστα θα βγάζεις τις διάφορες ακολουθίες!
 
Το ρουσφέτι είναι κι αυτό μέσα στην ανθρώπινη πραγματικότητα, όπως και πολλά άλλα πράγματα, δεν θα εξαλειφθεί ποτέ, μπορεί να περιοριστεί , όπως πράγματι έχει γίνει τα τελευταία χρόνια του διαδικτύου, αλλά πάντοτε κάποιοι θα βρίσκουν τρόπους για να βολέψουν τους ημέτερους.
Δεν είναι κατ ανάγκη κακό σε μια θέση να βάλεις κάποιο γνωστό σου ,το άσχημο είναι αυτός που βολεύεις να μην ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της θέσεως την οποία έχει καταλάβει και κάνει ζημιά. Η αλήθεια βέβαια είναι ότι το ρουσφέτι το διατηρούν οι ημιμαθείς και οι αμαθείς
Δυστυχώς όμως με αυτόν τον τρόπο μένουν στο περιθώριο άνθρωποι που έχουν δυνατότητες και θα μπορούσαν να προσφέρουν πραγματικά.

Όσο για δεξιά ή αριστερά , μιλάω για νέους ανθρώπους ,που χρειάζονται ακόμα βελτίωση και οι ίδιοι δεν το αντιλαμβάνονται. Τώρα τι να καταλάβει ένας 25- 30 χρονών από κούραση. Βέβαια στη Μουσική όπως και γενικότερα στη ζωή είμαστε πάντα μαθητές ,αλλά και η εμπειρία έχει κάποια σημασία.
 
Δηλαδή κάθε τι που είναι στην ανθρώπινη πραγματικότητα το αποδεχόμαστε και στην εκκλησία και ξεμπερδεύουμε;

Όταν σε μια πρόσληψη χρειαστεί να γίνει ρουσφέτι τότε σημαίνει ότι ο υποψήφιος δε θα άντεχε στη σύγκριση με τους άλλους.

Η σημαντικότερη ζημιά που γίνεται είναι η αδικία απέναντι στους υπολοίπους υποψηφίους και η ευρύτερη δυσφήμιση της εκκλησίας - ταύτισή της με το λοιπό κατεστημένο. Σε άλλες περιπτώσεις το ρουσφέτι αδικεί την προσφορά κάποιου σε ένα συγκεκριμένο ναό, προκρίνοντας κάποιο άσχετο άτομο.

Αυτό με την εμπειρία κάποιοι το χρησιμοποιούν σαν επιχείρημα για να πάει κανείς γρηγορότερα δεξιά. Διότι υπάρχει και η άποψη κυρίως από προϊσταμένους ότι ένας αριστερός δεν έχει δοκιμαστεί στα δύσκολα και τα υπεύθυνα. Δηλαδή μπορεί να θεωρηθείς και λίγο τεμπελάκος.

Αν σου επιβάλλουν βάσεις που δε σε βολεύουν, η κούραση δεν γνωρίζει ηλικία. Αλλά ο κυριότερος λόγος είναι ο οικονομικός.

Εξαρτάται βέβαια και για πόσο αρχάριους μιλάς και μήπως ούτε για αριστεροί δεν κάνουν.
 
Μπορείς να επιλέξεις ανάμεσα σε Πρίγγο, Στανιτσα, Ναυπλιώτη, Ταλιαδώρο, Θεοδοσόπουλο,...:
 
Back
Top