Ιωάννης Σακελλαρίδης

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Το άκουσμα είναι της εποχής και του γενικού εκκλησιαστικού ύφους που επικρατούσε στην Πόλη και στην Σμύρνη. Το ηχόχρωμα μυρίζει Πόλη της εποχής και βρισκεται εντώς των περιθωρίων των ακουσμάτων των ψαλτών της εποχής που μπορεί εύκολα να τους ταξινομήσει τις εντώς στην ίδια υφική οικογένεια.
ΝΓ
Γι' αυτό θυμίζει τόσο τον Μανέα.
 

Μάριος

Μέλος
Γι' αυτό θυμίζει τόσο τον Μανέα.

Χαίρομαι που το έγραψες, γιατί ακούγοντας τον, έκανα την ίδια σκέψη και αναρωτιόμουν αν απλά ήταν η εντύπωσή μου ή αν όντως ισχύει. Να λοιπόν που δεν ήταν μόνο τα δικά μου αυτιά που άκουσαν χρώμα Μανέα.
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Όταν (2008) άνοιξε αυτό το θέμα ο Νικόλαος (έτυχε να είναι αυτός), τα πράγματα ήταν πολύ διαφορετικά. Υπό την ομπρέλα "Σακελλαρίδης" (πολλές φορές "Σακκελαρίδης" ή και "Σακελαρίδης") έμπαινε ό,τι δή ποτε δεν αποτελούσε βυζαντινότροπο εκκλησιαστικό άκουσμα. Το συνειρμό μάλιστα αυτόν τον έκανα απ' το βίντεο του κ. Τζανάκου που παραθέτει το μουσικό κείμενο του "Δεύτε λάβετε φως" και της παρατήρησης του π. Μαξίμου τότε για το "Χριστός ανέστη" του μην#1 του παρόντος θέματος:

Ἄς ἀνεβάσουν τό Χριστός ἀνέστη ἀπό τό βιβλίο τοῦ Σακελλαρίδη καί ἄς τό συγκρίνουν μέ τήν ἐν λόγῳ ὀθνεία μελῳδία καί κακοποίηση τοῦ γνωστότατου ὕμνου.

Επίσης θυμήθηκα (και βρήκα) την άλλη παρατήρησή του (η υπογράμμιση δική μου):

Ὅταν χθές ἄνοιξα πρῶτα τό κομμάτι 3, ἐπειδή δέν εἶχα καταλάβει σέ ποιό θά ἦταν ὁ Σακελλαρίδης, θεώρησα ὅτι θά ἦταν αὐτός. Κάτι τέτοιο θά ἦταν.

που φυσικά αναφέρεται στον Ναυπλιώτη (βλ. πάλι μην#1).

και την άλλη:

Ἐκτός ἄν, λόγῳ ἀγνοίας, ὅ,τι τετράφωνο καί κακόηχο ὀνομάζεται "Σακελλαρίδη".

Κι έπειτα επαναλαμβάνω αυτό που είχα πει κι εγώ με την ανάρτηση της ηχογράφησης (πάλι υπογραμμίζω):

Ότι το ύφος θα ήταν αυτό, το περιμέναμε. Για μένα προσωπικά ήταν απλώς η ακουστική επιβεβαίωση και των μαρτυριών αλλά και των οδηγιών του ίδιου του Σακελλαρίδη σε θεωρητικά του κείμενα σχετικά με την εκφορά της φωνής, αλλά όπως είπατε και των αναλελυμένων κομματιών του, διότι, αν φυσικά παραβάλει κάποιος το μουσικό κείμενο απ' το Πεντηκοστάριό του, θα δει ότι εκεί καταγράφει την απλή μελωδία, ενώ στην ηχογράφηση κάνει τα δικά του.

Και πραγματικά έτσι είναι. Απ' όλα όσα είχα και έχω διαβάσει σε όλα τα στάδια της μελέτης μου πάνω στον Σακελλαρίδη, ποτέ δεν φαντάστηκα ή δεν υπέθεσα (όπως και κανείς απ' τους σύγχρονους θιασώτες του που δεν τον άκουσαν) ότι το ύφος του θα ήταν κάτι διαφορετικό απ' αυτό που αποκαλύφθηκε πραγματικά ότι είναι στην ηχογράφηση. Και η απόδειξη είναι η παραπάνω αυθόρμητη δήλωση του π. Μαξίμου το... μακρινό 2008, ότι "κάτι τέτοιο θα ήταν". Αν και αυθόρμητα, δεν το έλεγε τυχαία, κι ας γέλασαν τότε σίγουρα πολλοί.

Εν κατακλείδι, αυτό που ήθελα να γράψω αυτές τις μέρες και συνεχώς δεν προλάβαινα, είναι ότι ο τίτλος της "Πεμπτουσίας" είναι, θα 'λεγα, άστοχος· τι σημαίνει "Ο βυζαντινός Σακελλαρίδης"; Υπάρχει κι άλλος; Σας λέω με απόλυτη βεβαιότητα ότι, όχι, δεν υπάρχει. Και εξηγούμαι (για να μην παρεξηγούμαι, όπερ και εύκολον): δεν υπάρχει από άποψη φωνής, τοποθέτησης, εκφοράς και ύφους. Υπάρχει από την άποψη του ρεπερτορίου. Αλλά έχω καταλήξει, με βάση ενδοκειμενικά (=μουσικά) στοιχεία και μαρτυρίες ότι ακόμα και τα "πολυφωνικά" του, έτσι τα λεγε ο ίδιος ως ψάλτης που ήταν.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ὁ ἐκ τῶν Ἱεροψαλτῶν τοῦ Ναοῦ καί τοῦ Παρεκκλησίου (Χαρα)Λάμπης Παπαδάτος (ἔχω μνημονεύσει ἐδῶ κι ἐδῶ) μοῦ ἔφερε σήμερα ἕνα βιβλίο τοῦ ἀειμνήστου Δασκάλου του, γιά νά διαβάσω περισσότερο τήν βιογραφία τοῦ Σακελλαρίδη. Σκάναρα σέ εἰκόνες (γιά τυχόν ἐπεξεργασία ἀπό ἔμπειρο) καί συνένωσα σέ pdf. Τά τοῦ τίτλου καί συγγραφέως καί ἰδιόχειρη ἀφιέρωση ἐντός τοῦ ἀρχείου.

 

Attachments

  • ISK1.jpg
    ISK1.jpg
    119.4 KB · Views: 29
  • ISK2.jpg
    ISK2.jpg
    158 KB · Views: 28
  • ISK3.jpg
    ISK3.jpg
    439.7 KB · Views: 27
  • ISK4.jpg
    ISK4.jpg
    393.3 KB · Views: 21
  • ISK5.jpg
    ISK5.jpg
    460.6 KB · Views: 17
  • ISK6.jpg
    ISK6.jpg
    456.2 KB · Views: 17
  • ISK7.jpg
    ISK7.jpg
    436.5 KB · Views: 17
  • ISK8.jpg
    ISK8.jpg
    347.1 KB · Views: 19
  • I._SAKELLARIDES_-_KOYROS.pdf
    2.8 MB · Views: 58

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης

Ὁ ἐκ τῶν Ἱεροψαλτῶν τοῦ Ναοῦ καί τοῦ Παρεκκλησίου (Χαρα)Λάμπης Παπαδάτος (ἔχω μνημονεύσει ἐδῶ κι ἐδῶ) μοῦ ἔφερε σήμερα ἕνα βιβλίο τοῦ ἀειμνήστου Δασκάλου του, γιά νά διαβάσω περισσότερο τήν βιογραφία τοῦ Σακελλαρίδη. Σκάναρα σέ εἰκόνες (γιά τυχόν ἐπεξεργασία ἀπό ἔμπειρο) καί συνένωσα σέ pdf. Τά τοῦ τίτλου καί συγγραφέως καί ἰδιόχειρη ἀφιέρωση ἐντός τοῦ ἀρχείου.

Το αυτό και επεξεργασμένο κατά δύναμη.
Ευλογημένη συνέχεια στον κόσμο άπαντα.
 

Attachments

  • I._SAKELLARIDES_-_KOYROS.pdf
    1.8 MB · Views: 96
Υπάρχει η δυνατότητα:
α) Κάποιος συντονιστής να μεταφέρουν (ή να αντιγράψουν) τα μηνύματα 108 έως 124 σε νέο θέμα περί του Χορού του Ζαλόγγου και
β) Κάποιο μέλος να ανεβάσει το τονισθέν άσμα από τον Τυρταίο του Σακελλαρίδου,
ώστε να καταθέσω κι εγώ με την σειρά μου τα δικά μου στοιχεία;
Ευχαριστώ πολύ
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Μιά σημαντική μελέτη πού ἔχω ὑπόψη μου εἶναι τοῦ Καθηγητοῦ Κωνσταντίνου Δ. Καλοκύρη, Ὁ Μουσουργός Ἰωάννης Θ. Σακελλαρίδης καί ἡ Βυζαντινή Μουσική, Θεσσαλονίκη 1988, ἐκ 300 σελίδων, ὅπου κανείς μπορεῖ νά ἐνημερωθεῖ γιά τά πολλά ὑπέρ ἀλλά καί τά κατά, γιά τήν ἱστορία τῆς ἐποχῆς, γιά τήν προσωπικότητα, τό ἦθος, τίς τεράστιες γνώσεις, τήν προσήλωσή του στήν Ὀρθοδοξία καί τήν Πατρίδα.

Βλ. το αρθρο του ιδιου συγγραφεως εδω

http://www.ecclesia.gr/greek/press/theologia/material/1987_3_4_Kalokyris1.pdf
http://www.ecclesia.gr/greek/press/theologia/material/1987_4_6_Kalokyris.pdf
 
Top