[Ερώτηση] Ισοκράτημα στο Νενανώ

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Από παλιά είχα αυτή την ερώτηση. Τί ίσοκράτημα κάνουμε στο Νενανώ; Παράδειγμα, στην πρώτη γραμμή του Εξομολογείσθε τω Κυρίω Ηχος πλ Β' (νενανώ) του Μπερεκέτη. Πάει και το ΠΑ (βάση του Πλ.Β'), πάει και το ΔΙ (βάση του Νενανώ), πάνε και τα δύο μαζί. Είναι θέμα μουσικού γούστου/θεώρησης;
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Από παλιά είχα αυτή την ερώτηση. Τί ίσοκράτημα κάνουμε στο Νενανώ; Παράδειγμα, στην πρώτη γραμμή του Εξομολογείσθε τω Κυρίω Ηχος πλ Β' (νενανώ) του Μπερεκέτη. Πάει και το ΠΑ (βάση του Πλ.Β'), πάει και το ΔΙ (βάση του Νενανώ), πάνε και τα δύο μαζί. Είναι θέμα μουσικού γούστου/θεώρησης;

To μόνο σίγουρο είναι ότι το ερώτημα είναι πολύ ενδιαφέρον και με έχει απασχολήσει πάρα πολύ κι εμένα, κυρίως πρακτικά. Δεν μπορεί να δοθεί όμως μια απάντηση μονοδιάστατη. Η προσωπική μου αίσθησή είναι ότι ενώ πρέπει να αναδειχθεί μουσικά η ιδιομορφία της μετακίνησης της βάσης στον Δι, ωστόσο αν σε συγκεκριμένα σημεία δεν πατήσουμε στον Πα θα αλλοιωθεί η φυσιογνωμία του ήχου ή πάντως θα χάσει κάτι από την μουσική του ποικιλία. Στο συγκεκριμένο παράδειγμα που ενέφερες Δημήτρη, δεν μπορω να φανταστώ κάτι διαφορετικό για ισοκράτημα π.χ. στην αρχη του Αλληλουϊα.
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Για ακούστε τον ίδιο πολυέλεο του Μπερεκέτου και εδώ από χορωδία του Αρχ. Υμνωδού κ. Γ. Χατζηχρόνογλου. Μάλλον υιοθετεί τα ισοκρατήματα όπως τα σημείωσε ο μακαρίτης Άρχων Πρωτοψάλτης της ΜΧΕ Θρασ. Στανίτσας για τις ανάγκες της μουσικολογικής σπουδής στον Πέτρο Μπερεκέτη που διοργάνωσε σε συνεργασία με τον Καθηγητή Γρ. Στάθη το ΙΒΜ τη δεκαετία του 70.
 
Last edited:

tsb216

Μέλος
ψάλλουν το πολυέλεο του Μπερεκέτη. Από το CD: Grece, Les Grandes Epoques Du Chant Sacre Byzantin.
 

Attachments

  • 01 _Louez Le Seigneur..._ P. Bereketis (18e S.).mp3
    9.1 MB · Views: 55
Last edited:

panosdohi

Παναγιώτης Παρασκευόπουλος
Για ακούστε τον ίδιο πολυέλεο του Μπερεκέτου και εδώ από χορωδία του Αρχ. Υμνωδού κ. Γ. Χατζηχρόνογλου. Μάλλον υιοθετεί τα ισοκρατήματα όπως τα σημείωσε ο μακαρίτης Άρχων Πρωτοψάλτης της ΜΧΕ Θρασ. Στανίτσας για τις ανάγκες της μουσικολογικής σπουδής στον Πέτρο Μπερεκέτη που διοργάνωσε σε συνεργασία με τον Καθηγητή Γρ. Στάθη το ΙΒΜ τη δεκαετία του 70.

Πράγματι μοιάζει πολύ με την εκτέλεση από τη χορωδία του Στανίτσα. Ακούστε το παρακάτω στο συνημμένο.
 

Attachments

  • 10 Εξομολογείσθε τω Κυρίω Ήχος πλ.β νενανω .wma
    6.7 MB · Views: 55

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Και στα τρία ηχητικά παραδείγματα που δόθηκαν (ευχαριστώ) ακούμε ΠΑ ισοκράτημα στην πρώτη γραμμή του μέλους. Ο Χ. Καρακατσάνης βάζει ΔΙ στην καταγραφή του και βάζει και ένα εμβόλιμο ΓΑ ισοκράτημα στην ίδια γραμμή [1].

Εντύπωση επίσης μου έκανε το ΝΗ ισοκράτημα στη δεύτερη νότα του απηχήματος από τις χορωδίες του Θ. Βασιλικού και Γ. Χατζηχρόνογλου[1].


[1] Μάλλον με την αυστηρή (αλλά μη παραδοσιακή κατά τη γνώμη μου) λογική να μην ακουστεί το περαστικό διάφωνο διάστημα δευτέρας.
 

tsb216

Μέλος
Ναι, αυτο το ΓA που το 'βαλε ο Καρακατσάνης δεν το κατάλαβα καθόλου. Μήπως το ήθελε να είναι παράλληλα στο ΠΑ-ΝΗ-ΠΑ, αλλά νομίζω πως δεν πάει.
 
Top