[Ερώτηση] Ιερέας παίρνει από τον ψάλτη, τους καλύτερους ύμνους.

lpapad

Νέο μέλος
#1
Είναι η πρώτη μου δημοσίευση στο forum και θα ήθελα να συγχαρώ τους συμμετέχοντες.

Δεν είμαι ψάλτης αλλά σαν λαϊκός έχω παρατηρήσει το εξής περίεργο (κατά την γνώμη μου) που συμβαίνει στην ενορία μας:

Η ενορία μας έχει δύο ιερείς, εκ των οποίων ο ένας (νεαρός σε ηλικία) ψέλνει με πάρα πολύ καλή φωνή. Συνηθίζει λοιπόν ο ιερέας αυτός σε πάρα πολλές περιστάσεις, σε εορτές και κατά την διάρκεια των ακολουθιών της Μεγάλη Εβδομάδας, να εγκαταλείπει το Ιερό Βήμα και να πηγαίνει στο ψαλτήρι δίπλα από τον δεξιό ψάλτη και να του "κλέβει" τους καλύτερους ύμνους (επιτρέψτε μου την έκφραση "κλέβει").

Για παράδειγμα: την Μεγάλη Πέμπτη ο ιερέας εγκαταλείπει το Ιερό και πηγαίνει στο ψαλτήρι όπου επιδιώκει να λέει το "Διεμερίσαντο τα ιμάτιά μου εαυτοίς..." και λίγο αργότερα επιστρέφει στο Ιερό, βάζει το πετραχήλι και εμφανίζεται στην Ωραία Πύλη για να διαβάσει τα Ευαγέλλια. Το ίδιο πράττει σε όλη την διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας, προσπαθώντας να ψάλλει τους γνωστότερους ύμνους ενώ στο ψαλτήρι υπάρχει πλήθος ψαλτών.

Παρομοίως ενεργεί κατ' επανάληψη σε όλη την διάρκεια του έτους χωρίς να υφίσταται κανένας λόγος για αυτό. Τονίζω ότι ο ψάλτης της ενορίας μας είναι καταρτισμένος, πτυχιούχος με πάρα πολύ καλή γνώση της ψαλτικής και με πολύ καλή φωνή και άρθρωση. Δυστυχώς ο ψάλτης της ενορίας μας ανέχεται την κατάσταση αυτή (από μιά μεριά κατανοώ την στάση του).

Προσωπικά σκανδαλίζομαι από την ενέργεια του Ιερέα που κατά την ταπεινή μου γνώμη διαταράσει την τάξη των ακολουθιών. Νομίζω είναι ανεπίτρεπτο ο εφημέριος ενός ναού να μην κατανοεί ότι η θέση του δεν είναι στο ψαλτήρι. Ο Θεός ξέρει τα κίνητρα του ιερέα που ενεργεί κατ' αυτόν τον τρόπο. Αλλά, μου φαίνεται ότι η θέση των ιερέων είναι στο Άγιο Βήμα. Και για να το πώ απλά, όταν στα βιβλία των ακολουθιών αναφέρει ρητά τα κείμενα που πρέπει να εκφέρει ο Ιερέας και αυτά τα οποία πρέπει να εκφέρει ο Ιεροψάλτης δεν είναι δέον να γίνεται παραβίαση αυτής της εκκλησιαστικής τάξης.

Θα ήθελα να εκφράσετε την άποψη σας για το θέμα αυτό, ως αρμοδιότεροι από εμένα. Σκοπεύω να μιλήσω για το ζήτημα αυτό στον ιερέα της ενορίας μας και θα μου είναι πολύ χρήσιμο να μου υποδείξετε τί είναι σωστό.
 

Θανασακης

Παλαιό Μέλος
#2
Είναι η πρώτη μου δημοσίευση στο forum και θα ήθελα να συγχαρώ τους συμμετέχοντες.

Δεν είμαι ψάλτης αλλά σαν λαϊκός έχω παρατηρήσει το εξής περίεργο (κατά την γνώμη μου) που συμβαίνει στην ενορία μας:

Η ενορία μας έχει δύο ιερείς, εκ των οποίων ο ένας (νεαρός σε ηλικία) ψέλνει με πάρα πολύ καλή φωνή. Συνηθίζει λοιπόν ο ιερέας αυτός σε πάρα πολλές περιστάσεις, σε εορτές και κατά την διάρκεια των ακολουθιών της Μεγάλη Εβδομάδας, να εγκαταλείπει το Ιερό Βήμα και να πηγαίνει στο ψαλτήρι δίπλα από τον δεξιό ψάλτη και να του "κλέβει" τους καλύτερους ύμνους (επιτρέψτε μου την έκφραση "κλέβει").

Για παράδειγμα: την Μεγάλη Πέμπτη ο ιερέας εγκαταλείπει το Ιερό και πηγαίνει στο ψαλτήρι όπου επιδιώκει να λέει το "Διεμερίσαντο τα ιμάτιά μου εαυτοίς..." και λίγο αργότερα επιστρέφει στο Ιερό, βάζει το πετραχήλι και εμφανίζεται στην Ωραία Πύλη για να διαβάσει τα Ευαγέλλια. Το ίδιο πράττει σε όλη την διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας, προσπαθώντας να ψάλλει τους γνωστότερους ύμνους ενώ στο ψαλτήρι υπάρχει πλήθος ψαλτών.

Παρομοίως ενεργεί κατ' επανάληψη σε όλη την διάρκεια του έτους χωρίς να υφίσταται κανένας λόγος για αυτό. Τονίζω ότι ο ψάλτης της ενορίας μας είναι καταρτισμένος, πτυχιούχος με πάρα πολύ καλή γνώση της ψαλτικής και με πολύ καλή φωνή και άρθρωση. Δυστυχώς ο ψάλτης της ενορίας μας ανέχεται την κατάσταση αυτή (από μιά μεριά κατανοώ την στάση του).

Προσωπικά σκανδαλίζομαι από την ενέργεια του Ιερέα που κατά την ταπεινή μου γνώμη διαταράσει την τάξη των ακολουθιών. Νομίζω είναι ανεπίτρεπτο ο εφημέριος ενός ναού να μην κατανοεί ότι η θέση του δεν είναι στο ψαλτήρι. Ο Θεός ξέρει τα κίνητρα του ιερέα που ενεργεί κατ' αυτόν τον τρόπο. Αλλά, μου φαίνεται ότι η θέση των ιερέων είναι στο Άγιο Βήμα. Και για να το πώ απλά, όταν στα βιβλία των ακολουθιών αναφέρει ρητά τα κείμενα που πρέπει να εκφέρει ο Ιερέας και αυτά τα οποία πρέπει να εκφέρει ο Ιεροψάλτης δεν είναι δέον να γίνεται παραβίαση αυτής της εκκλησιαστικής τάξης.

Θα ήθελα να εκφράσετε την άποψη σας για το θέμα αυτό, ως αρμοδιότεροι από εμένα. Σκοπεύω να μιλήσω για το ζήτημα αυτό στον ιερέα της ενορίας μας και θα μου είναι πολύ χρήσιμο να μου υποδείξετε τί είναι σωστό.
Νομιζω οτι τα ειπατε ολα! Και ετσι ακριβως να θεσετε το ερωτημα σας στον ιερεα σας αλλα τωρα το θεμα ειναι γιατι ο Ψαλτης σας να δεχεται αυτην την κατασταση? Μηπως εχουν συμφωνησει σε αυτο το "συστημα"?:confused:
 
P

PANROUST

Guest
#3
Γνωστή αυτή η περίπτωση.Αυτό γίνεται παντού,δηλ.εκεί που υπάρχει καλλίφωνος παπάς.Κακό δεν είναι να σου έρχεται που και που ο παπάς για να ψάλλει ένα κομμάτι,αλλά όταν το κάνει συνέχεια και συγκεκριμένα σε κάποια κομμάτια,υπάρχει θέμα.Η του λες στο Ιερό σου και εγώ στο ψαλτήρι μου ή το δέχεσαι όλο αυτό και...
 
Last edited:

PAPAZ DIMITRIOS

Δημήτρης Παπαζέτης:Ένας απλός νοσηλευτής-ψαλτάκος.
#4
Σωστά Παναγιώτη.Ο καλλίφωνος και άρτια καταρτισμένος μουσικά ιερέας θα επιδιώξει μερικές ή πολλές φορές να αποδώσει τα...σουξέ που λέει και ο δάσκαλος μου ο Κυριαζής.Πες το σαράκι που τον κατατρώει από την εποχή που ήταν λαϊκός και έψελνε,πες ο ανταγωνισμός προς την φωνή του ψάλτη,πες ότι θέλει να ξεκουράσει τον ψάλλοντα,πες ότι θέλει να δώσει το προσωπικό του στίγμα στην ερμηνεία ενός ύμνου,πες ότι θέλει να συντομεύσει ή να επιβραδύνει χρονικά την ακολουθία,πες ότι τέτοια είναι η συμφωνία με τον πρωτοψάλτη και πάει λέγοντας.Ο ψάλτης έχει δύο δρόμους:Ή τα ανέχεται και πάει σύμφωνα με τα θέλω του ιερέα(ως πότε βέβαια;) ή φεύγει,όπως έκανα και εγώ πριν από καιρό στην εκκλησία που έψελνα και σε συνδυασμό με πολλούς και σοβαρότερους λόγους βέβαια.Τρίτος δρόμος υπάρχει,αλλά είναι πολύ μεσοβέζικος,πολύ συμβιβαστικός και πολύ αντιδεοντολογικός!!!!
 
P

PANROUST

Guest
#5
Σωστά Παναγιώτη.Ο καλλίφωνος και άρτια καταρτισμένος μουσικά ιερέας θα επιδιώξει μερικές ή πολλές φορές να αποδώσει τα...σουξέ που λέει και ο δάσκαλος μου ο Κυριαζής.Πες το σαράκι που τον κατατρώει από την εποχή που ήταν λαϊκός και έψελνε,πες ο ανταγωνισμός προς την φωνή του ψάλτη,πες ότι θέλει να ξεκουράσει τον ψάλλοντα,πες ότι θέλει να δώσει το προσωπικό του στίγμα στην ερμηνεία ενός ύμνου,πες ότι θέλει να συντομεύσει ή να επιβραδύνει χρονικά την ακολουθία,πες ότι τέτοια είναι η συμφωνία με τον πρωτοψάλτη και πάει λέγοντας.Ο ψάλτης έχει δύο δρόμους:Ή τα ανέχεται και πάει σύμφωνα με τα θέλω του ιερέα(ως πότε βέβαια;) ή φεύγει,όπως έκανα και εγώ πριν από καιρό στην εκκλησία που έψελνα και σε συνδυασμό με πολλούς και σοβαρότερους λόγους βέβαια.Τρίτος δρόμος υπάρχει,αλλά είναι πολύ μεσοβέζικος,πολύ συμβιβαστικός και πολύ αντιδεοντολογικός!!!!
Ο πρώτος χωρίς σύμφωνα με τα θέλω του ιερέα...
 
#7
Το σαράκι της μουσικής και δή της καλλιτεχνίας γενικά δεν κοιτάει Κληρικό ή λαϊκό , λοιπόν καλό είναι να καταλαγιάσουμε και λόγω των ημερών .Τόσο κακό είναι ; Εδώ αμάν κάνουμε να βρούμε έναν Κληρικό μουσικό για να κάνουμε τα ΚΑΛΑ !!!
 
Γ

Γεώργιος Κ. Σιαπερόπουλος

Guest
#8
Ποιος ειναι ο τριτος δρομος με ..... τα πολλά πολύ ;;;;;;;
Να βάλει το πετραχήλι ο ψάλτης και να κάνει τον παπά!!!!!!!!!!!!!!

Η παππάς-παππάς ή ζευγάς-ζευγάς.
 
Γ

Γεώργιος Κ. Σιαπερόπουλος

Guest
#9
Το σαράκι της μουσικής και δή της καλλιτεχνίας γενικά δεν κοιτάει Κληρικό ή λαϊκό , λοιπόν καλό είναι να καταλαγιάσουμε και λόγω των ημερών .Τόσο κακό είναι ; Εδώ αμάν κάνουμε να βρούμε έναν Κληρικό μουσικό για να κάνουμε τα ΚΑΛΑ !!!
Νομίζω ότι είναι πολύ κακό. Να περιοριστεί στο Μέγα Λειτούργημα της Ιεροσύνης στο οποίο τον έταξε η Εκκλησία.
Ούτε η Ωραία Πύλη είναι πασαρέλα να μπαινοβγαίνει ο Ιερεύς κατά το δοκούν, εἰτε για να ψάλλει, είτε να κανει νοήματα, είτε να κάνει γκριμάτσες, είτε να δει ποιός ανέβηκε στο ψαλτήρι εάν ακούσει κάποια άγνωστη σε αυτόν φωνή.
Ο Ιερεύς έχει πολύ μεγάλο έργο να επιτελέσει και πρέπει να αρκεστεί σε αυτό.
Αν δεν είναι λειτουργός τότε να βοηθήσει τον ψάλτη, εάν χρειάζεται βοήθεια αλλά μόνον αυτό.
 

jhonny

Παλαιό Μέλος
#10
τους καλύτερους ύμνους
Δεν υπάρχουν καλοί και κακοί ύμνοι,ούτε καλύτεροι και χειρότεροι.Όλοι οι ύμνοι της εκκλησιαστικής μας μουσικής είναι απείρως ωραίοι και καλοί,ακόμα και το "Σοι Κύριε" και το "Αμην",διότι αυτοί που τους συνέθεσαν είχαν τη Θεία Χάρη και τη Φώτιση.

Η ενορία μας έχει δύο ιερείς, εκ των οποίων ο ένας (νεαρός σε ηλικία) ψέλνει με πάρα πολύ καλή φωνή.
Αφού,όπως λες,έχει πάρα πολύ καλή φωνή,προσωπικά δεν θα είχα κανένα πρόβλημα να λέει ότι θέλει.Ίσα-ίσα που θα χαιρόμουνα,αφού θα με ξεκούραζε,και θα τον απολάμβανα κιόλας,φτάνει μόνο ότι ψάλλει να το ψάλλει σωστά στη βάση του και με χρόνο.Χίλιες φορές αυτό,παρά να ανέχομαι τον κάθε τυχάρπαστο άφωνο εθελοντή χωρίς στοιχειώδεις γνώσεις μουσικής να λέει άρτσι,μπούρτσι και λουλά...

Προσωπικά σκανδαλίζομαι από την ενέργεια του Ιερέα που κατά την ταπεινή μου γνώμη διαταράσει την τάξη των ακολουθιών. Νομίζω είναι ανεπίτρεπτο ο εφημέριος ενός ναού να μην κατανοεί ότι η θέση του δεν είναι στο ψαλτήρι.
Δεν έχεις δίκιο.Στην εκκλησία πηγαίνεις για να προσευχηθείς και όχι για να παρατηρείς τι κάνει ο καθένας και ποιός λέει τι.Δεν είναι δικαιολογία ότι σκανδαλίζεσαι από την παρέμβαση του ιερέα στο αναλόγιο.Πρέπει να λειτουργούν 90% τα αυτιά και 10% τα μάτια!
Είτε το θέλουμε,είτε όχι,ο ιερέας είχε,έχει και θα έχει πάντα τον πρώτο λόγο στο Ναό ως προϊστάμενος.Δυστυχώς ή ευτυχώς...
 

pano

Μέλος
#11
Σκοπεύω να μιλήσω για το ζήτημα αυτό στον ιερέα της ενορίας μας και θα μου είναι πολύ χρήσιμο να μου υποδείξετε τί είναι σωστό.
Καλησπέρα..Αν σας πειράζει τόσο πολύ που ''μπαινοβγαίνει'' πείτε του απλά να τα λέει απο την Αγία τράπεζα...Ευχαριστώ.
 
Γ

Γεώργιος Κ. Σιαπερόπουλος

Guest
#12
Καλησπέρα..Αν σας πειράζει τόσο πολύ που ''μπαινοβγαίνει'' πείτε του απλά να τα λέει απο την Αγία τράπεζα...Ευχαριστώ.
Η Αγία Τράπεζα είναι Αγιον Θυσιαστήριον και είναι μόνο για ευχές και εκφωνήσεις των ευχών που αναγινώσκει ο Ιερεύς.
 
#13
Υπάρχουν Ιερείς καλιφωνότατοι και άριστοι γνώστες της βυζαντινής μουσικής οι οποίοι πιστεύω ότι τιμούν το ψαλτήρι όταν το επισκέπτονται.
Πιστεύω ότι για να κάνει κάποιος Ιερέας την κίνηση να ανέβει στο ψαλτήρι το κατέχει το αντικείμενο αλλιώς γιατί να ανέβει ? Αλλά ρε παιδιά λίγο σεβασμό:(
Αφήνουμε τον καθένα τυχόντα να λέει κομμάτια και δεν θα επιτρέψουμε στον ιερέα του Ναού?
 

pano

Μέλος
#14
Η Αγία Τράπεζα είναι Αγιον Θυσιαστήριον και είναι μόνο για ευχές και εκφωνήσεις των ευχών που αναγινώσκει ο Ιερεύς.
Το ένα μας ξυνίζει το άλλο μας χαλάει..επόμενως σε όποιον δεν αρέσει μπορεί να πάει αλλού..όπου αναπαύεται..εκτός και αν υπάρχει κανόνας που να απαγορεύει στους κληρικούς να αποδίδουν τα των ψαλτών....
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
#15
Μας ξυνίζει και μας βρωμάει η παρατυπία.

Βάση τυπικού ο ιερέας μπορεί να τα πει και όλα άμα θέλει, βεβαίως. Αλλά κατά τη γνώμη μου δεν είναι σωστό να αδειάζουμε τους συνεργάτες μας.
 
Γ

Γεώργιος Κ. Σιαπερόπουλος

Guest
#16
Το ένα μας ξυνίζει το άλλο μας χαλάει..επόμενως σε όποιον δεν αρέσει μπορεί να πάει αλλού..όπου αναπαύεται..εκτός και αν υπάρχει κανόνας που να απαγορεύει στους κληρικούς να αποδίδουν τα των ψαλτών....
Το θέμα που άνοιξε ο φίλος μας ipapad αναφέρεται σε επιλεκτική ψαλμωδία ύμνων από τον συγκεκριμμένο Ιερέα.

Ναι εφόσον ο Ιερεύς δεν είναι Λειτουργός να βοηθήσει τον ψάλτη εάν παρίσταται ανάγκη. Αλλά να βγαίνει και να ψάλλει το εξέδυσαν με , ή εις το μνήμα , ή ότι άλλο του αρέσει είναι κατακριτέο.

Και φταίει και ο ψάλτης που του παραχωρεί να ψάλλει αυτά που του αρέσουν για να δείξει την φωνή του.

Και για να αναφερθώ στην σημερινή πραγματικότητα και στους εν ζωή μεγάλους, ξέρετε κανένα Ιερέα που θα τολμούσε να βγει στο ψαλτήρι του Ταλιαδώρου και να ψάλλει χωρίς την άδεια του;

Ο Ιεροψάλτης εκπροσωπεί τον Λαό και ψάλλει αντ΄αυτού και ο Ιερεύς λειτουργεί και μεταβάλλει τον άρτον και τον οίνον σε Σώμα και Αίμα Χριστού, κατεβάζει το Αγιον Πνεύμα και μετουσιώνει τα τίμια δώρα, κάτι που δεν μπορούν να κάμουν ούτε οι Αγγελοι και δεν είναι να μπαινοβγαίνει από την Ωραία Πύλη που δεν είναι δεν πασαρέλα όπως είπα και πιο πάνω και να δημιουργεί αταξία.
 
Last edited:

tzark

Μέλος
#17
Υπάρχουν Ιερείς καλιφωνότατοι και άριστοι γνώστες της βυζαντινής μουσικής οι οποίοι πιστεύω ότι τιμούν το ψαλτήρι όταν το επισκέπτονται.
Πιστεύω ότι για να κάνει κάποιος Ιερέας την κίνηση να ανέβει στο ψαλτήρι το κατέχει το αντικείμενο αλλιώς γιατί να ανέβει ? Αλλά ρε παιδιά λίγο σεβασμό:(
Αφήνουμε τον καθένα τυχόντα να λέει κομμάτια και δεν θα επιτρέψουμε στον ιερέα του Ναού?
Ειδατε αντιδραση απο τους ψαλτες....

Ο Ιερεας που ψελνει τους πειραξε και οχι καθε ενας που ανεβαινει στο αναλογιο και το παιζει ψαλτης βγαζει και ενα βιβλιο βυζαντινης μουσικης για το ΧΡΗΜΑ αλοιονωντας και τα κλασικα μουσικα κειμενα!!!!!!!.

Με εκτιμηση
 
Γ

Γεώργιος Κ. Σιαπερόπουλος

Guest
#18
Αφήνουμε τον καθένα τυχόντα να λέει κομμάτια και δεν θα επιτρέψουμε στον ιερέα του Ναού?
Ποιός φταίει;
Ο ψάλτης που δεν έχει τα κότσια να απομακρύνει τον κάθε άσχετο από το ψαλτήρι του.
Ο ψάλτης είναι υπεύθυνος και υπόλογος στο Εκκλησιαστικό Συμβούλιο πού τον εξέλεξε και στον οικείο Μητροπολίτη που τον διόρισε, και δεν μπορεί να επιτρέπει άσχετους στο ψαλτήρι του.
 
#19
Ο ψάλτης που δεν έχει τα κότσια να απομακρύνει τον κάθε άσχετο από το ψαλτήρι του.
Δεν νομίζω ότι πρέπει να διατελούμε και το ρόλο του μονομάχου στο αναλόγιο.
Άλλωστε τίθεται και ένα θέμα ευγένειας στο αν θα δώσεις σε κάποιον να ψάλλει κάτι. Αυτή είναι η προσωπική μου άποψη.Εγώ στο αναλόγιό μου θεωρώ τιμή το να έρθει κάποιος και να παρίσταται δίπλα μου και αν θες αισθάνομαι και μία μικρή υποχρέωση να του δώσω να πεί και κάτι.Δε σημαίνει ότι δεν έχω τα κότσια να τον απομακρύνω ή έστω να τον αποσιωπήσω.
 
Γ

Γεώργιος Κ. Σιαπερόπουλος

Guest
#20
Δεν νομίζω ότι πρέπει να διατελούμε και το ρόλο του μονομάχου στο αναλόγιο.
Άλλωστε τίθεται και ένα θέμα ευγένειας στο αν θα δώσεις σε κάποιον να ψάλλει κάτι. Αυτή είναι η προσωπική μου άποψη.Εγώ στο αναλόγιό μου θεωρώ τιμή το να έρθει κάποιος και να παρίσταται δίπλα μου και αν θες αισθάνομαι και μία μικρή υποχρέωση να του δώσω να πεί και κάτι.Δε σημαίνει ότι δεν έχω τα κότσια να τον απομακρύνω ή έστω να τον αποσιωπήσω.
Συμφωνώ απόλυτα τιμή και για μένα και να δώσω τα πάντα να ψάλλει σ΄αυτόν που θα με τιμήση με την παρουσία του. Και θα χαιρόμουν με την παρουσία σου και την παρουσία κάθε συναδέλφου στο ψαλτήρι μου.
Αλλωστε οι Ιερείς και οι Ιεροψάλτες του Αγίου Νικολάου έχουμε δώσει δείγματα φιλοξενείας.

Οταν όμως είναι κάποιος που δεν το ξέρεις (στον πρώτο τυχόντα όπως γράφεις στο μήνυμα σου) και δεν σου δώσει δείγματα με το που θα ανέβει στο ψαλτήρι, ή δεις ότι δεν το έχει το θέμα τότε αλλάζουν τα πράγματα.
 
Last edited:
Top